Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-07-2002, 19:17
Uncle_Sam
Uncle_Sam is offline
De vraag is duidelijk lijkt mij. Geef ook even een redenering waarom je je zo voelt aangetrokken tot die filosoof (filosofen). Als je echt geen concreet persoon aan kunt wijzen, dan is een filosofische stroming ook goed (bijv. logisch-positivisme, epicurisme, nihilisme etc.)

Twee filosofen vind ik qua werken enorm interessant, Kierkegaard en Wittgenstein. Kierkegaard, misschien wel de belichaming van het nihilisme, vanwege zijn extreem pessimistische denkbeelden over het leven, continue afvragend over het hoe, wat en waarom van het leven. Alhoewel ik zeer positief tegen het leven an sich sta, ben ik het vooral met hem eens wat betreft het nut er van... dat we allen leven, consumeren en uiteindelijk, na de dood, belanden in het grote Niets.
Wittgenstein is de tweede filosoof die ik erg intrigerend vind, die aan de hand van "taalspelen" hoe vaak er in de alledaagse taal begrippen voorkomen waardoor wij, als we er over nadenken, louter met paradoxen worden geconfronteerd. Taalfilosofie ten top... met name de Tractatus Logico-Philosophicus is aan te raden (wel zware kost).

Nu jullie, .
Oud 27-07-2002, 19:22
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Sigmund Freud,
En dan voornamelijk om het determinisme en dat mensen geen vrije wil hebben, maar gewoon door omstandigheden tot bepaalde dingen worden gedreven. In het begin was ik het hier helemaal niet mee eens. Khad zoiets van: iedereen kan toch zelf beslissen wat zijn lot is.. maar hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik het ermee eens ben.
Oud 27-07-2002, 19:31
RenT
RenT is offline
Nietzsche.
Je kan wel basic tegen alles 'schoppen', maar het zo doen dat het via argumentaties ook nog nix tegen in te brengen is, is wat anders.
Oud 27-07-2002, 22:24
Zap
Zap is offline
Immanuel Kant.

hij was meer een beantwoorder als een vragensteller, hij vond zeg maar de tussenweg tussen de spinoza en descartes aan de ene kant en locke en die andere britten aan de andere kant.

op een heel overtuigende manier. erg goed.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 22:57
sublime
sublime is offline
op dit moment plato omdat ie zo geweldig geemancipeerd was maar heb pas net de klassieke geschiedenis filosofie achter me gelaten dus nu ga ik weer andere interessante filosofen ontmoeten.... de eerst 2 middeleeuwers overtreffen plato iig niet omdat ze het geloof bij de filosofie betrokken....
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 23:10
Kiet_oud
Kiet_oud is offline
nietzsche uiteraard,

met name z'n ideeën aangaande het nihilisme.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2002, 23:43
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Kierkegaard en Nihilisme???

Kierkegaard is de belichaaming van het existentialisme hoor.
Is al weer wat anders.

Nihilisme komt van Nietszche.

Groetjes
Ben(die nog niet echt een keuze heeft kunnen maken qua filosoof of stroming waar hij zich verwant mee voelt
Reageren

Regels voor berichten