Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-10-2007, 13:02
Lilium
Lilium is offline
Helaas, Mulisch, helaas.
De winnaar van de Nobelprijs voor de literatuur is zojuist bekend gemaakt. Het is Doris Lessing, een Engelse vrouw, die ook in Rodesië (nu: Zwimbabwe) heeft gewoond. Ze debuteerde in 1950 met "The grass is singing", en schreef later nog werken als "The golden notebook" (1962), en "The fifth child" (1988).
Doris Lessing wordt geroemd om haar epische verhalen over vrouwen.

Wat vinden jullie van haar werk? Hebben jullie uberhaupt werken van haar gelezen? En is de prijs terecht aan haar toegekend?
Oud 11-10-2007, 13:06
Lilium
Lilium is offline
Ik heb zelf niets van haar gelezen en daar zal het de eerst komende tijd niet van komen. Bij de bibliotheek zullen haar boeken voorlopig uitgeleend zijn. Dus ik heb geen idee of het verdiend is of niet.
Oud 11-10-2007, 15:43
Krynn
Krynn is offline
Ik heb de neiging om alles wat riekt naar post-koloniale en/of feministische literatuur te vermijden sinds een gedwongen kennismaking met Jean Rhys. Dus nee, ik heb niets van haar gelezen, en dat ben ik ook niet van plan te gaan doen. Overtuig me van het tegendeel

Of de prijs zo verdiend is...mwah. Ken haar werk dus niet, maar van wat ik hier en daar lees lijkt het er op dat ze niet konden kiezen, dit jaar een keer geen controverse wilden, en dus maar iemand hebben gepakt die 'm al 20 jaar geleden had moeten krijgen en nooit gestopt is met schrijven.
Oud 11-10-2007, 17:46
Verwijderd
Pfoe! Ik las de eerste zin en ik was even bang dat Mulisch hem had gekregen! Dat zou hetzelfde zijn als Bush de Nobelprijs voor de vrede geven, of een snelkookpan de Nobelprijs voor Konijnerij geven, of iets in die geest.

Doris Lessing ken ik alleen qua naam en ik betwijfel het of ik veel van haar ga lezen. Ik heb niet zo'n hoge pet op van de Nobelprijs voor de literatuur. Eerst een dikke zeventig jaar alleen maar blanke mannen uit de 'westerse wereld' de prijs geven en daarna schuldbewust zoveel mogelijk vrouwe en mensen uit niet-Europese of Amerikaanse landen laten winnen. Beetje suf allemaal. Bluh.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2007, 17:58
Verwijderd
Ik heb ook een stuk of wat bladzijdes van ''The golden notebook'' gelezen en het is altijd bij die bladzijdes gebleven. Niet slecht of zo, maar niet doorheen te komen en niet mijn stijl. Of ze het verdiend heeft, ach, het zal wel.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2007, 20:53
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Pfoe! Ik las de eerste zin en ik was even bang dat Mulisch hem had gekregen! Dat zou hetzelfde zijn als Bush de Nobelprijs voor de vrede geven, of een snelkookpan de Nobelprijs voor Konijnerij geven, of iets in die geest.
En verder ken ik geen werk van deze mevrouw, dus kan ik er niks over zeggen.
Oud 12-10-2007, 08:52
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ik heb de neiging om alles wat riekt naar post-koloniale en/of feministische literatuur te vermijden sinds een gedwongen kennismaking met Jean Rhys. Dus nee, ik heb niets van haar gelezen, en dat ben ik ook niet van plan te gaan doen. Overtuig me van het tegendeel

Of de prijs zo verdiend is...mwah. Ken haar werk dus niet, maar van wat ik hier en daar lees lijkt het er op dat ze niet konden kiezen, dit jaar een keer geen controverse wilden, en dus maar iemand hebben gepakt die 'm al 20 jaar geleden had moeten krijgen en nooit gestopt is met schrijven.
Studeer je toevallig ook iets bij Letteren in Utrecht?

En ik ken haar totaal niet, dus ik heb er verder geen mening over. Behalve dat ik hem Mulisch wel gun, hoor. De ontdekking van de hemel<3
Oud 12-10-2007, 16:44
Lilium
Lilium is offline
Citaat:
Doris Lessing ken ik alleen qua naam en ik betwijfel het of ik veel van haar ga lezen. Ik heb niet zo'n hoge pet op van de Nobelprijs voor de literatuur. Eerst een dikke zeventig jaar alleen maar blanke mannen uit de 'westerse wereld' de prijs geven en daarna schuldbewust zoveel mogelijk vrouwe en mensen uit niet-Europese of Amerikaanse landen laten winnen. Beetje suf allemaal. Bluh.
Haha, ja, dat kwam ook bij mij op. Doris Lessing als feministische en niet-westerse vrouw, heel politiek correct. Op de site van de Nobelprijs,http://nobelprize.org/nobel_prizes/lists/women.html staat ook een lijstje met welke vrouwen de prijs hebben gewonnen.
Vandaag zag ik een foto van haar op de voorkant van de Volkskrant. Het blijkt dat ze pas twee uur na de bekendmaking wist dat ze de Nobelprijs gewonnen had. Ze kwam thuis van boodschappen doen en vond toen een horde journalisten voor de deur. Dat moet schrikken zijn geweest.

Laatst gewijzigd op 12-10-2007 om 16:44. Reden: link toegevoegd
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten