Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-11-2007, 17:56
XLucifer
XLucifer is offline
Ik had een vraagje. Ik draai momenteel op een AMD Athlon64 4000+ maar heb een X2 4200+ (tray) gekocht. Nou vroeg ik me af, is het mogelijk om de stock cooler van men 4000+ te gebruiken op men X2 4200+?

Ik had er helemaal niet aan gedacht tot ik hem nu in handen heb.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-11-2007, 18:02
]{ing
]{ing is offline
Zolang het dezelfde socket is kan dat gewoon. De cooler voor een 4000+ of 4200+ is volgens mij gewoon hetzelfde (kan evenveel hitte afvoeren).
Met citaat reageren
Oud 10-11-2007, 18:07
XLucifer
XLucifer is offline
Mja, daar ging het mij voornamelijk om, de hitte. Want men 4000+ is single en de 4200+ dus niet.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2007, 19:30
]{ing
]{ing is offline
X2 4200+ heeft 89W TDP behalve de windsor met 65W TDP (herkennen aan EE afkorting). De oude 4000+ heeft ook 89W TDP of 62W (orleans). Als je dit ziet zou ik in eerste instantie gewoon de boel draaien met de bestaande koeler, zolang de 4000+ niet orleans core is.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2007, 20:23
XLucifer
XLucifer is offline
Hmm, ik heb het zojuist geprobeerd. Ik krijg alleen na een min. of 5 een blue screen+reboot. Als ik een game start is het beeld vreemd en restart hij ook.

Is het nodig om OS te reinstalle voor proc change? Ik dacht zelf van niet...

Vreemde is, de temperatuur is niet zo ernstig hoog dat hij uit zou moete klappen.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2007, 23:53
Bonga
Bonga is offline
bios flashen misschien?
Oud 10-11-2007, 23:55
Koning
Koning is offline
Citaat:
Hmm, ik heb het zojuist geprobeerd. Ik krijg alleen na een min. of 5 een blue screen+reboot. Als ik een game start is het beeld vreemd en restart hij ook.

Is het nodig om OS te reinstalle voor proc change? Ik dacht zelf van niet...

Vreemde is, de temperatuur is niet zo ernstig hoog dat hij uit zou moete klappen.
Kijk even in het bios als je reset na een BSOD, kun je zien hoe warm hij is. Overigens moet je van de overstap van single naar dual core wel een multi cpu HAL installeren, gezien dit kut werk is raad sowieso een reinstall van je OS aan.

Daarbij komt nog eens dat het installeren van een AMD X2 een kut klus is, eerst de AMD cpu drivers installeren, dan de MS dual core hotfix dan de AMD Dual Core optimizer en een registry edit uitvoeren.
Oud 11-11-2007, 02:28
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Daarbij komt nog eens dat het installeren van een AMD X2 een kut klus is, eerst de AMD cpu drivers installeren, dan de MS dual core hotfix dan de AMD Dual Core optimizer en een registry edit uitvoeren.
Niet lastiger dan een gewone Athlon 64. AMD CPU driver heb je alleen nodig voor Cool 'n Quiet (net als bij single core), MS dual core hotfix en AMD optimizer doen precies hetzelfde en zijn nutteloos tenzij je problemen ondervindt met slecht geschreven applicaties (eigenlijk alleen oudere games), en van een regedit heb ik ook nog nooit gehoord/nodig gehad.
Oud 11-11-2007, 09:00
XLucifer
XLucifer is offline
Citaat:
Kijk even in het bios als je reset na een BSOD, kun je zien hoe warm hij is. Overigens moet je van de overstap van single naar dual core wel een multi cpu HAL installeren, gezien dit kut werk is raad sowieso een reinstall van je OS aan.

Temperatuur is niet dus danig hoog dat hij zou moete rebooten. 39 a 40 graden, het is ook niet erg laag maar goed.

Als ik men OS reinstall dan pikt hij zelf toch al een hoop drivers op of niet? Ik heb even wat info gezocht over de HAL installatie, daar kan ik niet zoveel over vinden maar ik kom wel redelijk gemakkelijk terecht op andere forums waar ze het over de proc driver hebben.

Mijn gedachte momenteel is:

OS reinstallen
Benodigde AMD software installen
Eventueel een andere CPU cooler halen

Zou ik hiermee men bluescreen/reboot oplossen?
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 20:06
Verwijderd
Het zou moeten werken. Ik heb net vanmiddag mijn oude 3000+ Venice vervangen door een X2 4200+ Toledo. Die 3000+ was 65W TDP en de 4200+ is 89W TDP. Ik gebruik een Arctic Silencer 64 TC (die standaard van acht euro) en ik merk wel verschil onder load, maar niet veel. Daarbij heb ik er ook een XFX 7950GT passief onder hangen, die genereert ook flink wat warmte. Het hele zwikje met gesloten kast blijft na uren load op ~55 C hangen (CPU) zonder stabiliteitsprobleem. Dus het kan prima.

Wat het installeren betreft, ik heb die X2 er gewoon in geflikkerd zonder iets te installeren. Ik ga nog wel een format en clean reinstall doen, maar ook zonder dat werkt-ie op zich gewoon goed. Dus er is echt iets anders aan de hand bij jou. Trekt je voeding het wel? En heeft je moederbord wel echt dualcore ondersteuning?
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 20:13
XLucifer
XLucifer is offline
Citaat:
Het zou moeten werken. Ik heb net vanmiddag mijn oude 3000+ Venice vervangen door een X2 4200+ Toledo. Die 3000+ was 65W TDP en de 4200+ is 89W TDP. Ik gebruik een Arctic Silencer 64 TC (die standaard van acht euro) en ik merk wel verschil onder load, maar niet veel. Daarbij heb ik er ook een XFX 7950GT passief onder hangen, die genereert ook flink wat warmte. Het hele zwikje met gesloten kast blijft na uren load op ~55 C hangen (CPU) zonder stabiliteitsprobleem. Dus het kan prima.

Wat het installeren betreft, ik heb die X2 er gewoon in geflikkerd zonder iets te installeren. Ik ga nog wel een format en clean reinstall doen, maar ook zonder dat werkt-ie op zich gewoon goed. Dus er is echt iets anders aan de hand bij jou. Trekt je voeding het wel? En heeft je moederbord wel echt dualcore ondersteuning?
Tagan 600W voeding
XFX 7900GTX
DFI LanParty UT Ultra-D (support X2 dus)

Beetje wazige boel dus dat het niet werkt
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 23:32
Verwijderd
Sja. Ik merk wel wat rare dingen, zo loopt bijv. Painkiller nogal schokkerig, dat wil zeggen soms loopt-ie in slowmotion en het andere moment loopt-ie met 150 fps. Even gegoogled, en dat blijkt - helaas - een normaal probleem te zijn bij AMD dualcore CPU's in combinatie met 8x.xx- en 9x.xx-drivers van NVIDIA.

Of je met een format en reinstall je problemen oplost, weet ik niet. Wel vind ik het zelf altijd wel een fijn idee om even een schone install te doen als je je videokaart én je CPU ingrijpend hebt gewijzigd. Maar goed, dat is een kwestie van smaak natuurlijk, en toevallig had ik ook wel een reinstall nodig.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2007, 11:23
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dat is niet bepaald mijn ervaring.
Oud 12-11-2007, 19:47
XLucifer
XLucifer is offline
Dit geeft hij momenteel aan in men device manager:

Dat lijkt me goed. Ik heb hem er op dit moment in zitten, ik heb voorgaant nogmaals de cmos gecleared. Tot zover is hij nog niet gereboot... maar misschien komt het nog.

*EDIT:
Bij games doet men comp nogal vreemd. Ik word af en toe naar men desktop gekicked. Reinstall games zou het moeten oplossen?

*EDIT2:
Helaas, reinstalle van de game helpt niet.

Laatst gewijzigd op 12-11-2007 om 21:13.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2007, 10:55
Koning
Koning is offline
Citaat:
Sja. Ik merk wel wat rare dingen, zo loopt bijv. Painkiller nogal schokkerig, dat wil zeggen soms loopt-ie in slowmotion en het andere moment loopt-ie met 150 fps. Even gegoogled, en dat blijkt - helaas - een normaal probleem te zijn bij AMD dualcore CPU's in combinatie met 8x.xx- en 9x.xx-drivers van NVIDIA.
Kijk, en dit is nu waarom je die drivers zo precies moet installeren. Probeer voor de grap toch eens volledig met alles er op en er aan je X2 te installeren. Op de volgende manier:

http://www.xtremesystems.org/forums/...ad.php?t=81429

En wat ik me afvraag is of wel een MultiCPU hal hebt met je X2, zie je wel 2 cpu grafiekjes? Wat bij het zogenaamde "Benny-Hill" effect ook nog wel eens wil helpen is het process aan 1 van de core's toewijzen i.p.v. wisselend. (kan via taakbeheer)

Citaat:
Dat is niet bepaald mijn ervaring.
Ik vind 3x moeten rebooten en 3 verschillende stukken software moeten installeren toch wel wat veel van het goede, kostte me toch wel weer een half uur.

En nou niet gaan roepen dat het niet nodig is, veel games gaan gewoon bitchen, dat jij dat niet hebt gehad betekent niet dat een ander het niet kan hebben. En ja wat is nodig hebben, ik kan een Quad Core systeem ook wel als uniprocessor systeem installeren en mijn Geforce 8800GTX op de microsoft drivers laten lopen. Of het nuttig en verstandig is. Nee.

Laatst gewijzigd op 13-11-2007 om 11:03.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2007, 17:42
Verwijderd
Citaat:
Kijk, en dit is nu waarom je die drivers zo precies moet installeren. Probeer voor de grap toch eens volledig met alles er op en er aan je X2 te installeren. Op de volgende manier:

http://www.xtremesystems.org/forums/...ad.php?t=81429

En wat ik me afvraag is of wel een MultiCPU hal hebt met je X2, zie je wel 2 cpu grafiekjes? Wat bij het zogenaamde "Benny-Hill" effect ook nog wel eens wil helpen is het process aan 1 van de core's toewijzen i.p.v. wisselend. (kan via taakbeheer)
Ja, ik ben niet echt heel erg n00b, maar bedankt. Toen ik m'n X2 erin prikte kreeg ik gewoon de melding dat nieuwe hardware was gevonden, en daarna werd volledig automatisch de ACPI Multiprocessor HAL geinstalleerd. Ik heb dus keurig twee cores in Task Manager, en ook bij Device Manager zie ik twee cores staan. Dus dat werkt op zich wel. Zal na reinstall die drivers en die fix eens proberen, zien of dat helpt.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2007, 09:33
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
En nou niet gaan roepen dat het niet nodig is, veel games gaan gewoon bitchen, dat jij dat niet hebt gehad betekent niet dat een ander het niet kan hebben.
Dan heb je duidelijk iets fout gedaan dat iemand met meer computerkennis goed deed.
Oud 16-11-2007, 12:00
Koning
Koning is offline
Citaat:
Dan heb je duidelijk iets fout gedaan dat iemand met meer computerkennis goed deed.
Reageren

Regels voor berichten