Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-03-2005, 17:48
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Zes jaar voor moord in zaak Hells Angels

De rechtbank in Amsterdam heeft straffen van zes jaar opgelegd tegen de twaalf verdachten in de zaak van de Limburgse Hells Angels. Ze worden ervan verdacht drie clubgenoten te hebben vermoord in februari vorig jaar.

Er was veertien keer levenslang geëist. Dat is uniek in de Nederlandse strafrechtgeschiedenis. Volgens de officier van justitie hebben de Nomads gezamenlijk besloten het drietal uit de weg te ruimen.

President

Een van de drie slachtoffers was de voormalige president van de Nomads. Hij zou een partij cocaine hebben gestolen. Volgens een kroongetuige wilde de club de diefstal compenseren door de drie te vermoorden, omdat de eigenaren van de drugs, Colombiaanse handelaren, te vriend gehouden moesten worden.

De lichamen van de slachtoffers werden op 13 februari vorig jaar gevonden in de Geleenbeek bij Echt. Het drietal was voor het laatst levend gezien op de vaste clubavond van de Nomads, twee dagen eerder, in Oirsbeek. Het trio is mogelijk in de vergaderzaal van het clubhuis doodgeschoten.

De rechter achtte de moord op de voormalig president van de club niet bewezen. De rechtbank heeft niet kunnen reconstrueren wie de schutters waren. Daardoor werd iedereen vrijgesproken voor moord en doodslag op de twee andere clubleden.

http://www.hetnet.nl/actualiteit/253w1.htm

volgens voelde de desbetreffende rechter zich bedreigd, verder tiswah
Advertentie
Oud 17-03-2005, 17:51
Love & Peace
Love & Peace is offline
Misschien is ie wel omgekocht
Oud 17-03-2005, 17:53
Verwijderd
Tuig.
Oud 17-03-2005, 17:53
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 17-03-2005 @ 18:51 :
Misschien is ie wel omgekocht
neen, deze bonkige leernichten kopen je niet om maar bedreigen je
Oud 17-03-2005, 17:57
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 17-03-2005 @ 18:53 :
neen, deze bonkige leernichten kopen je niet om maar bedreigen je
Jij bent ook zo'n bonkige leernicht, of...?
Oud 17-03-2005, 17:58
Verwijderd
Criminelen zijn het!

Oh nee, nu gaan ze me in elkaar slaan om te bewijzen dat ze geen criminelen zijn.
Oud 17-03-2005, 17:59
T_ID
T_ID is offline
"en we lopen het risico dat er onschuldigen achter de tralies eindigen"

Op papier klopt het, maar je moet wel blind, doof en achterlijk zijn om niet door te hebben wat er gebeurd als er geschoten wordt, er drie lijken op de grond liggen en er overal bloed aan de muren zit.

Zes jaar is veel te weinig naar mijn idee.
Oud 17-03-2005, 18:01
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 17-03-2005 @ 18:57 :
Jij bent ook zo'n bonkige leernicht, of...?
daten?
Oud 17-03-2005, 18:02
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 17-03-2005 @ 18:59 :
"en we lopen het risico dat er onschuldigen achter de tralies eindigen"

Op papier klopt het, maar je moet wel blind, doof en achterlijk zijn om niet door te hebben wat er gebeurd als er geschoten wordt, er drie lijken op de grond liggen en er overal bloed aan de muren zit.

Zes jaar is veel te weinig naar mijn idee.
Waarschijnlijk heeft de rechter wel degelijk rekening gehouden met de 'waarschijnlijkheid' van de schuld.
Oud 17-03-2005, 18:08
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 17-03-2005 @ 19:01 :
daten?
Ik weet niet wat ik moet zeggen, je gaat wel erg snel zo

nee, hoe weet je nou hoe ze de jury hebben bedreigd, en niet omgekocht? Ik bedoel, geld hebben ze. Ik denk dat niet dat ze de rechter die hen makkelijk 20 jaar kan geven zullen bedreigen.
Oud 17-03-2005, 18:09
Verwijderd
Een van de grootste problemen hier is dat duidelijk was dat iemand van die twaalf heeft geschoten, want er gingen vijftien lui het zaaltje in en er kwamen er twaalf levend naar buiten. Je weet dus dat de schutter onder die groep is, maar je weet niet wie het is. Wat moet je dan doen? De hele groep veroordelen?
Oud 17-03-2005, 18:12
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-03-2005 @ 19:09 :
want er gingen vijftien lui het zaaltje in en er kwamen er twaalf levend naar buiten.

Nou je weet in ieder geval dat zij weten wie de daders zijn. En daarnaast is het niet echt belangrijk wie het heeft gedaan denk ik. Ze hadden allemaal dezelfde intentie, als de ene het niet deed, deed een ander het wel.
Oud 17-03-2005, 18:17
Verwijderd
Citaat:
Een van de grootste problemen hier is dat duidelijk was dat iemand van die twaalf heeft geschoten, want er gingen vijftien lui het zaaltje in en er kwamen er twaalf levend naar buiten. Je weet dus dat de schutter onder die groep is, maar je weet niet wie het is. Wat moet je dan doen? De hele groep veroordelen?
Nee, er gingen er dertien levend naar buiten, maar één daarvan ging door het raam.
Oud 17-03-2005, 18:17
juno
juno is offline
Groepsaansprakelijkheid is best moeilijk te bewijzen. En het was niet echt openlijke geweldpleging...

we hebben geen jury in nederland, btw.
Oud 17-03-2005, 18:18
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 17-03-2005 @ 19:12 :

Nou je weet in ieder geval dat zij weten wie de daders zijn. En daarnaast is het niet echt belangrijk wie het heeft gedaan denk ik. Ze hadden allemaal dezelfde intentie, als de ene het niet deed, deed een ander het wel.
Ja, daarom is ook iedereen ten minste schuldig aan doodslag. Maar je kunt niet mensen gaan veroordelen als je niet weet of ze het gedaan hebben.
Oud 17-03-2005, 18:19
Verwijderd
Dit is vanuit dogmatisch oogpunt natuurlijk een serieus probleem. Want je hebt twaalf verdachten waarvan je wéét dat er één of meerdere geschoten hebben, maar je weet niet wie. Wat moet je dan, allemaal maar veroordelen voor medeplichtigheid aan moord? Dat is natuurlijk systematisch een gruwel, want iemand kan niet alleen medeplichtig zijn aan iets als daar geen hoofdddader voor is. En dát is nu het probleem.
Oud 17-03-2005, 18:20
juno
juno is offline
Een voordeel van deze criminelen is dat ze elkaar tenminste nog afmaken. Van die drie dooien zullen we verder geen last meer hebben.
Oud 17-03-2005, 18:21
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 17-03-2005 @ 19:19 :
Dit is vanuit dogmatisch oogpunt natuurlijk een serieus probleem. Want je hebt twaalf verdachten waarvan je wéét dat er één of meerdere geschoten hebben, maar je weet niet wie. Wat moet je dan, allemaal maar veroordelen voor medeplichtigheid aan moord? Dat is natuurlijk systematisch een gruwel, want iemand kan niet alleen medeplichtig zijn aan iets als daar geen hoofdddader voor is. En dát is nu het probleem.
Is dat zo? Waarom zou je medeplichtigheid niet kunnen bewijzen als de hoofddader niet bekend is?
Oud 17-03-2005, 18:24
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
juno schreef op 17-03-2005 @ 19:20 :
Een voordeel van deze criminelen is dat ze elkaar tenminste nog afmaken. Van die drie dooien zullen we verder geen last meer hebben.
Oud 17-03-2005, 18:24
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 17-03-2005 @ 19:21 :
Is dat zo? Waarom zou je medeplichtigheid niet kunnen bewijzen als de hoofddader niet bekend is?
Omdat je dan niet weet waar hij medeplichtig aan is.
Oud 17-03-2005, 18:29
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-03-2005 @ 19:24 :
Maar je weet wel dat hij minimaal medeplichtig is, toch? Ze weten niet wie de dader is, dus kan de rechter niet zeggen dat hij de moordenaar(s) heeft geholpen, of zelf de moordenaar was. Maar iedereen daar was wel minimaal medeplichtig.
Oud 17-03-2005, 18:29
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 17-03-2005 @ 19:24 :
Aan moord?
Oud 17-03-2005, 18:32
Verwijderd
Je kunt niet van elke verdachte bepalen of hij medeplichtig is of de daad zelf heeft gedaan. Je alleen dat ze allemaal minstens medeplichtig zijn, maar niet waaraan (ja, aan moord, er is iemand dood, maar je kent verder geen individuele details, wie heeft welke trekker overgehaald enz). Je kunt dus ook niet goed de strafmaat bepalen voor de medeplichtigen. Medeplichtigheid op zichzelf kent namelijk geen strafmaat, maar alleen een afgeleide van de hoofdstraf (eenderde om precies te zijn). Het probleem is dus dat je de straf niet goed kunt bepalen. Daarom gaat gewoon iedereen standaard voor zes jaar voor schut.
Oud 17-03-2005, 18:33
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 17-03-2005 @ 19:32 :
Je kunt niet van elke verdachte bepalen of hij medeplichtig is of de daad zelf heeft gedaan. Je alleen dat ze allemaal minstens medeplichtig zijn, maar niet waaraan (ja, aan moord, er is iemand dood, maar je kent verder geen individuele details, wie heeft welke trekker overgehaald enz). Je kunt dus ook niet goed de strafmaat bepalen voor de medeplichtigen. Medeplichtigheid op zichzelf kent namelijk geen strafmaat, maar alleen een afgeleide van de hoofdstraf (eenderde om precies te zijn). Het probleem is dus dat je de straf niet goed kunt bepalen. Daarom gaat gewoon iedereen standaard voor zes jaar voor schut.
Ja, maar die zes jaar is toch omdat iedereen minstens medeplichtig is, of zie ik dat nu verkeerd?
Oud 17-03-2005, 18:35
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 17-03-2005 @ 19:33 :
Ja, maar die zes jaar is toch omdat iedereen minstens medeplichtig is, of zie ik dat nu verkeerd?
Ja, maar zoals ik al zei, dat is dogmatisch gewoon een heel lelijke oplossing, die puur door de praktische noodzaak is ingegeven. Het strafrecht gaat uit van individuele bewezenverklaring en schuld. Daarom is het niet mooi om te zeggen dat in elk geval de daders in de groep zijn, dat je niet weet wie en dat daarom iedereen minstens voor medeplichtigheid wordt veroordeeld, terwijl er geen hoofddelict bewezen is.
Advertentie
Oud 17-03-2005, 18:37
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 17-03-2005 @ 19:33 :
Citaat:
Je alleen dat ze allemaal minstens medeplichtig zijn
Oud 17-03-2005, 18:44
Love & Peace
Love & Peace is offline
Lijkt me wel lachen als een van hen begint te spreken.
Oud 17-03-2005, 18:50
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Heel goed verwoord!

Maar ik vind wel goed dat ze dit soort lui nu eens gaan aanpakken!
Oud 17-03-2005, 18:50
Lolita
Lolita is offline
Die zes jaar is omdat iedereen schuldig is bevonden voor de doodslag van Paul De Vries. Voor de andere twee moorden is iedereen vrijgesproken. De andere twee zijn namelijk vermoord tijdens de vergadering na een uit de hand gelopen ruzie, aangezien men ervanuit gaat dat dit in een opwelling gebeurt is (voor iets anders is geen bewijs) is dus alleen degene die de trekker heeft overgehaald schuldig. Wie dit is (zijn) geweest valt niet te achterhalen en de andere aanwezigen konden niet weten wat er zou gebeuren en niet ingrijpen. Paul de Vries is echter nog zwaar gewond uit het raam gesprongen/gegooid en daarna weer naar binnen gehaald om in het clubhuis vermoord te worden. de rechtbank heeft beredeneerd daat ook hiervan geen hoofdschuldige kan worden aangewezen maar omdat iedereen die toen aanwezig was inmidels wel kon weten wat er zou gebeuren en dus de kans had om in te grijpen is iedereen veroordeeld voor doodslag.
Oud 17-03-2005, 18:52
Lolita
Lolita is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 17-03-2005 @ 19:44 :
Lijkt me wel lachen als een van hen begint te spreken.
Het mooie aan de Hells Angels is dat ze weten wat het woord broederschap betekend
Oud 17-03-2005, 18:52
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Het mooie aan de Hells Angels is dat ze weten wat het woord broederschap betekend
Als je broederschap boven de moraal zet, dan ondergraaf je je eigen zinvolle 'zijn' en zo dus ook je 'broeder-zijn'.
Oud 17-03-2005, 18:53
Oni Shikio
Oni Shikio is offline
Citaat:
Support81 schreef op 17-03-2005 @ 19:52 :
Wat een lariekoek. Als je broer een moord pleegt is het toch normaal om hem aan te geven?
Oud 17-03-2005, 18:56
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Wat een lariekoek. Als je broer een moord pleegt is het toch normaal om hem aan te geven?
Oud 17-03-2005, 18:57
Lolita
Lolita is offline
Citaat:
Oni Shikio schreef op 17-03-2005 @ 19:53 :
Nee dat vind ik niet, Als een van ijn familieleden/goede vrienden een wetsovertreding begaat zal ik diegene in principe niet aangeven. En ja natuurlijk zijn er op hierop uitzonderingen maar dan nog zou ik ten alle tijden proberen de persoon in kwestie niet aan te geven.
Oud 17-03-2005, 19:12
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Support81 schreef op 17-03-2005 @ 19:52 :
Maakt dat ze opeens heiligen? Het is gewoon tuig.
Oud 17-03-2005, 19:20
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Nee dat vind ik niet, Als een van ijn familieleden/goede vrienden een wetsovertreding begaat zal ik diegene in principe niet aangeven. En ja natuurlijk zijn er op hierop uitzonderingen maar dan nog zou ik ten alle tijden proberen de persoon in kwestie niet aan te geven.
Waarom niet? Is een moord minder erg als een familie-lid het van je heeft gedaan?
Oud 17-03-2005, 19:39
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Oni Shikio schreef op 17-03-2005 @ 19:53 :
Nee, helemaal niet.
Oud 17-03-2005, 19:45
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
hhendrikxx schreef op 17-03-2005 @ 20:20 :
Waarom niet? Is een moord minder erg als een familie-lid het van je heeft gedaan?
De reden dat we moordenaars straffen is dat het aantal moorden zo laag mogelijk blijft en we dus een minimale kans lopen zelf vermoord te worden. Als een familielid een moord heeft gepleegd maar totaal geen gevaar vormt voor de familie zelf is er geen reden om je familie te verraden.
Oud 17-03-2005, 19:52
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 17-03-2005 @ 20:45 :
Als een familielid een moord heeft gepleegd maar totaal geen gevaar vormt voor de familie zelf is er geen reden om je familie te verraden.
Mischien je geweten of je rechtvaardigheidsgevoel?
Oud 17-03-2005, 19:57
Verwijderd
Veel te lage straf, gewoon levenslang geven. Opsluiten dat tuig. Ze horen niet in de samenleving thuis.
Oud 17-03-2005, 20:04
Verwijderd
Je kunt ook niet bewijzen dat ze allemaal op de hoogte waren van de moord.
Citaat:
bootz schreef op 17-03-2005 @ 20:57 :
Veel te lage straf, gewoon levenslang geven. Opsluiten dat tuig. Ze horen niet in de samenleving thuis.
Eeeuh, JAAAAH!!!!

nee
Oud 17-03-2005, 20:06
Verwijderd
Citaat:
FuSe schreef op 17-03-2005 @ 21:04 :

Eeeuh, JAAAAH!!!!

nee
Nee, dat is waar, maar het is toch allemaal tuig.
Oud 17-03-2005, 20:12
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
FuSe schreef op 17-03-2005 @ 21:04 :
Citaat:
Een van de grootste problemen hier is dat duidelijk was dat iemand van die twaalf heeft geschoten, want er gingen vijftien lui het zaaltje in en er kwamen er twaalf levend naar buiten.
Oud 17-03-2005, 20:13
Lolita
Lolita is offline
nou ja dan zal ik mezelf ook maar bestempelen als tuig gezien het feit dat ik met Hells Angels opgegroeid ben, anderhalf jaar een soort van relatie met een van hen gehad heb, op hun kinderen pas en zeer regelmatig in het clubhuis kom.

*borrel gaat halen in het clubhuis van het door jullie als tuig bestemelde volk*
Oud 17-03-2005, 20:14
Verwijderd
Citaat:
Support81 schreef op 17-03-2005 @ 21:13 :
nou ja dan zal ik mezelf ook maar bestempelen als tuig gezien het feit dat ik met Hells Angels opgegroeid ben, anderhalf jaar een soort van relatie met een van hen gehad heb, op hun kinderen pas en zeer regelmatig in het clubhuis kom.

*borrel gaat halen in het clubhuis van het door jullie als tuig bestemelde volk*
Hebben ze aan zichzelf te danken. Het zijn geen lievertjes. Komen negatief in het nieuws enzo.
Oud 17-03-2005, 20:20
Lolita
Lolita is offline
Citaat:
bootz schreef op 17-03-2005 @ 21:14 :
Hebben ze aan zichzelf te danken. Het zijn geen lievertjes. Komen negatief in het nieuws enzo.
Tsja de positieve dingen zul je niet horen in het nieuws he. En geloof me er zijn zat positieve dingen.

Overigens zeg ik ook niet dat het allemaal schatjes zijn, maar ze weten wel wat broederschap, respect, vrijheid en Leven is.
Ik ga tien keer liever naar een feest in het clubhuis dan dat ik een avond de stad in ga. Nooit problemen, altijd gezellig, ongedwongen sfeer, alles kan en geen vage figuren!
Ook buiten de feesten zijn het gewone mensen waarvan het meerendeel een baan heeft, kinderen, getrouwd, en hobby's buiten de club om.
Oud 17-03-2005, 20:24
Verwijderd
Citaat:
Support81 schreef op 17-03-2005 @ 21:20 :
Tsja de positieve dingen zul je niet horen in het nieuws he. En geloof me er zijn zat positieve dingen.

Overigens zeg ik ook niet dat het allemaal schatjes zijn, maar ze weten wel wat broederschap, respect, vrijheid en Leven is.
Ik ga tien keer liever naar een feest in het clubhuis dan dat ik een avond de stad in ga. Nooit problemen, altijd gezellig, ongedwongen sfeer, alles kan en geen vage figuren!
Ook buiten de feesten zijn het gewone mensen waarvan het meerendeel een baan heeft, kinderen, getrouwd, en hobby's buiten de club om.
Dat geloof ik allemaal wel. Er zullen zeker ook positieve dingen zijn. Maar als ze in het nieuws komen is het negatief ... en dat geeft ze daarom ook een negatief imago.
Oud 17-03-2005, 20:38
Verwijderd
Citaat:
Machiavelli schreef op 17-03-2005 @ 21:12 :
Als ik in het bijzijn van 14 anderen opeens een pistool trek en 3 man neerknal kun je de resterende elf niet medeplichtig achten aan moord.

Licht overdreven situatie, maar je snapt wel wat ik bedoel.
Oud 17-03-2005, 20:42
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
FuSe schreef op 17-03-2005 @ 21:38 :
Als ik in het bijzijn van 14 anderen opeens een pistool trek en 3 man neerknal kun je de resterende elf niet medeplichtig achten aan moord.

Ik snap wat je bedoelt. Toch is het niet echt vol te houden dat ze niet op de hoogte van de moord waren als ze erbij aanwezig waren.
Oud 17-03-2005, 20:43
Verwijderd
Citaat:
FuSe schreef op 17-03-2005 @ 21:38 :

Je bent medeplichting als je de politie niet inlicht.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten