Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-11-2007, 17:33
Tasinga
Tasinga is offline
Ik ben bezig met mijn opdrachten voor het vak Bedrijfsoriëntatie. Nu moet ik de volgende vraag beantwoorden: Welke verschillen zijn er tussen particuliere en overheidsorganisaties? Ik heb hierover informatie gezocht op internet en heel vaak zegt met dat een particuliere organisatie gericht is op het maken van winst en een overheidsorganisatie niet. Ik vraag mij dus af of dit wel helemaal klopt.

Het onderwijs is bijvoorbeeld een overheidsorganisatie. Maar er bestaan ook particuliere scholen in Nederland. Dit zijn dan dus weer particuliere organisaties, terwijl deze volgens mij toch niet als doel hebben, het maken van winst. Kan iemand mij hierover meer uitleg geven?

Alvast bedankt...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-11-2007, 21:40
Osmoian
Osmoian is offline
Dit staat als doelstelling van overheidsorganisaties in mn AO boek:
"De behoeftebevrediging in de samenleving als geheel of van speciale groepen in de
samenleving met als leidend beginsel het welzijn van de samenleving"

Overigens zal er nooit echt een duidelijke scheidingslijn zijn tussen wat de doelstelling is van een bepaalde overheidsorganisatie of een particuliere organisatie, zo zullen er ook ongetwijfeld overheidsorganisaties zijn die wel op winst zijn en particuliere organisaties die niet op winst zijn gericht (denk aan bepaalde rechtsvormen zoals de stichting)

Wel kun je globaal stellen dat overheidsinstanties, zoals boven beschreven, meer gericht zullen zijn op het welzijn van de samenstelling dan bij een particulier bedrijf.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2007, 15:41
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
Overheidsinstelling:
-Dient het algemeen belang van de samenleving.
-Is een publiek goed, dus niet in handen van een groep personen.
-Streeft niet naar winst.

Private instelling
-Dient niet perse het algemeen belang van de samenleving (strikt genomen wel: bedrijven ontstaan door vraag uit de markt)
-Is geen publiek goed, in handen van een beperkte groep personen.
-Streeft doorgaans naar winst (m.u.v. stichtingen etc.)

Grootste verschil tussen een overheidsinstelling en een private instelling zit dus niet in het streven naar winst, maar of het publiek bezit is of bezit van een beperkt aantal personen. Daarom bestaan er ook private scholen die niet streven naar winst.
Reageren

Regels voor berichten