Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-09-2007, 07:37
handschoen
handschoen is offline
Hoi,

Ik ben een analoge spiegelreflex gewend, maar een digitale spiegelreflex vind ik momenteel nog een te grote investering. Verder heb ik ook wel een digitale compactcamera, maar daar kan je weinig zelf op instellen en hij is inmiddels ook al sterk verouderd.

Ik ben dus op zoek naar een digitale camera waarbij je veel dingen zoals diafragma en sluitertijd zelf in kan stellen. Kortom een camera waarmee je ook voldoende zelf kan experimenteren!

Nu heb ik zelf al de Canon PowerShot A540 en de Canon PowerShot 630 gevonden, maar weten jullie (bijv. uit ervaring) of deze camera's kwalitatief goed zijn?

Of weten jullie nog meer camera's waarbij je zelf het diafragma en sluitertijd kan instellen en die bovendien goede kwaliteit afleveren?

Mijn budget gaat ongeveer tot 300 euro, maar als er nou echt een goede camera is die wat meer kost, dan heb ik dat er wel voor over!

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-09-2007, 11:57
handschoen
handschoen is offline
De Canon Powershot A650 IS lijkt me ook wel wat, maar eigenlijk vind ik hem dan net weer iets te duur.

Weten jullie misschien nog andere vergelijkbare camera's?
Met citaat reageren
Oud 23-09-2007, 13:49
Balance
Balance is offline
a710 is
Oud 23-09-2007, 15:41
]{ing
]{ing is offline
A650IS heeft 12 megapixels op een 1/1.7'' sensor en A720IS heeft er 8 op een 1/2.5'' sensor. Dus een 1.5X grotere sensor voor 1.33X het aantal pixels. Die A650IS heeft dus vast een betere beeldkwaliteit, maar is wel veel duurder (140 euro meer, de 720IS gaat voor +-200)

Afgezien van de sensor is er trouwens weinig verschil tussen deze toestellen: 650IS heeft een hoger resolutie schermpje wat kantelbaar is en ruimte voor 4 batterijen ipv 2 tegelijk. Verder minimaal.. zie hier;

http://www.dpreview.com/news/0708/07...nona650720.asp

http://www.dpreview.com/learn/?/Glos...r_sizes_01.htm
Met citaat reageren
Oud 23-09-2007, 16:01
handschoen
handschoen is offline
Ok, bedankt! De powershot a720is klinkt wel als een goede optie.

Zijn er ook nog mensen die hier toevallig ervaring mee hebben?

Of met de powershot in het algemeen en hoe de mogelijkheden hiermee zijn?
Het belangrijkste vind ik dus eigenlijk dat je zoveel mogelijk zelf dingen in kan stellen en voor zover ik weet is dat ook wel mogelijk bij de powershot. Klopt dit met eventuele ervaringen?
Met citaat reageren
Oud 23-09-2007, 17:09
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb een Canon Powershot A430, gewoon een simpel camera'tje maar als je goed zoekt en alle menu's langs gaat heeft die al heel veel opties en leuke dingetjes. Ik ben er erg tevreden mee dus ik zou een Canon Powershot zeker aanraden.
Oud 25-09-2007, 18:30
NN
NN is offline
Voor zo'n 300 euro kun je ook al een prima Ixus kopen. Toch wat handzamer dan die PS-serie en voldoende mogelijkheden, pixels, zoom, etc....
Oud 25-09-2007, 21:43
Balance
Balance is offline
Citaat:
Voor zo'n 300 euro kun je ook al een prima Ixus kopen. Toch wat handzamer dan die PS-serie en voldoende mogelijkheden, pixels, zoom, etc....
Geen diafragma en sluitertijd toch?

Ik heb de A710 IS en prima tevreden. Maar ik maak er ook alleen maar scouting-, verjaardag- en vakantiekiekjes mee.
Oud 26-09-2007, 18:59
All Out Of Love
All Out Of Love is offline
Citaat:
ik denk niet dat zei veel aan een ixus heeft
Oud 02-10-2007, 08:56
handschoen
handschoen is offline
Hallo,

bedankt voor de antwoorden tot dusver!

Ik heb nog 2 andere camera's gevonden waartussen ik twijfel, namelijk de panasonic lumix fz8 (340 euro) en de kodak z 710 (185 euro)

een linkje naar de specs van de panasonic: http://www.letsgodigital.org/nl/came...1481/show.html

en een linkje naar de kodak: http://www.letsgodigital.org/nl/came...1384/show.html

Het grootste verschil zit hem eigenlijk dus in de lens en in de prijs.

Ik neig naar de panasonic, maar is deze ook echt zijn geld waard?
De panasonic is beter dan de kodak, maar is hij ook echt heel veel beter? Er zit namelijk nogal een groot verschil tussen de prijzen en is dit dus terecht?

Ik zou graag nog wat meningen horen,
Met citaat reageren
Oud 02-10-2007, 10:40
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Hallo,

Ik heb nog 2 andere camera's gevonden waartussen ik twijfel, namelijk de panasonic lumix fz8 (340 euro) en de kodak z 710 (185 euro)

een linkje naar de specs van de panasonic: http://www.letsgodigital.org/nl/came...1481/show.html

en een linkje naar de kodak: http://www.letsgodigital.org/nl/came...1384/show.html

De panasonic is beter dan de kodak, maar is hij ook echt heel veel beter? Er zit namelijk nogal een groot verschil tussen de prijzen en is dit dus terecht?

Ik zou zelf niet de kodak nemen, maar dat is geheel persoonlijk. Ik zou eens kijken op dpreview naar de specificaties en een eventuele review zoeken ergens. Het verschil in prijs is er wel met een reden, kodak mikt niet zo op veeleisende gebruikers en differentieert op basis van prijs niet dmv uitgebreide functionaliteit en hoge kwaliteit. Grootste nadeel daarnaast is dat deze toestellen nooit erg snel zijn.

Als je voor panasonic wilt gaan kijk dan ook eens naar de FZ18, 369 euro.

http://www.letsgodigital.org/nl/1556...ic-lumix-fz18/

Deze heeft wel echt een mega zoom.. of je dat nodig hebt.. Je kunt je wel afvragen of deze prijsrange niet erg dicht in de buurt komt van bijv Canon EOS350D, 499 met 18 55 zoom lens.

http://www.dpreview.com/reviews/comp..._z710&show=all
Met citaat reageren
Oud 02-10-2007, 15:22
Bonga
Bonga is offline
Citaat:
Ik zou zelf niet de kodak nemen, maar dat is geheel persoonlijk. Ik zou eens kijken op dpreview naar de specificaties en een eventuele review zoeken ergens. Het verschil in prijs is er wel met een reden, kodak mikt niet zo op veeleisende gebruikers en differentieert op basis van prijs niet dmv uitgebreide functionaliteit en hoge kwaliteit. Grootste nadeel daarnaast is dat deze toestellen nooit erg snel zijn.

Als je voor panasonic wilt gaan kijk dan ook eens naar de FZ18, 369 euro.

http://www.letsgodigital.org/nl/1556...ic-lumix-fz18/

Deze heeft wel echt een mega zoom.. of je dat nodig hebt.. Je kunt je wel afvragen of deze prijsrange niet erg dicht in de buurt komt van bijv Canon EOS350D, 499 met 18 55 zoom lens.

http://www.dpreview.com/reviews/comp..._z710&show=all
meer optische zoom dan je stabiel kan houden zonder statief
Oud 02-10-2007, 17:46
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
meer optische zoom dan je stabiel kan houden zonder statief
Dat is zeker waar. Zelfs met image stabilizer. Maar ik ben er ook niet zo voor, je kunt beter jezelf verplaatsen voor zover dat kan. Aan het einde van het zoombereik heb je een dergelijk kleine opening dat de sluiter ook niet meer snel kan zijn.

Btw TS: kijk echt eens naar Canon Powershot G7 als je dan toch meer dan 300 wilt gaan uitgeven, voordelen zijn oa;
grote sensor 1/1.7'' met 10MP
veel instelbaar (semi-slr)
6x zoom met image stabilizer
digic 3 processor
flitser hot shoe (voor externe flitser)
toch compact, past in broekzak
Met citaat reageren
Oud 02-10-2007, 18:24
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Hallo,

Die panasonic heeft toch een paar geldverslindende dingetjes waarvan ik me niet kan inbeelden dat ze echt iets toevoegen.

Tot 6400 ISO??????? Dat is wel erg veel. Met dat soort plastieken lens verwacht ik dan toch heel veel ruis.
Tot 18x zoom??????? Ik kan me echt niet inbeelden dat je, zeker bij tele, scherpe foto's kan maken. Ook niet met stabilizer en statief. En denk er aan dat je aan die stabilizer niks meer hebt wanneer je onderwerp beweegt.

M.a.w. zelfs lenzen die heel veel meer kosten geven bij zo'n groot zoombereik, of bij te weinig licht, weinig bevredigende foto's.

Mijn advies: ofwel betaal je voor die extra's, maar vertrouw er niet te veel op, ofwel betaal je er niet voor, en maak voor de rest goede of misschien betere foto's voor minder geld.

Wil je echt foto's in het 'donker' maken zonder flash? Dan moet je in een hogere prijsklasse gaan kijken. Bij de spiegelrefelxcamera's met snelle lenzen. Anders kan je beter bij die powershots blijven die je al noemde.
Oud 03-10-2007, 11:28
handschoen
handschoen is offline
Ok, bedankt voor de meningen tot nu toe.

En ik wil alleen meer dan 300 euro betalen als het echt een goede camera is. Maar een digitale spiegelreflex camera is me een stap te ver.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2007, 12:35
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Ok, bedankt voor de meningen tot nu toe.

En ik wil alleen meer dan 300 euro betalen als het echt een goede camera is. Maar een digitale spiegelreflex camera is me een stap te ver.
Rond of onder 300 krijg je ook goede camera's, ik denk dat je alleen niet in de extremen moet zoeken.. geen enorm zoombereik bijvoorbeeld. Hou het bij 6x zoom.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2007, 13:22
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
De panasonic FZ8 is niet 340 euro, maar is er al vanaf 244 euro Hierzo.
Oud 09-10-2007, 13:14
roosjuu
roosjuu is offline
Ik heb digitale camera (compact) van Olympus. Was 130 euro, heel mooi en handig. Minpunt: geen geluid bij filmpje.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten