Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Feestdagen

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-11-2007, 10:27
snoopy
snoopy is offline
Een vriend had dit stuk tekst op zijn hyves, en ik was wel benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik ben er zelf niet helemaal uit. Ik wacht even met mijn mening geven, misschien dat iemand hier het goed verwoordt, dan quote ik diegene wel
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg Sinterklaas.jpg (96.7 KB, 170x gelezen)
Oud 21-11-2007, 11:19
Verwijderd
Het lezen van dat stukje maakt me een beetje boos. Waarom blijven mensen die vergelijking met slavernij toch maken?
Mij is vroeger altijd verteld dat pieten zwart waren geworden door het roet uit de schoorstenen waar ze doorheen gingen om kadootjes te bezorgen.
Verder zie ik ook weinig vergelijkingen met de slavernij.
Pieten worden niet gedwongen om te werken.
Pieten worden niet mishandeld
Pieten worden goed behandeld (het is niet zo dat ze met z'n allen in het ruim van het schip worden gestopt met weinig tot geen eten en drinken)
Ook is mij altijd bijgebracht dat pieten de Sint zelf een handje wilden helpen omdat ze zijn idee om speelgoed uit te delen zo mooi vinden.
Als je een piet ziet, zie je over het algemeen dat hij zijn "werk" met plezier doet.
De omschrijving dat sint "goed" is en pieten "kwaad" zijn vind ik ook nergens op slaan. Pieten zijn hooguit ontdeugend, maar dat is juist zo leuk aan ze. En kinderen vinden dat over het algemeen ook leuk om te zien.
Mijn mening is dat iedereen eens moet ophouden met die slavernij vergelijkingen. Sinterklaas is niet met zijn boot naar Zuid-Afrika gevaren om daar onder dwang mensen mee te nemen die hier kadootjes moeten uitdelen.
Oud 21-11-2007, 12:41
Verwijderd
Citaat:
Het lezen van dat stukje maakt me een beetje boos. Waarom blijven mensen die vergelijking met slavernij toch maken?
Mij is vroeger altijd verteld dat pieten zwart waren geworden door het roet uit de schoorstenen waar ze doorheen gingen om kadootjes te bezorgen.
Pieten worden goed behandeld (het is niet zo dat ze met z'n allen in het ruim van het schip worden gestopt met weinig tot geen eten en drinken)
Ook is mij altijd bijgebracht dat pieten de Sint zelf een handje wilden helpen omdat ze zijn idee om speelgoed uit te delen zo mooi vinden.
Als je een piet ziet, zie je over het algemeen dat hij zijn "werk" met plezier doet.
De omschrijving dat sint "goed" is en pieten "kwaad" zijn vind ik ook nergens op slaan. Pieten zijn hooguit ontdeugend, maar dat is juist zo leuk aan ze. En kinderen vinden dat over het algemeen ook leuk om te zien.
Mijn mening is dat iedereen eens moet ophouden met die slavernij vergelijkingen. Sinterklaas is niet met zijn boot naar Zuid-Afrika gevaren om daar onder dwang mensen mee te nemen die hier kadootjes moeten uitdelen.

Dit.

Zwarte pieten zijn idd zwart door de roet.
Oud 21-11-2007, 12:55
drukknoopje
drukknoopje is offline
+1
Oud 21-11-2007, 16:36
Verwijderd
Citaat:
Eens. Dit dus.
Oud 21-11-2007, 17:23
Rooster
Rooster is offline
"Zijn knecht staat te lachen"
Zwarte Piet zelf is er dus blij mee,
dus laat ons hem niet vertellen wat hij moet vinden.
Oud 21-11-2007, 21:59
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
"Zijn knecht staat te lachen"
Zwarte Piet zelf is er dus blij mee,
dus laat ons hem niet vertellen wat hij moet vinden.

Nou ja... dat is nou juist mijn punt: ik heb het bovenstaande gedicht niet geschreven of op mijn hyves gezet. Blijkbaar zijn er wel mensen die er echt door gekwetst zijn. En de jongen die dit op z'n hyves had gezet is echt een relaxte jongen die zich niet snel beledigd voelt. Ik dacht altijd dat het juist de blanke mensen waren die aan het zeiken waren erover, maar blijkbaar is dat dus niet zo

Ben er nog steeds niet uit wat ik vind...
Oud 21-11-2007, 23:45
Ieke
Ieke is offline
Ik hoorde vorige week bij pauw & witteman dat Sinterklaas ooit werd vergezeld door 20 soort van sprookjesfiguren. Als in elfjes etc en daar kwam op den duur ook een moor (ofwel marokkaan bij) Die heeft de rest verdrongen en is de tegenwoordige zwarte piet. Die man zei dat zwarte piet onze knuffelmarokkaan was
Ik vind dit sowieso gezeik. Get over it en plaats het in perspectief. Ik vraag me uberhaupt al af of het ooit echt wel een zwarte slaaf was, er zijn veel verschillende verhalen over de herkomst van zwarte piet. De mensen die hierover zo zeiken hebben imo zelf een probleem en willen alleen die verklaring zien en zich dan enorm plaatsvervangent gekwest voelen.
Oud 22-11-2007, 08:32
Verwijderd
Ik zag in Zaandam van het weekend een blauwe en een groene piet. Tja. Toen ik hem vroeg welke schoorsteen er blauwe of groene rook en roet uitbraakte, kon hij het me niet vertellen. Maar ze wilden de gekleurde nederlander niet tegen het zere been schoppen. De gekleurde nederlander ( lees antilliaan, surinamer, marokkaan, turk etcetc ) heeft zowiezo niet zo veel met onze culturele feesten, dus waar zeuren ze ( en we ) om? Zij hebben hun feestjes, wij de onze.
Oud 22-11-2007, 10:55
Verwijderd
Citaat:
Juh.
Oud 22-11-2007, 12:38
*gaapt*
*gaapt* is offline
Ik heb het stuk niet gelezen, maar ik word altijd zo moe van die 'zwarte' pieten discussie elk jaar. waarom wordt toch altijd overal vanalles achter gezocht? Ik vind het juist weer lekker tolerant van Nederland dat zwarte pieten gewoon kunnen en niet meteen gezien worden als discriminatie/slaven/weetikveelwat.
Oud 22-11-2007, 12:48
Verwijderd
Citaat:
mooi verwoord, dit vind ik ook
Oud 22-11-2007, 13:09
RammsteinRulez
RammsteinRulez is offline
zwarte pieten zijn geen negeroide mensen.
ze zijn zwart van het in schoorstenen kruipen. dus het heeft niks met "negerslaven" van doen.
Oud 22-11-2007, 14:43
Verwijderd
Wat Ieke zei. Zwarte Piet is een moor.
Oud 22-11-2007, 16:19
Verwijderd
Ik begrijp dat mensen het misschien pijnlijk vinden, maar als je kijkt naar de rol van Zwarte Piet nu, zou ik me er echt niet druk om maken. Het zijn hulpjes van Sinterklaas, die zwart zijn geworden door roet en kinderen vinden ze fantástisch. Mensen die er problemen van maken zien niet in hoe leuk die Pieten eigenlijk zijn, heb ik het idee, die kijken niet verder dan de zwarte huid. Dat lijkt me meer discriminatie dan andersom Als ze rood waren, dan kraaide er geen haan naar, maar puur omdat ze zwart zijn is het ineens een probleem. Dat is scheef.
Oud 22-11-2007, 18:16
Verwijderd
Wat de rest al zegt: Zwarte Piet is zwart door het roet + de rest.
Oud 22-11-2007, 20:20
Verwijderd
Lezen op internet verduidelijk trouwens ook een hoop op dit gebied.
Om een stukje uit de Wikipedia te quoten over zwarte piet
Citaat:
Sinterklaas werkt niet alleen: hij gaat vergezeld van een knecht Zwarte Piet, die de zak met cadeautjes draagt en door de schoorstenen kan kruipen om de pakjes in de schoenen van de kinderen te stoppen. De herkomst van deze helper is omstreden, er bestaan dan ook verschillende ideeën over: hij was oorspronkelijk een demon die door de heilige gedwongen werd goede daden te verrichten, maar volgens sommigen gaat hij terug op een Moors knechtje en is zijn huidkleur daaraan te danken. In christelijk perspectief is Zwarte Piet gewoon de bedwongen duivel, plaatsvervanger van de overwonnen Wodan, of diens helper Nörwi, de zwarte vader des nachts, die ook een roe droeg (als vruchtbaarheidssymbool). Het vriendelijkste verhaal is wellicht dat Nicolaas op een slavenmarkt in Myra eens een Ethiopisch jongetje met de naam Piter (afgeleid van Petrus) aantrof. Sint kocht de jongen vrij en uit dankbaarheid bleef hij de Sint nabij.

De huidskleur van Zwarte Piet geeft soms aanleiding tot kritiek dat zijn rol racistische vooroordelen zou bevestigen, maar volgens anderen is hij een Italiaanse schoorsteenvegersknecht en is zijn gezicht alleen daardoor zwart van het roet. Dit idee wordt nog eens versterkt door het feit dat Zwarte Piet een roe heeft (een instrument van schoorsteenvegers), Italiaanse schoorsteenvegerskledij draagt en op daken klimt. In Vlaanderen is de alleszins politiek correcte term Pieterknecht.
Hier is wel sprake van een slaaf, maar de sint was zo vriendelijk hem vrij te kopen. Absoluut geen sprake van salvernij DOOR sinterklaas dus.

Ook meldt de wiki dat Sinterklaas zoals wij het kennen (met veel pakjes, surprises en gedichten) pas na de 2de wereldoorlog is ontstaan.
Daarvoor (en dan ook echt eeuwen daarvoor) was Sinterklaas meer iets van geld geven voor de armen.

De slavernij werd in Nederland afgeschaft in 1859 (1863 voor Suriname en de Nederlandse Antillen) Daar zit toch mooi wel bijna een eeuw tussen!

Ook bedacht ik me dat Sinterklaas zonder pieten maar een raar feest zou zijn. Zou jij het nog leuk vinden als er alleen een oude, toch wat stijve, man kadootjes kwam brengen?
Pieten zijn gewoon broodnodig voor het sinterklaas vieren. Zonder deze geweldige figuren zou er echt helemaal niets aan zijn.
Oud 23-11-2007, 04:45
Verwijderd
Wat een gezeik.
Oud 23-11-2007, 05:09
Verwijderd
Citaat:
Wat een gezeik.
Qft. Alles moet tegenwoordig politiek correct zijn, mensen zijn zo gauw op hun teentjes getrapt... Het is een kinderfeest, een mooi sprookje, en er zit verder geen gemeen racistisch plot achter. Hoezo foute traditie... Bah moeilijke mensen
Oud 23-11-2007, 10:27
Uice
Uice is offline
Toch zouden jullie er allemaal anders over denken als jullie uit Engeland kwamen en voor het eerst met deze traditie geconfronteerd werden.

Maar goed, zwarte Piet is oorspronkelijk inderdaad geen neger maar een demon, en de kleuren zwart en wit worden al millenia gebruikt om de tegenstelling goed-kwaad aan te geven. Wat dat betreft dus geen probleem.

Daarom vind ik het wel jammer dat Zwarte Pieten nu vaak donkerbruin zijn en rode lippen hebben. De klopt toch niet helemaal met de roet-theorie.

Tot slot: als Sinterklaas een roodharig hulpje zou hebben en mensen zouden rode pruiken op doen om hem te vergezellen, zouden roodharigen daar waarschijnlijk ook geen schande van spreken. Dus mja.
Oud 23-11-2007, 11:40
tarox3ms
tarox3ms is offline
Zwarte pieten moet je juist zien als een deel van onze multiculture samenleving. ik vind dat de benaming ''zwarte piet'' gewoon gebruikt moet kunnen blijven worden, er zit sowieso niets racistisch 8er. het is zoals eerder al gezegt gewoon ''zwarte'' piet omdat ze door al die roet in de schoorstenen zo zwart zijn geworden.

dat gedicht vind ik sowieso een beetje overdreven. mensen stellen zich te veel aan. het is gewoon een FEEST. bij feesten hoort iedereen blij te zijn en niet te zeiken over dingen waarvan ze de achtergrond niet kennen >_>''
Oud 23-11-2007, 12:04
Verwijderd
Citaat:
Tot slot: als Sinterklaas een roodharig hulpje zou hebben en mensen zouden rode pruiken op doen om hem te vergezellen, zouden roodharigen daar waarschijnlijk ook geen schande van spreken. Dus mja.
Ik zou daar heel boos om worden!!!!!

Oud 23-11-2007, 13:21
Mara
Mara is offline
Citaat:
Lezen op internet verduidelijk trouwens ook een hoop op dit gebied.
Om een stukje uit de Wikipedia te quoten over zwarte piet

Hier is wel sprake van een slaaf, maar de sint was zo vriendelijk hem vrij te kopen. Absoluut geen sprake van salvernij DOOR sinterklaas dus.

Ook meldt de wiki dat Sinterklaas zoals wij het kennen (met veel pakjes, surprises en gedichten) pas na de 2de wereldoorlog is ontstaan.
Daarvoor (en dan ook echt eeuwen daarvoor) was Sinterklaas meer iets van geld geven voor de armen.

De slavernij werd in Nederland afgeschaft in 1859 (1863 voor Suriname en de Nederlandse Antillen) Daar zit toch mooi wel bijna een eeuw tussen!

Ook bedacht ik me dat Sinterklaas zonder pieten maar een raar feest zou zijn. Zou jij het nog leuk vinden als er alleen een oude, toch wat stijve, man kadootjes kwam brengen?
Pieten zijn gewoon broodnodig voor het sinterklaas vieren. Zonder deze geweldige figuren zou er echt helemaal niets aan zijn.
Sinterklaas werd vroeger ook veel gebruikt als opvoedingsfiguur voor de kinderen. Je had toen echt wat te vrezen van de roe!
Oud 23-11-2007, 17:32
Verwijderd
Citaat:
Sinterklaas werd vroeger ook veel gebruikt als opvoedingsfiguur voor de kinderen. Je had toen echt wat te vrezen van de roe!
Vroeger (toen ik nog geloofde) liepen ze bij de intocht ook echt met de roe rond (niet te slaan hoor, maar de pieten hadden wel een roe vast), die zie ik nu helemaal niet meer.
Ik was vroeger toch best een beetje bang dat ik een pak slaag zou krijgen met de roe.
Oud 23-11-2007, 23:02
Antoni
Antoni is offline
Er zijn meerdere theorieën over de oorsprong van Zwarte Piet, waarvan niet helemaal duidelijk is welke wel en welke niet kloppen. Zo gaat de legende dat Sint Nicolaas meerdere malen de duivel wist te verslaan en hem zo onderdanig aan hem maakte. Zwarte Piet was vroeger ook een van de vele benamingen voor de duivel.

Een andere theorie koppelt Sinterklaas aan de Germaanse god Wodan. Wodan had een baard, een mantel, een speer (werd een staf), een wit paard, zwarte raven als helpers (zwarte piet), was de god van de runen (chocoladeletters) en daarbij natuurlijk ook het schrift (gedichten) en was de beschermheer van schoenmakers (schoen zetten). Ook de goddelijke alwetendheid van Wodan vinden we bij Sinterklaas in de vorm van zijn grote boek.
Het christendom deed er goed aan heidense feesten te gieten in een christelijk jasje. Dat werkt blijkbaar beter dan een feest verbieden. Vandaar dat Wodan een bisschop is geworden.

Maar om op het onderwerp terug te komen: Zwarte Piet is een Moor, een raaf en een duivel.

Alle ophef vind ik overdreven en zelfs aanzetten tot racistische gedachten. Ik denk nooit aan een slaaf als ik Zwarte Piet zie, behalve als iemand erover begint. Is dat de bedoeling? Dat slavernij gekoppeld gaat worden aan Zwarte Piet? Ik had het er zelf nooit achter gezocht als kind. Zwarte Piet was Zwarte Piet en een neger was een neger... of wacht, dat woord mag natuurlijk ook niet meer...
Oud 24-11-2007, 00:20
***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
Vroeger (toen ik nog geloofde) liepen ze bij de intocht ook echt met de roe rond (niet te slaan hoor, maar de pieten hadden wel een roe vast), die zie ik nu helemaal niet meer.
Ik was vroeger toch best een beetje bang dat ik een pak slaag zou krijgen met de roe.
ik was bang dat ik in de zak werd gestopt en mee moest naar Spanje. Ik vind het maar gezeur hoor, over die zware pieten. Zelfde bullshit als toen met die negerzoenen. Ik, als gekleurde, lach me hier echt rot om. En voel me allerminst beledigd door die zwarte Piet
Oud 24-11-2007, 09:39
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Kleine kinderen zijn vaak banger voor die grote blanke met zijn mijter en zijn staf dan voor de pieten, hoor. De pieten gaven snoep, woot!
Ik vind dat mensen hele lange tenen hebben en dat ze zich aanstellen. Die pieten hebben een leuk beroep en dat lijken ze zelf ook te vinden, ze worden niet gedwongen dingen te doen die ze helemaal niet willen, ze worden niet verkracht of geslagen of wat dan ook. Ik vind het stom dat mensen zo panisch doen over dingen waar mensen niet hetzelfde/gelijk zijn. OMG een stel zwarte moeten al het zware werk doen en een oude man met een baard waarover hij zou struikelen als hij dezelfde dingen moest doen als de pieten zit daar maar een beetje met zijn luie krent op zijn paard. Ook zielig voor dat paard hoor!11!!
Ik ben nog geen kind tegen gekomen dat denkt dat zwarte onderdrukt moeten worden omdat hij denkt dat sint dat ook doet.
En buitenlanders denken misschien dat het wél racisctisch is, maar dat is dna omdat ze niet het hele verhaal kennen. Er zitten helemaal geen racisctische ideeën achter.
Bovendien, ik zag een tijd geleden een advertentie voor audities voor de musical, the Lion King, en ze vroegen om kinderen met afrikaanse/indische/chinese/whatever afkomst. Omg is dat dan ook slavernij, als ze dan zelf meedoen aan die audities? Daar kiezen ze zelf voor. En wie zegt dat de pieten dat niet doen?
Oud 24-11-2007, 14:39
mepsteen
mepsteen is offline
ik vind dat mensen die zich daar werkelijk zorgen over maken niet meer waard als knecht zijn.
Oud 24-11-2007, 18:07
Armoed
Armoed is offline
Waar mensen zich toch allemaal druk om kunnen maken.
Oud 25-11-2007, 11:21
xxChange
xxChange is offline
Dat zwarte piet een slaaf zou zijn vind ik dus echt weer zo'n typisch geval van onbedoelde discriminatie. Of te wel: juíst voor het zwarte persoon kiezen omdat hij zwart is zodat hij niet het gevoel heeft achter gesteld te worden, maar alsnog ben je bezig met onderscheid maken.
Dat hele idee van 'zwarte piet is/was een slaaf' is zo modern als het maar kan, zwarte piet kwam namelijk nog helemaal niet voor in de 17e en 18e eeuw, de tijd van slavernij in Nederland, maar pas in de 19e eeuw.

De echte oorsprong van zwarte piet is niet helemaal duidelijk, maar hoogstwaarchijnlijk was zwarte piet een schoorsteenveger uit ïtalië, zwart geworden door de roet. Dit verklaard ook waarom zwarte piet altijd een roe bij zich had, italiaans schoorsteenvegerskleding (prachtig woord voor scrabble) draagt en op daken klimt.
Oud 27-11-2007, 09:09
Verwijderd
dus hij heette ook geen Piet, maar Pietro
Oud 27-11-2007, 09:38
Rob
Rob is offline
De politieke correctheid slaat gewoon tè ver door.
Het is dan ook achterlijk dat het Sinterklaasjournaal deels voor volwassenen ingericht schijnt te gaan worden dit jaar. Zij het op een subtiele wijze met subtiele referenties, maar het gaat om het idee.
Het hele onschuldige en kinderlijke is er al lang van af.

Op dezelfde wijze las ik vanochtend een artikel over Saint Nick die in New York aankwam: http://www.depers.nl/buitenland/1268...hte-Santa.html

Quotatie er uit (en waar het mij even om draait):

Citaat:
Met zijn rossige krullenbos boven zijn sweater en spijkerbroek is bleekneus Isak overigens geen bijzonder overtuigende Zwarte Piet. Dat was echter een bewuste keuze, legt Holliday uit. ‘Een blanke man te paard met een zwarte knecht te voet, dat ligt hier te gevoelig.’
Toegegeven, het ís de VS, maar het gaat om het idee. En dat idee waait dus ook hier naar toe over.

Wat een gezeik om niets.
Oud 27-11-2007, 17:30
RammsteinRulez
RammsteinRulez is offline
wie zich hier druk over maakt is een beetje zielig en moet een beetje een leven krijgen.
het is gewoon onderdeel van een feestje. straks is de paashaas een belediging voor langorige dieren. kom op zeg....
Oud 27-11-2007, 20:10
Verwijderd
Citaat:
wie zich hier druk over maakt is een beetje zielig en moet een beetje een leven krijgen.
het is gewoon onderdeel van een feestje. straks is de paashaas een belediging voor langorige dieren. kom op zeg....
Ach, nog een paar jaar en dan gaan we zeiken dat de kerstman ook een slavendrijver is, hij heeft een heel leger elfjes in dienst die het hele jaar door speelgoed aan het maken zijn
Kortom, laat pieten lekker pieten zijn en doe er niet zo moeilijk over.
Oud 29-11-2007, 00:13
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Elk jaar weer hetzelfde subforum met dezelfde topic en hetzelfde slappe geouwehoer over de zwarte Pieten
Oud 29-11-2007, 16:03
Verwijderd
Citaat:
Dit.

Oud 30-11-2007, 21:32
snoopy
snoopy is offline
Nou ja... wat mijn 'probleem' dus is: ik dacht/denk er precies zo over als iedereen hier. Maar ik ben wel geschrokken dat een jongen die echt niet snel ergens een probleem van maakt, zich hier erg rot over voelt...
Oud 01-12-2007, 11:40
For Never&Ever
For Never&Ever is offline
Citaat:
Ach, nog een paar jaar en dan gaan we zeiken dat de kerstman ook een slavendrijver is, hij heeft een heel leger elfjes in dienst die het hele jaar door speelgoed aan het maken zijn
Haha Santa de Slavendrijver
Oud 02-12-2007, 23:12
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Citaat:
Ja dat zou in het verband met kinderarbeid als behoorlijk kwalijk gezien kunnen worden. Afschaffen die handel.
Oud 03-12-2007, 13:12
Uice
Uice is offline
Wel apart overigens, dat 99% van de chocoladeletters door echte slaven geproduceerd wordt, en dat we hier zeuren om een paar Zwarte Pieten.
Oud 03-12-2007, 21:02
Verwijderd
Citaat:
Dit.

idd, hoe wou je anders die kleur aan kleine tere kinderzieltjes uitleggen. Daarbij is hele sinterklaasfeest toch allemaal maar een verzinsel gebasseerd op een paar waargebeurde feiten.
Verder zou je, als je dan al vind dat er een vergelijking wordt getrokken met de slavernij, het ook als een soort monument kunnen zien om dat te herdenken. Dat monument op curacau zijn toch ook aan elkaar geketende slaven?
Oud 04-12-2007, 05:39
Verwijderd
Citaat:
Wel apart overigens, dat 99% van de chocoladeletters door echte slaven geproduceerd wordt, en dat we hier zeuren om een paar Zwarte Pieten.
Oud 04-12-2007, 12:19
Magican
Magican is offline
Op zich is de tekst 'Ook al ben ik zwart als roet, ik meen het wel goed' natuurlijk wel rascistisch.
Oud 04-12-2007, 21:45
CSN
CSN is offline
Ik vind de ophef ook onzin

Een andere theorie is echter wel dat het grote boek van Sinterklaas vroeger de bijbel was (dit lijkt me logisch) en dat de bijbel alleen gedragen mocht worden door mensen die altijd eerlijk zijn. En omdat men toentertijd negroide mensen als 'dom' beschouwde, te dom om leugens te kunnen vertellen, was zwarte piet er om de bijbel te dragen. Maar goed, welke theorie ook de juiste is, tegenwoordig heeft zwarte piet alleen nog maar de functie van toffe peer met lekkere snoepjes, dus ik zou me vereerd voelen als hij op mij leek.
Oud 05-12-2007, 12:17
luchtballon
luchtballon is offline
Citaat:
Op zich is de tekst 'Ook al ben ik zwart als roet, ik meen het wel goed' natuurlijk wel rascistisch.
"ook al ben ik vies en zie ik er niet uit als de rest, ik bedoel het niet kwaad" ?
Oud 05-12-2007, 16:46
Magican
Magican is offline
Citaat:
"ook al ben ik vies en zie ik er niet uit als de rest, ik bedoel het niet kwaad" ?
Ook al ben ik zwart ik ben niet slecht.
Oud 06-12-2007, 14:31
luchtballon
luchtballon is offline
Citaat:
Ook al ben ik zwart ik ben niet slecht.
ja ook, ik zie het rascistische niet. Het is toch goed?
Oud 06-12-2007, 20:21
Verwijderd
Ik had hier gisteren college over.

Op zich kan ik me prima voorstellen dat men het ziet als racistisch, vooral als je de achtergrond van de traditie niet kent. Zo zijn Amerikanen die hier langskomen in november/december vaak geschokt door de Pieten, aangezien Amerika een fenomeen genaamd 'blackface' kende, waarbij blanken zich schminkten als negers en zich idioot gedroegen ofzo. Sinds de jaren '60 wordt dat beschouwd als uitermate racistisch, dus je kan hun verbazing voorstellen wanneer ze hier aankomen en er een hele horde van zien langskomen.

En als je geen genoegen neemt met 'ze zijn gewoon zwart van de roet' en uit gaat zoeken waar de traditie vandaan komt, stuit je ook op allerlei dubieuze zaken.

Ik heb zelf niet zo veel met Sinterklaas dus mij doet de hele discussie vrij weinig, omdat ik me niet aangevallen voel door de traditie noch me aangevallen voel als de traditie aangevallen wordt. Er valt voor beide kanten wat te zeggen. Wel vind ik die regenboogpieten te ver gaan in het politiek correcte, maar dat de Pieten tegenwoordig niet zwart maar bruin met rode lippen zijn vind ik ook wat dubieus. Smeer ze dan gewoon vol zwarte vegen, dan houd je de traditie in stand maar begeef je je ook niet op glad ijs.

Maar goed, het doet mij dus vrij weinig, als je het mij vraagt is dit een stuk belangrijker:

Citaat:
Dus.

En verder over dit onderwerp:

Oud 07-12-2007, 11:23
Magican
Magican is offline
Citaat:
ja ook, ik zie het rascistische niet. Het is toch goed?
Ook al ben ik een neger, ik ben niet slecht (zoals die andere negers, die wel slecht zijn).
Oud 07-12-2007, 11:59
trophus
trophus is offline
Zwarte piet mag kinderen slaan met een takkenbos

nu, vertel mij: welke zwarte slaaf mocht blanke kinderen slaan met een bosje takken?

I rest my case

oh en dit
Citaat:
Uice

Regels voor berichten