Advertentie | |
|
![]() |
|
Het hangt er maar van af of het normale taalgebruik zal lijden onder MSN of SMS taal.
Hier en daar is het droevig op gebied van spelling, grammatica en met name woordenschat, maar ik weet niet of je zomaar de opkomst van MSN daarvan de schuld mag geven. Zelf maak ik hier en daar d/t fouten, terwijl ik op gebied van woordenschat toch vrij veel verder ben dan de meesten ooit zullen komen. Zoals bijvoorbeeld de vorige zin "meesten", veel mensen kennen de regel dat een dergelijk woord, geldende voor personen een -n krijgt niet eens meer. Die kennen alleen "de meeste mensen". Anderen kunnen 'wordt hij' dan weer zonder een moment nadenken goed schrijven, maar maken dan weer zinnen als "En de brandweer kon net voorkomen dat het huis niet afbrandde". Ik weet niet of je er zomaar conclusies uit kunt trekken. Daarvoor zou je eerst moeten onderzoeken hoe groot die invloed is, en of het zichzelf niet recht zet met de tijd. Een dergelijke ophef was er een aantal jaar terug ook over jongeren op zwarte scholen die een mengtaaltje van Nederland, Papiamento, Arabische, Turks etc samenstelden. Hun Nederlands zou daaronder lijden, was het argument. Welnu, sommigen daarvan zijn geslaagd, anderen daarvan zijn mislukt. Ik vind het niet echt een voorbeeld waaruit een conclusie te trekken is. Hetzelfde laken een pak voor het fenomeen MSN taal. Los daarvan deel ik uiteraard de kritiek van anderen dat je uit een opiniepeiling geen objectieve conclusies kunt trekken.
|
Ik vind het wel meevallen. Zolang mensen kunnen onderscheiden hoe ze op internet typen en hoe op school. Ik vind het erger als mensen niet meer weten hoe ze de grammatica moeten toepassen, doordat ze altijd zo raar typen op internet.
(En nee, ik beheers de grammatica ook niet perfect, en er zal vast wel een foutje in het bovenstaande zitten, maar ik ben tenminste geen BreeZahh ofzo. Even voor de mierenneukers. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Op msn doe ik het ook niet. Nou ja, misschien 'ff' in plaats van 'even'. Of 'iig' of 'ws.' of 'mi'. Maar dat doe ik op het forum ook wel. Nou ja eigenlijk doe ik het in smsjes ook niet, ik knip eerder alle spaties eruit
![]() En er zit natuurlijk wel een significant verschil tussen 'jah' en 'ja' ![]() |
![]() |
||
Citaat:
maar dat heeft dus niet zoveel te maken met de schrijftaal die je op school leert.
|
![]() |
|
Zolang er mensen zijn, is er een jeugdtaal geweest. Jongeren hebben nou eenmaal de neiging zichzelf te profileren door middel van taal.
Ik denk dat het opzich niet verkeerd is, omdat je op een creatieve manier met taal bezig bent. Ze moeten dan wel onthouden dat je met officieel werk of school wel fatsoenlijk nederlands moet kunnen schrijven.
|
![]() |
Persoonlijk erger ik me kapot aan msn-taal. Afkortingen als ff, wb, yw etc. gaan nog wel, maar incomplete zinnen met allerlei frutsels vind ik verschrikkelijk. Het is ook irritant als mensen voor elk woord een smiley hebben, waardoor de tekst überhaupt niet meer te lezen is.
|
Vanuit mn eigen ervaring, en anekdotisch bewijs is geen bewijs natuurlijk, merk ik wel dat mensen die MSN taal gebruiken, in het dagelijks leven ook geen idee hebben hoe ze normaal moeten schrijven. Doordat ze vaak de d/t woorden omzeilen of het fout schrijven en dan zeggen "dat is MSN taal", denken ze er ook niet over na, waardoor ze het overal fout gaan doen.
Zo ook met bijvoorbeeld "jou" en "jouw". Vaak schrijven ze alleen "jouw", omdat dat hip is (ofzo). Hierdoor hoeven ze er niet over na te denken wanneer ze het schrijven en dwingen ze zichzelf er ook niet toe om na te denken over hoe je iets schrijft. En dan merk je vaak dat ze gewoon niet wéten wanneer het "jou" of "jouw" moet zijn. Vroeger was ik ook een mongool en schreef ik als een breezer en ik merkte dat ik ook gewoon niet wíst hoe je dingen schreef. Toen ik doorhad dat ik nogal dom overkwam, begon ik m'n best te doen om dingen goed te schrijven en dan merk je dat je daar gewoon veel van leert. Als je alleen de regeltjes voorgeschoteld krijgt maar ze niet toepast in het dagelijks leven, leer je er niet zoveel van. Zodra je ook echt zelf gaat nadenken over hoe je dingen schrijft, waarom je dat zo schrijft etc. en je wílt ook dingen goed schrijven, dan leer je pas hoe het moet.
|
|