Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-01-2002, 16:17
Troffee
Troffee is offline
of een gebouw grieks of romeins is? waaraan kun je dat zien?
Oud 15-01-2002, 19:48
Onbekende
Onbekende is offline
ik waarschuw, dit kan wat een onsamenhangende reply worden, ik ben eigenlijk ziek vandaag:
ik weet alleen dingen over tempels:
Griekse tempel een losstaande zuilengalerij met aan alle kanten een paar treden. Er zijn drie ordes. Korinthische, Ionische en Dorische. Die hebben allemaal weer aparte kenmerken die ik niet uit mijn hoofd ken. Een Romeinse tempel is open aan de voorzijde en je kunt hem alleen binnengaan door een hoog podium te beklimmen. Romeinse tempels hebben ook halfzuilen aan de zijkant en ahcterkkant. Verder kan ik niet zoveel verzinnen.

Over het theater weet ik dat de Griekse geintegreerd is in het landschap, tegen een helling aangebouwd. Een Romeinse tempel staat helemaal los.
Meer kan ik niet verzinnnen op dit moment. Ik ga morgen (als ik beter ben hoop ik) nog even zoeken naar mijn aantekeningen, maar als ik jou was zou ik gewoon in de bibliotheek gaan zoeken, daar heb je meer aan denk ik.
Oud 17-01-2002, 20:36
juppeltje
juppeltje is offline
dorisch: recht geen frutsels aan de pilaren
ionisch: aan elke kant een krul (meestal 1 maar)
korintisch: veel frutsels bloemetjes etc.

(bij aleen alleen op de bovenkant van de pilaar, weetjewel ?)
romeinse tempels: even aantal treden (proesters etc met rechtervoet eerste tree en met rechtevoet eindigen op de bovenste verdieping zla ik maar zeggen: die is geen tree!)

[Dit bericht is aangepast door juppeltje (17-01-2002).]
Oud 18-01-2002, 18:26
Verwijderd
Bij de Grieken was de bouwkunst meer esthetischer, en de Romeinen waren veel practischer gericht.Bij de Grieken paste men achitraafbouw toe, zuilen met een achitraaf erop dus, en was de juiste toepassing van DE drie bouworden erg belangrijk. De Romeinen echter waren de eersten die boogconstructies toepasten (tongewelf, kruisgewelf en koepels)waarmee ze op een practischere manier grotere afstanden konden overbruggen. Griekse theaters waren altijd tegen een heuvel aangebouwd, Romeinse niet (door de boogconstructies was het niet nodig) en zij waren ook de eersten die amphitheaters bouwden en ook beton gebruikten. Verder zijn Griekse tempels open en Romeinse tempels ook wel eens aan meerdere zijden dicht. Tegen die muur die er gebouwd werd, werden er halfzuilen geplaatst zodat het nog "Grieks" oogde. Het aantal treden voor de tempel was ook hoger bij de Romeinen.

[Dit bericht is aangepast door **SoMeOne (18-01-2002).]
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten