Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Nou ja... dat is nou juist mijn punt: ik heb het bovenstaande gedicht niet geschreven of op mijn hyves gezet. Blijkbaar zijn er wel mensen die er echt door gekwetst zijn. En de jongen die dit op z'n hyves had gezet is echt een relaxte jongen die zich niet snel beledigd voelt. Ik dacht altijd dat het juist de blanke mensen waren die aan het zeiken waren erover, maar blijkbaar is dat dus niet zo ![]() Ben er nog steeds niet uit wat ik vind... ![]()
|
Ik hoorde vorige week bij pauw & witteman dat Sinterklaas ooit werd vergezeld door 20 soort van sprookjesfiguren. Als in elfjes etc en daar kwam op den duur ook een moor (ofwel marokkaan bij) Die heeft de rest verdrongen en is de tegenwoordige zwarte piet. Die man zei dat zwarte piet onze knuffelmarokkaan was
![]() Ik vind dit sowieso gezeik. Get over it en plaats het in perspectief. Ik vraag me uberhaupt al af of het ooit echt wel een zwarte slaaf was, er zijn veel verschillende verhalen over de herkomst van zwarte piet. De mensen die hierover zo zeiken hebben imo zelf een probleem en willen alleen die verklaring zien en zich dan enorm plaatsvervangent gekwest voelen.
|
Verwijderd
|
Ik zag in Zaandam van het weekend een blauwe en een groene piet. Tja. Toen ik hem vroeg welke schoorsteen er blauwe of groene rook en roet uitbraakte, kon hij het me niet vertellen. Maar ze wilden de gekleurde nederlander niet tegen het zere been schoppen. De gekleurde nederlander ( lees antilliaan, surinamer, marokkaan, turk etcetc ) heeft zowiezo niet zo veel met onze culturele feesten, dus waar zeuren ze ( en we ) om? Zij hebben hun feestjes, wij de onze.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Ik heb het stuk niet gelezen, maar ik word altijd zo moe van die 'zwarte' pieten discussie elk jaar. waarom wordt toch altijd overal vanalles achter gezocht? Ik vind het juist weer lekker tolerant van Nederland dat zwarte pieten gewoon kunnen en niet meteen gezien worden als discriminatie/slaven/weetikveelwat.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik begrijp dat mensen het misschien pijnlijk vinden, maar als je kijkt naar de rol van Zwarte Piet nu, zou ik me er echt niet druk om maken. Het zijn hulpjes van Sinterklaas, die zwart zijn geworden door roet en kinderen vinden ze fantástisch. Mensen die er problemen van maken zien niet in hoe leuk die Pieten eigenlijk zijn, heb ik het idee, die kijken niet verder dan de zwarte huid. Dat lijkt me meer discriminatie dan andersom
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Lezen op internet verduidelijk trouwens ook een hoop op dit gebied.
Om een stukje uit de Wikipedia te quoten over zwarte piet Citaat:
Ook meldt de wiki dat Sinterklaas zoals wij het kennen (met veel pakjes, surprises en gedichten) pas na de 2de wereldoorlog is ontstaan. Daarvoor (en dan ook echt eeuwen daarvoor) was Sinterklaas meer iets van geld geven voor de armen. De slavernij werd in Nederland afgeschaft in 1859 (1863 voor Suriname en de Nederlandse Antillen) Daar zit toch mooi wel bijna een eeuw tussen! Ook bedacht ik me dat Sinterklaas zonder pieten maar een raar feest zou zijn. Zou jij het nog leuk vinden als er alleen een oude, toch wat stijve, man kadootjes kwam brengen? Pieten zijn gewoon broodnodig voor het sinterklaas vieren. Zonder deze geweldige figuren zou er echt helemaal niets aan zijn. |
![]() |
|
Toch zouden jullie er allemaal anders over denken als jullie uit Engeland kwamen en voor het eerst met deze traditie geconfronteerd werden.
Maar goed, zwarte Piet is oorspronkelijk inderdaad geen neger maar een demon, en de kleuren zwart en wit worden al millenia gebruikt om de tegenstelling goed-kwaad aan te geven. Wat dat betreft dus geen probleem. Daarom vind ik het wel jammer dat Zwarte Pieten nu vaak donkerbruin zijn en rode lippen hebben. De klopt toch niet helemaal met de roet-theorie. Tot slot: als Sinterklaas een roodharig hulpje zou hebben en mensen zouden rode pruiken op doen om hem te vergezellen, zouden roodharigen daar waarschijnlijk ook geen schande van spreken. Dus mja.
|
Zwarte pieten moet je juist zien als een deel van onze multiculture samenleving. ik vind dat de benaming ''zwarte piet'' gewoon gebruikt moet kunnen blijven worden, er zit sowieso niets racistisch 8er. het is zoals eerder al gezegt gewoon ''zwarte'' piet omdat ze door al die roet in de schoorstenen zo zwart zijn geworden.
dat gedicht vind ik sowieso een beetje overdreven. mensen stellen zich te veel aan. het is gewoon een FEEST. bij feesten hoort iedereen blij te zijn en niet te zeiken over dingen waarvan ze de achtergrond niet kennen >_>'' |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik was vroeger toch best een beetje bang dat ik een pak slaag zou krijgen met de roe. |
![]() |
|
Er zijn meerdere theorieën over de oorsprong van Zwarte Piet, waarvan niet helemaal duidelijk is welke wel en welke niet kloppen. Zo gaat de legende dat Sint Nicolaas meerdere malen de duivel wist te verslaan en hem zo onderdanig aan hem maakte. Zwarte Piet was vroeger ook een van de vele benamingen voor de duivel.
Een andere theorie koppelt Sinterklaas aan de Germaanse god Wodan. Wodan had een baard, een mantel, een speer (werd een staf), een wit paard, zwarte raven als helpers (zwarte piet), was de god van de runen (chocoladeletters) en daarbij natuurlijk ook het schrift (gedichten) en was de beschermheer van schoenmakers (schoen zetten). Ook de goddelijke alwetendheid van Wodan vinden we bij Sinterklaas in de vorm van zijn grote boek. Het christendom deed er goed aan heidense feesten te gieten in een christelijk jasje. Dat werkt blijkbaar beter dan een feest verbieden. Vandaar dat Wodan een bisschop is geworden. Maar om op het onderwerp terug te komen: Zwarte Piet is een Moor, een raaf en een duivel. Alle ophef vind ik overdreven en zelfs aanzetten tot racistische gedachten. Ik denk nooit aan een slaaf als ik Zwarte Piet zie, behalve als iemand erover begint. Is dat de bedoeling? Dat slavernij gekoppeld gaat worden aan Zwarte Piet? Ik had het er zelf nooit achter gezocht als kind. Zwarte Piet was Zwarte Piet en een neger was een neger... of wacht, dat woord mag natuurlijk ook niet meer...
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Kleine kinderen zijn vaak banger voor die grote blanke met zijn mijter en zijn staf dan voor de pieten, hoor. De pieten gaven snoep, woot!
Ik vind dat mensen hele lange tenen hebben en dat ze zich aanstellen. Die pieten hebben een leuk beroep en dat lijken ze zelf ook te vinden, ze worden niet gedwongen dingen te doen die ze helemaal niet willen, ze worden niet verkracht of geslagen of wat dan ook. Ik vind het stom dat mensen zo panisch doen over dingen waar mensen niet hetzelfde/gelijk zijn. OMG een stel zwarte moeten al het zware werk doen en een oude man met een baard waarover hij zou struikelen als hij dezelfde dingen moest doen als de pieten zit daar maar een beetje met zijn luie krent op zijn paard. Ook zielig voor dat paard hoor!11!! Ik ben nog geen kind tegen gekomen dat denkt dat zwarte onderdrukt moeten worden omdat hij denkt dat sint dat ook doet. En buitenlanders denken misschien dat het wél racisctisch is, maar dat is dna omdat ze niet het hele verhaal kennen. Er zitten helemaal geen racisctische ideeën achter. Bovendien, ik zag een tijd geleden een advertentie voor audities voor de musical, the Lion King, en ze vroegen om kinderen met afrikaanse/indische/chinese/whatever afkomst. Omg is dat dan ook slavernij, als ze dan zelf meedoen aan die audities? Daar kiezen ze zelf voor. En wie zegt dat de pieten dat niet doen?
|
Dat zwarte piet een slaaf zou zijn vind ik dus echt weer zo'n typisch geval van onbedoelde discriminatie. Of te wel: juíst voor het zwarte persoon kiezen omdat hij zwart is zodat hij niet het gevoel heeft achter gesteld te worden, maar alsnog ben je bezig met onderscheid maken.
Dat hele idee van 'zwarte piet is/was een slaaf' is zo modern als het maar kan, zwarte piet kwam namelijk nog helemaal niet voor in de 17e en 18e eeuw, de tijd van slavernij in Nederland, maar pas in de 19e eeuw. De echte oorsprong van zwarte piet is niet helemaal duidelijk, maar hoogstwaarchijnlijk was zwarte piet een schoorsteenveger uit ïtalië, zwart geworden door de roet. Dit verklaard ook waarom zwarte piet altijd een roe bij zich had, italiaans schoorsteenvegerskleding (prachtig woord voor scrabble) draagt en op daken klimt. |
![]() |
||
De politieke correctheid slaat gewoon tè ver door.
Het is dan ook achterlijk dat het Sinterklaasjournaal deels voor volwassenen ingericht schijnt te gaan worden dit jaar. Zij het op een subtiele wijze met subtiele referenties, maar het gaat om het idee. Het hele onschuldige en kinderlijke is er al lang van af. Op dezelfde wijze las ik vanochtend een artikel over Saint Nick die in New York aankwam: http://www.depers.nl/buitenland/1268...hte-Santa.html Quotatie er uit (en waar het mij even om draait): Citaat:
Wat een gezeik om niets.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Kortom, laat pieten lekker pieten zijn en doe er niet zo moeilijk over. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder zou je, als je dan al vind dat er een vergelijking wordt getrokken met de slavernij, het ook als een soort monument kunnen zien om dat te herdenken. Dat monument op curacau zijn toch ook aan elkaar geketende slaven? |
![]() |
|
Ik vind de ophef ook onzin
Een andere theorie is echter wel dat het grote boek van Sinterklaas vroeger de bijbel was (dit lijkt me logisch) en dat de bijbel alleen gedragen mocht worden door mensen die altijd eerlijk zijn. En omdat men toentertijd negroide mensen als 'dom' beschouwde, te dom om leugens te kunnen vertellen, was zwarte piet er om de bijbel te dragen. Maar goed, welke theorie ook de juiste is, tegenwoordig heeft zwarte piet alleen nog maar de functie van toffe peer met lekkere snoepjes, dus ik zou me vereerd voelen als hij op mij leek.
||
Verwijderd
|
Ik had hier gisteren college over.
![]() Op zich kan ik me prima voorstellen dat men het ziet als racistisch, vooral als je de achtergrond van de traditie niet kent. Zo zijn Amerikanen die hier langskomen in november/december vaak geschokt door de Pieten, aangezien Amerika een fenomeen genaamd 'blackface' kende, waarbij blanken zich schminkten als negers en zich idioot gedroegen ofzo. Sinds de jaren '60 wordt dat beschouwd als uitermate racistisch, dus je kan hun verbazing voorstellen wanneer ze hier aankomen en er een hele horde van zien langskomen. ![]() En als je geen genoegen neemt met 'ze zijn gewoon zwart van de roet' en uit gaat zoeken waar de traditie vandaan komt, stuit je ook op allerlei dubieuze zaken. Ik heb zelf niet zo veel met Sinterklaas dus mij doet de hele discussie vrij weinig, omdat ik me niet aangevallen voel door de traditie noch me aangevallen voel als de traditie aangevallen wordt. Er valt voor beide kanten wat te zeggen. Wel vind ik die regenboogpieten te ver gaan in het politiek correcte, maar dat de Pieten tegenwoordig niet zwart maar bruin met rode lippen zijn vind ik ook wat dubieus. Smeer ze dan gewoon vol zwarte vegen, dan houd je de traditie in stand maar begeef je je ook niet op glad ijs. Maar goed, het doet mij dus vrij weinig, als je het mij vraagt is dit een stuk belangrijker: Citaat:
En verder over dit onderwerp: |
![]() |
||
Zwarte piet mag kinderen slaan met een takkenbos
nu, vertel mij: welke zwarte slaaf mocht blanke kinderen slaan met een bosje takken? I rest my case oh en dit Citaat:
![]() ![]()
|
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Onzin |
I Summon Panopticon! Verwijderd | 46 | 09-10-2018 20:32 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Zwarte Piet DAH | 417 | 03-08-2016 22:01 |