Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Vrije tijd
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-10-2007, 19:47
Twanos
Twanos is offline
Ben al redelijke tijd weer intensief aan het (agressive) skaten. Maar ik merk als ik een uurtje of 3 bezig ben geweest. Dat ik twee dagen nodig heb om te herstellen wil ik weer helemaal fit zijn. Heb vooral last van ontzettend stijve spieren, hoofdpijn en een wat vage misselijkheid.

tot een jaar terug heb ik ook veel gesport. Minstens 4 dagen in de week, waarvan 3 dagen meer dan 3 uur achter elkaar (voetbaltraining met 2 teams). Toen had ik alleen de ochtend erna last van die verschijnselen, maar in de loop van de dag verdween dat weer.

Nou ben ik natuurlijk uitgegroeid, en destijds nog niet, dus dat kan er misschien mee te maken hebben. Maar mijn vraag is dus, hoe kan ik sneller herstellen.
Bijvoorbeeld wisselbaden (wisseldouchen eigenlijk)? Sportdrankjes etc?
Oud 04-10-2007, 22:22
Sultan_of_Swing
Sultan_of_Swing is offline
Misschien zijn het open deuren, maar het is in ieder geval heel belangrijk om voldoende bij te eten na een zware training. Dit kan echt veel verschil uit maken in het herstel. Ik zelf vergat dit eerder nog wel eens. Als ik laat terug kwam had ik nog geen honger en dan zonder eerst voldoende te eten naar bed. Stijve spieren kan je voorkomen door richting het einde van je training rustig af te bouwen en niet in een keer te stoppen na een zware sessie. Of in ieder geval nog uit lopen/skaten en een beetje rekken. Wisselbaden/koude douche warme douche schijnt bij veel mensen ook kramp en stijfheid te voorkomen maar dit helpt mij meestal niet veel. Tenslotte is nachtrust erg belangrijk, Paula Radcliffe (bekende hardloopster) schijnt minstens 10 uur te slapen s'nachts en overdag ook nog 2 uur te pakken.
Oud 04-10-2007, 23:08
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Die hoofdpijn en misselijkheid vind ik vreemd, vraag eens aan je vader of moeder of andere familieleden of zij hetzelfde probleem hebben/hadden na het sporten.

Spierpijn heeft te maken met afvalstoffen die je aanmaakt tijdens het sporten, het is zaak deze snel te laten afvoeren, dit kan je bereiken door de volgende methoden:

- Een lichte hersteltraining ( je hartslag gaat omhoog en het pompt afvalstoffen sneller weg ).
- Een cooling down is de beste manier van spierpijn voorkomen, zal het uiteraard niet geheel wegnemen.
- Je kan je doorbloeding verbeteren door de bloedvaten wijder te maken, de plek waar je spierpijn hebt in afwisselend koud en warm water laten stoppen, dit verbetert je doorbloeding.
- Een isotoon sportdrankje, een normaal sportdrankje doet het in de regel wel goed.
- Eiwitten ( hoewel ik dit nu zo even niet zeker weet ), zijn goed voor het herstel.

Ik kom hier later nog wel op terug, moet weg nu. Succes iig.
Oud 05-10-2007, 11:10
Twanos
Twanos is offline
een cooling down doe ik altijd al aangezien ik van het skatepark naar huis moet skaten .

Die hoofdpijn stelt trouwens niet zoveel voor hoor, die misselijkheid blijft meestal een paar uur hangen, maar is ook meer op de achtergrond.

Over dat eten, wat voor een voeding hebben we het dan over?

Iig bedankt!
Oud 10-10-2007, 14:40
Chimera
Chimera is offline
Wat betreft die hoofdpijn; die zou veroorzaakt kunnen worden doordat je door zweten veel vocht kwijtraakt. Beetje hetzelfde als een kater dus. Dus tussendoor en naderhand voldoende drinken.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2007, 17:25
Sultan_of_Swing
Sultan_of_Swing is offline
Wat je eet maakt niet zoveel uit als het maar een fatsoenlijke maaltijd is, het gaat om het aanvullen van de energievoorraad.
Oud 11-10-2007, 12:27
EleventhHour
EleventhHour is offline
Eten na de training: koolhydraten voor je energievoorraad en eiwitten om je spieren te laten groeien (of niet te laten slinken). Zorg er wel voor dat je zo snel mogelijk na het trainen gaat eten, liefst niet langer dan een half uur wachten.
Oud 15-10-2007, 14:52
Lenny K
Lenny K is offline
slaap schijnt bij lornah kiplagat (kersvers wereldkampioene en recordhoudster op de halve marathon) een belangrijke factor te zijn, zij slaapt soms wel 15 uur per nacht
Oud 16-10-2007, 09:20
EleventhHour
EleventhHour is offline
Train like an animal, eat like a horse, sleep like a baby, grow like a weed
Reageren

Regels voor berichten