Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-11-2007, 19:03
siempiepie
siempiepie is offline
heey

ik ga binnenkort een meisje(2e klas) bijles geven voor nederlands.
ze heeft moeite met begrijpend lezen.
weet iemand hoe ik haar kan helpen? ze heeft zelf namelijk niet zo'n goed idee wat ze fout doet.
hebben jullie misschien een goede site met uitleg en/of oefeningen?

groetjes simone
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-11-2007, 10:32
Al Murphy
Al Murphy is offline
De bedoeling van die bijles lijkt me dan om er eerst achter te komen wat ze fout doet, en dan kan je op die punten toch bijsturen? Ik neem aan dat je haar eerst meer inzicht in de structuur van teksten zal moeten geven.
Weet ze wat sleutelwoorden zijn? Leer haar om te beginnen eens om die uit een tekst te halen.
Oud 24-11-2007, 11:02
Gunkan
Gunkan is offline
* Vraag wat de stof is waar ze problemen mee heeft.
* Kies een aantal opgaven uit die met deze stof te maken hebben. Begin met makkelijke opgaven en werk naar moeilijkere toe
* Laat haar die opgaven maken terwijl jij mee kijkt.
* Laat haar tijdens het maken zeggen wat ze doet en waarom.

Je moet inzicht krijgen in haar gedachtenproces. Anders kom je d'r niet achter waar het fout gaat

Met alleen maar uitleggen hoe het moet kom je er dus niet. Je moet haar gedachtenproces veranderen, haar in laten zien dat wat ze fout doet ook werkelijk fout is.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2007, 20:54
siempiepie
siempiepie is offline
ok ik snap het, ik denk dat het belangrijk is dat ik zie hoe zij een tekst leest, zeg maar. maar welke teksten en wat voor opdrachten erbij?
Met citaat reageren
Oud 24-11-2007, 21:23
Gunkan
Gunkan is offline
Gebruik voor mijn part de relevante onderdelen uit haar eigen schoolboeken. Of, als je bang bent dat ze die sommen te veel uit haar hoofd heeft geleerd, zoek naar andere opgaven.

Opgaven zou je via het Internet kunnen vinden. Of, misschien dat jullie schoolbieb ook een aantal boeken van een andere wiskunde methode in de kast heeft staan? Dan kan je er daar een paar van kopieren. Gebruiken jullie bijvoorbeeld "Getal en ruimte", kijk dan eens naar "Moderne wiskunde" of iets dergelijks. Vraag't eens na bij de bibliothecaresse bij jullie op school

Heeft jullie school geen andere methode in de kast staan, dan kan je de publieke bieb nog proberen. Heeft die ze ook niet, kijk dan eens bij een docenten opleiding in de buurt. Met wat geluk kan je daar de mediatheek wel even in sneaken om kopieën te maken

En anders kan je mij vertellen wat je nodig hebt... Ik volg nu de wiskunde-docentenopleiding, dus ik kan m'n handen leggen op zo'n beetje elke methode die er is. Dan kan ik wel een paar pagina's voor je scannen.

Overigens: mijn applaus dat je er nu al zoveel moeite in wilt steken! /o/
Met citaat reageren
Oud 24-11-2007, 23:11
zzzzzqqq
zzzzzqqq is offline
Citaat:
Gebruik voor mijn part de relevante onderdelen uit haar eigen schoolboeken. Of, als je bang bent dat ze die sommen te veel uit haar hoofd heeft geleerd, zoek naar andere opgaven.

Opgaven zou je via het Internet kunnen vinden. Of, misschien dat jullie schoolbieb ook een aantal boeken van een andere wiskunde methode in de kast heeft staan? Dan kan je er daar een paar van kopieren. Gebruiken jullie bijvoorbeeld "Getal en ruimte", kijk dan eens naar "Moderne wiskunde" of iets dergelijks. Vraag't eens na bij de bibliothecaresse bij jullie op school

Heeft jullie school geen andere methode in de kast staan, dan kan je de publieke bieb nog proberen. Heeft die ze ook niet, kijk dan eens bij een docenten opleiding in de buurt. Met wat geluk kan je daar de mediatheek wel even in sneaken om kopieën te maken

En anders kan je mij vertellen wat je nodig hebt... Ik volg nu de wiskunde-docentenopleiding, dus ik kan m'n handen leggen op zo'n beetje elke methode die er is. Dan kan ik wel een paar pagina's voor je scannen.

Overigens: mijn applaus dat je er nu al zoveel moeite in wilt steken! /o/
Citaat:
heey

ik ga binnenkort een meisje(2e klas) bijles geven voor nederlands.
ze heeft moeite met begrijpend lezen.
weet iemand hoe ik haar kan helpen? ze heeft zelf namelijk niet zo'n goed idee wat ze fout doet.
hebben jullie misschien een goede site met uitleg en/of oefeningen?

groetjes simone

Topniveau en Nieuw Nederlands zijn goede methoden. Je kunt ook met examenteksten (www.havovwo.nl) werken.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2007, 23:34
Gunkan
Gunkan is offline
Citaat:

Topniveau en Nieuw Nederlands zijn goede methoden. Je kunt ook met examenteksten (www.havovwo.nl) werken.
Whoopsie

Geen flauw benul waar ik vandaan haalde dat het over wiskunde ging Wel, de zelfde technieken gaan ook hier op

Excuses
Met citaat reageren
Oud 25-11-2007, 11:06
Verwijderd
Ik heb vroeger wel ns op de middelbare school moeten werken met Muiswerk. Voor mij was het veel te makkelijk, maar het stond bij ons op school op iedere computer geinstalleerd. Je had twee versies: spelling en begrijpendlezen achtig. Misschien staat het ook wel op de computer bij haar op school geinstalleerd, dan kan ze zelf oefenen en jij kan d'r eventueel bij helpen ofzo.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2007, 11:28
Verwijderd
Citaat:
Nieuw Nederlands vind ik een waardeloze methode.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2007, 22:19
Al Murphy
Al Murphy is offline
Als het puur gaat om teksten begrijpen, lezen en ontleden kan je evengoed een hoop krantenartikels nemen en haar daarmee aan de slag laten gaan.
Reageren

Regels voor berichten