Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Dit is ook zo bij misdadigers. Als je barmhartig bent en het hun vergeeft, dan zullen sommige misdadigers misbruik gaan maken van je barmhartigheid. Nog afgezien van het feit dat kwaadwillende personen gemotiveerder zullen zijn wanneer ze weten dat er geen straf aan die misdaad verbonden is. Dus we moeten ze soms wel rechten ontnemen om het onrecht te reduceren. Zoals we zelf behandeld willen worden door anderen, zo moeten we ook anderen behandelen. Wanneer iedereen dat zou doen is het de perfecte wereld imho. Helaas, in de werkelijk zijn de meeste mensen altijd wel een beetje egoistisch en sommigen veel te egoistisch. Daarom zijn die wetten nodig en daarom is het nodig voor mensen om andere mensen te straffen. Zelfs als je niet zou willen "straffen" zal je alsnog de 'slechte mensen' onder controle moeten houden om het leven voor het goeie deel van de mensheid leefbaar te houden. In de praktijk gebeurt dat vooral door ze op te sluiten (of door ze te vermoorden, in bepaalde landen). |
![]() |
||
Citaat:
We hebben dit soort systemen nou eenmaal nodig om samen te kunnen leven. Het wetboek garandeert mij dat jij mij niet zomaar ongestraft kan vermoorden en het dus waarschijnlijk ook niet zal doen. Dit soort zekerheden heb je nodig voor een georganiseerde samenleving. Ook systemen om met mensen om te gaan (ik neem aan dat je het over instituties hebt) zijn nodig om een gevoel van verbondenheid te creeren. Zoiets simpels als een handdruk als afgesproken groet laat mensen beter met elkaar omgaan. Mensen straffen die zich niet aan de wet houden lijkt misschien wel gemeen of kil, maar is uiteindelijk nodig om het veilig samenleven van de rest van de bevolking te kunnen garanderen. Ik zie niet in waarom jij vind dat mensen spirtitueel moeten zijn hiervoor. Natuurlijk helpt: 'LEEF VOLGENS MIJN REGELS OF BRAND IN DE HEL!!!!' wel maar atheisten zijn ook goed in toom te houden door de gewone aardse regels of door de set van normen en waarden die hun zijn aangeleerd door ouders/school/omgeving.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Om de liefde mogelijk te maken, is er een vrije wil nodig. En de gehele wet is op de liefde en dus op de instandhouding van het leven gericht. Maar zodra God ons zou dwingen om liefde te doen, dan zou dat onze vrije wil in het geding brengen. Ook is het voor ons onmogelijk om ons aan de wet te houden. Ik vind het dan ook kil wanneer iemand God's wetten gebruikt om die aan de ander op te leggen. Wat ik bijv. met God heb, is tussen mij en God. God heeft de wet voor de mensen gemaakt en niet de mensen voor de wet. Het is dus alleen aan God om wel of niet bij de wet te oordelen. Ik vind het ook normaal om wel eens boos te zijn op God. Iedereen heeft emoties. Als anderen mij steeds oordelen, dan ben ik ook wel eens geneigd om boos te worden en die boosheid op God af te reageren. Zo van: God? Waarom doen de mensen dat toch steeds? Waarom leggen ze mij die dwang op? Als U ook zo bent, dan wil ik niet bij U horen. Al zo vaak heb ik U gevraagd of het goed mag gaan tussen mijn medemensen en mij, maar telkens loop ik weer tegen die muur aan. Hoe lang moet ik nou nog wachten God? Maar als ik de bijbel lees, dan zie ik nergens dat Jezus de wet oplegt aan mensen. Hij legt ze wel uit, maar niet op.
||
![]() |
Citaat:
En de wet valt altijd te bekritiseren, daar is geen kunst aan. Maar als ik bijv. naar mijn eigen vermogens kijk, dan weet ik dat ik qua kennis toch maar beperkte mogelijkheden heb. En als ik me dan op een wethouder inleef, dan vraag ik me af of hij zich ook wel op mij kan inleven... om even af te zien of hij zich op zichzelf kan inleven. Want is het wel eerlijk om van de mensen te verwachten dat zij de wetten kennen? En dan heb ik nog niet gesproken over het feit dat er jaarlijks dingen veranderen in het wetboek.
||
![]() |
Citaat:
Wat ik bedoelde is dat ik anderen soms hun fouten sterk aanreken, terwijl ik van mezelf weet dat ik ook fouten maak en ik zou me mijn eigen fouten ook niet aanrekenen. Ook dat ik anderen een schuldgevoel aanpraat door ze wetten op te leggen of principes die achteraf weerlegbaar blijken. Ook vind ik dat de wet concreet is en de vrijheid kan ik niet echt plaatsen. Het is gewoon dat ik aan een wetsysteem gewend ben en het vrij zijn is nieuw voor mij. Ik weet niet zo goed hoe ik met vrijheid moet omgaan en daarom ben ik geneigd om aan het systeem vast te houden. Ik ga dan o.a. op anderen letten of zij niet in overtreding zijn en daardoor verlies ik mijn eigen overtredingen uit het oog.
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik begrijp wel wat je zegt, Kazet Nagorra. Doordat zij zelf al vele malen zijn opgelicht, zijn die wetten ontstaan. Maar daarmee komt het er wel op neer dat een systeem er voor kan zorgen dat de slechten het kunnen verpesten voor de goeden.
||||
Citaat:
Citaat:
Als woningcorporaties bijvoorbeeld geen harde deurwaarders zouden hebben en niet keihard overgingen tot uitzetting van wanbetalers, zouden de huren zo 10-20% hoger liggen omdat de goede onder de kwaden lijden. Citaat:
Vandaar dus.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
Ik weet niet precies wat je bedoelt met dat vrijheid nieuw voor je is, maar juist door er over na te denken wat vrijheid etekent en hoe je er mee om moet gaan kun je daadwerkelijk in vrijheid leven. Dus dat je er overnadenkt is in ieder geval een stap in de goede richting. ![]() Of zoals Mel Gibson/William Wallace al zei: ''It's all for nothing if you don't have freedom'' ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd op 08-11-2007 om 11:44. |
![]() |
|
Verwijderd
|
In principe moet je vertrouwen op de goedheid van de mensen die deze wetten maken. Jij doet in principe hetzelfde, maar jij zoekt je heil in een god. Die vertrouw jij 100% als het goed is. Zonder vertrouwen kan er geen goede samenleving bestaan. Wat we wel kunnen doen is rekening houden met mensen die niet te vertrouwen zijn, en die zijn er, dus beschermen wij onszelf met regels en wetten.
|
![]() |
|
![]() |
Bedankt voor de reacties allemaal! Het is aangenaam dat jullie zo met me meedenken hierover. En jullie hebben zo veel geschreven dat het nu moeilijk is voor mij om daar iets speciaals uit te kiezen. Want eigenlijk vind ik het allemaal speciaal wat jullie zeggen, maar helaas heb ik te weinig tijd om overal op terug te reageren. Dit soort onderwerpen trekken mij heel erg en ik discussieer hier graag over.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik vind dus niet dat God mij dwingt tot het doen van liefde of de wet. Maar ik hou wel van het leven, omdat de liefde er is. En ik voel me er ontzettend aangenaam bij om liefdevol te zijn. Maar ik ben er niet toe in staat om dat altijd te zijn. Ik geloof niet dat ik naar de hel moet als ik in overtreding ga, want dan was er voor niemand hoop. En dan wordt er door sommigen gezegd: Ja maar je MOET geloven om in de hemel te komen. Ook daar ben ik het niet helemaal mee eens, omdat ik dat dwangmatig vind overkomen. Ik vind het ook systematisch om als gelovige zo te redeneren dat je denkt van: Wie niet gelooft, gaat naar de hel. Want ten eerste dwingt zoiemand zichzelf ertoe om te gaan evangeliseren, waardoor hij opdringerig kan overkomen. En ten tweede kan het geloof (of spiritualiteit) iets heel persoonlijks zijn. Het geloof wordt door de openbaring van Jezus verkregen. Ik vind dus niet dat je, als gelovige, zomaar van een ander mag bepalen wanneer hij wel of niet gelooft. Iemand kan alleen van zichzelf weten of hij gelooft of niet en God natuurlijk. En idd... er staat geschreven: Hoe kunnen zij geloven van wie zij niet gehoord hebben. Dat klopt! Het is nodig dat er gelezen of gesproken wordt over God. Of dat er over nagedacht wordt. Maar er staat ook: Hoe waardevol zijn degenen die de goede boodschap verkondigen? Het gaat er dus wel om dat de boodschap goed verkondigd wordt. Want als een gelovige de boodschap onjuist uitlegt en de hoorder keert zich daardoor af van het geloof, dan vraag ik me af wie van de twee verantwoordelijk is voor het ongeloof van die ene. Bovendien komt een ongelovige nooit tot geloof door de inzettingen van gelovigen, maar altijd door God. Maar je kunt niet zeggen dat het de schuld van God is als iemand naar de hel moet, want als iemand kwaadwillend is, dan zal hij nooit geloven. Of misschien wel tijdelijk geloven, maar uiteindelijk weer afvallen. Maar God doet iig al het mogelijke, dus op de oordeelsdag kan niemand zichzelf goedpraten door God te beschuldigen. En dan zullen sommigen misschien nog zeggen: Ja maar God is almachtig, waarom zorgt Hij niet voor mijn geloof? Ook daar zeg ik op: klopt! God is almachtig, maar Hij heeft ons macht gegeven om te kiezen tussen goed en kwaad. Dus God neemt nu geen macht meer over onze keuzes. Hij kan die macht wel nemen, maar zonder vrije wil is de liefde onmogelijk en daarom maakt Hij geen gebruik van de macht om voor ons te kiezen.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Het is ook niet zo dat ik de wet als een belemmering in spiritualiteit zie. En met alleen spiritualiteit komen we niet ver, daar heb je gelijk in. De wet is nodig. Ik heb er alleen moeite mee als mensen hun gevoel aan de kant zetten en de wet boven de mensen plaatsen. Of vind je niet dat de mensen boven de wet staan?
||
Citaat:
||||||
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Daarnaast is het in Nederland helemaal niet zo dat iemand die voor de rechter wordt gebracht omdat hij de wet zou hebben overtreden (in de zin van het strafrecht) automatisch ook wordt veroordeeld. Ook de rechter heeft ruimte om een afweging te makjen van de betrokken belangen en aan de hand van de uitkomst daarvan een passende beslissing te nemen. Long story short, als ik jouw verhalen zo lees in dit topic, dan lijkt het mij alsof je gewoon een probleem hebt met het feit dat jouw 'rechtsgevoel' vaak afwijkt van hetgeen rechters/officieren van justitie oordelen, en dat is heel normaal, maar je zult uiteindelijk ook moeten inzien dat mensen nu éénmaal niet boven de wet staan (en met 'wet' bedoel ik hier ook de typisch christelijke notie van het natuurrecht). Samenlevingen lopen overigens ook in de soep als je geen systeem van handhaving maakt. Zoals ik al zei, vrijheid is beslist niet hetzelfde als wetteloosheid. |
![]() |
|
Recht doen aan alle mensen vraagt zowel straf als barmhartigheid. Dit geld niet voor christenen alleen, maar gewoon menselijkheid. Bij toeval staan de tien geboden netjes opgeschreven in de bijbel, maar ook zonder een fictieve godheid valt er volgens die regels te leven.
Ik ben zelf een heel vergevingsgezind persoon, terwijl anderen heel wraakzuchtig zijn. Dat zegt mij dat er nooit volledig voldaan kan worden aan de wensen van iedereen. De enige methode is om een frame-werk te maken dat voor iedereen werkt en voor iedereen gelijk is. Dat zal nooit gelijk blijven aan dat van het Oude, Nieuwe Testament of gewone menselijkheid. Dat is de realiteit en daar ben ik blij mee. Want het betekend dat wij in Nederland niet hoeven te leven onder religeuze onderdrukking en domme regels die in oud-Israel nuttig waren, maar nu achterhaalt zijn. Ik denk dat dit best een discussie is die je kan voeren onder alle mensen, want het Chriselijk geloof is wijdverrbeid en hoe je het ook went of keert, we zijn allemaal opgegroeid in een chriselijk-joods land (hoewel we daar gelukkig van af stappen ondertussen). Wat ik wel interessant vind is wat je eerder zegt dat geloof de sleutel tot de hemel is. Ik weet dat het zo in de Bijbel staat, en ik ben zelf niet gelovig. Maar mocht ik het na mijn dood fout blijken te hebben gehad (wat ik niet verwacht), dan zou ik niet willen beoordeeld worden aan de hand van mijn geloof, maar aan de hand van mijn moraal. Want als ik zie wat geloof met mensen doet, dan kan dat slechts betekenen dat een zeer slecht, hypocriet en leeg leven je naar de hemel brengt. Met dat soort mensen zou ik niet eens voor eeuwig willen samen leven, want dat zou voor mij een grotere hel zijn dan wat voor straffen er ook op mijn 'ziel' zouden worden uitgevoerd door de duivels. p.s. Zegt de Bijbel niet ergens "Gezegend zijn de onnozelen" ofzo?
||
![]() |
Citaat:
Ik ben zelf ook op zoek of er in de bijbel staat dat de onnozelen gezegend zijn. Ik denk dat het wel ergens staat, maar tot nu toe heb ik het nog niet gevonden. In het begin van Mattheüs 5 vind je wel een opsomming van een 8-tal gedragscodes die zalig maken. En in Lucas 2 : 14 lees je dat engelen aan herders verschijnen en dat zij roepen dat er vrede komt aan mensen in wie God een welbehagen heeft. In de Korinthe-brief staat ook ergens dat een ongelovige geheiligd wordt door het geloof van zijn/haar geliefde.
||
![]() |
Citaat:
Samenlevingen hebben een systeem nodig en je zei dat mensen onder de wet staan. Maar denk je dat je ook kunt zeggen dat wie eigenlijk niet wilt oordelen (maar vergeven) boven de wet staat? Of iemand die vergeven wordt omdat hij zijn spijt betuigde (en betoonde)... zou je van diegene kunnen zeggen dat hij erboven staat?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Het heeft qua instelling wel iets met goed en kwaad te maken, maar niet met het doen daarvan. Het gaat zich meer om de intentie. Ben je goed- of kwaadwillend. Maar ook hierin kan men beter voorzichtig zijn met het oordelen over andermans goed- of kwaadwillendheid. Want mensen kunnen natuurlijk altijd van instelling veranderen. Dus ook al is iemand kwaadwillend (neem mijn verleden als voorbeeld), dan kun je niet zomaar stellen dat hij naar de hel gaat. Het blijft dus voorzichtigheid geblazen wat betreft uitspraken. Ik zal je de volgende keer een denkbeeldig perspectief posten waarin ik laat zien hoe ik ongeveer denk dat God de mensen zal oordelen. Zo kun je de wet namelijk ook op een goedwillende manier gebruiken. Neem de opmerking van Lord Dolphin als voorbeeld: Zware jongens opsluiten (of vermoorden) omwille van de welvaart van de mensen die daaraan werken. Maar je kunt de wet ook op een kwaadwillende manier gebruiken. Want als je een volk wilt onderdrukken, dan zul je eerst op hun angst moeten inspelen om succes te krijgen. Het werkt heel goed als je erin slaagt om mensen een schuldgevoel aan te praten. Neem mijn voormalige kerk als voorbeeld: Ze leren hun leden dat iedereen die Jezus niet kent, naar de hel gaat. En dat het hun verantwoordelijkheid is om over Jezus te vertellen. Het gevolg is dat iedereen dwangmatig (en systematisch) gaat evangeliseren. Want ieder lid is bang dat hij straks verantwoordelijk gesteld wordt voor andermans helse verdoemenis. Een ander gevolg is dat de hoorders van dit soort leringen een negatief beeld van de kerk krijgen (en terecht). Maar het is wel heel jammer, omdat de kerk met God geassocieerd wordt. Goed en kwaad definiëer ik aan de hand van de 10 geboden. De wet is de kennis van zonde. Anders gezegd: de liefde is goed en daarin is vrijheid. En alles wat geen liefde is, is slecht. Buiten de liefde is slavernij; daar is men slaaf van zijn boze verlangens. En de vrijheid is beperkt tot binnen de grenzen van de liefde.
Laatst gewijzigd op 11-11-2007 om 15:41. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Daarnaast zouden witregels fijn zijn, want hier krijg ik nog meer hoofdpijn van dan ik al heb. Ook vind ik dat je in je filosofie een beetje de draad van je verhaal kwijt raakt, want feitelijk je nu dat als je door de chriselijke godheid geredt zou willen worden, je zwak moet zijn en als er dan hulp wordt geboden, je die hulp zo min mogelijk moet voorkomen om te voorkomen dat je sterk en daarom slecht wordt.
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
|