Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-11-2007, 16:02
worstebroodje
worstebroodje is offline
Hey mensen,

Ik zit nu net in de 4de en mijn cijfers zijn gemiddeld laag tot slecht. Ik haal vaak 6en terwijl toch wel een groot gedeelte op dat moment een 7-8 heeft. Dit is vooral bij vakken zoals Economie geschiedenis Maatschaplijleer ect. Vooral vakken met veel begrippen. Nou vraag ik me af hebben jullie een goede manier waarmee ik Samenvatting kan maken waarmee ik de stof goed door krijg. Het maakt dan eventjes niet uit hoe lang het duurt om het te maken. Andere manieren dan samenvatting zijn natuurlijk ook welkom

Alvast bedankt

Ik
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-11-2007, 16:40
zoemzoem
zoemzoem is offline
Er is niet één manier om samen te vatten, het ligt er aan hoe je leert. Belangrijk is dat het voor jou een goede samenvatting is, dat de voor jou belangrijke dingen er in staan. Maar begrippen moet je gewoon uit je hoofd leren of veel toepassen/begrijpen, want een samenvatting van een begrippenlijst is bij mij gewoon dezelfde begrippenlijst.

Een voorbeeld van hoe je moet samenvatten vind je hier: http://www.leren.nl/cursus/leren_en_...menvatten.html
Oud 09-11-2007, 09:31
Guido123
Guido123 is offline
bedenk zelf vragen bij de stof die je moet leren. het leren van begrippen is natuurlijk gewoon het ouderwetse stampwerk wat je even in je eigen woorden moet vertalen zodat je het kunt onthouden.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 10:36
Verwijderd
Er is idd niet één manier die goed is, verschillende manieren uitproberen tot je iets vindt wat werkt is vaak het beste.

Misschien kun je ook eens aan je klasgenoten vragen hoe zij het leren?

Zelf vind ik het maken van vragen bij de stof erg goed werken. Ook bij begrippen vind ik dat erg prettig werken. Het antwoord moet je dan idd wel in je eigen woorden opschrijven, als je dat kunt betekent het dat je het begrip begrijpt en dan leert het een stuk makkelijker. Vind ik tenminste, mensen die goed kunnen stampen zullen wellicht 'zo' een rijtje definities uit een boek in hun hoofd stampen, ik heb er meer aan als ik het echt begrijp, dan onthoudt het 'als vanzelf' (als ik dan ergens een vraag over krijg dan kan ik het vaak wel beredeneren, zeg maar).
Met citaat reageren
Oud 10-11-2007, 13:35
Verwijderd
Citaat:
(als ik dan ergens een vraag over krijg dan kan ik het vaak wel beredeneren, zeg maar).
En als je daar niet zeker over bent, kun je dat oefenen door een vraag te bedenken over iets actueels met dat begrip. Zo zitten de overhoringen vaak ook in elkaar. Journaal kijken en krant lezen kan bij maatschappijleer e.d. helpen.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2007, 22:58
Zarife
Zarife is offline
Ik doe..Hoofdstuk opschrijven.
Paragrafen opschrijven
Kernvragen - ook wel vraag van de paragraaf
Kernantwoorden
begrippen en de betekenis
andere schijngedrukte dikgedrukte gekleurde woorden schrijven
woorden die ik niet ken opzoek en betekenis opschrijven.
Bij GS. enzo de Jaartallen
Belangrijke personen opschrijven plus korte info erbij over die persoon.
Ja kan bij Begrippen ook Kaartjes maken de Moeilijke woord aan de ene kant van de kaart en aan de andere kant de betekenis en welke woord je kent die Kaartje leg je dan op een appart stapeltje welke je neit kent leg je onderop..Maar als je veel begrippen hebt begint dit te vervelen...Maar als je het lukt Lukt het ook gelijk goed.
Dit alles duurt bij mij - tot 2 uur.!
Met citaat reageren
Oud 13-11-2007, 11:16
marrel
marrel is offline
Wat ik wel merk als ik ga samenvatten, lees je samenvatting ook eens door Zelf merk ik vaak dat ik dat door tijdnood niet meer doe, maar het is zinniger je samenvattingen goed te bestuderen en dan aan 1 hoofdstuk niet toe te komen dan elk hoofdstuk gezien te hebben.
Oud 13-11-2007, 11:53
Pater Noster
Pater Noster is offline
Ik leerde nooit, ik had geen zin om tijd te besteden aan samenvattingen maken en al die shit Een 6 is toch goed genoeg?
Met citaat reageren
Oud 13-11-2007, 14:24
Sens.
Sens. is offline
Bij mij kon het soms gebeuren dat ik teveel bezig was met samenvatten en het daardoor ook niet echt kon... Daarom schrijf ik nooit meer in volledige zinnen, het is gewoon belangrijk dat je een goede structuur hebt.

Ik maakte ook niet altijd samenvattingen, maar voor geschiedenis deed ik dat wel... ( ik ben een belg dus maatschappijleer heb ik nooit gehad ) en economie leerde ik uit mijn notities van de les.
Vervolgens legde ik alles nog eens uit tegen mezelf als controlemiddel...
Met citaat reageren
Oud 13-11-2007, 17:34
zzzzzqqq
zzzzzqqq is offline
Samenvatten heeft alleen nut als veel dingen onbelangrijk zijn. Ik heb in ieder geval nog nooit een samenvatting gemaakt, maar ik onhtoud altijd welke stukjes in m'n boeken belangrijk zijn.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 09:34
Verwijderd
Citaat:
Samenvatten heeft alleen nut als veel dingen onbelangrijk zijn. Ik heb in ieder geval nog nooit een samenvatting gemaakt, maar ik onhtoud altijd welke stukjes in m'n boeken belangrijk zijn.
Ik begrijp geen snars van je stukje, maar ik weet wel dat samenvatten de meest efficiente manier is om dingen te leren. Althans, lappen tekst.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 10:35
T_ID
T_ID is offline
Mwo, hangt er van af. Ik heb doodsimpele boeken gezien die met een paar keer doorlezen te leren waren, terwijl bijvoorbeeld mijn inleiding Planologie geschreven was door een hoogleraar die er klaarblijkelijk op geilt om zo onnavolgbaar mogelijk te schrijven. Een enkele constatering als "Het ruimelijk beleid van de gemeente Rotterdam hinkt op twee gedachtes" kostte hem een volle pagina om te beschrijven in woorden als:
"Door de verschillende recente ontwikkelingen in de ruimtelijke ordening is het ruimtelijk beleid van de gemeente Rotterdam door verschillende motivaties en belangen van de uit allerlei sectoren betrokken ruimtelijk actoren verworden tot een januskop die..."

Samenvatten of bij tentamen sterven is dan het motto.
Oud 15-11-2007, 18:17
Desiler
Desiler is offline
Probeer als je bijvoorbeeld een Proefwerk de volgende week krijgt, alvast een week van tevoren te leren, en dan gewoon de begrippen overschrijven en laat je elke avond overhoren door je ouders. De beste manier om het te doen en ik haal bijna altijd cijfers tussen de 7 en de 9.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten