Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-09-2007, 20:37
fromBALKAN :D
Vind er bij volkomen duisternis fotosynthese en verbranding plaats?

Ik snap wel waar het over gaat, maar als ik dan alles moet verklaren loop ik vast, iemand?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-09-2007, 20:48
Nilssiej--
Nee, in volkomen duisternis vindt geen fotosynthese plaats. Hier is namelijk licht voor nodig. Zonder licht geen fotosynthese.

Verbranding is een onderdeel van de fotosynthese. Als er geen fotosynthese plaatsvindt vindt er dus ook geen verbranding plaats.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2007, 14:38
Citaat:
Nee, in volkomen duisternis vindt geen fotosynthese plaats. Hier is namelijk licht voor nodig. Zonder licht geen fotosynthese.

Verbranding is een onderdeel van de fotosynthese. Als er geen fotosynthese plaatsvindt vindt er dus ook geen verbranding plaats.
Bedankt!
Met citaat reageren
Oud 19-09-2007, 15:34
Sanctus
Sanctus is offline
Ehm, de donkerreactie kan toch plaatsvinden als er géén licht is. Daarom heet hij ook donkerreactie. En waarom kan er in het donker geen verbranding plaatsvinden in een plant? 's Nachts kunnen dissimilatieprocessen toch gewoon plaatsvinden?
Oud 19-09-2007, 20:03
pino123
pino123 is offline
als ik me goed herinner, bestaat de fotosynthese uit de lichtreactie én de donkerreactie. Als het eerste niet plaatsvindt (onder invloed van licht), zal het tweede niet plaatsvinden door het gebrek aan reactieproducten uit de eerste reactie.
Dissimilatie is wat anders, een verbranding. Hier heb je geen licht voor nodig
Oud 20-09-2007, 16:15
remy476
remy476 is offline
Idd de donkerreactie volgt na de lichtreactie....in het donker vind dus geen fotosynthese plaats als ik het goed heb.
Oud 20-09-2007, 17:42
Verwijderd
De donkerreactie volgt inderdaad op de lichtreactie, maar heeft niets te maken met verbranding (waar deze vraag in essentie over gaat). Bij de lichtreactie wordt onder invloed van licht eletronen aangeslagen, en van deze aangeslagen toestand wordt gebruik gemaakt bij de omzetting van ADP+P tot ATP, een energiedrager. Tijdens de donkerreactie, welke overigens plaats kan vinden in het donker maar óók in het licht, wordt uit ATP energie vrijgemaakt door deze weer om te zetten in ADP+P, deze energie wordt vervolgens gebruikt om CO2 in onder andere glucose om te zetten.

De verbránding van (onder andere) glucose kan natúúrlijk ook 's nachts plaatsvinden omdat licht geenszins van invloed is op dit proces. Er bevindt zich altijd grote hoeveelheden glucose (vaak opgeslagen als zetmeel) in een plant die altijd beschikbaar is. Wanneer 's nachts energie nodig is voor bijvoorbeeld groei of andere assimilatieprocessen kan deze energie vrijgemaakt worden. Hierbij komt overigens gewoon CO2 vrij, het algemene gegeven dat planten CO2 omzetten in O2 heeft dus ook een keerzijde: een jonge boom in volle groei stoot vaak net zoveel CO2 uit als dat het overdag weer opneemt.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2007, 22:47
Dus verbranding vind ook in de duisternis plaats?
Met citaat reageren
Oud 21-09-2007, 21:53
Verwijderd
Citaat:
De verbránding van (onder andere) glucose kan natúúrlijk ook 's nachts plaatsvinden omdat licht geenszins van invloed is op dit proces.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten