Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Games
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-09-2007, 10:11
Verwijderd
Ik ben op zoek naar de titel van een spel dat ik vroeger als kind speelde.
Ik denk dat ik het rond eind jaren 80 begin jaren 90 speelde. Helaas heb ik geen idee of we dit op een console of op de pc speelde.
Wat ik me ervan herinner is helaas niet veel maar ik hoop toch dat er bij iemand een lampje gaat branden
Voor wat ik me herinner zat er een hoop oranje in het spel. Je bent een mannetje en je glijdt langs touwen/lianen van platform naar platform. Ik herinner me dat er een bonusronde was waarbij er vierkante blokken verschenen die een deel van een diamant weergaven. Je moest dan zo snel mogelijk al die stukken verzamelen. Iedere keer als je er 1 had gepakt verscheen er een nieuwe op een andere lokatie waar je dan naartoe moest.
Hoe de normale levels in elkaar staken weet ik helaas niet meer. Ook van eventuele vijanden (die zullen er vast zijn geweest) kan ik me geen beeld meer vormen.
Zoeken via google heeft helaas niets opgeleverd, vandaar dat ik mijn vraag hier stel

p.s. Ik heb gezocht naar een algemeen "ik zoek de titel van een spel" topic maar kon dit niet vinden. Als het er wel is, mijn excuses voor het aanmaken van een nieuw topic.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-09-2007, 09:28
Verwijderd
Het 'glijden' langs touwen en lianen doet me denken aan Montezuma's Revenge, dat volgens mij vooral op de Commodore 64 naam maakte, maar daar klopt de rest niet echt mee. Behalve dat er aan het einde van de tempel wel en soort 'bonusronde' was, maar die bestond uit rondvliegen en tegen zoveel mogelijk diamenten en zut aan proberen te knallen.

Waren die touwen en lianen horizontaal? Liep je van scherm naar scherm, of vond alles plaats in één scherm? Hoe bedoel je dat 'deel van een diamant' precies? Ik kan het niet uitstaan dat ik niet weet welk spel dit is.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2007, 12:02
Verwijderd
Citaat:
Waren die touwen en lianen horizontaal? Liep je van scherm naar scherm, of vond alles plaats in één scherm? Hoe bedoel je dat 'deel van een diamant' precies? Ik kan het niet uitstaan dat ik niet weet welk spel dit is.
Bedankt vor je antwoord, maar dit is niet het spel dat ik zoek.
De touwen/lianen lopen (voor zover ik het me kan herinneren) diagonaal over het scherm, waardoor ze 2 platformen aan elkaar verbinden. Nu ik er zo over nadenk was het scherm opgebouwd uit platformen die met elkaar verbonden waren door trappen (wat niet meer dan verticale lijnen waren naar onder of bovenliggende platforms) en lianen (diagonale lijnen)
Volgens mij vond het gehele spel in 1 scherm plaats. Kan me niet herinneren dat je van scherm naar scherm ging.
Wat betreft die delen van een diamant. Stel je eens een plaatje voor van een diamant en knip die dan in vieren. Je kreeg dan dus bijvoorbeeld het links onder gedeelte van een diamant in beeld en die moest je dan pakken. Mocht het nog onduidelijk zijn, dan zal ik proberen het beter uit te leggen
Met citaat reageren
Oud 26-09-2007, 12:48
Q
Q is offline

Pitfall?
Met citaat reageren
Oud 26-09-2007, 12:52
Verwijderd
Citaat:
Pitfall?
Nope, dat is 'm helaas ook niet.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2007, 12:54
Verwijderd
't Zegt me wel iets, vooral die diamant-stukjes... Maar ik kan er absoluut niet opkomen
Ik zal er nog even over blijven denken
Met citaat reageren
Oud 26-09-2007, 13:18
Verwijderd
Ik denk ook nog na. Vooral die stukken diamand maken het erg lastig. Kun je iets zeggen over de kleuren of over hoe je poppetje eruit zag? Weet je nog iets van de besturing? Toetsenbord, joystick of controller? Als we kunnen bepalen op welk systeem het was kunnen we waarschijnlijk 95% van de spellen afschrijven.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2007, 13:26
Verwijderd
Citaat:
Ik denk ook nog na. Vooral die stukken diamand maken het erg lastig. Kun je iets zeggen over de kleuren of over hoe je poppetje eruit zag? Weet je nog iets van de besturing? Toetsenbord, joystick of controller? Als we kunnen bepalen op welk systeem het was kunnen we waarschijnlijk 95% van de spellen afschrijven.
Wat ik eerder al schreef, volgens mij veel oranje. Ik meen me te herinneren dat het poppetje waar je mee speelde groen of blauw (of misschien een combi van beide) was. Ik moet daar echter wel bijzeggen dat ik dat echt niet zeker weet. Het was wel een lang en small mannetje, volgens mij was z'n hoofd een rondje zonder kenmerken als ogen en mond enzo.
Wat betreft de besturing, dit zal of een toetsenbord of een joystick zijn geweest, ik weet bijna zeker dat het geen controller was. Ik herinner me wel een zwart met rode joystick maar weet niet meer of we die nou bij dit spel gebruikte of bij een andere die we toen ook speelden.
Misschien dat Andijvie nog wat meer details weet aangezien zij aangeeft de diamantstukken wel te herkennen?

Het vervelende is dat ik er zelf nog maar zo weinig van weet. Mijn broer speelde het spel voornamelijk en ik stond dan met hem mee te kijken. Daardoor heb ik het spel zelf nooit zo heel vaak gespeeld.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2007, 14:42
Verwijderd
Zwart met rode joystick kan duiden op Commodore Amiga of Commodore 64. Zegt één van die namen je iets?
Met citaat reageren
Oud 26-09-2007, 14:52
Chimera
Chimera is offline
Onze MSX had ook een dergelijke joystick.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2007, 16:10
Verwijderd
Hm, nu je het zegt... misschien waren die aansluitingen toen allemaal redelijk universeel.

Dit is wel een mooie site met joysticks... Wij hadden de 'Suzo Arcade' voor op de Commodore 64, maar die konden ook aangesloten worden op de Amiga. Geen wonder, want zelfde bedrijf. Op die site staat dat deze joystick ook populair was bij MSX-gebruikers en ik geloof ook dat zwart met rood de joystick kleuren van die tijd waren.

LittleStar3, heb je enig idee hoe de (spel)computer waarop je speelde, of het scherm (monitor of televisie?) er uit zag?
Met citaat reageren
Oud 26-09-2007, 16:50
Verwijderd
Vet, al die oude joysticks.. hoewel onze msx joystick daar ook niet tussen staat. Maar hij lijkt idd erg op die suzo arcade die jij ook hebt, alleen had de onze nog 2 knopjes..

Argh, kan er niet tegen dat ik ook niet op het spel kan komen..
Met citaat reageren
Oud 26-09-2007, 17:14
Verwijderd
Wij hebben de Competition Pro (gewone, zwarte versie) voor de Commodore

Maar ik weet de naam van het spel nog steeds niet.. Ik kan zo eens door de doos met floppy's van de Commodore bladeren, maar ik weet helemaal niet of we hem wel hebben...
Met citaat reageren
Oud 26-09-2007, 17:24
Verwijderd
www.mobygames.com bladert makkelijker, maar we weten nog steeds niet of het wel Commodore 64 was.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2007, 18:54
Verwijderd
Citaat:
Zwart met rode joystick kan duiden op Commodore Amiga of Commodore 64. Zegt één van die namen je iets?
Ik ken de namen wel, maar kan ze zo 1, 2, 3 niet in verband brengen met de console/pc die we toen hadden. Als ik goed zit met mijn tijdsinschatting van eind jaren 80 begin jaren 90 zal ik niet ouder zijn geweest dan 8 of 9. Mijn herinneringen voor die leeftijden is niet zo bijster groot. Daarnaast had een vriendinnetje van mij rond die tijd wel een commodore (met andere spelletjes) dus ik moet opletten dat ik 2 herinneringen niet ga mixen (zoals haar console in mijn herinnering propen om er een passend plaatje van te maken)

Citaat:
Hm, nu je het zegt... misschien waren die aansluitingen toen allemaal redelijk universeel.

Dit is wel een mooie site met joysticks... Wij hadden de 'Suzo Arcade' voor op de Commodore 64, maar die konden ook aangesloten worden op de Amiga. Geen wonder, want zelfde bedrijf. Op die site staat dat deze joystick ook populair was bij MSX-gebruikers en ik geloof ook dat zwart met rood de joystick kleuren van die tijd waren.

LittleStar3, heb je enig idee hoe de (spel)computer waarop je speelde, of het scherm (monitor of televisie?) er uit zag?
Als ik de plaatjes van de joysticks bekijk komt de Suzo Arcade me nog het meest bekend voor.
Daarnaast weet ik zeker dat we dit spel op een monitor speelde omdat ik diezelfde monitor op een latere leeftijd nog een poos aangesloten heb gehad op m'n NES en SNES. Het was zeker weten niet op de tv. Het was iig een kleine zwarte monitor, maar ik weet niet of je daar veel aan hebt.
Ik begin nu te denken dat we dit spel wellicht op de pc speelden. Ik meen me te herinneren dat m'n vader ooit eens een oude pc van zijn werk mee naar huis heeft genomen die toen op zolder belande (waar wij die spelletjes ook speelden) Ik kan me helemaal niet herinneren dat wij ooit een console voor een verjaardag/kerst/sint oid hebben gekregen van mijn ouders, en ik ga er even vanuit dat m'n broer en ik op die leeftijd echt niet genoeg zakgeld hadden om iets dergelijks zelf te kopen.

Ik realiseer me dat ik het verhaal nu wel een stuk lastiger maak aangezien ik me een joystick herinner en uit logica concludeer dat we dit spel waarschijnlijk op een computer speelde. Waren die 2 zaken toen der tijd ookal op elkaar aan te sluiten?

Ik hoop toch dat iemand me aan de titel kan helpen. Iedereen alvast bedankt voor z'n/haar hulp

EDIT: Misschien dat het helpt, misschien ook niet, maar wij speelden destijds ook een ander spelletje op dezelfde console/pc. Hierbij was je een klein futuristisch ruimtescheepje. Dit was een side-scroller waarbij je vijanden moest neerschieten, en punten/powerups kreeg door passerende rode en blauwe blokjes/futuristische blauwe en rode dingen te pakken. Boven en onder je had je dan een stuk rots waarover vijanden bewogen die naar je schoten en die jij moest neerschieten. Ik weet iig dat dit een bekend spel is en dat het ook later in betere versies is uitgebracht (ook hier weet ik de naam niet van, maar ik heb zo het idee dat dit andere wel bekend zal voorkomen. Wellicht dat we zo makkelijker de console en het jaartal kunnen bepalen.

EDIT 2: Bovengenoemd spel blijkt Gradius of Gradius II te zijn. Kan er niet helemaal uitkomen welke van de 2.

Laatst gewijzigd op 26-09-2007 om 19:11.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2007, 07:04
Verwijderd
Niemand meer een idee?
Met citaat reageren
Oud 01-10-2007, 11:33
Verwijderd
Nee
Met citaat reageren
Oud 03-10-2007, 12:35
*~Angel~*
*~Angel~* is offline
Uhm.. je schreef dat je mee keek bij je broer.
Kun je het dan niet aan je broer vragen
Met citaat reageren
Oud 04-10-2007, 14:03
Verwijderd
Citaat:
Uhm.. je schreef dat je mee keek bij je broer.
Kun je het dan niet aan je broer vragen
Leuk idee, maar helaas kan mijn broer zich niet eens meer herinneren dat ie ooit op de zolder computerspelletjes heeft zitten spelen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten