Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Het gevoel om een sigaret op te willen steken zal heel lang blijven. Het word in de loop der tijd wel minder maar verdwijnen zal het nooit. Er zijn genoeg mensen die meer dan 10 jaar gestopt zijn met roken en in een klap terugvallen in hun oude verslaving om wat voor reden dan ook.
||
Citaat:
![]() ![]() Ik hou van leuke zinnen ![]() Mijn sidekick is "the invisible mute" ![]() Ik vind dat soort dingen gewoon leuk ![]() ![]()
||
Citaat:
Maar ik herken die gedachtengang wel een beetje, want toen ik blowde deed ik dat ook altijd meer voor het ritueeltje wat erbij hoorde dan voor het effect zelf. (Later kwam ik erachter dat dat nergens op sloeg en dat maakte het ook makkelijker met het ritueel te stoppen natuurlijk...) Maar rookverslaving is iets wat mensen zich in feite alleen maar wijsmaken. Na 5 of 6 jaar schreeuwt je lichaam echt niet meer om nicotine. Die fase duurt hoogstens 3 weken. Doordat men denkt dat het leven niet meer zo leuk wordt als toen men nog rookte blijft die geestelijke hunkering soms heel lang bestaan. De kunst van het stoppen is juist leren inzien dat het leven alleen maar leuker wordt, na drie weken valt dan opeens het kwartje.
||
Citaat:
Na 3 dagen is je lichaam ontgift. Dat is een feit. De geestelijke verslaving kan erg lang aanhouden.
||
Citaat:
Toen je nog nooit gerookt had had je toch ook geen sigaret nodig als je uit ging eten. Jaren roken zorgt er gewoon voor dat je hersenen als ware gespoeld worden. Je maakt jezelf wijs dat die sigaretten die momenten leuker maakte, maar je neemt die sigaret op zo'n moment uiteindelijk alleen maar om de ontwenningsverschijnselen op te heffen. Als je met de juiste instelling stopt is het een eitje ![]()
||||||
Leuke discussie dit
![]() Ben zelf inmiddels bijna 3 maand gestopt met roken 10 december officieel 3 maand) Heb in de eerste 2/3 weken redelijk enstige ontwenningsverschijnselen gehad maar ben vol overtuiging gestopt en als ik heel eerlijk mag zijn. Stoppen met roken was heel erg simpel. Citaat:
Een moment van rust. Maar dit was slechts een illusie. Wat er werkelijk aan de hand was was dat roken mijn "algemeen stressniveau" omhoog haalde. En m.b.v. een sigaret had ik zelf controle over wanneer ik wilde ontspannen. Terwijl nu ik niet rook (en voordat ik rookte) mijn "algemeen stressniveau" een stuk lager lag (maar alsnog hoger dan vlak na het roken van een sigaret tijdens mijn rookperiode) en ik niet zelf de controle had over wanneer ik kon ontspannen. Ja, ik heb nog steeds momenten waarop ik verlang naar een sigaret. Maar waar ik dan EIGENLIJK naar verlang is het fysieke effect dat die sigaret op mij had: Instant Ontspanning, zowel lichamelijk als geestelijk Roken en blowen geeft je 100% controle over wanneer je geestelijke en lichamelijke rust krijgt. Een onderdeel v/d attitude "Ik wil het en ik wil het nu". Een attitude die erg heerst in de moderne samenleving. (een ander voorbeeld van deze attitude is het lenen via bv. lenen.nl) Terwijl je met een beetje geduld op lange termijn veel meer bereikt. Citaat:
Over het ontgiffen etc: Toen ik nog niet zo lang was gestopt met roken heb ik aan Stivoro gevraagd hoe lang het duurt voordat je longen weer schoon zijn na het stoppen. dit was het antwoord wat ik kreeg: Citaat:
Citaat:
![]() Tevens heb ik ergens anders gehoord dat je longen weer helemaal schoon zijn na ongeveer 3 jaar maar dat hangt van veel factoren af. Hoe lang je hebt gerookt, hoeveel je rookte etc. Citaat:
Maargoed. verder heb ik er weinig ervaring mee. Nee je lichaam schreeuwt niet meer om nicotine. Maar het patroon dat "Sigaret leidt tot ontspanning" is wel een door de neuronen in je brein uitgeslepen pad die zo nu en dan gewoon wordt geactiveerd. Ik ben makkelijk gestopt, geen problemen mee gehad. Ik ben een heel stuk gelukkiger in alles in mijn leven sinds ik ben gestopt (niet perse omdat ik ben gestopt. Meer omdat ik ben gestopt in een periode waarin ik net uit mijn depressie kwam. En het stoppen met roken was een van de "dit heb ik nu niet meer nodig" reacties.) Vol overtuigd, ben er dolgelukkig mee. Maar zelfs ik heb heel heel erg af en toe nog wel eens een moment waarop ik denk. Poh, stiekem heb ik nu eigenlijk wel zin in een sigaret.
|
@trophus:
Ik ben het bijna helemaal met je eens met wat je zegt over dat algemeen stressniveau etc. Alleen die fase dat een sigaret het algemeen stressniveau lager brengt dan die van een niet roker duurt denk ik maar heel kort. Al snel zijn de dopamine receptoren zodanig beschadigd dat een roker, zelfs als hij rookt, zich nog minder voelt dan een niet roker zich altijd voelt. Een roker is eigenlijk ALTIJD gespannen, tenzij hij rookt. Toen ik erachter kwam hoe erg ik mezelf voor de gek hield was het dan ook wel heel makkelijk te stoppen. Zelfs als je rookt voel je je niet fijner, je voelt je alleen maar even minder slecht.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
In mijn jongere jaren waar ik volledig clean was, alcohol echt bij de speciale gelegenheid hoorde en ik op een sport zat.. was ik echt gigantisch gespannen, gestresst en weet ik het wat. Sinds het roken werd ik kalmer, en sinds het blowen leerde ik echt relaxen. Toch wil ik nu wel stoppen met roken, om te zien of het me gezonder zal doen voelen. Gebeurt dat niet, dan doet het er niet toe. Maarja gebruik jij maar lekker leugentjes om jezelf bij roken vandaan te houden, alle goede gevoelens in dit leven zijn tijdelijk. Of die nou veroorzaakt worden door positieve aandacht of stofjes in het bloed, ze voelen even goed.
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Leugentjes? No offense maar ik was ook erg gespannen enzo voordat ik me roken begon en nog veel sportte en niet veel dronk en nog niet blowde etc. Maar dat kwam niet omdat ik geen genotsmiddelen gebruikte. Dat kwam door gebeurtenissen in mijn leven op dan moment. Mijn omgeving op dat moment. Je leven verandert en hoe actiever je je leven verandert hoe meer verbeteringen je kan invoeren. Ik zeg niet per se dat genotsmiddelen SLECHT zijn, maar ik geloof er in na zo'n beetje alles geprobeerd te hebben dat andere manieren om te ontspannen op lange termijn efficienter zijn. Als jij werkelijk denkt dat je alleen rust kan vinden m.b.v. genotsmiddelen dan lieg JIJ jezelf voor om maar niet te hoeven stoppen met de meest makkelijke manier van ontspannen. De makkelijkste weg is niet altijd de beste. Er zijn moeilijkere manieren die je op langere termijn veel meer zullen helpen. Nu moet je dat natuurlijk allemaal zelf weten. Jouw leven, jouw keuze's. Maar dan moet je mijn theorie niet uitmaken voor een leugen. Het is getest en bewezen. Kijk hoeveel rokers op deze wereld ernstige stress ondervinden. Wie liegt er dan als hij/zij zegt dat roken ontspant?
|||||
Citaat:
Daar zullen cigaretten echt nauwelijks invloed op kunnen hebben. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Roken is niet het enige en verre van het ergste kwaad op deze aarde, er zijn veel ergere dingen.
~behold my societal vision: nationstates.net/unius ~ Laatst gewijzigd op 05-12-2007 om 20:12. |
![]() |
|||||
Citaat:
Nu moet je niet mijn woorden verdraaien. Wat ik zeg dat ik VOOR mijn rookperiode een zware stressvolle periode had en dat roken e.d. destijds een tijdelijke oplossing bood. Wat ik tevens zeg is dat het roken, zodra het een verslaving werd een stressbron was (sigaret nodig, nu... stress. Stress als ik even geen peuken in huis had. Stress als ik te lang niet had gerookt) Ik MOEST roken om de stress uit mijn hoofd te houden. Toen stopte ik met roken (ik was uit mijn stressvolle levensfase aka middelbare school, pesten etc. treed verder niet in details) en kon ook zonder roken. Ja de eerste maand was zwaar maar NU ben ik duizend keer meer ontspannen dan toen ik rookte. Stress en gespannenheid komen voor bij mensen die geen plezierend middeltje gebruiken? Waar baseer je dit op? De grootste stresskippen die ik ken paffen de ene sigaret na de andere dus ik ben erg benieuwd...... Citaat:
De ironie is dat veel van deze slechte gevoelens samenhangen met de verslaving van het roken zelf. Citaat:
Maar nog veel efficientere methoden zijn zaken als jezelf vinden en 100% gelukkig met jezelf worden. Voor iedereen gaat dit anders. Maar door je gevoelens met een peuk te onderdrukken en jezelf maar gewoon in een standaard dagritme te drukken die te veel voor je is bereik je het niet. (Ja te veel ja, je ondervind blijkbaar stress dus blijkbaar is het te veel voor je) Zo kun je ook denken aan een vakantie of eerst zuinig leven (niet roken helpt hierbij) en flink sparen om er vervolgens gewoon even helemaal tussenuit te gaan. Om eens risico lopen. Vrijwilligerswerk te gaan doen oid. Je leven in een ander patroon gooien. Kijken waarom je roken nu ECHT nodig had/hebt. Citaat:
Ja, er zijn ergere dingen ja, Heroine, Pedofilie en Genocide, om er maar een paar te noemen. Ik heb ook nooit gezegd dat het SLECHT is. Ik zeg dat het schadelijk is op lange termijn en dat je, als je op je 35e, 40e je gezin (vrouw, kinderen, wie weet hoe je situatie later is) whatever moet verlaten omdat je kanker hebt gekregen van het roken omdat je niet het geduld had om je stress op een andere manier aan te pakken. Dan heb je er spijt van dat je nu hebt gerookt. En ja, het is wetenschappelijk aangetoond dat roken op lange termijn schadelijk is en dodelijk kan zijn. KAN ZIJN. Maar wil jij het risico lopen? Dan is dat jouw keus. Maar ga dan niet doen alsof iemand die dit risico niet gaat lopen "zichzelf voorliegt"
|
hahahahaha, spijt?
gezin? kinderen? denk je dat ik daar ooit aan begin, k ga me niet werpen in dat kat en muis spel van het simpele burgerlijke leven. en ik zei niet dat hij zichzelf voorliegt, ik zei dat hij leugentjes gebruikt om sigaretten af te keuren.
|
het zijn geen leugentjes.. ik weet ook niet waar je dat op baseert. ik heb me behoorlijk verdiept in hoe het verslavingsproces werkt voor ik ermee stopte en het lijkt erop dat jij jezelf alleen maar voorliegt om je verslaving goed te praten.
is kijken of je nog steeds zo ontspannen bent als er kanker wordt geconstateerd.
|
ja.. dat zou inderdaad een verrassing zijn.
maar ik zou vrede hebben met een eventuele naderende expiratiedatum. en dan hopelijk met een sigaretje op sterfbed..
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Rook jij? (2009) Hulk | 192 | 02-08-2009 12:32 | |
Lichaam & Gezondheid |
Ik ben zo ziek Inanis | 53 | 22-12-2007 01:01 | |
Psychologie |