Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-07-2005, 08:44
Gatara
Gatara is offline
Van der Laan zet omroepplannen door

Uitgegeven: 1 juli 2005 07:16
DEN HAAG - Staatssecretaris Van der Laan (Media) is niet overtuigd door de kritiek op haar plannen om het omroepbestel te hervormen, en zij blijft ook pal achter die plannen staan. Dat bleek in de nacht van donderdag op vrijdag in een spoeddebat in de Tweede Kamer over de kwestie.

Oppositiepartijen vrezen vooral de voorgenomen opheffing van de ledenloze omroep NPS. Daardoor dreigen programma's als NOVA en Buitenhof te verdwijnen. Volgens Van der Laan is dat een zaak van de raad van bestuur Publieke Omroep en heeft die voldoende middelen om in de toekomst een programma als NOVA te waarborgen. De raad van bestuur denkt daar anders over en daarom concludeerde PvdA-woordvoerder Van Dam dat de bewindsvrouw het draagvlak onder politici belangrijker vindt dan draagvlak in Hilversum.

Oppositie

De oppositiepartijen en de raad van bestuur vrezen ook dat door het plan Nederland 1, 2 en 3 minder kijkers zullen trekken en dat daardoor de reclame-inkomsten zullen dalen. Dat heeft weer gevolgen voor de programmabudgetten.

Van der Laan was ook daarvan niet onder de indruk. "Vanaf september heeft de raad van bestuur extra middelen in handen om die tendens te keren. Ze weten al maanden dat er een dalende trend zit in de STER-inkomsten, dus ze hadden zich er op kunnen voorbereiden door goede programma's te plannen."

De coalitiepartijen gaven alle aan dat het omroepplan het resultaat is van diverse compromissen. "Inderdaad, niemand is voor 100 procent tevreden", meldde D66'er Bakker. "Maar ik tel mijn zegeningen nadat er jarenlang geen beweging heeft gezeten in dit dossier. Ik constateer dat er erg veel grachtengordelverontwaardiging is over het verdwijnen van de NPS."

Van der Laan

Van der Laan zei dat ze het opheffen van de NPS heel goed kan verdedigen. "En ik heb gemerkt dat ik voor dat plan een Kamermeerderheid heb. De programma's van de NPS zullen in de toekomst heus wel een plaatsje vinden binnen het publieke omroepbestel." http://www.nu.nl/news/549587/11/Van_...nnen_door.html

zie ook:
http://www.omroep.nl/nps/actie/

en:
http://www.depubliekeomroepisvanons.blogspot.com/

Laatst gewijzigd op 01-07-2005 om 08:47.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-07-2005, 08:57
Verwijderd
dit is werkelijk een schandalig plan!

heb alvast 'n kwade mail gestuurd naar die k*tstaatsecretaris van der Laan, enkele dagen geleden, maar ook naar de NOS en anderen om de Belgische steun uit te drukken.

hier in Belgïe gaat er best opvallend veel aandacht naar dat probleem.. mensen praten erover...

onlangs nog in prime-time een half uur lang reportage vanuit Nederland.

natuurlijk moet je wel weten dat 75% van alle kindjes hier (incl. moi) ooit! met SESAMSTRAAT en dergelijke zijn opgegroeid.

Maar ook het Klokhuis is bijv. een goed kinderprogramma dat nu zou dreigen te verdwijnen!

NOVA (Politiek) en Buitenhof zijn bijv. dingen waar ik nu echt grààg naar kijk... in Vlaanderen is er op dat vlak minder aanbod vind ik, al is htegeen we hebben wel van topkwaliteit (De Zevende Dag, Koppen, Terzake, Terzake Zaterdag maar vooral Villa Politica...)

Op de commerciële zenders is het aanbod Actua/Politiek werkelijk RAMPzalig!!! Gemaakt voor mensen die niet hoeven na te denken hoor je wel eens (-> VTM).

Kortom, slechte plannen

(Intellectueel) België maakt zich zorgen!!!
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 09:01
T_ID
T_ID is offline
Tja, ik weet dat er bakken met geld bij de publieke omroep simpelweg in een bodemloze put worden gedonderd, maar of dit plan nu de oplossing is, ik moet het nog zien.

Op zich is het vernielen van de NPS geen slimme zet, daarmee word een team ontbonden dat heeft aangetoond prima in staat te zijn erg goede programma's te maken.

Het mag mischien zo zijn dat programma's als Andere Tijdens wegens succes overgenomen zullen worden, maar of dat soort programma's in de toekomst zullen blijven ontstaan...

edit: ik vond het trouwens wel een goed besluit van Van der Laan om haar plannen tegenover (behoorlijk onredelijke en luidruchtige) omroepmedewerkers te gaan uitleggen en verantwoorden. Laat dat gezegd zijn.

Laatst gewijzigd op 01-07-2005 om 09:28.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 09:28
juno
juno is offline
Pff, de publieke omroepen probeerden toch al te veel te concurreren met de commercielen, met bijbehorend debiel niveau van de programma's, en dat die met zijn allen minder geld en zendtijd kregen, daar was ik het helemaal mee eens. Liever een net met goeie programma's, dan die drie SBS 6 klonen die het nu zijn.

Maar de NPS...als ze al ergens geld in zouden moeten steken, dan is het de NPS wel. Dat is de enige zender met een beetje nuttige programma's. Pomp daar geld in, en laat de publieke omroepen maar lekker verder debiliseren als ze dat zo nodig willen.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 09:50
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 01-07-2005 @ 09:44 :
Van der Laan zet omroepplannen door

Uitgegeven: 1 juli 2005 07:16
DEN HAAG - Staatssecretaris Van der Laan (Media) is niet overtuigd door de kritiek op haar plannen om het omroepbestel te hervormen, en zij blijft ook pal achter die plannen staan. Dat bleek in de nacht van donderdag op vrijdag in een spoeddebat in de Tweede Kamer over de kwestie.

Oppositiepartijen vrezen vooral de voorgenomen opheffing van de ledenloze omroep NPS. Daardoor dreigen programma's als NOVA en Buitenhof te verdwijnen. Volgens Van der Laan is dat een zaak van de raad van bestuur Publieke Omroep en heeft die voldoende middelen om in de toekomst een programma als NOVA te waarborgen. De raad van bestuur denkt daar anders over en daarom concludeerde PvdA-woordvoerder Van Dam dat de bewindsvrouw het draagvlak onder politici belangrijker vindt dan draagvlak in Hilversum.

Oppositie

De oppositiepartijen en de raad van bestuur vrezen ook dat door het plan Nederland 1, 2 en 3 minder kijkers zullen trekken en dat daardoor de reclame-inkomsten zullen dalen. Dat heeft weer gevolgen voor de programmabudgetten.

Van der Laan was ook daarvan niet onder de indruk. "Vanaf september heeft de raad van bestuur extra middelen in handen om die tendens te keren. Ze weten al maanden dat er een dalende trend zit in de STER-inkomsten, dus ze hadden zich er op kunnen voorbereiden door goede programma's te plannen."

De coalitiepartijen gaven alle aan dat het omroepplan het resultaat is van diverse compromissen. "Inderdaad, niemand is voor 100 procent tevreden", meldde D66'er Bakker. "Maar ik tel mijn zegeningen nadat er jarenlang geen beweging heeft gezeten in dit dossier. Ik constateer dat er erg veel grachtengordelverontwaardiging is over het verdwijnen van de NPS."

Van der Laan

Van der Laan zei dat ze het opheffen van de NPS heel goed kan verdedigen. "En ik heb gemerkt dat ik voor dat plan een Kamermeerderheid heb. De programma's van de NPS zullen in de toekomst heus wel een plaatsje vinden binnen het publieke omroepbestel." http://www.nu.nl/news/549587/11/Van_...nnen_door.html

zie ook:
http://www.omroep.nl/nps/actie/

en:
http://www.depubliekeomroepisvanons.blogspot.com/
Gatara, wat vind jij ervan?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 09:51
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 01-07-2005 @ 10:01 :

edit: ik vond het trouwens wel een goed besluit van Van der Laan om haar plannen tegenover (behoorlijk onredelijke en luidruchtige) omroepmedewerkers te gaan uitleggen en verantwoorden. Laat dat gezegd zijn.
Jaa dat vond ik ook!
Dat is dan misschien haar enigste + puntje...

Zoiets is best wel moedig, gezien de verhitte situatie, en ik denk niet dat we dat gauw zullen terugzien (althans niet in België)
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 09:55
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Van der Laan is moedig, maar een idioot.

Is dat de conclusie?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 10:01
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 01-07-2005 @ 10:55 :
Van der Laan is moedig, maar een idioot.

Is dat de conclusie?
sjah eigelijk wel zo he
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 10:13
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
De publieke omroep moet zich meer gaan richten op cultuur, actualiteit en opinievorming, vandaar dat de NPS opgeheven gaat worden. Maar wacht, dat is slechts 'grachtengordelverontwaardiging'. Bedankt, D66!
Oud 01-07-2005, 10:28
Verwijderd
Ik snapte vanaf het allereerste begin al niet zo goed waarom er nu ineens weer van alles moet veranderen in het omroepbestel.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 10:37
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 01-07-2005 @ 10:50 :
Gatara, wat vind jij ervan?
ik heb de actie van de NPS ondertekend en sta driedubbel achter de column van De Bie die hij uitsprak in Buitenhof. Hij verwoordt het prima daarin:

Column: Mooie programma's

Wim de Bie, maker van mooie programma's

Afgelopen vrijdag hoorde ik staatssecretaris Medy van der Laan bij herhaling zeggen dat de nieuwe regeringsplannen voor de Publieke Omroep erop waren gericht dat de mensen in Nederland in de toekomst 'mooie programma's kregen voorgeschoteld.
Als programmamaker was ik dus heel benieuwd naar wat de regering heeft bedacht opdat ik 'mooie programma's' kan gaan maken.

Ik heb de plannen bestudeerd en mijn verbijstering is groot.
Ik kom tot de conclusie dat de regering er alles aan doet om het maken van 'mooie programma's tegen te gaan.

Om te beginnen worden alle bestaande 'mooie programma's van de Publieke Omroep afgevoerd.
De NPS wordt opgeheven, dus mooie programma's als NOVA, Andere Tijden, Zembla, Dokwerk, Sesamstraat, Het Klokhuis en vele kunst- en cultuurprogramma's worden opgedoekt.
En geloof die praatjes niet dat die programma's wel elders onderdak zullen vinden: nergens vinden de programmamakers in de nieuwe planning enige waarborg in die richting.
Zij zullen zich bezig moeten gaan houden met overleven, in plaats van met het maken van mooie programma's.

Maar ook veel andere mooie programma's, zoals de VPRO ze maakt bijvoorbeeld - Tegenlicht, Holland Sport, RAM, Villa Achterwerk - komen ernstig in gevaar.

Hoe wordt een mooi programma gemaakt.
Als ervaringsdeskundige kan ik u zeggen dat het maken van een mooi programma begint met het krijgen en ontwikkelen van een 'mooi idee'.

Hoe krijg je een mooi idee? Dat betekent niet: wachten op een goddelijke vonk, of op inspiratie.
Een mooi idee begint met een leeg vel papier, of een leeg beeldscherm.
Kees van Kooten en ik hebben duizenden keren tegenover elkaar gezeten om mooie ideeen te krijgen.
Denken, praten, de media volgen, op straat rondkijken, net zo lang tot er een mooi idee uitrolde.

Met dat 'mooie idee' gingen we naar een omroep p VPRO in ons geval - die na goedkeuring er alles aandeed het mooie idee tot een mooi programma te ontwikkelen.
Daar vonden we de gelijkgezinde mensen - de producer, de technici, de faciliteiten - waarmee we het idee konden uitvoeren.
Zo hebben we jarenlang onze vrije ideeen in volle vrijheid kunnen uitvoeren.

Is dat nostalgische praat?
Kan dat nu niet meer?

Ik ben bang dat de nieuwe programmamakers het met hun mooie, nieuwe ideeen heel wat moeilijker zullen krijgen.

Om te beginnen zal de VPRO moeten zeggen; Ja jongens dat is een mooi idee, maar helaas het valt onder Amusement en dat mogen wij niet meer maken.
Wij hebben minder dan de helft van ons budget over, maar daar mogen we alleen Opinie en Debat-programma's mee maken.
Bovendien hebben we geen behoefte aan nieuwe programmamakers, we moeten er juist een heleboel afstoten.
En we zijn bezig met ledenwerving, dat moet ook weer van deze regering en we moeten concurreren met andere omroepen en we moeten commerciele activiteiten ontwikkelen, sorry ....

Maar waar moeten we dan heen met ons mooie programma-idee, vragen de nieuwe programmamakers zich verbaasd af.

Jullie moeten zijn bij de Raad van Bestuur; is het antwoord.
'Dat zijn 3, door de regering benoemde functionarissen, die alles te zeggen krijgen over de publieke omroep - wie wat waar uitzendt, hoe de drie netten eruit gaan zien.
Ook nieuwe ideeen kunnen daar worden afgeleverd.

En vinden we daar dan de mensen met wie het idee tot een programma kunnen maken?, vragen de programmamakers zich nu vertwijfeld nu af?

Nee, dat niet, is het antwoord.
" Die Raad van Bestuur is geen omroep, die drie functionarissen hebben van het maken van programma's geen kaas gegeten.

OK, bedankt zeggen de nieuwe programmamakers, en eenmaal weer buiten zeggen ze tegen elkaar; 'Weet je wat we doen? Die Publieke Omroep is een ondoordringbare jungle geworden, we gaan ons mooie idee zelf uitvoeren. Op internet.'

Dames en heren.
Is dit het praatje van een oude lul, die zich tegen elke verandering keert?
Nee! Er zou bij de huidige Publieke Omroep veel veranderd moeten worden, vind ik ook.
Maar er worden ook mooie programma's gemaakt.
En er lopen hier zeer competente programmamakers en technische medewerkers rond.

En ik durf me uit te roepen tot woordvoerder, als ik namens alle programmamakers zeg, dat deze nieuwe plannen de slechts denkbare voorwaarden scheppen voor het maken van mooie programma's. Vanaf vrijdag jongstleden is het werkklimaat bij de Publieke Omroep voor de komende jaren grondig verpest.

Deze plannen zijn bedacht door bureaucraten, door politici die denken wraak te moeten nemen op hen niet welgevallige oude bestuursstructuren.
Deze plannen vormen een ernstige, zeer ondemocratische aanslag op het vrije idee.

En ik zeg dat ook namens alle programmamakers en technici hier vandaag op deze werkvloer bijeen.
Want ook dit mooie programma is door de regering in de opheffinsuitverkoop gedaan.
Het is grof ! En het is een schandaal !
Oud 01-07-2005, 11:15
naam onbekend
naam onbekend is offline
Ik vraag me af in hoeverre dit plan steun heeft in de Nederlandse samenleving. Ik denk dat die steun opvallend klein is.
Oud 01-07-2005, 12:23
Verwijderd
Ik vraag me af of er een minister of staatssecretaris in dit kabinet is die niet een ernstige vorm van hersenverweking heeft.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 13:01
Str0nk
Str0nk is offline
Het is natuurlijk erg kinderachtig van D66 om de NPS te laten sneuvelen omdat ze als te kleine polietieke partij niet mee mochten doen aan de vorige verkiezingsdebatten bij NOVA.
Oud 01-07-2005, 13:55
Verwijderd
Sowieso belachelijk, dat een klein, tot verdwijnen gedoemd partijtje in zijn doodsstrijd nog eventjes allerlei vreselijke onzin erdoor kan drukken.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 14:01
Verwijderd
Dit plan is duidelijk een plan om de Publieke omroep monddood te maken. Zijn het niet toevallig de programma's (Nova, zembla, premtime, enz) die kritiek leveren op de overheid die moeten verdwijnen? Dit kabinet gaat de duidelijk de totalitaire kant op met hun beleid op wat voor gebied dan ook.

Teken de petitie op www.reddenps.nl om Nps te behouden.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 14:03
Verwijderd
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 01-07-2005 @ 11:13 :
De publieke omroep moet zich meer gaan richten op cultuur, actualiteit en opinievorming, vandaar dat de NPS opgeheven gaat worden. Maar wacht, dat is slechts 'grachtengordelverontwaardiging'. Bedankt, D66!
En wat doet de NPS dan? Die maakt juist dat soort programma's.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 14:12
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 01-07-2005 @ 14:55 :
Sowieso belachelijk, dat een klein, tot verdwijnen gedoemd partijtje in zijn doodsstrijd nog eventjes allerlei vreselijke onzin erdoor kan drukken.
Idd, het komt allemaal nogal over alsof ze als laatste stuiptrekking nog even willen laten zien dat ze 'toch lekker wel' een beetje invloed kunnen uitoefenen. Zielig.

Mag de nog ongeveer honderddrie man tellende achterban van d66 trouwens niet meer meestemmen over dit soort geneuzel?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 15:23
Verwijderd
Citaat:
Rick Steiner schreef op 01-07-2005 @ 15:01 :
Dit plan is duidelijk een plan om de Publieke omroep monddood te maken. Zijn het niet toevallig de programma's (Nova, zembla, premtime, enz) die kritiek leveren op de overheid die moeten verdwijnen? Dit kabinet gaat de duidelijk de totalitaire kant op met hun beleid op wat voor gebied dan ook.
Christ, kun je ook nog anders denken dan in complotten?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 15:26
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 01-07-2005 @ 16:23 :
vind'k ook
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 15:27
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 01-07-2005 @ 15:03 :
En wat doet de NPS dan? Die maakt juist dat soort programma's.
Exact. Ik gebruikte dan ook sarcasme.
Oud 01-07-2005, 15:32
Verwijderd
Citaat:
wie zegt dat het een complotgedachte is. ?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 15:33
Verwijderd
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 01-07-2005 @ 16:27 :
Exact. Ik gebruikte dan ook sarcasme.
precies.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 15:35
Verwijderd
De Tros mogen ze er wel uit gooien. Die schijnt toch te veel zendtijd te hebben en dus maar herhaling op herhaling uit te zenden. En ze maken ook alleen maar puur amusement. Geen toegevoegde waarde voor de PO dus.

Mischien is het toch voor de Tros om in zee te gaan met VTM en de commerciele toer om te gaan.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 17:58
Hollandia
Hollandia is offline
Wat kan ik hierover zeggen? Geef een idioot macht en hij zal hem misbruiken. Of zij, in dit geval.

Oud 01-07-2005, 18:49
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 01-07-2005 @ 16:32 :
wie zegt dat het een complotgedachte is. ?
Ik!
Oud 01-07-2005, 19:13
Pr0f
Pr0f is offline
Citaat:
Conspiracism as a Flawed Worldview
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 19:14
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 01-07-2005 @ 15:01 :
Dit plan is duidelijk een plan om de Publieke omroep monddood te maken. Zijn het niet toevallig de programma's (Nova, zembla, premtime, enz) die kritiek leveren op de overheid die moeten verdwijnen? Dit kabinet gaat de duidelijk de totalitaire kant op met hun beleid op wat voor gebied dan ook
Ya, right. Dat is ook vast iets van die Finse samenzwering.

En Premtime kritiek? Verrek, van wat ik er van hoorde was het gewoon een hoop gedram over niks van die schreeuwlelijk van een presentator, blijkt het toch een inhoud te hebben. wie had dat ooit kunnen denken...
Oud 01-07-2005, 19:17
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
T_ID schreef op 01-07-2005 @ 20:14 :

En Premtime kritiek? Verrek, van wat ik er van hoorde was het gewoon een hoop gedram over niks van die schreeuwlelijk van een presentator, blijkt het toch een inhoud te hebben. wie had dat ooit kunnen denken...
Premtime is een prima programma, hoor. Zoals-ie normaal blèrt, doet hij dat hier niet.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 13:44
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 01-07-2005 @ 20:14 :

premtime stelt misstanden in de Samenleving aan de kaak.

jed moet niet te veel "Dit was het nieuws kijken"
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 13:44
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 01-07-2005 @ 19:49 :
Ik!
wie ben jij?
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 13:45
Verwijderd
Ik ziet het nut van het opheffen van de NPS niet zo, maar misschien ligt dat aan mij.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 13:45
Verwijderd
Who are you man, who are you?
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 18:50
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 02-07-2005 @ 14:44 :
wie ben jij?
Ik heet Matthijs Alexander Krul en ben geboren op 30-12-1985 in Groningen als dat helpt
Oud 03-07-2005, 19:44
kalinho
kalinho is offline
Citaat:
Ik heet Matthijs Alexander Krul en ben geboren op 30-12-1985 in Groningen als dat helpt
verklaart een hoop

ontopic:
kvin t ammel best dat ze t wil veranderen, maar waarom dondert ze dan niet de ncrv of de kro de zender af...
nps is juist samen met de vara, tros en nos enige wat nog de moeite waard is om te kijken op de publieken [nova vink zelf geen pepernoot aan, maar wat iemand hierboven al zegt: premtime is wel vermakelijk, sesamstraat en klokhuis is jeugdsentiment, en raymann is laat is voor as ik n vrijdagavondje thuis blijf]
Oud 03-07-2005, 19:45
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
kalinho schreef op 03-07-2005 @ 20:44 :
verklaart een hoop
Oh ja? Ik ben wel benieuwd wat dan
Oud 03-07-2005, 20:33
kalinho
kalinho is offline
Citaat:
McCaine schreef op 03-07-2005 @ 20:45 :
Oh ja? Ik ben wel benieuwd wat dan
de enelaatste provincie, voor limburg, waar ze recht op gingen lopen
Oud 03-07-2005, 20:39
Kevintjuuuh
Kevintjuuuh is offline
Belachelijk dat de NPS weggaat, er zijn zoveel omroepen die meer verdienen om weg te gaan. Hebben jullie bijv. ooit van de BOS, NIKmedia, HUMAN, NMO OHM of ZKV programma gekeken? Nou, ik niet en dat zal dan wel zo zijn omdat ze gewoonweg niet zo goede programma's uitzenden. En waarom meot dan per sé de NPS eruit en niet een andere omroep?
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 21:07
Verwijderd
Citaat:
Kevintjuuuh schreef op 03-07-2005 @ 21:39 :
Hebben jullie bijv. ooit van de BOS, NIKmedia, HUMAN, NMO OHM of ZKV programma gekeken? Nou, ik niet en dat zal dan wel zo zijn omdat ze gewoonweg niet zo goede programma's uitzenden.
Voortreffelijke bewijslast!
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 08:32
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Snees schreef op 03-07-2005 @ 22:07 :
Voortreffelijke bewijslast!
Mwo, je kunt het afkraken, maar het is zo dat de NPS meer kijkers trekt dan veel van die genoemde omroepen samen, en dan hebben die op hun beurt ook nog eens mminder boeiende programma's voor een kleiner publiek.

Uberhaupt vind ik dat omroepen van nna de verzuiliong, die bestaan om nadrukkelijk een geloof uit te dragen (EO, NMO, OHM, etc) geen steun van de staat verdienen. Zendtijd is best, maar dat mogen ze dan kopen, net als alle andere particulieren moeten. Dan krijg je vanzelf een evenwichtiger aanbod, programma's die een enkeling kijkt redden het dan niet meer, omdat ze niet op te brengen zijn.
Oud 04-07-2005, 10:56
Verwijderd
Dat laatste argument vind ik weinig overtuigend, want geen van de grote omroepverenigingen draagt nog echt een confessionele boodschap uit, alleen de EO. En zelfs die maakt ook voor een groot deel kwaliteitsjournalistiek waar je echt niet in 'proeft' dat het christenen zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 12:43
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 03-07-2005 @ 19:50 :
Nee, ik bedoel wie ben jij om voor mij te bepalen of ik een comlotgedachte heb?
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 20:01
knijtert!
knijtert! is offline
Citaat:
juno schreef op 01-07-2005 @ 10:28 :
Pff, de publieke omroepen probeerden toch al te veel te concurreren met de commercielen, met bijbehorend debiel niveau van de programma's, en dat die met zijn allen minder geld en zendtijd kregen, daar was ik het helemaal mee eens. Liever een net met goeie programma's, dan die drie SBS 6 klonen die het nu zijn.

Maar de NPS...als ze al ergens geld in zouden moeten steken, dan is het de NPS wel. Dat is de enige zender met een beetje nuttige programma's. Pomp daar geld in, en laat de publieke omroepen maar lekker verder debiliseren als ze dat zo nodig willen.
SBS klonen? dat vraagt om nadere uitleg
Oud 05-07-2005, 21:32
MH
MH is offline
Voor zover ik weet worden Sesamstraat en Klokhuis niet met stoppen bedreigd, want de kans is groot dat het dan ergens anders wordt ondergebracht.
Maar ik mag toch wel hopen dat het niet bij de commercielen terecht komt. Straks moet Sien aan Gerda nog merkartikelen verkopen en telt Graaf Tel af voor de reclame (ein reklameblock, zwei reklameblocken, drei reklameblocken, huhuhuh).
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 21:47
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-07-2005 @ 11:56 :
Dat laatste argument vind ik weinig overtuigend, want geen van de grote omroepverenigingen draagt nog echt een confessionele boodschap uit, alleen de EO. En zelfs die maakt ook voor een groot deel kwaliteitsjournalistiek waar je echt niet in 'proeft' dat het christenen zijn.
Als het goed genoeg is trekken ze vanzelf genoeg kijkers om de benodigde zendtijd aan te schaffen.

Door (niet extreem dure, dat moet wel) zendtijd te moeten kopen word er effectief een barriere opgeworpen voor programma's die te weinig publiek trekken.

En nee, dat betekend niet dat alles pulp wordt om publiek te trekken, want daarop verliezen ze geheid van de huidige commerciele omroepen.

Aangezien de NPS met kaskrakers weet te komen denk ik zo dat ze met dat systeem nog zouden bestaan.

Wat ik voorstel is dus voor omroepverenigingen loon naar werken. Je zult zien dat ze zich veel meer bewust worden van hun doelgroep, omdat ze sterk afhankelijk worden van de kijkcijfers vanuit die doelgroep.
Oud 12-07-2005, 11:10
Maurice
Maurice is offline
Citaat:
Gatara schreef op 01-07-2005 @ 11:37 :
ik heb de actie van de NPS ondertekend en sta driedubbel achter de column van De Bie die hij uitsprak in Buitenhof. Hij verwoordt het prima daarin:

Afgelopen vrijdag hoorde ik staatssecretaris Medy van der Laan bij herhaling zeggen dat de nieuwe regeringsplannen voor de Publieke Omroep erop waren gericht dat de mensen in Nederland in de toekomst 'mooie programma's kregen voorgeschoteld.
Als programmamaker was ik dus heel benieuwd naar wat de regering heeft bedacht opdat ik 'mooie programma's' kan gaan maken.

Ik kom tot de conclusie dat de regering er alles aan doet om het maken van 'mooie programma's tegen te gaan.

Om te beginnen worden alle bestaande 'mooie programma's van de Publieke Omroep afgevoerd.
De NPS wordt opgeheven, dus mooie programma's als NOVA, Andere Tijden, Zembla, Dokwerk, Sesamstraat, Het Klokhuis en vele kunst- en cultuurprogramma's worden opgedoekt.
En geloof die praatjes niet dat die programma's wel elders onderdak zullen vinden: nergens vinden de programmamakers in de nieuwe planning enige waarborg in die richting.
Zij zullen zich bezig moeten gaan houden met overleven, in plaats van met het maken van mooie programma's.

Maar ook veel andere mooie programma's, zoals de VPRO ze maakt bijvoorbeeld - Tegenlicht, Holland Sport, RAM, Villa Achterwerk - komen ernstig in gevaar.

Als ervaringsdeskundige kan ik u zeggen dat het maken van een mooi programma begint met het krijgen en ontwikkelen van een 'mooi idee'.

Hoe krijg je een mooi idee? Dat betekent niet: wachten op een goddelijke vonk, of op inspiratie.
Kees van Kooten en ik hebben duizenden keren tegenover elkaar gezeten om mooie ideeen te krijgen.
Denken, praten, de media volgen, op straat rondkijken, net zo lang tot er een mooi idee uitrolde.

Met dat 'mooie idee' gingen we naar een omroep p VPRO in ons geval - die na goedkeuring er alles aandeed het mooie idee tot een mooi programma te ontwikkelen.
Daar vonden we de gelijkgezinde mensen - de producer, de technici, de faciliteiten - waarmee we het idee konden uitvoeren.

Kan dat nu niet meer?

Ik ben bang dat de nieuwe programmamakers het met hun mooie, nieuwe ideeen heel wat moeilijker zullen krijgen.

Om te beginnen zal de VPRO moeten zeggen; Ja jongens dat is een mooi idee, maar helaas het valt onder Amusement en dat mogen wij niet meer maken.
Wij hebben minder dan de helft van ons budget over, maar daar mogen we alleen Opinie en Debat-programma's mee maken.
Bovendien hebben we geen behoefte aan nieuwe programmamakers, we moeten er juist een heleboel afstoten.
En we zijn bezig met ledenwerving, dat moet ook weer van deze regering en we moeten concurreren met andere omroepen en we moeten commerciele activiteiten ontwikkelen, sorry ....

Maar waar moeten we dan heen met ons mooie programma-idee, vragen de nieuwe programmamakers zich verbaasd af.

'Dat zijn 3, door de regering benoemde functionarissen, die alles te zeggen krijgen over de publieke omroep - wie wat waar uitzendt, hoe de drie netten eruit gaan zien.

En vinden we daar dan de mensen met wie het idee tot een programma kunnen maken?, vragen de programmamakers zich nu vertwijfeld nu af?

" Die Raad van Bestuur is geen omroep, die drie functionarissen hebben van het maken van programma's geen kaas gegeten.

OK, bedankt zeggen de nieuwe programmamakers, en eenmaal weer buiten zeggen ze tegen elkaar; 'Weet je wat we doen? Die Publieke Omroep is een ondoordringbare jungle geworden, we gaan ons mooie idee zelf uitvoeren. Op internet.'

Dames en heren.
Nee! Er zou bij de huidige Publieke Omroep veel veranderd moeten worden, vind ik ook.
En er lopen hier zeer competente programmamakers en technische medewerkers rond.

En ik durf me uit te roepen tot woordvoerder, als ik namens alle programmamakers zeg, dat deze nieuwe plannen de slechts denkbare voorwaarden scheppen voor het maken van mooie programma's. Vanaf vrijdag jongstleden is het werkklimaat bij de Publieke Omroep voor de komende jaren grondig verpest.

Deze plannen zijn bedacht door bureaucraten, door politici die denken wraak te moeten nemen op hen niet welgevallige oude bestuursstructuren.
Deze plannen vormen een ernstige, zeer ondemocratische aanslag op het vrije idee.

En ik zeg dat ook namens alle programmamakers en technici hier vandaag op deze werkvloer bijeen.
Want ook dit mooie programma is door de regering in de opheffinsuitverkoop gedaan.
de gesproken versie is natuurlijk krachtiger, maar goed.

Oud 12-07-2005, 15:41
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 01-07-2005 @ 11:37 :

Kan dat nu niet meer?

Dames en heren.

same here!
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 08:51
Verwijderd
van der Laan uit....

dag jazz, dag klassiek, dag cultuur.....

Meest ironische aan dit hele verhaal, mevrouw van der Laan heeft aan het conservatorium gestudeert. Harp....
En ze heeft behalve goed plukken dus niets opgestoken van de waarde van cultuur..... En plukken doet ze, maar dan wel bij de verkeerde
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 10:35
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Louis Armstrong schreef op 14-07-2005 @ 09:51 :
dag jazz, dag klassiek
Net alsof we dat nodig hadden.
Oud 14-07-2005, 18:54
Hollandia
Hollandia is offline
Citaat:
T_ID schreef op 14-07-2005 @ 11:35 :
Net alsof we dat nodig hadden.
Sommige mensen zoeken meer in het leven: een beetje diepgang. Met andere woorden: meer dan geld.
Reageren

Regels voor berichten