Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-02-2006, 18:13
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Wat denken jullie over de invloed van het schoonheidsideaal zoals die gepresenteerd wordt door de media op jongeren?
Is er een oorzakelijk verband tussen de media en eetstoornissen/minderwaardigheidscomplexen/e.d?
Is de media fout bezig door continu mooie/perfecte/slanke mensen te tonen?
Enzo.
Oud 08-02-2006, 18:23
Ręveuse
Ręveuse is offline
Ik denk dat de media, wat betreft schoonheidsideaal, enorme invloed hebben op jongeren, dat er inderdaad een verband is tussen dat 'ideaal' en dergelijke stoornissen, al zal het, lijkt mij, bij lang niet iedereen echt een oorzaak zijn maar meer iets dat triggert tot nog verder gaan in die stoornis.
Ik vind inderdaad dat, wat betreft ideaalbeelden, te ver gegaan wordt. Jongeren krijgen het idee dat ze niets waard zijn als ze er niet ook nog goed uit zien. Uiterlijk staat zó in de belangstelling dat de rest van de persoonlijkheid er veel minder toe schijnt te doen, terwijl uiterlijk naar mijn mening juist een van de minst belangrijke aspecten aan iemand is. Bovendien zijn de eisen die worden gesteld aan uiterlijk vaak veel te extreem, naar mijn mening (en eigenlijk niet eens mooi).
Oud 08-02-2006, 19:20
Verwijderd
Volgens mijn docent psychologie heeft de media maar een kleine invloed op het ontstaan van -onder andere- eetstoornissen.
Oud 08-02-2006, 19:24
Nona
Nona is offline
Ik denk niet dat de media veel invloed heeft op wat het ideaal precies is. Natuurlijk zijn dan weer wat dikkere, nu weer flinterdunne figuurtjes in de mode. Maar de basis zal altijd hetzelfde blijven, vanuit de evolutie meegekregen: een verhouding van middel/heup van rond de 70%, een symmetrisch gezicht, gezonde huid, glanzend haar en geen tekenen van ziekte.

