Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-11-2007, 20:44
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Eind dit schooljaar hoop ik af te studeren aan mijn HBO-opleiding. Ik wil hierna erg graag een master aan een universiteit gaan volgen maar omdat ik dan vier jaar studiefinanciering gehad heb, heb ik daarna alleen nog recht om te lenen. Als ik een master zou gaan volgen zou ik nog minstens twee jaar moeten studeren.

Ik wil heel graag verder studeren omdat ik mezelf nog niet fulltime zie gaan werken op m'n 22e maar ik vraag me af of ik het kan financieren en zo ja, hoe? Ik heb tijdens m'n studie ook al geld geleend bij de IB-Groep en nu een studieschuld van zo'n 2000 euro. Stel dat ik tijdens m'n master elke maand het bedrag van m'n basisbeurs (250 euro) zou blijven lenen dan zou ik uiteindelijk op zo'n 10.000 euro studieschuld uitkomen. Hoelang doe je erover om dit af te betalen als je na je studie gewoon een normale baan hebt en niet heel overdreven luxe gaat leven ineens (ik heb nu biologie en medisch laboratoriumonderzoek gestudeerd, wil een medisch-biologische master gaan zoeken en de werkgelegenheid daarin is wel goed dus ik ga ervan uit dat ik wel werk vind).

Om rond te kunnen komen heb ik zo'n 750 euro per maand nodig en zou ik dus nog 500 euro zelf bij moeten verdienen (mijn ouders dragen niets bij). Is het realistisch om naast een voltijd bèta-master nog een bijbaantje te hebben waarmee je per maand 500 euro kunt bijverdienen als je ook nog een sociaal leven wilt of is dat overdone?

Zijn er mensen die een master volgen en ook geen studiefinanciering meer kregen of mij tips en advies kunnen geven over hoe rond te komen? Ik zou het zonde vinden als ik straks niet verder kan studeren omdat het financieel niet haalbaar is.

Alvast bedankt!
Oud 12-11-2007, 20:54
Verwijderd
Ehm, een studieschuld van tienduizend euro is toch helemaal geen probleem? Ik ken genoeg mensen die in hun tweede of derde jaar al aan de 15.000+ zitten en die leven echt niet allemaal als een luis op een zeer hoofd.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2007, 07:07
Verwijderd
Ik heb geen idee hoe lang je er over doet om dat bedrag af te betalen, ligt, denk ik, ook aan de aflosregeling (of hoe dat ook heet) die je daarna krijgt.

Zelf volg ik een master en krijg ik geen studiefinanciering meer. Tijdens de pre-master had ik tijd genoeg om te werken, nu de eerste drie maanden van de master amper, maar vanaf volgende week ga ik stage lopen en daar krijg ik een stagevergoeding voor, dus dat scheelt weer. Ik volg alleen geen bèta-master, dus misschien is het daarbij wel heel anders.

Als je vakken gehaald hebt op de universiteit kun je daar vaak studentassistent worden, dat betaald vrij behoorlijk...maar daar heb je het eerste jaar nog niets aan... :
Met citaat reageren
Oud 13-11-2007, 10:28
Verwijderd
bij mijn weten krijg je na een HBO studie en je doet een aansluitende master, wat jij dus wilt gaan doen nog een jaar lang stufie

daarna is het idd lenen, en natuurlijk mag je je OV wel houden!
zal zo even een linkje plaatsen naar de IB site waar het staat!
Met citaat reageren
Oud 13-11-2007, 10:59
Verwijderd
Is het ook niet zo dat je wellicht een schakeljaar moet doen om toegealten te worden tot de master? In dat geval zou je sowieso een half tot heel jaar extra moeten financieren.
Het financieren zelf kun je doen door te lenen bij de IB Groep, lijkt me ook niet echt een probleem aangezien zij erg lage rente rekenen en die aflossingsschema's op hun site zien er ook niet echt dramatisch uit.
Wat je ook zou kunnen doen is een Masterlening afsluiten bij een bank. Ik weet niet of alle banken hiertoe de mogelijkheid bieden maar de ABN Amro iig wel (weet alleen niet of dat na de overname nog steeds zo is).
Met citaat reageren
Oud 13-11-2007, 11:24
Fosca
Fosca is offline
Ik verdien naast mn studie zo'n driehonderd euro in de maand en ik verdien minder dan vijf euro per uur. Met jouw leeftijd moet je het dubbele kunnen verdienen dus het zou makkelijk te doen moeten zijn.
Oud 13-11-2007, 11:52
Isiyanka
Isiyanka is offline
Omdat beta-opleidingen (bachelor+master) vijf jaar duren, krijgen beta's ook vijf jaar studiefinanciering. Ook als je overstapt van een vierjarige opleiding naar een vijfjarige, krijg je vijf jaar stufi (je krijgt dus nog een jaar extra) dit had een vriendin van mij ook, die eerst psychologie heeft afgerond en daarna wiskunde ging doen, ze kreeg het eerste jaar van haar wiskunde-studie nog stufi al had ze al vier jaar opgemaakt bij psychologie
Oud 13-11-2007, 13:23
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Dit vond ik op de website van de WUR.

HBO-afgestudeerden, die een MSc-opleiding gaan volgen, hebben op basis van de wet op de studiefinanciering recht op een extra jaar prestatiebeurs, mits binnen 10 jaar na de start van de hbo-opleiding (met studiefinanciering van de IB-Groep) het betreffende universitaire (Masters) diploma is behaald. Zij krijgen dit extra jaar via Groningen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je het hbo-diploma met gebruik van vier jaar IBG studiefinanciering hebt behaald. Na het extra jaar prestatiebeurs heb je nog recht op drie jaar lening en OV kaart.
Oud 13-11-2007, 22:18
Verwijderd
Ik verdien met 10 uur werken in de week zon 350 euro, dus je zou in feite 15 uur in de week voor zon 8 euro per uur moeten werken, dus 2 volle dagen ofzo. Dus of dan een dag in het weekend zodat je doordeweeks vrij hebt, of door de weeks ofzo.
Maarja waarom niet 1 dag in de week werken en bijlenen, ook geen grote ramp.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 09:37
Iduna
Iduna is offline
Als je van het HBO komt, moet je vaak eerst een schakelprogramma doen voordat je wordt toegelaten tot de master. Eenmaal in de master kun je nog 1 jaar studiefinanciering ontvangen (zoals eerder genoemd).
Je kunt ook 500 euro p/m lenen en de rest erbij gaan werken? Zo heb je genoeg tijd voor je studie, sociaal leven en geld genoeg.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 09:40
Verwijderd
Dat van dat jaar extra hadden ze me dan wel eens mogen vertellen...
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 12:27
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Ik heb gisteravond de hele website van de IB-Groep afgespeurd en het ook nérgens kunnen vinden. Ik ga ze ff mailen hoe dat nou zit want ik vind het toch wel interessant

Je hoeft trouwens niet bij alle universiteiten en niet bij alle masters eerst een premasterjaar te doen als je van het HBO door wil studeren naar een WO-master, soms ben je gelijk toelaatbaar, soms als je cum laude afgestudeerd bent oid.
Oud 14-11-2007, 14:22
Verwijderd
Citaat:
Je hoeft trouwens niet bij alle universiteiten en niet bij alle masters eerst een premasterjaar te doen als je van het HBO door wil studeren naar een WO-master, soms ben je gelijk toelaatbaar, soms als je cum laude afgestudeerd bent oid.
Klopt.

En soms kun je ook een minor volgen wat op je master aansluit. Die minor mag je vaak in het 3e of 4e jaar van je HBO mee beginnen.

Sommige hogescholen hebben ook afspraken met UT's over vervolgopleidingen.
Bijvoorbeeld het Saxion en de UT van Twente.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 15:20
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
Dit geldt alleen voor studies die langer duren dan 4 jaar, dus voornamelijk voor beta studies.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2007, 09:24
SuperSanne
SuperSanne is offline
Ik heb wel een hogere studieschuld dan dat

Het scheelt trouwens dat je sinds september 2007 je collegegeld apart kan lenen tegen dezelfde (gunstige) voorwaarden als een gewone lening. Dan kun je je gewone lening helemaal gebruiken voor boeken en levensonderhoud. Aflossen is trouwens naar draagkracht, dus je zit na je studie niet de rest van je leven droog brood te knagen. Zowieso wordt na 15 jaar je schuld kwijtgescholden.
Oud 15-11-2007, 16:18
Nonaj
Nonaj is offline
@ Daantje_0705:

Waarom ben je eigenlijk zo bang om te lenen?
Met citaat reageren
Oud 16-11-2007, 16:00
Sherco
Sherco is offline
Citaat:
Is het realistisch om naast een voltijd bèta-master nog een bijbaantje te hebben waarmee je per maand 500 euro kunt bijverdienen als je ook nog een sociaal leven wilt of is dat overdone?
Ik volg op dit moment een master biologie (Ecology) aan de RuG en ik kan je vertellen dat je geen tijd hebt voor een bijbaantje, zeker niet als je ook nog een sociaal leven wilt onderhouden. Het verschilt natuurlijk per universiteit, maar hier moet je 2 onderzoeksstages van 7 maanden doen, waarbij je op zeer onregelmatige tijden ('s avonds, 's nachts, in het weekend) moet werken, meestal zonder vast rooster, en in de drukste ondezoeksperioden zo'n 60 uur per week. Er is hier ook een master Medische Biologie, dus mocht je deze kant op willen komen; vergeet het maar
Oud 16-11-2007, 19:25
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
@ Daantje_0705:
Waarom ben je eigenlijk zo bang om te lenen?
Ik weet het niet zo goed. Mijn ouders hadden altijd geldproblemen en sinds ik begonnen met studeren zit ik ook altijd krap, heb ik regelmatig te weinig geld, etc. Ik wil niet de rest van m'n leven ook nog krap moeten zitten omdat ik tijdens m'n studie (veel) geld geleend heb wat ik terug moet betalen. Daarom wil ik niet afstuderen en een torenhoge studieschuld eraan overhouden. Het staat me gewoon tegen, ik schrik van al die bedragen

@ Sherco: Dankjewel voor je verhaal Dat was precies wat ik zocht. Krijg jij voor je stage wel een stagevergoeding, en zo ja, hoeveel dan ongeveer? Krijg jij nog wel studiefinanciering of hoe kom jij rond?
Oud 17-11-2007, 09:07
Sherco
Sherco is offline
Citaat:
@ Sherco: Dankjewel voor je verhaal Dat was precies wat ik zocht. Krijg jij voor je stage wel een stagevergoeding, en zo ja, hoeveel dan ongeveer? Krijg jij nog wel studiefinanciering of hoe kom jij rond?
Ik krijg geen stagevergoeding, omdat ik mijn stage intern doe. Als je hem bij een extern onderzoeksbureau doet kan het zijn dat je een vergoeding krijgt, maar heel veel is het dan nog niet. Ik kom rond van mijn stufi en extra lening, de meeste mensen bij ons die geen recht op stufi meer hebben werken in de vakanties erbij, of doen een student assistentschap er tussendoor, maar dan loop je wel weer studievertraging op.

Laatst gewijzigd op 17-11-2007 om 09:14. Reden: Antwoord vergeten :)
Met citaat reageren
Oud 17-11-2007, 12:09
Verwijderd
Lenen voor je opleiding is iets heel anders en daar zitten ook niet van die wurgvoorwaarden aan vast, dus ik zou me daar niet druk over maken, Daantje. Je krijgt vast een hele goede baan later, zeker met een masteropleiding in die richting, dus dan ben je zo klaar met aflossen. Check de voorwaarden van de IBG maar eens, het is echt relaxt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten