Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-10-2007, 17:47
xLesleyy.
xLesleyy. is offline
Poll-uitslag van de HCC:

Sms- en MSN-taal hebben slechte invloed op Nederlandse taal

Sms- en MSN-taal hebben een slechte invloed op Nederlandse taal. Dat is de conclusie die we kunnen trekken uit de uitslag van de poll op hccmagazine.nl. Van de 670 stemmers vond 77 procent dat de sms- en MSN-taal een slechte invloed hebben op de Nederlandse taal. 11 procent vond echter dat er sprake is van een taalverrijking middels deze toepassingen en 7 procent van de lezers van hccmagazine.nl meende dat het nauwelijks enige invloed heeft.

Volgens dit artikel heeft het slechte invloed, zelf vind ik van niet.
Ik gebruik zelf msn taal best vaak en heb er nog geen last van gehad!

Slechte invloed of niet?
Oud 06-10-2007, 19:07
Verwijderd
Dat mensen denken dat het een slechte invloed zou kunnen hebben, wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk een slechte invloed ís. Ik denk niet dat je nu kan bepalen of sms- en msn-taal invloed hebben op de taal; natuurlijk zal je in het normale taalgebruik onder jongeren wat terug vinden van die populaire talen, maar zo gaan die dingen. Over 10 jaar zal je zien dat het compleet verdwenen is en vervangen is door een nieuwe hippe jongerentaal, die ook weer verdwijnt.
Ik denk dus niet dat het een slechte invloed heeft, in ieder geval níet op de Nederlandse taal. Jongerentalen zijn zo oud als de weg naar Rome en het is altijd goed gekomen, dus waarom nu niet?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2007, 22:14
Verwijderd
Het ligt er aan van welke kant je het kijkt, het één sluit het ander niet uit. Het is een creatieve manier van omgaan met taal, wat dat betreft vind ik het een verrijking. Soms wordt het ook gebruikt in werkstukken, verslagen en opdrachten voor school en lijdt het correct Nederlands schrijven er onder...en wat dat betreft vind ik dan weer dat het een slechte invloed heeft.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2007, 22:18
Sanctus
Sanctus is offline
Quintilianus beklaagde zich al over de taal van de jongeren, heb ik mij eens laten vertellen.
Oud 07-10-2007, 00:12
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ik denk dat de stelling voor een gedeelte waar is. Het is natuurlijk zo dat een vrij grote groep jongeren deze taal schrijft/spreekt, maar daar is opzich niets mis mee. MSN/SMS taal wordt gebruikt om zo snel mogelijk te kunnen communiceren (Ik doe altijd minstens 5 minuten over een SMS'je omdat ik alles volledig uitschrijf én de juiste interpunctie wil gebruiken.Handig is anders). Het wordt pas zorgelijk als men deze taal ook in het 'normale leven' gaat gebruiken en niet meer weet hoe het anders moet.

Ik heb eigenlijk geen idee hoe het echt gesteld is met de schrijfvaardigheid van scholieren, (want ik zit al een hele tijd niet meer op school en het enige wat ik van hun spelkunsten zie, zie ik hier op het internet) maar het lijkt me sterk dat mensen door de komst van MSN ineens alle spellings regels die ze sinds de basisschool hebben geleerd zullen vergeten. En mocht dat wel gebeuren dan hoop ik dat dat op middelbare scholen heel snel de kop wordt ingedrukt.

Ik denk dat we ons pas echt zorgen moeten maken als er over een aantal jaar een record aantal werklozen is onder jongeren, omdat niemand meer normaal een CV kan typen.
Oud 07-10-2007, 17:44
Verwijderd
Wat een onzin, hoe kun je nu weer concluderen wat zo ís uit wat mensen vínden? Is het feit dat de meeste mensen geloven dat er een god bestaat dan ook 'bewijs' voor het bestaan van een god?
Met citaat reageren
Oud 07-10-2007, 19:42
Verwijderd
Citaat:
Wat een onzin, hoe kun je nu weer concluderen wat zo ís uit wat mensen vínden? Is het feit dat de meeste mensen geloven dat er een god bestaat dan ook 'bewijs' voor het bestaan van een god?
Hey, we zijn het eens!

Zoals ik ook al zei; de conclusie klopt niet met de vraag.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2007, 20:28
Sushii
Sushii is offline
Citaat:
Hey, we zijn het eens!

Zoals ik ook al zei; de conclusie klopt niet met de vraag.
*agrees
Oud 08-10-2007, 18:32
T_ID
T_ID is offline
Het hangt er maar van af of het normale taalgebruik zal lijden onder MSN of SMS taal.

Hier en daar is het droevig op gebied van spelling, grammatica en met name woordenschat, maar ik weet niet of je zomaar de opkomst van MSN daarvan de schuld mag geven. Zelf maak ik hier en daar d/t fouten, terwijl ik op gebied van woordenschat toch vrij veel verder ben dan de meesten ooit zullen komen. Zoals bijvoorbeeld de vorige zin "meesten", veel mensen kennen de regel dat een dergelijk woord, geldende voor personen een -n krijgt niet eens meer. Die kennen alleen "de meeste mensen".

Anderen kunnen 'wordt hij' dan weer zonder een moment nadenken goed schrijven, maar maken dan weer zinnen als "En de brandweer kon net voorkomen dat het huis niet afbrandde".

Ik weet niet of je er zomaar conclusies uit kunt trekken. Daarvoor zou je eerst moeten onderzoeken hoe groot die invloed is, en of het zichzelf niet recht zet met de tijd.

Een dergelijke ophef was er een aantal jaar terug ook over jongeren op zwarte scholen die een mengtaaltje van Nederland, Papiamento, Arabische, Turks etc samenstelden. Hun Nederlands zou daaronder lijden, was het argument. Welnu, sommigen daarvan zijn geslaagd, anderen daarvan zijn mislukt. Ik vind het niet echt een voorbeeld waaruit een conclusie te trekken is.

Hetzelfde laken een pak voor het fenomeen MSN taal.

Los daarvan deel ik uiteraard de kritiek van anderen dat je uit een opiniepeiling geen objectieve conclusies kunt trekken.
Oud 08-10-2007, 20:14
Verwijderd
Ik ga weereens voor deze: het taalonderwijs zuigt.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2007, 14:21
Sushii
Sushii is offline
Citaat:
Ik ga weereens voor deze: het taalonderwijs zuigt.
dat heeft niet zoveel met msn-taal te maken
Oud 09-10-2007, 18:28
Lyne
Lyne is offline
Ik vind het wel meevallen. Zolang mensen kunnen onderscheiden hoe ze op internet typen en hoe op school. Ik vind het erger als mensen niet meer weten hoe ze de grammatica moeten toepassen, doordat ze altijd zo raar typen op internet.
(En nee, ik beheers de grammatica ook niet perfect, en er zal vast wel een foutje in het bovenstaande zitten, maar ik ben tenminste geen BreeZahh ofzo. Even voor de mierenneukers. )
Met citaat reageren
Oud 09-10-2007, 20:15
Verwijderd
Citaat:
dat heeft niet zoveel met msn-taal te maken
Juist wel, waarom zou je msn taal gebruiken als jij je ook behoorlijk kunt uitdrukken.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2007, 10:21
Verwijderd
Citaat:
Juist wel, waarom zou je msn taal gebruiken als jij je ook behoorlijk kunt uitdrukken.
Omdat het sneller is, duh. Waarom denk je dat het ueberhaupt uitgevonden is.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2007, 10:22
Verwijderd
Citaat:
Niet louter omdat het sneller is. "Jah" is niets sneller dan "ja".
Met citaat reageren
Oud 11-10-2007, 10:28
Verwijderd
Citaat:
Nee, dat zie ik er niet in, in mijn optiek kost het juist 5 keer zolang.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2007, 10:35
Vice
Vice is offline
Citaat:
Nee, dat zie ik er niet in, in mijn optiek kost het juist 5 keer zolang.
Vooral het lezen van zo'n stukje tekst.
Oud 11-10-2007, 10:39
Verwijderd
Ja, meestal snap ik er maar weinig van

Volgens mij begin ik oud te worden
Met citaat reageren
Oud 11-10-2007, 10:56
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Alleen voor sommige dingen, of voor trage typmethoden als in SMS'jes. Gewoon MSN snap ik niet echt waarom mensen dingen opeens gaan veranderen. Hoewel ik moet zeggen dat ik niet echt mensen in mijn lijst heb staan die dat doen.
Oud 11-10-2007, 11:12
Verwijderd
Op msn doe ik het ook niet. Nou ja, misschien 'ff' in plaats van 'even'. Of 'iig' of 'ws.' of 'mi'. Maar dat doe ik op het forum ook wel. Nou ja eigenlijk doe ik het in smsjes ook niet, ik knip eerder alle spaties eruit Maar goed, kan me voorstellen dat het beknopter is. Andere redenen zijn waarschijnlijk 'klinkt meer als spreektaal' (valt me tenminste op bij het halfbakken dialect wat er bij mijn broertjes vriendengroep tussendoor komt) en 'groepseigen taal'.

En er zit natuurlijk wel een significant verschil tussen 'jah' en 'ja'
Met citaat reageren
Oud 11-10-2007, 17:47
dutch gamer
dutch gamer is offline
Wat is slechte invloed?

Als iedereen over 10 jaar idd, iig en ws/wrs gebruikt in de normale Nederlandse taal, vind ik dat geen slechte invloed maar gewoon verandering.
Oud 12-10-2007, 10:57
T_ID
T_ID is offline
Ach, aan de andere kant, er is een hele pre-internet en pre-SMS generatie die nog massaal schrijft a la "Buro", "Kado", "Konsument", "Ijzer", etc.
Oud 13-10-2007, 14:21
Verwijderd
Dat zijn tenminste nog echte woorden.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 00:17
Spuitelf
Spuitelf is offline
Ik vind het bullshit, laat taal lekker evolueren, taal evolueert Altijd al.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2007, 14:35
Sushii
Sushii is offline
Citaat:
omdat msn taal een taal is die specifiek gebruikt wordt bij een medium waarbij spreektaal vaker wordt gebruikt dan schrijftaal. Dit omdat spreektaal minder grammaticale constructies en vaak kortere zinnen heeft. Gevolg van spreektaal is ook dat dingen vaak fonetisch worden opgescreven..

maar dat heeft dus niet zoveel te maken met de schrijftaal die je op school leert.
Oud 16-10-2007, 17:27
Lisanne.*
Lisanne.* is offline
Denk dat het wel mee valt, het ligt er ook aan in hoeverre je MSN taal gebruikt en hoe vaak. Zelf typ ik vrijwel altijd in prima Nederlands. Ook op MSN en met sms'en. Maar de meeste kunnen waarschijnlijk wel omschakelen wanneer ze iets voor school schrijven.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2007, 19:21
Verwijderd
Ik denk dat het alleen slecht is voor je spelling.
Je Nederlands of woordenschat gaat er niet op achter uit, met een beetje geluk gaat het vooruit!
Met citaat reageren
Oud 17-10-2007, 13:57
Verwijderd
Citaat:
Ach, aan de andere kant, er is een hele pre-internet en pre-SMS generatie die nog massaal schrijft a la "Buro", "Kado", "Konsument", "Ijzer", etc.
Buro en kado doe ik stiekem ook vaak
Met citaat reageren
Oud 19-10-2007, 10:40
Krynn
Krynn is offline
Wat nou, slechte invloed op de Nederlandse taal. Als ik met sommige mensen MSN, heb ik het idee dat ik een hele nieuwe taal aan het lezen ben...
Oud 19-10-2007, 16:11
Vice
Vice is offline
Citaat:
Buro en kado doe ik stiekem ook vaak
Stiekem?
Oud 21-10-2007, 16:16
Multilot
Multilot is offline
Zolang er mensen zijn, is er een jeugdtaal geweest. Jongeren hebben nou eenmaal de neiging zichzelf te profileren door middel van taal.
Ik denk dat het opzich niet verkeerd is, omdat je op een creatieve manier met taal bezig bent. Ze moeten dan wel onthouden dat je met officieel werk of school wel fatsoenlijk nederlands moet kunnen schrijven.
Oud 22-10-2007, 09:32
Verwijderd
Citaat:
Stiekem?
Niemand die het doorheeft
Met citaat reageren
Oud 22-10-2007, 21:13
Lethe
Lethe is offline
Persoonlijk erger ik me kapot aan msn-taal. Afkortingen als ff, wb, yw etc. gaan nog wel, maar incomplete zinnen met allerlei frutsels vind ik verschrikkelijk. Het is ook irritant als mensen voor elk woord een smiley hebben, waardoor de tekst überhaupt niet meer te lezen is.
Oud 23-10-2007, 11:39
Poeperd
Poeperd is offline
Vanuit mn eigen ervaring, en anekdotisch bewijs is geen bewijs natuurlijk, merk ik wel dat mensen die MSN taal gebruiken, in het dagelijks leven ook geen idee hebben hoe ze normaal moeten schrijven. Doordat ze vaak de d/t woorden omzeilen of het fout schrijven en dan zeggen "dat is MSN taal", denken ze er ook niet over na, waardoor ze het overal fout gaan doen.

Zo ook met bijvoorbeeld "jou" en "jouw". Vaak schrijven ze alleen "jouw", omdat dat hip is (ofzo). Hierdoor hoeven ze er niet over na te denken wanneer ze het schrijven en dwingen ze zichzelf er ook niet toe om na te denken over hoe je iets schrijft. En dan merk je vaak dat ze gewoon niet wéten wanneer het "jou" of "jouw" moet zijn.

Vroeger was ik ook een mongool en schreef ik als een breezer en ik merkte dat ik ook gewoon niet wíst hoe je dingen schreef. Toen ik doorhad dat ik nogal dom overkwam, begon ik m'n best te doen om dingen goed te schrijven en dan merk je dat je daar gewoon veel van leert. Als je alleen de regeltjes voorgeschoteld krijgt maar ze niet toepast in het dagelijks leven, leer je er niet zoveel van. Zodra je ook echt zelf gaat nadenken over hoe je dingen schrijft, waarom je dat zo schrijft etc. en je wílt ook dingen goed schrijven, dan leer je pas hoe het moet.
Oud 23-10-2007, 17:33
Verwijderd
Wat Poeperd zegt inderdaad. De beste manier om te leren spellen, is regelmatig correct gespelde teksten schrijven. Dan wordt het een gewoonte en hoef je niet meer je best te doen om spelfouten te voorkomen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten