![]() |
|
Volgens deze site (http://www.vegetarisme.nl/index.php?...&ceid=76&meid=) heb je ook calcium nodig voor de opname van vitamine B12, krijg je dat genoeg binnen?
En er staat ook op dat vegetariërs vaak pas na 2 of 3 jaar klachten krijgen door tekort aan B12 omdat je eerst nog een tijdje vooruit kunt met een voorraad in je lichaam. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Vitamine B12 tekort kan heel erg gevaarlijk zijn. Ik had vorig jaar oktober zo'n groot tekort dat ik eraan had kunnen overlijden. Vitamine B12 is nodig om bloed aan te maken en ik had zo'n zwaar tekort dat er bij mij geen bloed meer werd aangemaakt. Toen kreeg ik 1 spuit per 2dagen ofzo. Dat mijn lichaam geen b12 opneemt komt door een chronische darmziekte. Nu krijg ik elke maand een prik en word ook regelmatig bloed geprikt om te kijken of alles goed gaat. Raar dat je huisarts dat niet doet.
|
misschien dat vitamine b12 beter wordt opgenomen als hij in vlees zit vanwege de samenstelling. dat geldt in ieder geval wel voor vitamines in fruit vergeleken met vitaminepillen.
Let erop dat je vitamine supplementen in een geëncheleerde vorm koopt (de vorm zoals die ook in vlees of fruit zit) en bij vitamine supplementen zegt de prijs veel over de kwaliteit. de samenstelling is namelijk heel belangrijk omdat je lichaam niet alles kan opnemen. als je bijvoorbeeld calcium tegelijk met magnesium inneemt zal de magnesium niet of nauwelijks opgenomen worden omdat calcium dan de voorkeur krijgt. Ik ga er bij het beantwoorden van deze vraag dus vanuit dat het werkelijk aan de vitamine b12 gaat want je zegt zelf dat het na de injecties weer beter ging. Daar komt gelijk de tweede optie kijken. Vitamine b12 is namelijk makkelijk in poedervorm te verkrijgen en zelf te injecteren. Als je even zoekt zul je zien hoe eenvoudig dat is en het staat uitgebreid beschreven op internet. naalden en injectiewater kun je gewoon zonder recept halen bij de apotheek edit: ik lees net dat je gewoon ampullen met vloeibare vit b12 direct kunt kopen bij de apotheek. scheelt weer zelf mixen met injectiewater en beter te doseren.
Laatst gewijzigd op 27-10-2007 om 17:37. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Vage klachten -> B12 tekort Kaneelbroodje | 2 | 07-09-2011 18:35 | |
Lichaam & Gezondheid |
Vitamine b12 flupkeflup | 11 | 10-09-2008 22:56 | |
Lichaam & Gezondheid |
Het grote voeding- en gezondheidstopic #11 Verwijderd | 405 | 14-03-2006 14:31 | |
Lichaam & Gezondheid |
wat is er aan de hand? Lost_Girl | 10 | 20-03-2005 18:39 | |
Lichaam & Gezondheid |
vegetariër: dingen bijslikken? Verwijderd | 55 | 13-01-2004 20:04 | |
Lichaam & Gezondheid |
vraagje aan vegetariers/veganisten. Verwijderd | 47 | 30-10-2002 18:53 |