Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-11-2007, 15:08
JBR
JBR is offline
Onze school is afgelopen jaar op de vingers getikt door de schoolinspectie, aangezien wij, als leerlingen, te weinig uren op school hebben doorgebracht. De school zou dan ook een bepaalde straf krijgen, wanneer dit nog een keer zou voorvallen.
Afgelopen week had de bovenbouw toetsweek, en de eindexamenklassen van havo/vwo een schoolexamenweek. Veel mensen waren ongeveer een week van te voren begonnen met leren, sommige leerlingen waren 2 weken daarvoor al rustig begonnen met leren, aangezien er voor sommige vakken honderden bladzijdes geleerd moesten worden.
Vorig jaar moest iedereen 2 uur verplicht naar het studiehuis, dit had ook te maken met de onderwijstijd. De school heeft hier dit jaar van afgezien om een bepaalde reden, die ik niet ken. De coördinator van VWO kwam de klassen inlichten over het rooster van de toetsweek: iedere leerling moest verplicht 2 uur per dag leren op school tijdens de toetsweek. Dit moest ons stimuleren om harder te leren. Ik was het hier al vanaf het begin niet mee eens: men zou 30 leerlingen in een klaslokaal stoppen, of 60 leerlingen in het studiehuis, wat natuurlijk niet de meest comfortabele ruimte is om te leren. Ten tweede wist ik al zeker dat het nooit zo stil zou zijn als thuis, waar ik op mijn eigen kamer leer, al 6 jaar lang. Dit is voor mij de beste plek om te leren, en ik zou dan ook niet weten waarom ik nu beter zou kunnen leren in een lokaal. Toen ik dit vertelde tegen de coördinator, werd zij gelijk boos, want volgens haar was het het beste voor de leerling. Ik, en met mij het grootste gedeelte van de klas, was er van overtuigd dat de school dit alleen uit eigen belang deed: het aantal onderwijsuren halen. Omdat wij het er niet mee eens waren, dat de school ons uitgerekend in een van de belangrijkste weken op school wilde houden, terwijl we onze tijd verschrikkelijk hard nodig hadden, zijn we niet naar deze uren gegaan, en hebben we met onze ouders een brief geschreven naar de school. Ik wilde liever het risico lopen op 16 uur nablijven, dan dat ik mijn tijd zou verprutsen op school en slechte cijfers zou halen. Ik ben 18, dus ik had verzuimbriefjes kunnen schrijven waarna ik er makkelijk mee was weggekomen. Ik heb dit echter niet gedaan, omdat ik het eerlijk wilde spelen tegenover de school, en wilde tonen dat ik het er gewoon pertinent niet mee eens ben. De school had deze uren namelijk ook kunnen uitsmeren over de rest van het jaar, dan was ik zeker gekomen. Dit doet zij echter niet.

Vinden jullie het verantwoord van de school om ons in deze belangrijke week op school te houden, terwijl iedereen zijn tijd hard nodig heeft?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-11-2007, 15:27
Verwijderd
Mits de school een rustige ruimte kan garanderen (iets wat volgens jou dus niet gaat lukken), vind ik het een beetje een nare manier van doen van je school. Of het verantwoord is weet ik niet, maar ik zou het als school zijnde zo vlak voor een toetsweek niet willen uitproberen, eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2007, 16:42
JBR
JBR is offline
Citaat:
Mits de school een rustige ruimte kan garanderen (iets wat volgens jou dus niet gaat lukken), vind ik het een beetje een nare manier van doen van je school. Of het verantwoord is weet ik niet, maar ik zou het als school zijnde zo vlak voor een toetsweek niet willen uitproberen, eigenlijk.
Deze studie-uren, zoals ze het noemden, moesten we bijwonen tijdens de toetsweek.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2007, 22:03
Qwen
Qwen is offline
Deze nieuwe regel hebben ze bij ons op school nu ook ingevoerd, echter niet voor 5Havo en 6VWO. Ik ben het er mee eens dat dit soort plannen nooit werken zoals ze bedoeld zijn. Ik weet bijvoorbeeld nu al er tijdens deze uren "verplicht begeleid leren" meer gepraat zal worden dan er geleerd zal worden. Ik weet ook van mezelf dat ik altijd beter presteer als ik thuis leer. Pas als ik thuis achter mijn eigen bureau zit, in mijn eigen kamer en comfort, kan ik mij goed concentreren.

Grappig om erbij te vertellen is dat door alle nieuwe maatregelen die vanaf dit jaar zijn ingegaan (en dat zijn er ook op onze school ontzettend veel), het moraal onder de leerlingen erg omlaag is gegaan en daarmee ook de cijfers; niemand in mijn klas staat er geweldig voor. De nieuwe maatregelen zullen eerder meer vroegtijdige schoolverlaters veroorzaken dan mensen met een diploma..

Laatst gewijzigd op 07-11-2007 om 17:17.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2007, 15:25
Nilssiej
Nilssiej is offline
Ik ben het met je eens, de scholen doen teveel hun best om aan de norm te voldoen. Je kunt wel boos worden op de school, maar eigenlijk is het niet de schuld van de school, maar van een paar mensen uit Den Haag die deze regel hebben ingevoerd. Ik denk dat de scholen zelf stiekem er ook niet voor zijn.

Teken ook eens deze petitie: http://www.laks.nl/owt

Nils
Met citaat reageren
Oud 07-11-2007, 16:12
Qwen
Qwen is offline
Citaat:
Ik ben het met je eens, de scholen doen teveel hun best om aan de norm te voldoen. Je kunt wel boos worden op de school, maar eigenlijk is het niet de schuld van de school, maar van een paar mensen uit Den Haag die deze regel hebben ingevoerd. Ik denk dat de scholen zelf stiekem er ook niet voor zijn.

Nils

Ja, klopt. Veel docenten zijn er zeker niet blij mee op onze school, in een keer veel meer werk en ze vergaderen niet meer over rapporten, nee.. Iedereen krijgt nu gewoon een rapport in de vorm van gemiddeldes, lol.

Laatst gewijzigd op 07-11-2007 om 17:16.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2007, 16:34
Poeperd
Poeperd is offline
Bij ons zijn ze hier ook mee bezig. Daardoor hadden wij voor het eerst een studieuur in de toetsweek. Alleen doet mijn school het iets beter (en ik haat het om toe te geven dat mijn school iets goed doet) door het officieel verplicht te maken, maar stiekem te zeggen dat het niks uitmaakt als je niet komt.

Het domme is nog wel dat ze het op een donderdag ingeroosterd hebben, terwijl ik bijvoorbeeld vrij ben vrijdag en andere 6e klassers dan alleen een vertaling Latijn hebben (waar je niet voor hoeft te leren). Als ze het bijvoorbeeld op een maandag hadden gedaan, dan was ik misschien zelfs nog wel gegaan! Hoewel ik het betwijfel...

EDIT: Petitie getekend.
Oud 07-11-2007, 16:50
Verwijderd
Citaat:

Nils
Het is wel de schuld van de school. Er zijn richtlijnen die voorschrijven dat er minimaal X uur les gegeven moet worden. Die lessen moeten gewoon gegeven worden, als de school daar uit probeert te frauderen is dat inderdaad vervelend maar nog wel de schuld van de school.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2007, 19:05
Nilssiej
Nilssiej is offline
Citaat:
Het is wel de schuld van de school. Er zijn richtlijnen die voorschrijven dat er minimaal X uur les gegeven moet worden. Die lessen moeten gewoon gegeven worden, als de school daar uit probeert te frauderen is dat inderdaad vervelend maar nog wel de schuld van de school.
De school moet frauderen doordat er een lerarentekort is, of het is te duur om extra leraren aan te nemen die alleen invallessen doen. Dat komt voor een groot deel door de overheid. Je zou kunnen zeggen dat het direct wel de schuld wel van de school is, maar de school kan vaak niet echt een andere oplossing zoeken. Dat de school die andere oplossing niet kan vinden komt toch door een groot deel door de overheid.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2007, 19:10
Verwijderd
Citaat:
De school moet frauderen doordat er een lerarentekort is, of het is te duur om extra leraren aan te nemen die alleen invallessen doen. Dat komt voor een groot deel door de overheid. Je zou kunnen zeggen dat het direct wel de schuld wel van de school is, maar de school kan vaak niet echt een andere oplossing zoeken. Dat de school die andere oplossing niet kan vinden komt toch door een groot deel door de overheid.
Nee, dat komt vooral door de ellenlange vergaderingen en nutteloze dingen die leraren erbij doen in schooltijd. Kijk maar naar de Zembla-aflevering over het lerarentekort.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2007, 22:16
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
en nutteloze dingen die leraren erbij doen in schooltijd.
En dat zijn?
Met citaat reageren
Oud 07-11-2007, 22:41
Verwijderd
Citaat:
En dat zijn?
Veel onbelangrijke cursussen, trainingen, etc.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2007, 09:46
iThink
iThink is offline
De gein is nu juist dat door deze onderwijstijdnorm docenten helemaal niet meer toekomen aan bijscholing e.d. Wat is namelijk het geval? Als je 1040 uren per jaar wilt geven en daar haal je feestdagen, excursieweken, toetsweken e.d. af dan kom je uit op een gemiddelde werkweek van 37 uur voor scholieren. Klinkt veel he? Hier zijn ook docenten voor nodig om te begeleiden, maar dat gaat dus niet aangezien de zwaarste aanstelling 36 uur is!
Verdere gein: er is gewoon een lerarentekort (tot 2010 zijn er 100.000 nieuwe nodig) en scholen worden niet betaald om de volle 1040 uur te halen. Dit omdat scholen zich er nooit aan gehouden hebben. Daarom is er nu 5%(300-400 miljoen euro) structureel te weinig. Zowel minister, ministerie als KPMG (uber-accountants) hebben dit al toegegeven, maar vinden het 'geen politiek hot item'.

Het managment van een school moet dus ook beslissingen nemen die zij liever niet willen nemen zodat die norm gehaald kan worden. Uit onderzoek van de onderwijsinspectie en VO-Raad blijkt dat deze 'capriolen' vooral in de laatste 80 uur voorkomen. Daaronder zitten vooral gewoon lessen. Dat die misschien niet altijd even goed zijn is waar, maar daar kan nu ook geen aandacht aan worden gegeven Laten we dus eerst maar eens een realistische norm neerzetten, iets van 960 uur ofzo Daarna moeten wij scholieren weer goed onderwijs krijgen en afdwingen. Maar eerst die onderwijstijdnorm naar beneden!

Volgende week gaat t LAKS trouwens dik actievoeren zag ik op stop1040.nl, misschien maar eens kijken of ik met m'n leerlingenraad ook iets cools kan bedenken
Met citaat reageren
Oud 08-11-2007, 11:18
Verwijderd
Citaat:
De gein is nu juist dat door deze onderwijstijdnorm docenten helemaal niet meer toekomen aan bijscholing e.d. Wat is namelijk het geval? Als je 1040 uren per jaar wilt geven en daar haal je feestdagen, excursieweken, toetsweken e.d. af dan kom je uit op een gemiddelde werkweek van 37 uur voor scholieren. Klinkt veel he? Hier zijn ook docenten voor nodig om te begeleiden, maar dat gaat dus niet aangezien de zwaarste aanstelling 36 uur is!
Logica is niet je sterkste kant zie ik.

De oplossing is simpel. Net zoals er nu regelementen zijn voor een minimaal aantal lesuren voor leerlingen, zo moet er ook een minimaal aantal lesuren voor leraren komen, en een maximaal percentage overhead. Probleem opgelost.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2007, 23:05
iThink
iThink is offline
Citaat:
Logica is niet je sterkste kant zie ik.

De oplossing is simpel. Net zoals er nu regelementen zijn voor een minimaal aantal lesuren voor leerlingen, zo moet er ook een minimaal aantal lesuren voor leraren komen, en een maximaal percentage overhead. Probleem opgelost.
redenatie was ook niet helemaal juist Want anders zou je een 1-op-1 correlatie hebben tussen leraren leerlingen. Feit is wel dat er een lerarentekort aan het onstaan is waardoor het nu 'alle hens aan dek' aan het worden is. Scholen kunnen hun leraren gewoon niet meer op bijscholing sturen, wat gewoon een slechte zaak is... Waren er maar genoeg goede docenten..
Met citaat reageren
Oud 13-11-2007, 23:23
Verwijderd
Citaat:
Veel onbelangrijke cursussen, trainingen, etc.
Nee laten we docenten vooral niet bijscholen.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 22:01
Verwijderd
Citaat:
Nee laten we docenten vooral niet bijscholen.
Dat zeg ik niet, maar een leraar die 12 uur lesgeeft in de week van de 40 uur is wel een beetje overdreven, vind je niet?
Met citaat reageren
Oud 15-11-2007, 00:42
Verwijderd
Citaat:
Dat zeg ik niet, maar een leraar die 12 uur lesgeeft in de week van de 40 uur is wel een beetje overdreven, vind je niet?
Overdreven hoe? Te weinig of te veel?
Met citaat reageren
Oud 15-11-2007, 07:39
Verwijderd
Citaat:
Overdreven hoe? Te weinig of te veel?
Te weinig uiteraard. 25 uur per week voor de klas zijn als minimum voor een leraar lijkt me heel redelijk, en dan heb je het hele lerarentekort meteen opgelost. Dan blijven er nog 15 uur over voor bijscholing en om samen koffie te drinken ("vergaderen").
Met citaat reageren
Oud 15-11-2007, 11:31
Verwijderd
Citaat:
Tenzij, bedoel je.

Wat heeft iedereen de laatste tijd toch met mits en tenzij? Het is écht niet zo heel moeilijk.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2007, 14:51
Guido123
Guido123 is offline
mits op voorwaarde van tenzij
Met citaat reageren
Oud 16-11-2007, 08:58
Verwijderd
Citaat:
Tenzij, bedoel je.

Wat heeft iedereen de laatste tijd toch met mits en tenzij? Het is écht niet zo heel moeilijk.

Sorry
Met citaat reageren
Oud 16-11-2007, 09:27
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
De oplossing is simpel. Net zoals er nu regelementen zijn voor een minimaal aantal lesuren voor leerlingen, zo moet er ook een minimaal aantal lesuren voor leraren komen, en een maximaal percentage overhead.
Hoho, dan moet je wel kijken of die termijnen enigsinds redelijk zijn. Ik ben er zo te zien net op tijd uit ontsnapt, maar mijn vriendin moet vier dagen per week van half negen tot half vijf, op een kwartier na een volle werkdag.

Tel daar een vijf kwartier reistijd bij op, en ze is van 7.15 tot 17.45 weg, vier dagen in de week. Vrijdag dan twee uur minder les, dus van 7.15 tot 15.45.

Dat betekend voor haar vanwege haar trage routine elke dag 6.15 opstaan, en pas rond 8 uur 's avonds in staat zijn huiswerk te maken. Ze is dan ook standaard oververmoeid sinds dat rooster ingevoerd werd. Alle sporten waar ze op zat moesten, behalve dansen vrijdags, opgezegd worden, er was gewoon geen tijd en energie meer voor.

Ik heb er zo mijn vraagtekens bij of het zinnig is leerlingen op een dergelijke manier af te stompen, ik heb zelf het idee dat kwaliteit ten koste gaat van kwantiteit.

Vandaar dus dat het LAKS ijvert voor verlagen van die norm van 1040 naar 960 uur per jaar les.
Oud 16-11-2007, 10:49
Guido123
Guido123 is offline
Ik snap niet waar iedereen zo moe van is tegenwoordig. Wat is er gebeurd met slapen tijdens de les en lekker uitgerust thuis komen. Tien jaar gelden zat ik ook op de middelbare school met een vierkant rooster, vier keer per week sporten, een bijbaantje en daarnaast nog vrijwilligerswerk. Ik deed er alles aan om maar niet thuis te zijn. Tenzij er nasi op het menu stond. Jullie sissy's klinken als een stel bejaarden met je moe en zwaar en oehs en aaahs. Gewoon knallen in plaats van daj je je gezicht in een rimpel stopt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten