Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-10-2007, 18:15
giyar
giyar is offline
nederland moet een sociale dienstplicht invoeren voor werklozen
wat vinden jullie er van?
Ik denk dat het wel een goed idee is zo zitten de mensen niet alleen thuis achter de tv te zappen maar doen ze ook iets nuttigs en zijn ze bereid eerder een baantje te nemen want ze moeten hoe dan ook wel werken op deze manier of dat nou sociale dienstplicht is of een echte baan.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-10-2007, 18:18
T_ID
T_ID is offline
Nee, je mag mensen niet dwingen tot dwangarbeid. Dat is principieel fout en slecht voor de markt waar de dwangarbeiders ingezet worden. Hetzelfde als je nu ziet bij scholierendwangarbeid: met allerlei noodgrepen en subsidies moeten er voor hen plaatsen gecreeërd worden die er vanuit marktwege niet zijn.

Beroepswerkelozen vrij spectaculair korten op hun uitkering, daar heb ik dan weer totaal geen problemen mee. Daarmee pak je figuren die de sollicitatieplicht drukken het het schrijven van sollicitatiebrieven a la "Geacht meneer, Ik wilde graag een baan. Ik heel serieus en goed."
Oud 30-10-2007, 18:40
Verwijderd
Eens. Zo voorkom je uitkeringsfraude en voelen ze zich hopelijk ook nuttiger, terwijl de werklozen niet in hun levensstaandaard worden aangetast. Het zou ook een opstap kunnen vormen voor een echte baan. Pas als men de plicht zou ontlopen of expres het werk zou saboteren, zie ik heil in een uitkeringskorting.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2007, 18:58
juno
juno is offline
Melkert-banen anyone?
Met citaat reageren
Oud 30-10-2007, 19:08
Verwijderd
Citaat:
Melkert-banen anyone?
Die waren niet verplicht toch?
Met citaat reageren
Oud 30-10-2007, 20:50
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Hetzelfde als je nu ziet bij scholierendwangarbeid: met allerlei noodgrepen en subsidies moeten er voor hen plaatsen gecreeërd worden die er vanuit marktwege niet zijn.
Het scheppen van banen lijkt me niet zo heel moeilijk. Je hoeft de bejaarden in tehuizen gemiddeld 5 minuten extra tijd te schenken, bijvoorbeeld voor een gesprek over koetjes en kalfjes, en klaar is kees.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2007, 20:51
Verwijderd
Citaat:
Het scheppen van banen lijkt me niet zo heel moeilijk. Je hoeft de bejaarden in tehuizen gemiddeld 5 minuten extra tijd te schenken, bijvoorbeeld voor een gesprek over koetjes en kalfjes, en klaar is kees.
Je weet toch, uit de VVD-dogma's volgt dat banen bij de overheid banen kosten.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2007, 21:02
Verwijderd
Citaat:
nederland moet een sociale dienstplicht invoeren voor werklozen
wat vinden jullie er van?
Ik denk dat het wel een goed idee is zo zitten de mensen niet alleen thuis achter de tv te zappen maar doen ze ook iets nuttigs en zijn ze bereid eerder een baantje te nemen want ze moeten hoe dan ook wel werken op deze manier of dat nou sociale dienstplicht is of een echte baan.
Tja, mensen hebben liever een echte baan, want dat betaald. Mensen die profiteren zijn een minderheid onder de werklozen en daar moet de echte normale werkloze niet voor mee worden gestraft.

Het is wel zinvol baantjes te scheppen waarmee uitkeringen kunnen worden aangevult en waarmee bepaalde groepen werklozen een beetje arbeidservaring kunnen op doen als het ware.
Verder is het ook zinvol om een beleid te voeren waarmee mensen makkelijker naar het arbeidsaanbod toe kunnen, denk aan woningbouw, goedkope reiskosten etc, oftewel, zorg ervoor dat mensen mobiel zijn. Als iemand voor een baan in amsterdam(of ergens anders) eerst 3,5 jaar op een wachtlijst moet staan voordat er een betaalbare woning kan worden verkregen, dan moet men niet verbaast zijn als mensen niet op zulk aanbod aan de andere kant van het land reageren bij wijze van spreken.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2007, 21:26
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Je weet toch, uit de VVD-dogma's volgt dat banen bij de overheid banen kosten.
Daar ben ik het in principe ook wel mee eens. Als overheid kun je veel beter de algemene benodigdheden voor nijverheid tot stand brengen, zoals wegen, elektriciteit en watervoorzieningen. Zo maak je het voor alle Nederlanders gemakkelijker om een onderneming te starten. Wanneer je al het beschikbare geld in overheidsbedrijven gaat, is dat mooi voor een select groepje dat werk krijgt, maar de meerderheid van Nederlanders zit met lege handen.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2007, 21:27
REIE
REIE is offline
Citaat:
Het is wel zinvol baantjes te scheppen waarmee uitkeringen kunnen worden aangevult en waarmee bepaalde groepen werklozen een beetje arbeidservaring kunnen op doen als het ware.
Het is zinvol maar ik denk niet dat alle werklozen er naar uitkijken. Ik kan me werklozen voorstellen die nog liever gekort worden op hun uitkering dan dat ze daadwerkelijk gaan werken. Evenzeer lijkt het me als werkgever niet leuk om een paar ongeinteresseerde lui vol onwil aan een opdracht te zetten.

Desalniettemin spreekt het idee van sociale dienstplicht me er aan en lijkt het me nuttig. Ook voor veel mensen die van de middelbare school komen lijkt me een jaartje legerdienst, broederdienst of iets anders een zeer nuttige en vormende ervaring.
Oud 30-10-2007, 21:45
Verwijderd
Citaat:
Daar ben ik het in principe ook wel mee eens. Als overheid kun je veel beter de algemene benodigdheden voor nijverheid tot stand brengen, zoals wegen, elektriciteit en watervoorzieningen. Zo maak je het voor alle Nederlanders gemakkelijker om een onderneming te starten. Wanneer je al het beschikbare geld in overheidsbedrijven gaat, is dat mooi voor een select groepje dat werk krijgt, maar de meerderheid van Nederlanders zit met lege handen.
Maak eens aannemelijk waarom dat beter is en waarom meer werkgelegenheid bij de overheid netto banen kost.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2007, 23:17
Verwijderd
waarom uitkeringen omlaag? doe de minimumlonen omhoog, zodat iemand die van een uitkering afkomt, niet ineens veel minder heeft om van rond te komen, als hij wel een betaalde baan krijgt.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2007, 23:21
Verwijderd
Citaat:
waarom uitkeringen omlaag? doe de minimumlonen omhoog, zodat iemand die van een uitkering afkomt, niet ineens veel minder heeft om van rond te komen, als hij wel een betaalde baan krijgt.
Maar dat kost banen. Waardoor de werkloosheid weer stijgt.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2007, 23:35
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Uiteraard is iedereen geschikt om daar te werken, binnen te lopen, en iemand dood aan te treffen die aan een maagbloeding is overleden met bloed over alle muren. Ik trok het op zich wel, maar ik moet er niet aan denken dat Pa Tokkie daar wordt neergezet om zijn uitkering te verdienen, zowel voor de cliënten als voor de dwangarbeiders.
Oud 30-10-2007, 23:38
Verwijderd
Citaat:
Uiteraard is iedereen geschikt om daar te werken, binnen te lopen, en iemand dood aan te treffen die aan een maagbloeding is overleden met bloed over alle muren. Ik trok het op zich wel, maar ik moet er niet aan denken dat Pa Tokkie daar wordt neergezet om zijn uitkering te verdienen, zowel voor de cliënten als voor de dwangarbeiders.
Je hebt ook nog dingen als plantsoenendienst, enzo. Straten vegen, poep scheppen. Dat kunnen ze prima.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2007, 23:41
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Je hebt ook nog dingen als plantsoenendienst, enzo. Straten vegen, poep scheppen. Dat kunnen ze prima.
Dan ligt er dus hondenpoep op elke straathoek omdat hoveniers en gemeentedienst overbodig zijn geworden, en mensen die gedwongen worden tot werken dat echt niet zullen doen.

Bovendien, is dat iets dat jij gaat doen als je tussen studie en bijpassende baan werkeloos bent? Dat zou dan wel verplicht zijn.
Oud 30-10-2007, 23:47
Verwijderd
Citaat:
Dan ligt er dus hondenpoep op elke straathoek omdat hoveniers en gemeentedienst overbodig zijn geworden, en mensen die gedwongen worden tot werken dat echt niet zullen doen.
Je kan dan best nog de oude diensten houden, met mensen in loondienst. Het gaat erom dat ze ergens mee bezig zijn.
Citaat:
Bovendien, is dat iets dat jij gaat doen als je tussen studie en bijpassende baan werkeloos bent? Dat zou dan wel verplicht zijn.
Het lijkt me uiteraard meer iets voor langdurig werklozen.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2007, 23:59
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Je kan dan best nog de oude diensten houden, met mensen in loondienst. Het gaat erom dat ze ergens mee bezig zijn.
Dan moet je aan werkverschaffing doen, wat weer klauwen met geld kost. De bestaande diensten regelen de zaken per slot van rekening al prima, en waar vind je een zinnige bezigheid waaraan niets te verkloten is?
Oud 31-10-2007, 08:04
Verwijderd
Citaat:
Maar dat kost banen. Waardoor de werkloosheid weer stijgt.
Maar daarmee zeg je dus eigenlijk, dat er helemaal geen verandering mogelijk is?

Kijk die sociale dienstplicht kost ook banen, want als je mensen vrijwilligers werk oplegt, zullen bedrijven en diensten bepaalde taken ook liever uitbesteden aan onbetaalde krachten ipv mensen die er gewoon voor betaald krijgen. Kost dus ook werk.

Ik vind het en sich een goed plan. Maar ik erger me een beetje aan de generaliserende houding van de VVD: Su frauderuh allumaaal...

Bullshit natuuurlijk. De controles zouden beter moeten zijn. En als de minimum lonen hoger zouden zijn, dan komen mensen die eerst een uitkering hadden ( waarvan het moeilijk rondkomen is ), niet ineens veel minder hebben om van rond te komen.

Want als je een uitkering hebt, krijg je huur en zorgtoeslag, etc. In veel gevallen vervalt dit bij het krijgen van een baan, en hou je dus per maand minder over om van te leven. Als ze dit nu eens aan zouden passen, dan zouden die problemen al uit de lucht zijn.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2007, 10:44
Chimera
Chimera is offline
In de familie van m'n vaders kant zitten ook een stel beroepswerklozen. Die zitten niks anders te doen op feestjes dan afgeven op hoe zwaar ze het wel niet hebben met hun uitkering en dat ze, omdat ze niet 'kunnen' werken (ziek zwak en misselijk en ondertussen roken als ketters), het toch veel slechter hebben dan de andere mensen in Nederland. Vervent SP aanhangers. Niet overigens omdat ze sociaal zijn ofzo, maar gewoon omdat ze zelf met 0 inspanning zoveel mogelijk geld willen vangen.

Ik ben, in princiepe, tegen 'dwangarbeid'. Maar dit soort mensen mogen ze wat mij betreft naar de Goelag sturen.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2007, 13:11
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik vind het en sich een goed plan. Maar ik erger me een beetje aan de generaliserende houding van de VVD: Su frauderuh allumaaal...
'De VVD' kan zich qua demonisering door verzonnen stereotypen onderhand meten met 'de buitenlanders', 'de joden', 'de Amerikanen' en 'de Marrokanen'...
Oud 31-10-2007, 13:36
Verwijderd
Ja TID ik weet wel dat jij je slachtoffer voelt als er iets gebeurt wat met jou en je heilige rechtse denkbeelden te maken heeft. Ik hoopte ook eigenlijk op een reactie van een wat verstandigere VVD er alhier, die wel bereid is om na te denken en te redeneren, met een verstand dat niet op nul staat.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2007, 14:57
Verwijderd
Citaat:
Dan moet je aan werkverschaffing doen, wat weer klauwen met geld kost. De bestaande diensten regelen de zaken per slot van rekening al prima, en waar vind je een zinnige bezigheid waaraan niets te verkloten is?
Dat valt ook wel mee, er zijn nog zat plekken die niet netjes zijn. En hou er ook rekening mee dat je geld bespaart doordat uitkeringsfraude moeilijker wordt en werklozen extra gemotiveerd worden om een baan te zoeken.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2007, 15:00
Verwijderd
Citaat:
Maar daarmee zeg je dus eigenlijk, dat er helemaal geen verandering mogelijk is?
Jawel. Maar je moet een goede overweging maken tussen enerzijds een goed bestaansminimum bieden, en anderzijds de arbeidsmarkt voldoende flexibel houden.
Citaat:
Kijk die sociale dienstplicht kost ook banen, want als je mensen vrijwilligers werk oplegt, zullen bedrijven en diensten bepaalde taken ook liever uitbesteden aan onbetaalde krachten ipv mensen die er gewoon voor betaald krijgen. Kost dus ook werk.
Dat is in principe wel waar, maar werklozen zijn natuurlijk minder productief, waardoor je meer 'onbetaalde krachten' nodig hebt om hetzelfde werk te doen als betaalde werknemers. Dus netto levert het wel 'banen' op.
Citaat:

Bullshit natuuurlijk. De controles zouden beter moeten zijn. En als de minimum lonen hoger zouden zijn, dan komen mensen die eerst een uitkering hadden ( waarvan het moeilijk rondkomen is ), niet ineens veel minder hebben om van rond te komen.

Want als je een uitkering hebt, krijg je huur en zorgtoeslag, etc. In veel gevallen vervalt dit bij het krijgen van een baan, en hou je dus per maand minder over om van te leven. Als ze dit nu eens aan zouden passen, dan zouden die problemen al uit de lucht zijn.
Er zijn andere methoden om de armoedeval te bestrijden dan het minimumloon verhogen. Bijvoorbeeld een extra premie geven aan werklozen als ze een baan aannemen (en dan niet meteen ontslag nemen natuurlijk).
Met citaat reageren
Oud 31-10-2007, 19:20
Verwijderd
Citaat:
Het is zinvol maar ik denk niet dat alle werklozen er naar uitkijken. Ik kan me werklozen voorstellen die nog liever gekort worden op hun uitkering dan dat ze daadwerkelijk gaan werken. Evenzeer lijkt het me als werkgever niet leuk om een paar ongeinteresseerde lui vol onwil aan een opdracht te zetten.

Desalniettemin spreekt het idee van sociale dienstplicht me er aan en lijkt het me nuttig. Ook voor veel mensen die van de middelbare school komen lijkt me een jaartje legerdienst, broederdienst of iets anders een zeer nuttige en vormende ervaring.
Ik had er even bij moeten zeggen dat ik zinloze banen voor alle werklozen scheppen ook onzin vind.
Ik dacht meer aan baantjes zodat mensen ook aan kunnen tonen dat ze wel wat willen doen, wat een werkgever dus als positief zou kunnen opvatten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-10-2007, 19:22
Verwijderd
Citaat:
Ik ben, in princiepe, tegen 'dwangarbeid'. Maar dit soort mensen mogen ze wat mij betreft naar de Goelag sturen.
Hier ben ik het zelfs als SP'er mee eens. Alleen mag het niet zo zijn dat de eerlijke werkloze afgestraft wordt voor het gedrag van een bepaalde groep die gewoon niet wil.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2007, 19:24
Verwijderd
Citaat:
Alsof die ouderen erop zitten te wachten dat ze bezoek krijgen van legioenen werklozen die gedwongen bij hun langs moeten komen.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2007, 18:44
RammsteinRulez
RammsteinRulez is offline
top idee!
ik denk dat het voor de werklozen zelf ook prettig is.
ik werk zelf met verstandelijk gehandicapten, dit haalt altijd weer het beste in me naar boven.
ik ken wat werklozen die vrijwilligerswerk doen in deze sector, en ze voelen zich niet alleen nuttig, ze leren ook mensen kennen en hebben echt plezier in het werk.

wel een ding: je moet er wel een TIEP voor zijn dat is echt zo.... als het je niet ligt, ligt het je niet.
en die mensen voor wie het niets is, kun je beter geen sociale dienstplicht geven in de zorg.... maar bijv. op een andere manier (gemeente ofzo?)

maar das mijn bescheten mening
Met citaat reageren
Oud 07-11-2007, 14:53
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
top idee!
ik denk dat het voor de werklozen zelf ook prettig is.
ik werk zelf met verstandelijk gehandicapten, dit haalt altijd weer het beste in me naar boven.
ik ken wat werklozen die vrijwilligerswerk doen in deze sector, en ze voelen zich niet alleen nuttig, ze leren ook mensen kennen en hebben echt plezier in het werk.

wel een ding: je moet er wel een TIEP voor zijn dat is echt zo.... als het je niet ligt, ligt het je niet.
en die mensen voor wie het niets is, kun je beter geen sociale dienstplicht geven in de zorg.... maar bijv. op een andere manier (gemeente ofzo?)

maar das mijn bescheten mening
Is wel een beetje vreemd, niet? Diensplicht alleen voor degenen van wie 'iemand' vind dat ze er een tiep voor zijn.

Op zich heb ik niks tegen een sociale dienstplicht, zolang men afstapt van het idee dat 'sociaal' per definitie wil zeggen dat je voor bejaarden en gehandicapten moet gaan zorgen. Daarnaast zou het zelfs iets nuttigs zijn voor alle schoolverlaters. Diensplicht is me daarvoor een veel te zwaar woord. Iemand die al vijf jaar bij de scoutsleiding zit heeft wat sociale dienstplicht betreft waarschijnlijk 100 keer meer bijgebracht dan een werkloze metaalarbeider die gehandicapte wezen een verhaal voor het slapengaan moet gaan voorlezen.
Reageren

Regels voor berichten