![]() |
|
Sarah & Pluis,
het was een discussie in onze tutorgroep. Ik vond namelijk dat een dokter goed moet kunnen communiceren en vertrouwen moet verkrijgen van de patient. Een paar anderen zeiden dat ze dit maar een heel klein aspect van het dokter zijn vonden en dat draaide uit op een discussie. We moeten'm niet uitwerken, inleveren oid hoor? En wat is de Goede Dokter A tm E dan? Misschien krijg ik dat nog? Was niet mn bedoeling iig haha. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik vind dat een goede dokter de tijd neemt voor de patient, of die je in ieder geval het gevoel geeft dat de dokter de tijd neemt. Een goede dokter moet ook luisteren naar het verhaal van de patient; wat is bijv. de achtergrond?
En een dokter moet ook kunnen/durven doorverwijzen. Dit is mijn mening die ik heb gevormd naar ervaringen met een (in mijn ogen) goede huisarts en een minder goede huisarts. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je kunt theoretisch nog zo goed zijn, als je niet goed naar een patiënt luistert en een patiënt je niet vertrouwt (en dus dingen achter houdt of verdraait of wat dan ook), dan weet je niet wat het probleem is en kun je ook weinig met je theorie. Omgekeerd kan natuurlijk ook: je kunt vreselijk goed luisteren en je patiënt vertrouwt je door en door, maar als (te) weinig theoretische kennis hebt, dan kun je weinig met het verhaal van de patiënt. Er zijn trouwens ook dokters waarbij het ook handig is als ze bv. goed kunnen opereren en alles wat daar bij hoort. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maar ik denk dat het ook voor die opdrachten juist goed is als je er van te voren met andere mensen over gepraat hebt, op die manier kun je ook argumenten voor je eigen mening vormen ![]() Alleen weet ik door al die opdrachten niet meer echt wat nu mijn 'oorspronkelijke' mening is, mijn patiëntmening in plaats van studentmening. Overigens is het zo dat als patiënten ontevreden over hun arts zijn, de oorzaak daarvan meestal een probleem in de communicatie is. Dus wat dat betreft heb je wel gelijk ![]() Laatst gewijzigd op 21-09-2007 om 14:47. Reden: case-sensitive smiley |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Voor huisartsen vind ik het heel belangrijk dat ze goed kunnen communiceren. Een huisarts die je niet het gevoel geeft dat hij serieus naar je klachten luistert, is geen goede huisarts. En hij moet ook goed kunnen uitleggen hoe hij de situatie ziet en wat z'n plan is, bijvoorbeeld, dat moet rustig zijn, maar wel eerlijk. Dus ja, allemaal sociale dingen; dat moet echt wel goed zitten. En natuurlijk is kennis net zo belangrijk. Als hij het ene wel heeft, en het andere niet, dan is 't geen goede huisarts. Ik kan niet zeggen dat ik liever een huisarts heb die meer kennis heeft, maar sociaal gewoon niet erg goed is, of een huisarts die heel sociaal is, maar nauwelijks genoeg medische kennis. Beide is echt gewoon even belangrijk voor mij
![]() Voor andere artsen gelden weer andere eisen. Kennis blijft altijd belangrijk, en kunde ook zoals Martino87 hierboven me zegt. Maar dat sociale is soms minder belangrijk. Van een chirurg vind ik het bijvoorbeeld veel minder belangrijk; die spreek je toch nauwelijks en hij moet me vooral goed kunnen opereren. Dus ja, over all is kennis/kunde altijd heel belangrijk, maar wisselt dat sociale wel. |
![]() |
|
Methodisch werken (doelmatig/ efficiënt werken)
Kostenbewust werken Echt zijn, inleven, patiënt serieus nemen up to date wat betreft kennis goede verslaglegging er zijn nog heel veel wenselijke arts-aspecten te bedenken..
||
Citaat:
- een dokter die je niet naar huis stuurt met: "Het gaat vanzelf over.."
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() Soms wordt het ook gebruikt als er geen aanwijzingen zijn voor een ernstige aandoening, maar uiteraard sluit dat niet altijd uit dat er iets ernstigs aan de hand is. Maar hoe vertel je zoiets aan een patiënt? Wat moet de patiënt met die informatie? Bedenk dat een klacht vaak een subjectief gegeven is, iets wat alleen de patiënt ervaart. Een dokter is ook maar een mens die een hele diverse verzameling van hulpmiddelen tot zijn beschikking heeft, maar is daarmee niet alwetend, ook al is dat wat sommige patiënten wél van hem verlangen. Een dokter die zich menselijk opstelt, die niks menselijks vreemd is, die beseft dat hij maar een mens is, is in mijn ogen de beste dokter. Ik hoop er 'later' zo eentje te worden ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Overigens hoeft deze manier van werken helemaal niet tijdrovend en/of duur te zijn. Het is helemaal niet de bedoeling dat patiënt en dokter uitgebreid gaan zitten klessebessen over hun gemoedstoestand en gedachten. Het gaat er om dat openhartigheid de boventoon voert. Misschien gaat een consult dan zelfs sneller, omdat wanneer de patiënt zich niet bezwaard voelt je eerder kan ontdekken hoe zijn probleem eruit ziet en in feite zit dan de helft van het geneeskundig proces er al weer op ![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Weerwolfspel #86 Geel | 500 | 17-06-2011 18:21 | |
Psychologie |
Eetstoornis Anorexia Nervosa - Boulimia Nervosa e-hazeleger | 12 | 18-05-2011 17:09 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
"De dokter weet het niet, dus het kan over gaan" T_ID | 37 | 30-09-2005 11:16 | |
Verhalen & Gedichten |
Weten jullie nog... Vlooienband | 146 | 02-12-2004 13:50 | |
Algemene schoolzaken |
Verschoolsing van het universitair onderwijs NN | 39 | 22-12-2003 22:32 | |
Verhalen & Gedichten |
uitgeluld (zo moet het heten als het klaar is...) Verwijderd | 4 | 05-12-2003 13:55 |