Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-10-2007, 11:50
Bushi023
Bushi023 is offline
Hallo,

Ik doe sinds kort een BBL-opleiding tot Autoschadehersteller.

Nu verdien ik het Wettelijk minimum loon. Volgens de salaristabel van de CAO Carroseriebranche hoor ik iets meer te verdienen , want ik heb een diploma van de middelbare school (VMBO) . Nu wil mijn baas hier niets van weten.

Kan iemand mij vertellen hoe dit zit? of welke instanties je aan kan kloppen bij dit soort dingen.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg tabell.JPG (32.5 KB, 66x gelezen)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-10-2007, 15:29
T_ID
T_ID is offline
Waarom wil je baas daar niets van weten? Als je die leeftijd hebt, en dat diploma bezit heb je er toch gewoon recht op?

Daar op hameren moet meer dan genoeg zijn, als het tenminste in de CAO staat zoals de titel van de tabel doet vermoeden, want CAO's worden bindend verklaart voor de gehele bedrijfstak.

Een vakbond is een instantie waar je daarbij terecht kan, maar je loopt het risico dat ze je in de kou laten staan 'omdat het belang niet groot genoeg is'. Sowieso eerst zelf proberen.
Oud 10-10-2007, 16:17
Bushi023
Bushi023 is offline
Ja daar is ook op doorgezeurd, tabellen laten zien. De baas wil er niets van weten.
Volgens de baas maakt het niet uit dat ik zon diploma heb, want hij vind dat ie er niks aan heeft.

Bij wat voor vakbonden kan je aankloppen dan?
Bedankt en een vriendelijke groet.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2007, 16:35
T_ID
T_ID is offline
[QUOTE=Bushi023;26146692]Ja daar is ook op doorgezeurd, tabellen laten zien. De baas wil er niets van weten.
Volgens de baas maakt het niet uit dat ik zon diploma heb, want hij vind dat ie er niks aan heeft.

Dan moet je hem denk ik eens uitleggen dat de CAO bindend is voor iedereen, inclusief zijn bedrijf, of hij dat nu wil of niet.

Je minder betalen dan in de CAO staat is niet toegestaan.
Citaat:
Bij wat voor vakbonden kan je aankloppen dan?
Hangt er van af welke in jouw branche actief zijn.

Ook kun je mogelijk kijken naar de Arbeidsinspectie, die betaling van het minimumloon handhaven. Mogelijk treden zij ook tegen niet nakomen van de CAO lonen, aangezien hun ministerie (MinSZW) degene zijn die de CAO bindend verklaren. Je zou hen even moeten mailen wat ze doen aan handhaving op dat gebied. Ook Postbus51 kan je op dat gebied wellicht verder helpen.
Oud 10-10-2007, 16:43
*gaapt*
*gaapt* is offline
Bij een vakbond aankloppen heeft alleen zin als je lid bent van die vakbond, ik denk niet dat ze je anders zullen helpen.

Maar je hebt wel recht op meer zo te zien. Misschien is het een idee lid te worden van een vakbond die partij was bij die CAO? Volgens mij zijn dat bij deze cao: FNV Bondgenoten, CNV Bedrijvenbond en De Unie
Oud 10-10-2007, 16:50
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Maar je hebt wel recht op meer zo te zien. Misschien is het een idee lid te worden van een vakbond die partij was bij die CAO?
Volstrekt nutteloos aangezien het bindende karakter niet wordt ontleent aan vakbondslidmaatschap. Een CAO is geldig voor iedereen.

Bovendien worden zelfs leden soms/vaak niet geholpen.
Oud 10-10-2007, 17:07
*gaapt*
*gaapt* is offline
Kan allemaal wel zo zijn, en die CAO is inderdaad algemeen verbindend verklaard, toch lijkt me dat hij als lid meer kans heeft dat hij geholpen wordt.

Maar he, ik spreek niet uit ervaring, dus tja...
Oud 10-10-2007, 18:58
Verwijderd
Citaat:
Volstrekt nutteloos aangezien het bindende karakter niet wordt ontleent aan vakbondslidmaatschap. Een CAO is geldig voor iedereen.

Bovendien worden zelfs leden soms/vaak niet geholpen.
Een CAO is geldig voor iedereen die er partij bij is, en dus helemaal niet algemeen geldig, dat is alleen zo wanneer de CAO algemeen verbindend is verklaard, en dat is niet altijd het geval. Dus dat is een punt dat je goed moet nalopen. Als de CAO gesloten is met de vakbond, dan hebben ook alleen de leden van de vakbond er recht op (tenzij algemeen verbinderd verklaard is).
Verder zal een vakbond alleen iets voor je doen als je lid van de vakbond bent, en een serieus probleem hebt.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2007, 16:44
Ayerlikz
Ayerlikz is offline
Citaat:
Hallo,

Ik doe sinds kort een BBL-opleiding tot Autoschadehersteller.

Nu verdien ik het Wettelijk minimum loon. Volgens de salaristabel van de CAO Carroseriebranche hoor ik iets meer te verdienen , want ik heb een diploma van de middelbare school (VMBO) . Nu wil mijn baas hier niets van weten.

Kan iemand mij vertellen hoe dit zit? of welke instanties je aan kan kloppen bij dit soort dingen.
Hai

Balen datt je baas zo doet... Ik zou als ik jouw was het juridisch loket proberen.. Zij zijn juristen die vrijwillig mensen helpen met juridische vragen en dergelijk.. Ik zou ff op de site www.hetjl.nl gaan kijken.. Als je niet te oud bent kun je het JIP jongeren informatiepunt bellen of de site ff checken www.jip.nl ..
Je kan ook even contact opnemen met het Centrum voor Werk en Inkomen.... Je moet je er wel voor inschijven (gratis) is een halfuurtje werk of even bellen zie www.cwinet.nl...

Maar ik weet bijna ckr dat het juridisch loket je wel van dienst kan zijn en anders verwijzen ze jouw wel door naar de instantie die daar over gaat...

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en laat ff horen als het is gelukt.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2007, 17:33
Verwijderd
Citaat:
Een CAO is geldig voor iedereen die er partij bij is, en dus helemaal niet algemeen geldig, dat is alleen zo wanneer de CAO algemeen verbindend is verklaard, en dat is niet altijd het geval. Dus dat is een punt dat je goed moet nalopen. Als de CAO gesloten is met de vakbond, dan hebben ook alleen de leden van de vakbond er recht op (tenzij algemeen verbinderd verklaard is).
Een werkgever is tijdens de looptijd van een cao verplicht om ook de zgn. ongeorganiseerden te belonen conform de cao-voorwaarden. Dit juist om te voorkomen dat je loonverschillen voor gelijke functies binnen eenzelfde bedrijf krijgt, alleen maar omdat bepaalde werknemers wel en andere niet lid zijn van een vakbeweging. Zie voor e.e.a. artikel 14 Wcao.

Wel is natuurlijk vereist dat de cao op dat moment nog geldig loopt tussen de werkgever en de betreffende vakbeweging(en) en dat bij de cao zelf van dit discriminatieverbod niet is afgeweken.

Algemeen verbindendverklaring is een heel andere rechtsfiguur. Het gaat daarbij om het toepassen van een cao op alle bedrijven in het hele land (of een gedeelte daarvan) in een bepaalde branche. AVV heeft dus een meer geografisch karakter. Vgl. artikel 2 lid 1 Wavv-cao.

Ik heb de discussie verder niet gevolgd, maar als binnen jouw bedrijf die cao geldt dan kun je in beginsel aanspraak maken op het cao-loon.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2007, 23:07
Verwijderd
Ronduit waar, alleen dacht ik dat t_id in zijn algemeenheid op de samenleving doelde en niet alleen op de afgesloten cao met een losse werkgever, die natuurlijk ook de andere werknemers aangeboden moet worden.

Wat eigenlijk bij het herlezen wel een nogal een foute interpretatie was.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten