Vooral níet die inlegkruisjes gebruiken!! Daardoor gaat het erg broeien en wordt de afscheiding alleen maar erger. Om de ergste vochtigheid toch uit je ondergoed te halen, kun je bijvoorbeeld elke keer dat je naar de wc gaat je slipje even deppen met wat wc-papier o.i.d.
Verder kan (hevigere) afscheid met een heleboel dingen te maken hebben: met je leeftijd, je hormonale gesteldheid, een actief seksleven, stress. In principe is er niks verkeerd aan afscheiding, elke vrouw heeft dit. Je vagina houdt zichzelf hiermee schoon en op de juiste zuurbalans. Als de afscheiding ineens erg anders gaat ruiken of er anders uitziet, dan kan er mogelijk wat aan de hand zijn.
Verder weet ik eigenlijk niet zo goed wat je kan doen om de afscheiding te verminderen, behalve dan de standaard dingen als zorgen voor 'ademend' ondergoed en dagelijkse hygiëne (maar zeep vermijden!). Ik heb zelf geen ervaring met vaginale douches zoals lactacyt ofzo, maar in principe zou een gezonde vrouw dit volgens mij niet nodig hoeven hebben.