Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-11-2007, 14:32
Kaloen
Kaloen is offline
hee
even een vraagje... ben nu met een werkstuk bezig en moet nu een inleiding schrijven, maar wat moet daar allemaal in staan?!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-11-2007, 15:56
Zozozo
Zozozo is offline
Een leuke anekdote? Je kan ook op de standaardtour gaan en een beetje lullen over waarom je 't onderwerp gekozen hebt, maar meestal werkt een kort verhaal o.i.d. beter.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 16:05
Verwijderd
Ik heb altijd geleerd dat je in een inleiding vertelt wat er in het rest van je werkstuk wordt behandeld. Dus je legt kort uit wat de hoofdvraag is, wat er in hoofdstuk 1 wordt besproken, dan hoofdstuk 2 etc.

In een voorwoord leg je uit waarom je voor dit onderwerp hebt gekozen.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 16:05
Fantôme
Fantôme is offline
in een inleiding vertel ik iig wát ik in mijn project (of werkstuk) behandel, dus wat in welk hoofdstuk naar voren komt.

Ik begin meestal met bijv. een quote uit de krant of iets anders wat de inleiding leuk maakt en wat het interessant maakt om door te lezen. bovendien geef ik daarmee aan dat mijn onderwerp actueel is.

Als ik termen gebruik die niet meteen duidelijk zijn, of die je op verschillende manieren kan zien, leg ik uit wat ik ermee bedoel. Ik heb nu bijv. een project over hulpverlening aan thuisloze jongeren. Zowel thuisloos als jongere is niet een eenduidig woord dus ik leg uit dat ik in mijn project met jongere in dit geval 12 tot 21 jaar bedoel en met thuisloos bedoel ik dat zij geen permanente verblijfplaats hebben.

Verder vertel ik waar mijn conclusie uit zal bestaan (in mijn geval is een conclusie een advies)

Wanneer het onderwerp afgebakend is, leg ik mijn keuzes hierover ook uit in de inleiding.

anyway, ik weet niet hoe oud je bent en waar het over gaat en dus ook niet wat per sé nuttig is voor jou...

xxx
Oud 14-11-2007, 16:06
Fantôme
Fantôme is offline
owja en wat andijvie zegt; heel belangrijk, de hoofdvraag ghehe ;-) wat je dus wilt onderzoeken.
Oud 14-11-2007, 17:34
naive
naive is offline
De inleiding is bedoeld om lezers aan te trekken. Je inleiding moet dus ervoor zorgen dat mensen het willen lezen. Je kan bijvoorbeeld beginnen met een recente gebeurtenis over jou onderwerp. Verder zijn de dingen die fantome heeft gezegd ook van belang. Ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 19:28
Nyawa
Wat ik in mijn inleiding doe:

- Een oriëntatie op het onderwerp, bijvoorbeeld een anekdote
- Mijn probleemstelling/hoofdvraag
- Verantwoording: wat zijn je deelvragen, hoe ga je het onderzoek aanpakken? En als je bijvoorbeeld in je hoofdvraag voor een bepaald tijdsgebied kiest of een andere afbakening maakt, waarom kies je daarvoor?
- Rechtvaardiging: waarom is wat je onderzoekt van belang?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 20:28
Promillage
Promillage is offline
Bij een inleiding ( ik neem aan dat je nog op de middelbare zit), leg je gewoon in het kort je onderwerp uit en waarom je het gekozen hebt.Kort en bondig geen flauwekul eromheen.Althans zo pakte ik het aan.
Oud 14-11-2007, 22:23
Magican
Magican is offline
Een inleiding. Like duh.
Oud 17-11-2007, 22:03
T_ID
T_ID is offline
Standaardinleiding bevat natuurlijk antwoord op de vraag wat je in de rest precies gaat behandelen, en hoe.
Reageren

Regels voor berichten