De waarde die daaraan gehecht wordt kan denk ik wel enigzins door de media beďnvloed worden. Alle reclames gaan om een perfect uiterlijk, in tv-programma's zie je over het algemeen alleen hele mooie mensen en wat minder mooie mensen (bijna nooit oprecht lelijk, moet ik zeggen) krijgen de rollen van nerd en sukkel. Daar trekken jongeren denk ik wel lering uit. Dat hoeft echter niet per definitie een stoornis te veroorzaken.
Oud 08-02-2006, 20:07
Verwijderd
Die taille-heup curve is inderdaad universeel, maar zo zie je dat niet terug op de catwalk. Die vrouwen zijn minstens 1.80 lang met een gewicht van maximaal 45 kilo. Dan heb je echt geen heupen meer over, die hebben vaak ook een heel jongensachtig figuur.
Tegenwoordig vinden we Marilyn Monroe een dikke trol en Kate Moss mooi
Oud 08-02-2006, 20:25
Tink*
Tink* is offline
Ikzelf vind de media ook niet heel veel invloed hebben, in ieder geval niet voor mezelf. Vooral wat eetstoornissen betreft denk ik eerder dat winkelen een slechte invloed heeft. Altijd als ik broeken moet kopen zie je daar heel veel broeken met taillemaatje 26 hangen. Een vriendin van mij heeft maat 28 en is zo ontzettend dun, ik kan me haast niet voorstellen hoe iemand een nog kleinere maat kan hebben. Ikzelf moet echt maten groter hebben en die broeken hebben ze meestal nergens, vooral niet in combinatie met mijn lengtemaat. Dus altijd als ik thuiskom en dus niet geslaagd ben dan heb ik zoiets; was ik maar dunner. Dus ik snap best dat dit meisjes zodanig kan beďnvloeden dat zij hierdoor een beginnend eet-probleem ontwikkelen.
Oud 08-02-2006, 21:03
Valentine
Valentine is offline
Citaat:
Tink* schreef op 08-02-2006 @ 21:25 :
Dus altijd als ik thuiskom en dus niet geslaagd ben dan heb ik zoiets; was ik maar dunner.
waarom zou je dat denken? dat snap ik niet, wat maakt het uit als je een grotere maat nodig hebt? de meeste kleding komt ook uit landen als italie en daar zijn de meiden gewoon kleiner/ slanker gebouwd. neem gewoon een maat groter. beter dan van die meiden die per se een maat kleiner willen, waarbij je vervolgens onwijze vetranden er overheen ziet uitkomen en het liefst ook nog een stuk bilnaad
Oud 08-02-2006, 21:05
Tink*
Tink* is offline
Citaat:
Valentine schreef op 08-02-2006 @ 22:03 :
waarom zou je dat denken? dat snap ik niet, wat maakt het uit als je een grotere maat nodig hebt? de meeste kleding komt ook uit landen als italie en daar zijn de meiden gewoon kleiner/ slanker gebouwd. neem gewoon een maat groter. beter dan van die meiden die per se een maat kleiner willen, waarbij je vervolgens onwijze vetranden er overheen ziet uitkomen en het liefst ook nog een stuk bilnaad
Ik vind het niet erg dat ik een grotere maat moet kopen, als die maar aanwezig is. Wat in de meeste winkels niet vaak het geval is, vooral niet in combinatie met mijn lengtemaat. Ik accepteer mijn figuur wel, maar ik snap best dat er meiden zijn die dat niet doen. En die hiervan toch een behoorlijke klap kunnen krijgen.
Oud 08-02-2006, 21:11
Valentine
Valentine is offline
Citaat:
Tink* schreef op 08-02-2006 @ 22:05 :
Ik vind het niet erg dat ik een grotere maat moet kopen, als die maar aanwezig is. Wat in de meeste winkels niet vaak het geval is, vooral niet in combinatie met mijn lengtemaat. Ik accepteer mijn figuur wel, maar ik snap best dat er meiden zijn die dat niet doen. En die hiervan toch een behoorlijke klap kunnen krijgen.
ik bedoelde het eigenlijk ook niet naar jou toe, misschien beetje fout neergezet. ik snap alleen niet dat er meiden zijn die zich wel in een maat te klein persen. dat vind ik er gewoon niet uitzien en dan snap ik wel dat ze er onzeker door worden
Oud 09-02-2006, 12:23
Tink*
Tink* is offline
Citaat:
Valentine schreef op 08-02-2006 @ 22:11 :
ik bedoelde het eigenlijk ook niet naar jou toe, misschien beetje fout neergezet. ik snap alleen niet dat er meiden zijn die zich wel in een maat te klein persen. dat vind ik er gewoon niet uitzien en dan snap ik wel dat ze er onzeker door worden
Ha tis wel goed hoor. Niet dat ik duidelijk in mijn post vermeld had hoe het precies zat. Maar wat jij zegt vind ik ook vreselijk ja, dat vet wat maar over de broek bungelt. Ik heb gelukkig goed passende broeken met een riem, want een bilnaad vind ik er ook niet uitzien. Maar er zijn kennelijk heel veel meiden die zich voor hun maat schamen. Ik had daar vorige week nog een gesprek over met een klasgenootje toen we de yes aan het lezen waren over vrouwen met maat 40. Dat sommige mensen als ze dat horen dat heel dik vinden, terwijl maat 40 toch echt niet dik is. Maar vaak is het dan ook nog zo dat meiden onder elkaar door dat van elkaar te horen zich dan ook weer schamen en in een kleinere maat willen passen.
Oud 09-02-2006, 12:47
Verwijderd
Citaat:
Katje schreef op 08-02-2006 @ 21:07 :
(...)

Ik denk juist dat de afgelopen vijf jaar, niet in de laatste plaats naar aanleiding van discussiegroepen e.d. op internet, de jeugd een kritischer houding heeft ontwikkeld ten opzichte van zulke modellen.

Mensen krijgen via internet steun om weerstand te bieden tegen zulke schoonheidsidealen (als ze al een ideaal zijn, wat op zich al betwist kan worden) waardoor ik denk dat het in de praktijk wel mee zal vallen.

Wat betreft het causaal verband kun je beter wetenschappelijke literatuur raadplegen. Wat betreft de vraag of het 'fout' is - nee, de media en de modewereld biedt aan wat zij denkt dat gewenst is. Je kunt daar niet echt spreken van goed of fout.
Oud 09-02-2006, 13:55
Valentine
Valentine is offline
Citaat:
Tink* schreef op 09-02-2006 @ 13:23 :
Ha tis wel goed hoor. Niet dat ik duidelijk in mijn post vermeld had hoe het precies zat. Maar wat jij zegt vind ik ook vreselijk ja, dat vet wat maar over de broek bungelt. Ik heb gelukkig goed passende broeken met een riem, want een bilnaad vind ik er ook niet uitzien. Maar er zijn kennelijk heel veel meiden die zich voor hun maat schamen. Ik had daar vorige week nog een gesprek over met een klasgenootje toen we de yes aan het lezen waren over vrouwen met maat 40. Dat sommige mensen als ze dat horen dat heel dik vinden, terwijl maat 40 toch echt niet dik is. Maar vaak is het dan ook nog zo dat meiden onder elkaar door dat van elkaar te horen zich dan ook weer schamen en in een kleinere maat willen passen.
dat snap ik idd ook niet, maat 40 is inderdaad niet heel dik.
Oud 09-02-2006, 14:10
Verwijderd
Citaat:
Valentine schreef op 09-02-2006 @ 14:55 :
dat snap ik idd ook niet, maat 40 is inderdaad niet heel dik.
Ik heb 42 en mensen zéggen dat ze me niet dik vinden. Maar ja..

ik denk dat de media er zeker een aandeel in heeft. We hadden het er laatst op school over omdat we een tijdschrift moesten maken, en toen merkte ik op dat er verschuiving plaatsvindt. Voorheen las ik in de Fancy problemen van meisjes van 12 die geen cavia mochten van hun ouders, nu vragen ze zich af of 45 kilo niet echt vééééls te zwaar is voor hun lengte. De problemen beginnen nu al jonger, waardoor ze ook bijna niet anders meer weten. En als er dan ook continu verhalen in de bladen staan van 'ik viel 50 kilo af' en 'ik heb anorexia', dan kunnen ze er niet meer omheen. We prijzen mensen die kilo's en kilo's afvallen, terwijl we ook kunnen zeggen: meid, wat zie je er goed uit. (meid, omdat het dus vooral vrouwen zijn).

De mode is nu ook vooral laag en kort. Nou, ik krijg mn reet niet in een heupbroek, mits deze maat 46 is. En het is natuurlijk logisch dat er geen heupbroeken in maat 46 zijn, want dat is geen gezicht. En in de winkels verschuiven de maten ook steeds meer. Als ik in de Vero Moda een broek XL aantrek, past deze gewoon niet. En in de Esprit pas ik een 42 prima. Ik laat me ook beinvloeden door alles wat ik om me heen zie, want ik walg van mn gewicht en mn broekmaat. Alleen heb ik al van alles geprobeerd om er iets aan te doen, maar niets lukt. En de mensen blijven het leuk vinden om tegen me te zeggen dat ik zo'n grote gezellige hollandse meid ben. En dat ben ik beu.
Oud 09-02-2006, 14:21
dark princess
dark princess is offline
ik denk dat de media daar maar een kleine invloed op heeft. Maar ik vind het wel heel moeilijk om op tv al die dingen te zien om af te vallen enzo, terwijl ik zelf juist moet aankomen en dat beeld van 'je moet afvallen' en 'je bent te dik en dat moet dunner' af moet komen. Ik eet nu wel weer vrij normaal, maar ik vind het wel moeilijk om dat soort dingen te zien en/of te horen, want dan ben ik bang dat ik ook weer zo ga denken en soms is dat ook zo (ik weet niet of dat alleen door zoiets in de media komt).

Dus ik denk dat het een kleine invloed heeft om zo'n stoornis bijvoorbeeld te ontwikkelen, maar ik denk wel dat het daardoor wat moeilijker is om er vanaf te komen als je dat al hebt. Maar dat is mijn ervaring...
Oud 09-02-2006, 14:26
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Eetstoornissen. Veroorzaakt door de media?

Welke invloed heeft de media op de eetgewoonten van jongeren? Mine vroeg het aan An, een 21-jarige studente die sinds haar 16de met een eetstoornis kampt.

"Tot op de dag van vandaag is het nog steeds vrij onduidelijk waaraan eetstoornissen te wijten zijn. Ik denk niet dat de media echt aan de bron liggen van deze problemen. Mensen krijgen geen eetstoornis van naar Beverly Hills te kijken. Eetstoornissen hebben meestal meer dan één oorzaak, het schoonheidsideaal dat de media ons voorschoteld is daar eentje van. Ook mijn eigen problemen zijn te wijten aan verschillende zaken. In het lager onderwijs werd ik allesbehalve geapprecieerd door mijn lerares, waardoor ook mijn klasgenootjes niet echt aardig waren. Mijn vader ging nogal eens wild tekeer en in mijn puberteit pleegde een goede vriend van mij zelfmoord. En om dit rijtje af te sluiten werd mijn beste vriendin misbruikt door haar broer en was ik de enige die daarvan op de hoogte was. Een hele boel dus om als kleine meid alleen te verwerken."

Hoe groot schat je de rol van de media dan in?
"Zoals ik al zei zijn de media zeker een beďnvloedende factor. In het beginstadium van mijn eetstoornis knipte ik foto's uit magazines en kleefde die op mijn schoolboeken. Ik staarde er uren naar en wou best ook zo uitgemergeld zijn. Toen ik besefte dat ik er nooit zo zou kunnen uitzien gaf ik het op en meed ik al die toestanden. Werd ik er onverwachts toch mee geconfronteerd, dan voeld ik mee verschrikkelijk aangevallen. "Kijk maar wat zij kunnen en jij niet.""

Erger je je nu aan het schoonheidsideaal dat via de media wordt opgedrongen?
"Me ergeren is misschien veel gezegd, tenzij ze echt een uitgemergelde Kate Moss op een cover plaatsten natuurlijk. Vroeger vond ik dat helemaal niet zo erg, maar door mijn eetstoornis vind ik het nu best wel provocerend. Het liefst zou ik ook normale mensen in boekjes en op TV zijn verschijnen. Mensen met maten 38 tot 42 of zoiets. En dan nog... zelfs grotere maten moeten kunnen! Ik vind het best wel grappig hoe mijn huidige vriendje walgt van die superslanke modellen."

Hoe denk je over boekjes als Flair en Feeling? Werken zij probleemoplossend of net andersom?
"Als het gaat over dieettoestanden en vermageringstips dan zou ik eerder zeggen dat ze problemen veroorzaken... Bij mij was, en is het nog steeds, zo dat ik altijd beter wil doen dan wat voorgeschreven wordt. Zeggen ze 1200 cal. per dag, dan leg ik mezelf op om nog minder te eten. Hetzelfde met buikspieroefeningen. Onlangs probeerde ik er elke dag 500 te doen, terwijl er bijvoorbeeld maar 50 voorgeschreven werden."

De Flair heeft een rubriek waarin lezers met hun problemen kunnen aankloppen. Langs de ene kant willen ze dus helpen, maar langs de andere kant zie je wel niets anders dan slanke modellen in hun tijdschrift. Behoorlijk contradictorisch dus...
"Ik geef toe dat ik een trouwe lezer ben van de Flair. Ik vind dit dus nogal een moeilijke vraag. Ergens is dat inderdaad heel tegenstrijdig, maar de dag dat elk magazine en elke tv-zender het spel fair spelen zal er waarschijnlijk toch nooit komen. En als ze dan toch op zoek zijn naar molligere modellen stel ik met onmiddelijk kandidaat. Maar ik blijf er toch vanuit gaan dat dit maar bijzaak is. Mensen met een eetstoornis gebruiken dit vaak als uitvlucht. No offence, er zullen wellicht ook mensen zijn die zich er echt wel aan vastklampen, maar ikzelf heb het in het begin heel vaak gebruikt als excuus... gewoon om de waarheid niet onder ogen te moeten zien."
Misschien wel interessant. Het is geen wetenschappelijk artikel zoals jullie hebben kunnen lezen
Oud 09-02-2006, 18:06
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 09-02-2006 @ 15:26 :
Misschien wel interessant. Het is geen wetenschappelijk artikel zoals jullie hebben kunnen lezen
Zeker. Dankjewel!
Oud 11-02-2006, 21:33
Verwijderd
Lees eens "Het recht van de mooiste" van Nancy Etcoff, is hier in Arnhem nu in de aanbieding
Het staan vol met het hoe en waarom van het mooi danwel lelijk zijn/voelen, welke invloed de media daar op heeft (onder andere) en wat schoonheid nu eigenlijk inhoudt. ZEER de moeite waard!
Oud 12-02-2006, 19:53
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
NuncaMas schreef op 11-02-2006 @ 22:33 :
Lees eens "Het recht van de mooiste" van Nancy Etcoff, is hier in Arnhem nu in de aanbieding
Het staan vol met het hoe en waarom van het mooi danwel lelijk zijn/voelen, welke invloed de media daar op heeft (onder andere) en wat schoonheid nu eigenlijk inhoudt. ZEER de moeite waard!
Dank voor de tip!
Oud 12-02-2006, 20:19
OwL
OwL is offline
Schoonheids idealen zouden volgens mij ook bestaan zonder media. Vroeger bestonden ze toch ook? En in aflegen gebieden in Afrika enzo zullen ze ook wel bestaan denk ik.
Oud 12-02-2006, 20:47
Experiment
Experiment is offline
Citaat:
Katje schreef op 08-02-2006 @ 21:07 :

Maar wie zijn de 'we' dan? Meisjes denken misschien dat je net zo dun moet zijn als een model. Maar hoeveel jongens vinden echt máger nou mooi? Die mannen in de modebusiness, zijn volgens mij voornamelijk homoseksueel zou een reden kunnen zijn waardoor vrouwelijke vormen daar niet gewaardeerd worden
Oud 12-02-2006, 21:21
Vice
Vice is offline
Citaat:
Experiment schreef op 12-02-2006 @ 21:47 :
Maar wie zijn de 'we' dan? Meisjes denken misschien dat je net zo dun moet zijn als een model. Maar hoeveel jongens vinden echt máger nou mooi?
Ik denk dat die meisjes dat (dun zijn) vooral voor zichzelf doen.
Oud 22-09-2007, 12:32
liefs-maaiike
liefs-maaiike is offline
There are 8 billion women who don't look like supermodels only 8 who do!

De meerderheid is het dus niet!
En dun vind ik niet eens mooi en ze worden altijd toch nog verandert met de computer!
http://www.tijdvoorechteschoonheid.nl/home.asp?id=6848
Oud 22-09-2007, 17:27
Verwijderd
''bla bla''

Laatst gewijzigd op 22-09-2007 om 18:26.
Oud 22-09-2007, 17:42
Verwijderd
*Kuch* Dit topic is anderhalf jaar oud. *Kuch*
Oud 22-09-2007, 18:26
Verwijderd
sjezus, wat stom, ik zie het nu pas. Wie up't nou zo iets?
Advertentie
Oud 23-09-2007, 01:11
Verwijderd
Citaat:
There are 8 billion women who don't look like supermodels only 8 who do!

De meerderheid is het dus niet!
En dun vind ik niet eens mooi en ze worden altijd toch nog verandert met de computer!
http://www.tijdvoorechteschoonheid.nl/home.asp?id=6848
Er wonen niet eens zo veel mensen in de wereld, laat staan vrouwen.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten