Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-05-2008, 19:35
Verwijderd
Plasterk wil geen subsidie meer geven aan de Popronde, schandalig!

Hoewel het wellicht wat ver gaat om Plasterk de schuld te geven van alles - immers, hij handelt doorgaans op advies van een onafhankelijke commissie -, vergist de minister zich hier lelijk. Of men nu over de subsidiegrens is gegaan - het totaalbedrag dus - of niet, daarvan mag de Popronde geen slachtoffer worden. Als er één initiatief geslaagd is met betrekking tot underground popmuziek en het bieden van kansen aan jonge c.q. beginnende bands, is het de Popronde wel. Ik zeg dan ook: terug naar de punk, massaal op de barricaden! Red de Popronde!

Kijk vooral op: http://popronde.blogspot.com/
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-05-2008, 21:16
Verwijderd
Doet die man toch nog eens wat zinnigs
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 21:20
Verwijderd
Zoveel interessants kwam er ook niet uit, voor zover ik weet.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 22:37
Verwijderd
Noem één goede band die is voortgebracht door die Popronde, dan zal ik me inzetten.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 22:46
attrib
attrib is offline
damn, stelletje lutsers hoe kunnen jullie dat nou zeggen?
Popronde is enorm belangrijk geweest voor bands die later populair zijn geworden. denk maar aan Voicst, CHECK 1-2, About, The Suicidal Birds en meer..

als zoiets er niet meer is gaat het voor een band al stukken lastiger. veel van deze bands hebben de weg ook naar Eurosonic/Noorderslag gevonden dankzij Popronde dus waarom nou zo negatief. Het is een fantastisch initatief en het is ook nog eens gratis. Ook is Popronde een perfect iets om mensen te introduceren met de Nederlandse popcultuur.

en erg zielig om te zeggen dat die man wat 'zinnigs' doet.
jullie zijn toch muziekliefhebbers of niet dan?
Oud 22-05-2008, 23:03
Verwijderd
Het is helemaal niet gratis, het kost de overheid handenvol geld. En de nederlandse popcultuur kan mij wat.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 23:12
Verwijderd
Citaat:
Daarom juist. Het laatste waar ik op zit te wachten is nog meer pulp van rockbands die niks te melden hebben.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 23:12
Verwijderd
Citaat:
damn, stelletje lutsers hoe kunnen jullie dat nou zeggen?
Popronde is enorm belangrijk geweest voor bands die later populair zijn geworden. denk maar aan Voicst, CHECK 1-2, About, The Suicidal Birds en meer..

als zoiets er niet meer is gaat het voor een band al stukken lastiger. veel van deze bands hebben de weg ook naar Eurosonic/Noorderslag gevonden dankzij Popronde dus waarom nou zo negatief. Het is een fantastisch initatief en het is ook nog eens gratis. Ook is Popronde een perfect iets om mensen te introduceren met de Nederlandse popcultuur.

+1
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 23:17
attrib
attrib is offline
geld? kom op man, er wordt al jaren bezuinigd op de popcultuur in nederland.
geld geven voor popronde is als een splinter.

ach, ik ga er maar niet verder op in. zulke kortzichtige reacties zoals "popcultuur kan mij wat" is de boel wat op zitten stoken.
dikke troll die je bent.
Oud 22-05-2008, 23:21
attrib
attrib is offline
Citaat:
Daarom juist. Het laatste waar ik op zit te wachten is nog meer pulp van rockbands die niks te melden hebben.
vind jij, maar dat is een kwestie van smaak.
dan vind ik zo'n reactie erg 'kortzichtig'.
en daarbij, Popronde biedt ook meer dan alleen dat.
Oud 22-05-2008, 23:24
Verwijderd
Citaat:
vind jij, maar dat is een kwestie van smaak.
dan vind ik zo'n reactie erg 'kortzichtig'.
en daarbij, Popronde biedt ook meer dan alleen dat.
Wat dan zoal?
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 23:31
Verwijderd
I like where this is going.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 23:42
attrib
attrib is offline
The Proov(Hiphop), Jean Parlette(Folktronic), The Blackest Grey(Metalcore), Trenchcoating(Rockabilly), We Love People in Bearsuits (Electro), Alabama Campbell(Blues), The Jim Morrisons(Doom/Noise) en er zullen vast ook wel dj's zijn maar die weet ik zo ff niet.

maar divers genoeg lijkt me.
Oud 22-05-2008, 23:55
Verwijderd
Citaat:
geld? kom op man, er wordt al jaren bezuinigd op de popcultuur in nederland.
geld geven voor popronde is als een splinter.

ach, ik ga er maar niet verder op in. zulke kortzichtige reacties zoals "popcultuur kan mij wat" is de boel wat op zitten stoken.
dikke troll die je bent.
Geloof me, ik ben niet tegen subsidies voor dit soort initiatieven. Ik heb alleen weinig met die popronde. Volgens mij zit het probleem er vooral in dat bepaalde initiatieven na een bepaald verloop van tijd er gewoon vanuit gaan dat ze het geld toch wel krijgen en daar lekker op gaan inzetten en zijn dan kwaad als ze het eens niet krijgen. Ook andere initiatieven dienen geld te krijgen om zich te kunnen ontplooien, en aangezien de overheid er maar een bepaald budget voor beschikbaar heeft/stelt worden er keuzes gemaakt. Het is nu niet opeens zo dat er voor bands opeens minder ontplooingsruimte is, het is alleen ergens anders.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2008, 00:05
Verwijderd
Citaat:
The Proov(Hiphop), Jean Parlette(Folktronic), The Blackest Grey(Metalcore), Trenchcoating(Rockabilly), We Love People in Bearsuits (Electro), Alabama Campbell(Blues), The Jim Morrisons(Doom/Noise) en er zullen vast ook wel dj's zijn maar die weet ik zo ff niet.

maar divers genoeg lijkt me.
En wat maakt de "Popronde" zo noodzakelijk?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2008, 00:08
attrib
attrib is offline
ik kan met deze reactie meer dan die van zonet, Gauloises.

en je hebt ook wel gelijk hoor. alleen wat je nu ziet, is dat er ontzettend veel subsidie gepompt wordt in 'bandwedstrijden' zoals de 'Grote Prijs van Nederland'. en persoonlijk vind ik het te zielig voor woorden dat een band voor wat populariteit/publiciteit aan zo'n stomme wedstrijd mee moet doen. Popronde is gewoon een tig (bij de 100) van bands die het op dit moment goed doen (zoals het uitgeven van een goede cd, populair in de regio etc..) proberen te pluggen in diverse steden overal in Nederland ipv alleen in de regio. en Popronde is uniek hiermee omdat het de enige is die zo'n concept aanbiedt voor band en bezoeker.

als je zou moeten bezuinigen, schrap dan wat wedstrijden (want je hebt nu 2 wedstrijden die profileren dat ze de 'beste band van nederland' zoeken) of besteed minder aan orkesten. want die verwachten ook elk jaar dat ze gewoon geld krijgen.
meer informatie hierover kun je hier vinden:
http://3voor12.vpro.nl/artikelen/artikel/39603761
Oud 23-05-2008, 00:33
attrib
attrib is offline
Citaat:
En wat maakt de "Popronde" zo noodzakelijk?
"Het doel van de Popronde is om elk jaar kwalitatief goede bands en artiesten onder de aandacht te brengen van een zo groot mogelijk publiek. Het festival bestaat sinds 1998 en is inmiddels gegroeid naar 20 steden. In elke stad wordt intensief samengewerkt met een professionele en bevlogen organisatie op cultuurgebied en is een netwerk opgebouwd. Met per jaar 700 aanmeldingen, 100 geselecteerde bands, 450 optredens op 350 podia levert het de Popronde een belangrijke bijdrage aan de voeding en ontwikkeling van de popmuziek in Nederland. Het festival sluit aan bij de dynamiek van de popmuziek: er is geen betere leerschool voor rock en roll dan het podium. Niet alleen artiesten zijn de dupe dat vanaf 2009 geen Popronde meer plaatsvindt, ook de 40.000 muziekliefhebbers die het festival jaarlijks bezoeken." bron: Popronde zelf.

Voor een band kan dat zeer belangrijk zijn. Zoals ik al zei, succesvolle bands zijn er wel uit voortgekomen. Zie het zo, bijvoorbeeld Voicst. Niet bekend, doen mee met Popronde, ze worden gescout/ontdekt, 3voor12 bemoeit zich er ook mee, ze spelen op Noorderslag en nu kun je hun plaat overal in de winkels kopen. Harstikke mooi toch?
Kan zo'n band er van genieten en wij hebben leuke muziek.

Zonder Popronde was het misschien ook wel gelukt maar misschien lastiger. Sowieso weten veel bands niet hoe je goed showtjes kunt regelen, wat voor genetwerk het is en vooral BUITEN de regio. Popronde brengt de bands en bezoeker naar elkaar toe en zo kun je misschien wel een tof bandje vinden in Friesland (terwijl het verder nooit doorbreekt maar toch vet is).
Oud 23-05-2008, 00:37
Verwijderd
"Doorbreken" kan ook zonder staatssteun en Voicst is een rukband.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2008, 00:47
funest
funest is offline
bek houden.
popronde moet gewoon geld krijgen en plasterk kanker
Met citaat reageren
Oud 23-05-2008, 00:55
attrib
attrib is offline
gast, het was maar een voorbeeld.
en ja klopt, het kan zonder staatssteun.
maar het gaat ook niet zozeer om door te breken.. je biedt deze muziekliefhebbers wel een diversiteit aan bands, plus is het een prima showcase om te zien wat er op het moment gaande is in Nederland.

dat Nederland nog geld investeert voor popcultuur vind ik juist een goed ding (1 van de weinige dingen die me nog "blij dat ik Nederlander ben" maken) bands uit de USA bijv hebben het minder goed voorelkaar.
Oud 23-05-2008, 01:10
attrib
attrib is offline
en ik weet nog wel iets waar we ontzettend veel op bezuinigen kunnen..
stoppen met meedoen aan het euro songfestival misschien?
Oud 23-05-2008, 01:21
Verwijderd
waar de fuck gaat dit over en sinds wanneer gaat er iemand serieus in op kazet nagorra
Met citaat reageren
Oud 23-05-2008, 08:32
Carn
Carn is offline
ach ja, de betere bands hebben toch wel een DIY mentaliteit en komen er wel zonder popronde. Desalnietemin jammer voor de bands die het wel kunnen gebruiken en de liefhebbers van betreffende bands, en dit is sowieso wel een teken dat de heer Plasterk (die overigens 100m verder woont van mijn huidige werkplek) er weinig waarde aan hecht. Verder kan het me niet echt bommen, helaas.
Oud 23-05-2008, 09:12
Verwijderd
Kunst- en cultuuruitingen zijn tot op zekere hoogte altijd gesubsidieerd - althans, sinds (volgens mij) Thorbecke zei dat kunst en cultuur toegankelijk zou moeten zijn voor de massa. Ik zie niet in waarom dat zou moeten stoppen. Ik vind 'ze moeten er zelf maar in investeren' totaal geen argument. Immers, een bandje kost nogal wat geld, als je het goed wilt doen. Je hebt spullen nodig: instrumenten, versterkers, snaren om de zoveel tijd, vervoer, mic's, andere randapparatuur. En dan moet je ook nog eens zélf gaan betalen voor je optredens omdat een festival of een organisatie geen geld meer krijgt om concerten te organiseren? (Want daar gaat het om: de bands kregen toch al geen subsidie, hooguit een kunstenaarsuitkering als ze er een nodig hebben, en dat is geen vetpot én je krijgt zo'n bedrag niet zomaar. Het gaat om een organisatie die jonge bands helpt!) Zonder subsidies zouden er überhaupt bijna geen bandjes meer optreden, zouden er bijna geen klassieke concerten worden georganiseerd, zou het aantal kunstenaars significant afnemen... is dat dan wenselijk? (En ja, ik chargeer bewust.)

Nogmaals, het gaat helemaal niet om bandjes! Die bandjes investeren zelf genoeg en vinden dat helemaal niet erg. Ik vind het ook niet erg dat bandjes zelf investeren in hun toekomst. En vrijwel alle mensen die ik ken die in bandjes spelen werken of studeren ernaast gewoon, dus het eventuele argument dat ze teren op onze belastingcenten is ook niet erg realistisch (ik zeg het bij voorbaat).
Waar het om gaat is dat een organisatie jonge bands de kans geeft om op te treden - ook buiten de eigen regio, om iets meer bekendheid te vergaren, om ervoor te zorgen dat de deur iets verder open wordt gezet naar nationale optreedmogelijkheden, e.d. Die organisatie(s) bestaat(bestaan) vaak ook uit hardwerkende mensen die gewoon nog een baan hebben. Die organisatie heeft - net als veel andere culturele organisaties - recht op subsidie, omdat de overheid kunst- en cultuur ook belangrijk vindt en moet vinden. Het gaat dus helemaal niet om het spekken van de organisatiekas of de kas van individuele artiesten en bandjes, maar om een broodnodige investering die ervoor zorgt dat een mooi initiatief kan blijven bestaan. Reken maar niet dat die bandjes rijk worden van het spelen in kroegen gedurende de Popronde...

Overigens, er is voor de komende ronde in ieder geval al een bandje geselecteerd die m.i. bovengemiddeld goede muziek maken: Stairs To Nowhere: www.myspace.com/stairstonowhere (en nee, dat is niet mijn bandje o.i.d.).
Met citaat reageren
Oud 23-05-2008, 09:37
Carn
Carn is offline
Citaat:
heel verhaal
Simpel, we leven niet in een of andere culturele vrijhaven waar het normaal is dat je geld toegestopt krijgt om je ding te doen. In andere landen is dit inderdaad anders geregeld maar de nuchtere Nederlander is simpelweg geen cultuur-freak.

En er zijn idd zalen en festivals die een toeslag vragen als je er wil spelen. Kwestie van alternatieven vinden of zelf iets opzetten. Maak een sponsorplan, bel jezelf de pleuris, speel zoveel mogelijk shows. Voor een krat bier en onkostenvergoeding kan je praktisch overal terecht en daar is weinig mis mee, evenals zelf wat geld investeren in je band. Overigens is rijk worden een gevolg en niet een doel. Als je er hard voor werkt en je zaken goed voor elkaar hebt en ook een goed product neer zet (want dat is het uiteindelijk) dan kom je er echt wel. Het wegvallen van de Popronde is in mijn ogen een beetje 'het koren van het kaf scheiden', wil niet zeggen dat ik het niet jammer vind.

Citaat:
Overigens, er is voor de komende ronde in ieder geval al een bandje geselecteerd die m.i. bovengemiddeld goede muziek maken: Stairs To Nowhere: www.myspace.com/stairstonowhere (en nee, dat is niet mijn bandje o.i.d.).
Dat vind ik dus een goed voorbeeld van 'zonde van het geld' ;P
Oud 23-05-2008, 09:37
attrib
attrib is offline
amen to that KurtYo!

maar met dat bandje heb ik weinig mee

Laatst gewijzigd op 23-05-2008 om 09:46. Reden: vergeten te quoten.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2008, 09:45
attrib
attrib is offline
Citaat:
Simpel, we leven niet in een of andere culturele vrijhaven waar het normaal is dat je geld toegestopt krijgt om je ding te doen. In andere landen is dit inderdaad anders geregeld maar de nuchtere Nederlander is simpelweg geen cultuur-freak.

En er zijn idd zalen en festivals die een toeslag vragen als je er wil spelen. Kwestie van alternatieven vinden of zelf iets opzetten. Maak een sponsorplan, bel jezelf de pleuris, speel zoveel mogelijk shows. Voor een krat bier en onkostenvergoeding kan je praktisch overal terecht en daar is weinig mis mee, evenals zelf wat geld investeren in je band. Overigens is rijk worden een gevolg en niet een doel. Als je er hard voor werkt en je zaken goed voor elkaar hebt en ook een goed product neer zet (want dat is het uiteindelijk) dan kom je er echt wel. Het wegvallen van de Popronde is in mijn ogen een beetje 'het koren van het kaf scheiden', wil niet zeggen dat ik het niet jammer vind.
Helemaal mee eens hoor dat een band er wat voor moet doen hoor. Bellen, mailen, bellen en nog eens mailen. En dat meestal voor een krat bier. Ik doe dat ook met mijn band. Maar dan zou zo'n Popronde wel een goeie uitkomst zijn om bijv in Middelburg te spelen bijv of in Maastricht ofzo. Maar sowieso, wat ik al zei, als band is het gewoon een mooi meegenomen iets om jezelf te presenteren voor veel publiek en overal in Nederland.

En trouwens, die data staan voor Popronde staan niet vast voor een band. De band moet sowieso er voor zorgen dat die zalen in de betreffende stad hun ook boekt. Het kan zo zijn dat je thuis blijft.
Oud 23-05-2008, 09:52
Carn
Carn is offline
Ik ben er ook niet erg bekend mee verder. Dus als band moet je dus alsnog alles zelf 'regelen' zodat je deeluitmaakt van de popronde 'package'?
Oud 23-05-2008, 10:01
attrib
attrib is offline
Popronde zelf bied je inderdaad als een soort package/onderdeel van Popronde aan bij de zalen/cafe's en zo'n programmeur beslist wat hij wil hebben.

Dus als je als band dan ook wat meer moeite voor doet om bijv zelf van te voren dat adressenbestand langs te gaan en jezelf aanbieden helpt dat al stukken beter.
Hetzelfde is dat Popronde vraagt hoeveel je 'vraagt' voor een optreden.
En ze zeggen dan zelf ook, hoe meer je vraagt des minder kans je hebt dat je wordt geboekt dus het ligt voor een groot deel ook aan de band zelf, wat voor mentaliteit het heeft.
Oud 23-05-2008, 12:00
baas
baas is offline
Citaat:
"Doorbreken" kan ook zonder staatssteun en Voicst is een rukband.
Eens.

Ik ben niet principieel tegen het steunen van de culturele sector, maar ik vind dat er best eens kritisch gekeken mag worden naar de kapotgesubsidieerde Nederlandse popmuziek.

Die bands die in dit circuit zitten en vervolgens door 3voor12 en andere Nederlandse cultureel verantwoorde media de hemel ingeprezen worden zijn vaak gewoon kut, hoewel dit natuurlijk een kwestie van smaak is. Natuurlijk levert het 'succesvolle bands' op, omdat die gewoon door 'het wereldje' door je strot worden geduwd.
Oud 23-05-2008, 12:13
Carn
Carn is offline
Citaat:
Natuurlijk levert het 'succesvolle bands' op, omdat die gewoon door 'het wereldje' door je strot worden geduwd.
prima verwoord .
Oud 23-05-2008, 12:15
Verwijderd
Bovendien is het tegenwoordig véél makkelijker om bekendheid te verwerven omdat je je materiaal eenvoudig via internet kunt verspreiden.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2008, 12:20
Carn
Carn is offline
en het is tegenwoordig (relatief gezien) vrij makkelijk om goedkoop met een kleine tijdsinvestering een prima demo of zelfs album om te nemen.
Oud 23-05-2008, 12:29
g
g is offline
de popronde gaat toch gewoon door? of heb ik het nu mis.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2008, 12:47
attrib
attrib is offline
Citaat:
Die bands die in dit circuit zitten en vervolgens door 3voor12 en andere Nederlandse cultureel verantwoorde media de hemel ingeprezen worden zijn vaak gewoon kut, hoewel dit natuurlijk een kwestie van smaak is. Natuurlijk levert het 'succesvolle bands' op, omdat die gewoon door 'het wereldje' door je strot worden geduwd.
en jij denkt dat dat die bands aan komt waaien?
natuurlijk worden veel bandjes in je strot geduwd omdat het op dat moment hip is.
maar voor de meeste bands moet je het nog altijd helemaal zelf doen. ik heb zelf ook heel wat af moeten bellen en mailen en ervoor gezorgd dat deze 'media' naar je shows toe komen en dat je verder 'buzz' creeert. dat heeft elke band in de hand, en niet gewoon een 'hip' bandje. die hebben het alleen makkelijker...

en als mensen niet enthousiast worden over je muziek of je show dan krijg je de media ook niet enthousiast. want dat zijn eigenlijk ook maar gewoon 'bezoekers' die van muziek houden.
Oud 23-05-2008, 12:47
attrib
attrib is offline
Citaat:
de popronde gaat toch gewoon door? of heb ik het nu mis.
Popronde 2008 gaat gewoon door.
en zoals het er nu voor staat zal deze de laatste zijn.
Oud 23-05-2008, 18:19
Broeder
Broeder is offline
Allemaal leuk en aardig dit soort dingen, maar ik zie toch liever dat ze de subsidies hiervan in zaken als onderwijs of het openbaar vervoer steken. Bovendien richt toch elke tiener met een gitaar of triangel een bandje op tegenwoordig, dus het is niet alsof de muziekcultuur met uitsterven bedreigd wordt. Ik zie ook niet in waarom zoiets zonder subsidie meteen niet meer door zou kunnen gaan. Er worden toch zoveel festivals/activiteiten gehouden zonder subsidie?
Oud 23-05-2008, 18:29
Jochemska
Jochemska is offline
^ik denk dat je je daar lelijk in vergist, kan zo niks concreets opnoemen. Maar volgens mij worden zalen als de Melkweg en dergelijke flink gesubsidieerd en krijgen zelfs grote festivals als Lowlands een grote subsidie zonder die subsidies krijgen ze het echt wel een stuk lastiger en moet vaak de programmering worden ingekrompen. (zie lowlands die veel minder/geen theater en dans meer programmeerd)
Met citaat reageren
Oud 23-05-2008, 18:44
baas
baas is offline
Citaat:
en jij denkt dat dat die bands aan komt waaien?
Natuurlijk komt het ze niet aanwaaien. Dat zou er ook nog eens bij moeten komen zeg. Ik wil niet beweren dat de bands die door dit soort circuits succes hebben er niets voor doen, maar dingen als de Popronde gesubsidieerd laten bestaan is absoluut geen voorwaarde voor publiciteit en optredens voor beginnende bands.

Feit blijft natuurlijk dat de zogenaamde 'alternatieve popmuziek' door een zeer klein deel van de bevolking bezocht en gewaardeerd wordt terwijl iedereen er belasting voor betaalt.

Om nog eens terug te komen op wat je zegt over de VS, dat bands het daar 'minder voor elkaar hebben'. Waarom denk je eigenlijk dat er toch erg veel goede, ORIGINELE, alternatieve muziek vandaan komt?

Laatst gewijzigd op 23-05-2008 om 18:52.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2008, 20:15
attrib
attrib is offline
Citaat:
Om nog eens terug te komen op wat je zegt over de VS, dat bands het daar 'minder voor elkaar hebben'. Waarom denk je eigenlijk dat er toch erg veel goede, ORIGINELE, alternatieve muziek vandaan komt?
Omdat de States een heel groot land is, met heel veel staten...
Maar sowieso, dat ligt hem ook aan dat 'alternatieve rock' veel beter verkoopt en populairder dan dat het bij de Nederlanders is.
En daar heb je gelijk in hoor.

Maar dat potje met subsidie voor kunst en cultuur is meer dan alleen dat. De belastingbetaler investeert daar niet alleen in, zo behoort theatersport, orkestjes, kunstwerkjes en een youfail-Hind er ook bij.
En daar is niets mis mee (behalve dat Nederland mee doet met het Euro Songfestival). Ik vind het gewoon jammer dat zo'n top initatief moet stoppen. En dat blijf ik vinden en ben van mening dat het ook daadwerkelijk bands dichterbij kan halen bij het publiek.

En als je dan over bezuinigingen hebt, kijk dan naar andere dingen, zoals ik al eens eerder heb omschreven, de 2 landelijke bandfinales. Maak daar 1 van ffs! Kap met Euro Songfestival.. etc.

Plasterk moet gewoon afblijven van het minder geven van subsidies aan deze sector. Hier wordt al jaren op bezuinigd. En dan hebben we het niet alleen over Popronde.
Oud 23-05-2008, 20:17
attrib
attrib is offline
Citaat:
^ik denk dat je je daar lelijk in vergist, kan zo niks concreets opnoemen. Maar volgens mij worden zalen als de Melkweg en dergelijke flink gesubsidieerd en krijgen zelfs grote festivals als Lowlands een grote subsidie zonder die subsidies krijgen ze het echt wel een stuk lastiger en moet vaak de programmering worden ingekrompen. (zie lowlands die veel minder/geen theater en dans meer programmeerd)
Klopt, ook deze grote instanties hebben subsidie nodig.
Oud 23-05-2008, 21:08
Verwijderd
Ik vraag mij weleens af waarom de drank altijd zo spotgoedkoop is bij die 'underground' gelegenheden, volgens mij gaat die subsidie vooral naar goedkoop zuipen.
Ik herriner mij dat een dergelijke instelling hier in het noorden ook zeer kwaad als argument aanvoerde dat ze nu misschien de prijs van de drankjes wel boven de 1.50 euro moesten verhogen als ze minder subsidie kregen, en dat mocht toch echt niet gebeuren en was een groot schandaal.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2008, 21:30
Broeder
Broeder is offline
Citaat:
Omdat de States een heel groot land is, met heel veel staten...
Maar sowieso, dat ligt hem ook aan dat 'alternatieve rock' veel beter verkoopt en populairder dan dat het bij de Nederlanders is.
En daar heb je gelijk in hoor.

Maar dat potje met subsidie voor kunst en cultuur is meer dan alleen dat. De belastingbetaler investeert daar niet alleen in, zo behoort theatersport, orkestjes, kunstwerkjes en een youfail-Hind er ook bij.
En daar is niets mis mee (behalve dat Nederland mee doet met het Euro Songfestival). Ik vind het gewoon jammer dat zo'n top initatief moet stoppen. En dat blijf ik vinden en ben van mening dat het ook daadwerkelijk bands dichterbij kan halen bij het publiek.

En als je dan over bezuinigingen hebt, kijk dan naar andere dingen, zoals ik al eens eerder heb omschreven, de 2 landelijke bandfinales. Maak daar 1 van ffs! Kap met Euro Songfestival.. etc.

Plasterk moet gewoon afblijven van het minder geven van subsidies aan deze sector. Hier wordt al jaren op bezuinigd. En dan hebben we het niet alleen over Popronde.
Ik vind het Songfestival ook huilen met de pet op, maar het is wel iets waar meer dan een miljoen mensen (vermoed ik) naar kijken en soms zelfs op ziekelijke wijze naartoe leven, dus in die zin is het wel begrijpelijk dat zoiets eerder subsidie krijgt.
De vergelijking met grote festivals gaat ook niet echt op lijkt me, aangezien grote festivals ook 'grote namen' veronderstellen, waarvoor betaald moet worden. Voor een festival voor nieuw talent ben je met een stuk gras en een drankvergunning al een heel eind. Nu is dat wel heel simpel gesteld, maar met sponsoren zoeken en roeien met de riemen die je hebt moet je toch ook wel ergens kunnen komen? Zelfs de boeren in mijn geboortedorp kregen het voor elkaar.
Oud 23-05-2008, 22:43
attrib
attrib is offline
Citaat:
Ik vraag mij weleens af waarom de drank altijd zo spotgoedkoop is bij die 'underground' gelegenheden, volgens mij gaat die subsidie vooral naar goedkoop zuipen.
Ik herriner mij dat een dergelijke instelling hier in het noorden ook zeer kwaad als argument aanvoerde dat ze nu misschien de prijs van de drankjes wel boven de 1.50 euro moesten verhogen als ze minder subsidie kregen, en dat mocht toch echt niet gebeuren en was een groot schandaal.
natuurlijk is dat een schande!
en er zou idd ook subsidie naar goedkope drankjes moeten gaan!
want bier ist kultoer!

en het noorden he?
waar woon je dan?
want ik woon daar ook ergens
Oud 23-05-2008, 22:50
attrib
attrib is offline
Citaat:
Ik vind het Songfestival ook huilen met de pet op, maar het is wel iets waar meer dan een miljoen mensen (vermoed ik) naar kijken en soms zelfs op ziekelijke wijze naartoe leven, dus in die zin is het wel begrijpelijk dat zoiets eerder subsidie krijgt.
De vergelijking met grote festivals gaat ook niet echt op lijkt me, aangezien grote festivals ook 'grote namen' veronderstellen, waarvoor betaald moet worden. Voor een festival voor nieuw talent ben je met een stuk gras en een drankvergunning al een heel eind. Nu is dat wel heel simpel gesteld, maar met sponsoren zoeken en roeien met de riemen die je hebt moet je toch ook wel ergens kunnen komen? Zelfs de boeren in mijn geboortedorp kregen het voor elkaar.
het is mij ook wel eens gelukt met sponsors hoor.
maar als je een beetje 'grote' band wilt hebben als publiekstrekker kost dat al veel voor zo'n avond hoor. maar daar komt sowieso heel wat bij kijken.
Oud 24-05-2008, 01:29
Carn
Carn is offline
Citaat:
Melkweg en dergelijke
wat wil je met het 'verdienmodel' van een stichting ;P
Oud 24-05-2008, 01:32
Carn
Carn is offline
Citaat:
top initatief
dat vind ik dus wel meevallen, als je als band zelf nog achter je eigen shows aan moet gaan om er deel van uit te maken.
Reageren

Regels voor berichten