Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-02-2008, 00:17
coopergirl
coopergirl is offline
Ik vroeg mij het volgende af... Gisteren stond ik stil voor het verkeerslicht. Achter mij stond een vrachtwagen met zijn grote licht te seinen en te toeteren vanwege een ambulance die met sirenes in aantocht was. Ik ben in de veronderstelling dat je, indien mogelijk, een dergelijk voertuig voorrang geeft (bijv. op kruispunt voorrang verlenen). Maar wanneer je voor je een verkeerslicht staat, en je niet kunt uitwijken, je gewoon moet wachten. Nu ben ik uiteindelijk door zijn geclaxonneer, gesein met groot licht en het half op mijn bumper zitten, toch maar door rood gereden...

Een brandweerman legde mij eens uit dat het makkelijker en overzichtelijker is als mensen zich gewoon aan de verkeersregels houden ipv ineens de berm in te vliegen (risico op ongeluk) of ineens super hard te gaan rijden. Het lijkt me dat dit ook voor een ambulance geldt?
Oud 22-02-2008, 00:22
Verwijderd
Wanneer je voor een verkeerslicht staat te wachten en er komt een voertuig aan met alle toeters & bellen aan, is het toegestaan door rood te rijden om zo het aanstormende hulpvoertuig doorgang te verlenen.
Dus ja, door rood rijden was hier de juiste actie om te ondernemen.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2008, 08:44
Chimera
Chimera is offline
Inderdaad. Hoe wel ik wel even zou kijken of er geen camera's staan, want die snappen niet dat er een ambulance aankomt vrees ik.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2008, 08:59
Verwijderd
Citaat:
Inderdaad. Hoe wel ik wel even zou kijken of er geen camera's staan, want die snappen niet dat er een ambulance aankomt vrees ik.
Klopt maar die wordt als het goed is automatisch vernietigd en anders moet je bezwaar aantekenen op grond van die aanstormende hulpdiensten. Is even werk maar je hoeft 't ding in ieder geval niet te betalen.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2008, 10:58
coopergirl
coopergirl is offline
Dank voor jullie antwoord, ik zat er duidelijk naast Wel vervelend, maar een volgende keer zal ik er rekenschap mee houden. (Ik heb nog wat zitten googlen, maar ik kwam toch nog aardig wat hits tegen van mensen waarbij de boete niet kwijtgescholden werd, omdat de ambulance bijv net door het groen gekleurde verkeerslicht reed. Maar goed, dat zijn ongetwijfeld uitzonderingen op de regel).
Oud 22-02-2008, 12:07
MTpower
MTpower is offline
Voorrangsvoertuig MOET je doorlaten, door rood rijden, eenrichtingsverkeer inrijden, whatever.. als hij er maar door kan.
Best ernstig als je zo'n ambulance ophoud
Oud 22-02-2008, 13:05
KIET
KIET is offline
Je moet inderdaad ruimte maken voor een voorrangsvoertuig, maar alleen als dat op een veilige manier kan. Als er voor jou geen enkel mogelijkheid was om veilig het kruispunt op te draaien, dan houdt het op. Meestal, als je het voorzichtig doet, kan het natuurlijk wel, vooral als ook het andere verkeer tot stilstand komt op het kruispunt. Mocht je geflitst worden: bezwaar aantekenen, en dan informeert de betreffende instantie of er daadwerkelijk een voorrangsvoertuig op dat moment op dat punt reed. Zo ja, dan verscheuren ze hem

Veel mensen schieten meteen in de stress als ze verlichting en sirene zien. Bestuurders van voorrangsvoertuigen waarderen het ook wel als je ruimte probeert te maken, maar als het niet kan dan accepteren ze dat ook. Meestal vinden ze zelf hun weg wel. Blik op de Weg wil het hier ook nog wel eens over hebben
Oud 22-02-2008, 13:33
Verwijderd
Wat je dus niet moet doen is op de rem trappen, dat zie je ook veel mensen doen

Lekker er vooruit gassen.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2008, 14:05
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Voorrangsvoertuig MOET je doorlaten, door rood rijden, eenrichtingsverkeer inrijden, whatever.. als hij er maar door kan.
Best ernstig als je zo'n ambulance ophoud
Pff, ik deed het toch niet met opzet. Bovendien was de vrachtwagenchauffeur erg snel met seinen en toeteren, alvorens de ambulance écht dichtbij was.
Oud 22-02-2008, 14:18
Verwijderd
Citaat:
Pff, ik deed het toch niet met opzet. Bovendien was de vrachtwagenchauffeur erg snel met seinen en toeteren, alvorens de ambulance écht dichtbij was.
Snap ik, een vrachtwagen heeft een grotere draaicirkel en komt langzamer op gang
Met citaat reageren
Oud 24-02-2008, 13:52
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
Het is ook zaak om vast ruimte te maken alvorens het voorrangsvoertuig echt dichtbij is. Je kunt dan namelijk in alle rust ruimte maken. Bijvoorbeeld een zijstraat inrijden, parkeervak, rustig afremmen en even in de berm parkeren en op z'n minst uiterst rechts (of als je op de linker rijstrook rijdt uiterst links) gaan rijden.
Op het moment dat er nog geen ruimte is als het voorrangsvoertuig dichtbij is, zorgt dat namelijk voor oponthoud.

Paar weekjes terug in de spits op de Zuilense ring een ambulance met toeters en bellen. Het verkeer stond vrijwel stil op 2 rijstroken. Ik zag de ambulance al toen ie nog 200 meter achter me reed. Vanaf dat moment ben ik uiterst links gaan rijden. De weg is daar breed genoeg voor 3 voertuigen. Toch duurde het nog heel lang voordat de Ambu mij had ingehaald omdat minstens 75 procent van de automobilisten pas doorhad dat er ambu aankwam op het moment dat die ambu hen zowat van de weg afdrukte.... Schandalig.

En als je voor een rood verkeerslicht staat terwijl er een ambu/politie/brandweerwagen met toeters en bellen aan komt rijden: rij wel door rood, rij daarbij als het even kan niet de kruising over. Bij de meeste kruisingen met verkeerslichten is er nog genoeg ruimte om je auto aan de kant te zetten tussen de stopstreep en het daadwerkelijke kruisingsvlak. Een metertje opzij gaan is meestal al voldoende om het voertuig met haast er langs te laten.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2008, 14:21
Verwijderd
Dat veel automobilisten voorrangsvoertuigen met alle toeters & bellen pas laat zien komt ook doordat auto's steeds beter gebouwd worden en dus ook steeds beter geïsoleerd zijn.
Wanneer ik in mijn eigen auto (1989) rijd, hoor ik een ambulance al voordat ik 'm kan zien in de spiegels. In mijn moeders auto (94) hoor ik zo'n ambulance pas veel later. Daardoor kun je uiteraard ook later pas reageren want, hoewel je iedere zoveel seconden in je spiegels moet kijken, zijn er volgens mij niet erg veel mensen die dat ook daadwerkelijk doen (dan zou je namelijk zo'n voorrangsvoertuig veel eerder moeten kunnen opmerken).

Laatst gewijzigd op 24-02-2008 om 16:10.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2008, 15:48
Quantes
Quantes is offline
Ik had pas een zelfde situatie, maar dan niet zelf meegemaakt. Ik zat in de bus, voor het verkeerslicht en van de andere kant komt een ambyulance. De bestuurder van het busje dat stond te wachten dacht blijkbaar ook dat ie niet door rood mocht rijden, want hij bleef gewoon stoicijns staan, terwijl je in zulke gevallen wel degelijk door rood mag als het echt niet anders kan.
Oud 24-02-2008, 16:58
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Niet zonder meer. Als het kruispunt vol is wordt daardoor het verkeer in gevaar gebracht. Je mag nooit of te nimmer het verkeer in gevaar brengen, zelfs niet voor een voertuig met optische en geluidssignalen.

Heck, dat mogen politie, brandweer en ambulances zelf niet eens doen.

Als je geen uitweg ziet, moet je je ook gewoon aan de verkeersregels houden, hoogstens misschien iets harder gaan rijden tot aan een plaats waar ze er wel door kunnen. Dat oponthoud is dan gewoon onvermijdelijk, en chauffeurs zijn er echt wel op getraind om geen rare dingen te gaan doen als jij geen manier ziet om hen er langs te laten.

Ik heb dat ook een keer gehad, zachte berm rechts, veel tegenliggers links, en een ambulance die als een meteoor dichterbij kwam. Ik ben toen gewoon met 80-90 doorgescheurd tot aan de volgende rotonde, waarop ik (na afremmen natuurlijk) een extra rondje heb gedraaid zodat de ambulance me voorbij kwam. Ging prima, en ik hoefde in tegenstelling tot anderen achter me niet de auto uit te graven na de berm in te zijn gereden.
Oud 24-02-2008, 17:13
Verwijderd
Citaat:
Niet zonder meer. Als het kruispunt vol is wordt daardoor het verkeer in gevaar gebracht. Je mag nooit of te nimmer het verkeer in gevaar brengen, zelfs niet voor een voertuig met optische en geluidssignalen.
Uiteraard. Ik ging even uit van het gezonde verstand van TS
Met citaat reageren
Oud 25-02-2008, 15:59
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Uiteraard. Ik ging even uit van het gezonde verstand van TS
Ik wilde het toch even aantekenen.

Je zou de volksstammen de kost moeten geven die geloven dat in volle paniek de berm in schieten een gepaste reacties is bij het horen van een sirene.
Oud 25-02-2008, 20:19
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Dat veel automobilisten voorrangsvoertuigen met alle toeters & bellen pas laat zien komt ook doordat auto's steeds beter gebouwd worden en dus ook steeds beter geïsoleerd zijn.
Wanneer ik in mijn eigen auto (1989) rijd, hoor ik een ambulance al voordat ik 'm kan zien in de spiegels. In mijn moeders auto (94) hoor ik zo'n ambulance pas veel later. Daardoor kun je uiteraard ook later pas reageren want, hoewel je iedere zoveel seconden in je spiegels moet kijken, zijn er volgens mij niet erg veel mensen die dat ook daadwerkelijk doen (dan zou je namelijk zo'n voorrangsvoertuig veel eerder moeten kunnen opmerken).
Dit herken ik en als ik dan voor een stoplicht in gedachten ben verzonken, dringt het helemaal pas laat tot me door alvorens ik sirenes hoor.

Op zich is het me door jullie reacties duidelijk geworden.. Resumerend: door rood rijden mag, mits je het overige verkeer niet in gevaar brengt.
Oud 27-02-2008, 11:51
luchtballon
luchtballon is offline
Ik woon tegenover de uitrijplaats van de brandweer en ambulance en heb dus altijd mooi uitzicht op de weg waarop mensen moeten uitwijken. Ik vermaak me er wel mee om daarnaar te kijken .
Mensen doen rare dingen. Vrachtwagens gaan wel eens tegen het verkeer in staan. Van wat mensen in de praktijk doen (ik weet dat dat niet gelijk staat aan de regels) is vooral zorgen dat het voertuig erlangs kan. En daarbij vooral opletten of andere weggebruikers niet ook iets raars gaan doen waardoor je tegen elkaar aanbotst. Meestal kan je voorbij een stoplicht ook nog wel een stuk uitwijken voordat je de echt kruisende rijsterook oprijdt, toch?
ik kan me overigens niet voorstellen dat je een ambulance niet hoort, met je muziek op een normaal volume. Ik heb het in huis hard staan en een ambulance klinkt nog veel harder. Maarja, als je hard rijdt maakt dat ook veel geluid natuurlijk. En de zwaailichten zijn er nou juist voor dat het meteen opvalt als dat in je spiegel komt, zodat je er vanzelf naar gaat kijken.
Oud 27-02-2008, 21:05
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Ik woon tegenover de uitrijplaats van de brandweer en ambulance en heb dus altijd mooi uitzicht op de weg waarop mensen moeten uitwijken. Ik vermaak me er wel mee om daarnaar te kijken .
Mensen doen rare dingen. Vrachtwagens gaan wel eens tegen het verkeer in staan. Van wat mensen in de praktijk doen (ik weet dat dat niet gelijk staat aan de regels) is vooral zorgen dat het voertuig erlangs kan. En daarbij vooral opletten of andere weggebruikers niet ook iets raars gaan doen waardoor je tegen elkaar aanbotst. Meestal kan je voorbij een stoplicht ook nog wel een stuk uitwijken voordat je de echt kruisende rijsterook oprijdt, toch?
ik kan me overigens niet voorstellen dat je een ambulance niet hoort, met je muziek op een normaal volume. Ik heb het in huis hard staan en een ambulance klinkt nog veel harder. Maarja, als je hard rijdt maakt dat ook veel geluid natuurlijk. En de zwaailichten zijn er nou juist voor dat het meteen opvalt als dat in je spiegel komt, zodat je er vanzelf naar gaat kijken.
Mkay, thanks voor 't antwoorden. De zwaailichten zag ik niet, aangezien ik tijdens de spits vooraan bij het verkeerslicht stond, en achter mij een hele lange rij stond (waaronder pal achter mij 2 vrachtwagens)..

Laatst gewijzigd op 28-02-2008 om 12:21. Reden: TYPEFOUT
Met citaat reageren
Oud 28-02-2008, 09:45
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
ik kan me overigens niet voorstellen dat je een ambulance niet hoort, met je muziek op een normaal volume. Ik heb het in huis hard staan en een ambulance klinkt nog veel harder.
Ga maar eens in een auto zitten, je motor maakt een hoop geluid, met dan ook nog m'n radio aan hoor ik een ambulance ook gewoon niet.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2008, 12:18
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
ik kan me overigens niet voorstellen dat je een ambulance niet hoort, met je muziek op een normaal volume.
Ik hoor zo'n ding al niet door de sportuitlaat onder m'n auto
Als ik dan ook nog muziek aan zet, hoor ik echt totaal niks anders meer.
Oud 28-02-2008, 14:15
KIET
KIET is offline
Citaat:
Ga maar eens in een auto zitten, je motor maakt een hoop geluid, met dan ook nog m'n radio aan hoor ik een ambulance ook gewoon niet.
Inderdaad. In de stad zal het nog wel meevallen denk ik, maar daarbuiten komt er zo'n herrie van de motor, de banden en de wind dat ik soms niet eens een gesprek kan voeren met een bijrijder Ik betwijfel ten zeerste of ik een sirene zou kunnen horen.
Oud 29-02-2008, 15:39
KleinSpookje
KleinSpookje is offline
Citaat:
Wanneer je voor een verkeerslicht staat te wachten en er komt een voertuig aan met alle toeters & bellen aan, is het toegestaan door rood te rijden om zo het aanstormende hulpvoertuig doorgang te verlenen.

Hoewel een dergelijke aktie juist ook tot meer problemen op oponthoud kan leiden. Ik heb al meerdere malen zien gebeuren dat een ambulance bij een rood verkeerslicht de "verkeerde" rijbaan pakt en al spookrijdend het kruispunt oversteekt. Als mensen dan juist wel door rood gaan rijden kan dit leiden tot ontverwachte situaties. Ook kan je daarbij jezelf in gevaar brengen omdat er nog wel ander verkeer kan zijn wat de ambulance niet gezien heeft en een groen licht heeft, dus het kruispunt oversteekt.

Tevens MOET je geen ruimte maken, je moet alleen ruimte maken voor bv een ambulance als je daar redelijkerwijs de mogelijkheid voor hebt. Wat je in geen geval moet doen is een gevaarlijke situatie veroorzaken of jezelf in gevaar brengen, hiermee creeer je alleen een kans dat er nog een ambulance moet komen om ook jou naar het ziekenhuis te gaan transporteren. Denk voordat je doet. Je ziet ook mensen met 80km/h de berm inschieten om een ambulance voorbij te laten... zich niet realiserend dat ze de macht over hun voertuig makkelijke kunnen verliezen als ze in een zachte berm uitwijken en ze daarmee zelf in een ongeluk verzeild raken.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2008, 15:40
KleinSpookje
KleinSpookje is offline
Citaat:
Wat je dus niet moet doen is op de rem trappen, dat zie je ook veel mensen doen

Lekker er vooruit gassen.
Lekker de snelheid blijven rijden die je daarvoor ook reed, ze zien vanzelf een mogelijkheid om je in te halen. Als jij gaat versnellen houd je hun misschien nog meer op, of veroorzaak je een gevaarlijke situatie of word je zelf een gevaar op de weg.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2008, 15:44
KleinSpookje
KleinSpookje is offline
Citaat:
Dit is heel erg relatief. In je huis ben jij een relatief stationair object, hierdoor hoor je de sirenes goed. Als je op de snelweg rijd en een ambulance komt van de tegengestelde rijrichting hoor je de ambulance ook heel goed aankomen. Komt een ambulance je op de snelweg echter achterop rijden hoor je de ambulance heel laat pas, maarrrr als je normaal in je spiegels kijkt had je hem allang moeten zien.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-02-2008, 16:42
Verwijderd
Citaat:
Lekker de snelheid blijven rijden die je daarvoor ook reed, ze zien vanzelf een mogelijkheid om je in te halen. Als jij gaat versnellen houd je hun misschien nog meer op, of veroorzaak je een gevaarlijke situatie of word je zelf een gevaar op de weg.
Hoe zou jij met versnellen hen op kunnen houden?

Je blijft er natuurlijk ook niet voor rijden, je neemt de eerste mogelijk afslag.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2008, 21:29
Ivo
Ivo is offline
Citaat:

Je blijft er natuurlijk ook niet voor rijden, je neemt de eerste mogelijk afslag.
Als jij voor hun neus gaat versnellen, wordt het lastiger voor het voorrangsvoertuig om in te halen. Ook is het voor jou veel lastiger om uitwijkmogelijkheden te benutten. Met 70 km/u is je remweg namelijk 2x zo lang als bij 50 km/u. Je hebt dan voor je uitwijkmogelijkheid dus 2x zo veel ruimte nodig. Bovendien vallen de uitwijkmogelijkheden jou pas veel later op als je sneller rijdt. Dat in combinatie met een hogere snelheid zorgt ook weer voor veel minder uitwijkmogelijkheden.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2008, 21:44
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Het is een beetje een dubbele afweging. Als ik 50 rijdt kunnen ze me met 60 met gemak passeren, dat is te doen in de bebouwde kom.

Stel dat ik voor hen versnel naar 60, en zij het liefst harder wilden rijden, dan houdt ik hen op doordat er onveilige snelheden of niet beschikbare vrije ruimte nodig is om me in te halen.

Maar stellen dat versnellen slecht is, is een foute stelling. Wie strak 50 blijft rijden waar geen inhaalmogelijkheden zijn hindert een voertuig met optische en geluidssignalen nog meer. Het hangt van de situatie af. In principe, als ze je in kunnen halen moet je niet versnellen, en anders wel.
Oud 29-02-2008, 22:26
Verwijderd
Jullie hebben ook wel gelijk, maar versnellen om sneller uit de weg te kunnen gaan heb ik het over.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2008, 18:22
KleinSpookje
KleinSpookje is offline
Citaat:

Wat IVO eigenlijk al gepost heeft. Je creert niet alleen minder marge voor jezelf, maar ook voor bv een ambulance om jou te passeren, remweg is langer, en veilige afstanden worden groter. En als je een afslag wilt nemen zul je toch moeten afremmen. Daarbij verwachten andere weggebruikers die willen anticiperen om bv een ambulance wel dat de ambulance sneller rijd, maar niet dat jij dat ook doet.

Laatst gewijzigd op 03-03-2008 om 18:34.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2008, 18:35
KleinSpookje
KleinSpookje is offline
Citaat:
Maar stellen dat versnellen slecht is, is een foute stelling. Wie strak 50 blijft rijden waar geen inhaalmogelijkheden zijn hindert een voertuig met optische en geluidssignalen nog meer. Het hangt van de situatie af. In principe, als ze je in kunnen halen moet je niet versnellen, en anders wel.
Je moet alleen ruimte maken als je daar gelegenheid voor hebt en jezelf en andere weggebruikers daarmee niet in gevaar brengt. Met een veel hogere snelheid gaan rijden voldoet daar niet aan.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2008, 21:14
Verwijderd
Citaat:
Je moet alleen ruimte maken als je daar gelegenheid voor hebt en jezelf en andere weggebruikers daarmee niet in gevaar brengt. Met een veel hogere snelheid gaan rijden voldoet daar niet aan.
Heel soms is dat toegestaan. Op de Gijzenrooiseweg in Geldrop zijn er geen uitwijkmogelijkheden en zijn de banen gescheiden door een strook gras + dikke stoepranden.
'Toeval' wil dat dit de belangrijkste aanrijroute is voor ambulances naar het St. Annaziekenhuis. Nou moeten die er wel snel kunnen komen en in zo'n situatie is het dus ook wel degelijk toegestaan om daar met 80 - mits verantwoord maar dat is het eigenlijk altijd wel tbh - voor de ambulance uit te rijden. Doe je dat niet, houd je ze alleen maar meer op.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2008, 00:50
luchtballon
luchtballon is offline
Citaat:
Heel soms is dat toegestaan. Op de Gijzenrooiseweg in Geldrop zijn er geen uitwijkmogelijkheden en zijn de banen gescheiden door een strook gras + dikke stoepranden.
Ik ken ook zo'n situatie. Daar staan borden dat het de bedoeling is dat auto's naar rechts uitwijken, zodat de ambulance met de wielen aan elke zijde van de stoep+gras kan. Over het midden dus.
Maar dat die borden er staan geeft natuurlijk al aan dat het anders een onduidelijke situatie is
Oud 04-03-2008, 08:00
Verwijderd
Citaat:
Ik ken ook zo'n situatie. Daar staan borden dat het de bedoeling is dat auto's naar rechts uitwijken, zodat de ambulance met de wielen aan elke zijde van de stoep+gras kan. Over het midden dus.
Maar dat die borden er staan geeft natuurlijk al aan dat het anders een onduidelijke situatie is
Mja, dat is een mooi verhaal. Ik ga echt geen schade riskeren aan mijn auto om een ambulance er langs te laten wanneer die geen hinder ondervindt van mij als ik er vooruit rijd.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2008, 15:40
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Waarom vind je dat precies? Ik creeër wel degelijk ruimte, namelijk voorwaartse ruimte, met die oplossing.

In mijn voorbeeld eindigde dat in accelereren zodat ik eerder op de rotonde was dan de ambulance, een extra rondje draaien zodat de ambulance daarna voor me zat, en hoppa, klaar, niemand gehinderd of in gevaar gebracht.

Het zou een ander verhaal worden als dat harder rijden zonder opletten gedaan zou worden, maar dat spreekt voor zich op een manier dat het geen overweging hoort te zijn.
Oud 04-03-2008, 19:52
Verwijderd
Samengevat: het hangt van de situatie af.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2008, 20:20
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Samengevat: het hangt van de situatie af.
Klopt, maar op zich is het wel leuk verschillende situaties te bespreken
Reageren

Regels voor berichten