Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-12-2007, 08:28
yeah sk
Hoi,

Ze zeggen altijd dat bij isomerisatie de molecuulformules gelijk blijven, maar als je van onverzadigde naar verzadigde verbindingen gaat, dan komen er toch Htjes bij, anders kan het toch niet?

Dankjewel!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-12-2007, 08:32
yeah sk
Ow ik ben nog wat vergeten,

Stel, een benzinesoort heeft een octaangetal van 85. Het octaangetal van stof A is 106. Neem aan dat het octaangehalte bij mengen evenredig verandert.
*Schat in hoeveel stof A aan de benzine toegevoegd moet worden om benzine met een octaangetal van 98 te krijgen.
*Bereken nu hoeveel liter A aan een liter van deze benzine toegevoegd moet worden om en octaangetal van 98 te krijgen. Stel de hoeveelheid A op x liter.

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen!
Met citaat reageren
Oud 03-12-2007, 16:26
Vinniebar
Vinniebar is offline
"Isomeren zijn stoffen die met elkaar overeenkomen doordat zij hetzelfde aantal en dezelfde soort atomen bevatten, maar die van elkaar verschillen door de wijze waarop die atomen onderling zijn verbonden of geschikt. Anders gezegd, isomeren zijn stoffen met dezelfde molecuulformule, maar een andere structuurformule."

Zegt genoeg toch?
Met citaat reageren
Oud 03-12-2007, 16:30
ILUsion
ILUsion is offline
Om op je eerste vraag te antwoorden: het verzadigen van een molecule zorgt er niet voor de gevormde molecule een isomeer is van die molecule.

Wat je tweede opgave betreft: dit is simpelweg een gemiddelde nemen:

. Waarbij x en y de volumes van respectievelijk de volumes van de 106 en 85-stoffen zijn. Deze vergelijking kan je in feite uitwerken naar x (of naar y), zodat je in functie van het andere volume kan berekenen hoeveel je van een bepaalde stof moet toevoegen
Reageren

Regels voor berichten