Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-10-2007, 10:11
Anika
Sinds het collegejaar weer begonnen is, heb ik geregeld last van een stekende pijn in mijn linkerknie. Mijn ouders denken dat de oorzaak hiervoor overbelasting is. Zou best kunnen, want ik beweeg elke dag wel minstens een uur:
- 5 dagen in de week in totaal 30km flink doorfietsen
- 1 (heel soms 2) keer in de week tafeltennissen, komt neer op één tot anderhalf uur per keer
- één keer in de week hardlopen. Ik ben aan het opbouwen om volgend jaar de dam-tot-damloop mee te kunnen lopen en momenteel loop ik elke week ongeveer 10 kilometer.

Is dit echt teveel en kan het zo zijn dat daardoor de pijn in m'n knie komt? Zo ja, wat kan ik dan het beste doen om ervoor te zorgen dat het weggaat? Tijdelijk helemaal niks doen totdat het over is of m'n bewegingspatroon veranderen?
Dat laatste wil ik eigenlijk niet, tafeltennissen en hardlopen vind ik ontzettend leuk en het openbaar vervoer naar de uni is niet bepaald geweldig dus ik wil eigenlijk ook niet ophouden met fietsen. Maar aan de andere kant ben ik weer bang voor blijvende schade.. Dus, wie heeft er adviezen?
Met citaat reageren
Oud 24-10-2007, 10:19
Flijn
Flijn is offline
Ik zou er mee naar de dokter gaan, en tot die tijd wat rustiger aan doen. Als het idd overbelasting is kun je permanente schade aanbrengen als je 'm blijft belasten; dan kun je die dam-tot-dam wel helemaal vergeten.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2007, 11:06
Verwijderd
Jup, zeker niet zo doorgaan. Tien kilometer hardlopen is een aardig eind. Heb je wel goede hardloopschoenen? Dat scheelt echt alles.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2007, 11:13
Anika
Mooi dat er nu tentamenweken zijn en dat ik niet zo vaak naar Delft hoef, scheelt sowieso alweer fietsen
Ik heb een tijdje terug nieuwe hardloopschoenen gekocht, Nikes met goede demping (volgens de verkoper tenminste) voor 60 euro. Maar niet in een speciale hardloopwinkel, dus ik weet niet of ze dan goed genoeg zijn? De afstand heb ik wel langzaam opgebouwd, maar het is inderdaad ver.

Misschien inderdaad maar eens langs de dokter, maar kan een huisarts echt zien waardoor het komt? Of moet je daarvoor naar de fysio ofzo?
Met citaat reageren
Oud 24-10-2007, 11:17
Verwijderd
Goede schoenen is alvast een begin, maar als je knie nu pijn doet, nemen schoenen dat niet weg. Schoenen zijn ter voorkoming.
Aangezien je geen verwijzing voor de fysiotherapeut meer nodig hebt, zou ik meteeen daarheen gaan. Ik heb geen verstand van de kundigheid van de gemiddelde huisarts, maar die van mij kon niet meer dan vaststellen ''dat er waarschijnlijk iets verrekt was'' en stuurde me vervolgens naar de fysio.

Wat je ook doet: niet meer belasten nu! (ik was er op een gegeven moment van overtuigd dat mijn blessure wel ''over'' was en ben weer gaan hardlopen. Nou, dat heb ik geweten, de pijn kwam drie keer zo hard terug.)
Met citaat reageren
Oud 24-10-2007, 17:47
Anika
Volgende week inderdaad maar even naar de fysio dan, wordt toch vergoed via m'n zorgverzekering zag ik net.
Ik kan me alleen niet zo goed voorstellen dat het alleen door overbelasting komt, zoveel doe ik nou toch ook weer niet. Nu maar hopen dat het niks ergs is want ik heb echt geen zin om te stoppen met fietsen/lopen/tten (hoewel dat voorlopig toch maar even moet)
Maar bedankt voor de reacties in ieder geval.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2007, 19:22
Verwijderd
Overbelasting van je knie is gewoon heel snel gebeurd. Je spieren e.d. kunnen veel hebben, maar de knie is een van de zwaktste plekken in je lijf, die ontzettend snel kapot is en moeilijk kan hetstellen. Zo gek vind ik het dus niet dat je klachten hebt.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten