Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-09-2007, 21:04
robinvandenberg
robinvandenberg is offline
Hallo allemaal!!!
Hopelijk willen hier enkele mensen (mag ook meer dan enkele) reageren op de
volgende stelling, en het liefst uit eigen ervaring.

'Leerlingen uit het Nederlands voortgezet onderwijs hebben een eenzijdig beeld over de verenigde Staten en de geschiedenis van het land'.

Zeg dus alsjeblieft niet alleen ja of nee, maar geef een klein beetje uitleg!
Alvast bedankt; jullie zouden mij enorm helpen.

Het gaat namelijk om een discussie als afsluiting van het vak onderwijsproject
Amerika (ik doe inderdaad lerarenopleiding geschiedenis).

Groetjes! robin
Oud 18-09-2007, 01:01
T_ID
T_ID is offline
Nee, ik heb geen eenzijdig beeld over de geschiedenis van Amerika, want ik héb helemaal geen beeld van de geschiedenis van Amerika, tot op het punt dat het land een beetje belangrijk werd, zo rond de jaren '20.

Boeit ook totaal niet, want zelfs na die tijd is er ook weinig te melden, behalve dan dat de bekrompenheid er niet verdwenen is na de jaren '70 zoals in sommige plaatsen in Europa, maar anno 2007 nog hoogtij viert en simpele zaken als vrijheid van godsdienst, daar nog zwaar bevochten moet worden.
Oud 24-09-2007, 16:46
Narziss
Narziss is offline
Ik ben het met deze stelling eens. Hoewel het voor mij persoonlijk niet geldt, denk ik dat men wel kan stellen dat het beeld van een gemiddelde Nederlandse leerling van de USA redelijk eenzijdig is. Dat wordt natuurlijk heel erg in de hand gewerkt door de massamedia, op sociaal vlak dan. Maar qua geschiedenis denk ik dat ze zich indd uberhaupt maar slecht een beeld kunnen vormen. Het zou goed zijn als daar aan gewerkt werd want dan zou er wellicht meer begrip zijn voor de huidige bv. politieke situatie. Maar je moet altijd bedenken, dat de mening van een gemiddelde scholier nogal ongenuanceerd is en invloed van medescholieren de scherpe randjes sowieso van je mening afstompt.
Oud 28-09-2007, 18:58
robinvandenberg
robinvandenberg is offline
hej !
bedankt voor jullie reacties!
meer reacties zijn natuurlijk altijd welkom
Xx robin
Oud 29-09-2007, 13:22
Gast911
hoi,

ik zeg dat mensen veel en veel te weinig van geschiedenis weten, en Amerika is een van de onderwerpen waar we weinig van af weten. de enige reden at amerika in beeld komt is omdat het in de koude oorlog belangrijk voor ons werd. (alleen als iets belangrijk is voor ons nu krijg je het namelijk bij geschiedenis)
gelukkig (voor ons dan) weten de amerikanen zelf er ook best weinig van; zo is er een jaar geleden ofzo een rel geweest omdat iemand een boek schreef over hoe amerika eruit zag voor columbus. er bleken namelijk meer mensen in amerika te wonen dan in de rest van de wereld vor ze de pokken kregen.

doei.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2007, 09:19
Balance
Balance is offline
Wanneer is een beeld eenzijdig?
De slavernij, een of andere economische crisis, rol in oorlogen, etc zijn allemaal behandeld bij mij in de geschiedenisles. Maar of mijn beeld dan meer of minder eenzijdig is weet ik niet.. Wat zou de jeugd volgens jou allemaal moeten weten voordat het beeld niet meer eenzijdig is?
Oud 02-10-2007, 17:26
akumabito
akumabito is offline
Joh, de meeste jongeren weten al veel te weinig van de geschiedenis van hun eigen land, laat staan dat van Amerika. Vraag ze voor de gein eens over Lewis en Clark en ik ben bang dat 90% je waterig aan zal kijken, terwijl de overige 10% misschien nog iets over Superman weet te mompelen...
Oud 04-10-2007, 17:31
Nonaj
Nonaj is offline
Aan mijn reactie heb je ook niet zo veel want ik doe zelf American Studies en vind dus zelf niet dat ik een eenzijdig beeld heb, maar ik weet dus ook niet wat de gemiddelde Nederlandse middelbare scholier allemaal over Amerika weet....
Met citaat reageren
Oud 06-10-2007, 16:21
No Soup For You
No Soup For You is offline
de nederlandse middelbare scholier weet vrij weinig over amerika. alleen wat over dat ze komen helpen in de eerste en tweede wereldoorlog, en een paar weten misschien ook nog wel waarom. verder de burgeroorlog en de koude oorlog en dan is het afgelopen.

maar het is een stom land, dus het is volkomen terecht.
Oud 15-10-2007, 18:37
InvisibleGirl
InvisibleGirl is offline
Naar aanleiding van dit topic ben ik (= wannabe geschiedenisfreak) me flink gaan schamen (Lewis? Clark?), en heb ik mijn aantekeningen uit de tweede klas naar boven gehaald.. schijnbaar hebben we het toen over Amerika gehad, althans over de burgeroorlog. Toch nog maar eens doorlezen, die stenciltjes..
Oud 19-10-2007, 00:33
Spuitelf
Spuitelf is offline
Citaat:
Naar aanleiding van dit topic ben ik (= wannabe geschiedenisfreak) me flink gaan schamen (Lewis? Clark?), en heb ik mijn aantekeningen uit de tweede klas naar boven gehaald.. schijnbaar hebben we het toen over Amerika gehad, althans over de burgeroorlog. Toch nog maar eens doorlezen, die stenciltjes..

http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschie...renigde_Staten

"Eat your heart out."
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten