Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-12-2007, 20:03
pino123
pino123 is offline
Op een tentamen was er de vraag - Geef aan welke eigenschap van deze straling schadelijke effecten geeft - met als antwoord: ioniserende werking.

ik had als antwoord gegeven: korte golflengte. Ik dacht dat dit ook goed was, aangezien de korte golflengte oorzaak is van de ioniserende werking (E=hf en f=v/labda of iets dergelijks).
Of sla ik plank nu helemaal mis?
Oud 16-12-2007, 21:05
remy476
remy476 is offline
is lang geleden maar wat ik me kan herinneren

alpha= grote ioniserende werking maar komt niet overal doorheen
beta = kleinere ioniserende werking maar komt al door meer heen
gamma = nog kleinere ioniserende werking maar heeft een beter doordringend vermogen

volgens mij wat ik me nog kan herinneren
Oud 17-12-2007, 17:28
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Op een tentamen was er de vraag - Geef aan welke eigenschap van deze straling schadelijke effecten geeft - met als antwoord: ioniserende werking.

ik had als antwoord gegeven: korte golflengte. Ik dacht dat dit ook goed was, aangezien de korte golflengte oorzaak is van de ioniserende werking (E=hf en f=v/labda of iets dergelijks).
Of sla ik plank nu helemaal mis?
Röntgenstraling kan zowel in lucht als in de cellen in het lichaam ionisatie teweegbrengen, dus dat is de reden dat de ioniserende werking van röntgenstraling schadelijke effecten kan veroorzaken.
Oud 18-12-2007, 16:08
sdekivit
sdekivit is offline
rontgenstraling is afkomstig van energieverlies van elektronen en behoort tot elektromagnetische straling. Rontgenstraling is juist gevaarlijk vanwege zijn zeer doordringende vermogen + ioniserende eigenschappen (dus niet alleen op basis van het ioniserende effect, want dat is vergeleken met alfa/beta-straling niet zo heel hoog)
Met citaat reageren
Oud 18-12-2007, 16:14
pino123
pino123 is offline
Citaat:
rontgenstraling is afkomstig van energieverlies van elektronen en behoort tot elektromagnetische straling. Rontgenstraling is juist gevaarlijk vanwege zijn zeer doordringende vermogen + ioniserende eigenschappen (dus niet alleen op basis van het ioniserende effect, want dat is vergeleken met alfa/beta-straling niet zo heel hoog)
dank je, ik had het dus fout
Oud 18-12-2007, 20:08
sdekivit
sdekivit is offline
een voorwaarde om schadelijk te zijn is om in de cel veranderingen in het DNA aan te kunnen brengen en dus dient de straling een ioniserende eigenschap te hebben (dat gedeelte had je dus wel goed), alleen het moet ook wel daadwerkelijk een effect in de cel kunnen hebben (als het er niet komt is het leuk voor de ioniserende eigenscahp, maar het zal geen biologisch effect hebben zolang het niet bij zijn doelwitmolecuul kan komen)
Met citaat reageren
Oud 19-12-2007, 12:52
pino123
pino123 is offline
maar het ging om thoraxfoto's, en daar wil geen cellen kapot maken

thanks
Oud 19-12-2007, 22:03
sdekivit
sdekivit is offline
nee dat hoop ik niet voor de patient iig, maar de patient mag tijdens een rontgenfoto een hogere stralingsdosis oplopen dan een normaal persoon uit de samenleving hehe.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2007, 09:47
pino123
pino123 is offline
daar heb je gelijk in
Oud 20-12-2007, 12:55
sdekivit
sdekivit is offline
bezig met stralingshygiene-cursus op niveau 5A??
Met citaat reageren
Oud 20-12-2007, 15:37
Martiño
Martiño is offline
Nou, laten we hopen dat de patiënt tijdens een röntgenfoto niet gelijk de maximale jaardosis oploopt.
Oud 20-12-2007, 16:15
pino123
pino123 is offline
geneeskunde
Oud 20-12-2007, 21:38
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Nou, laten we hopen dat de patiënt tijdens een röntgenfoto niet gelijk de maximale jaardosis oploopt.
is vaak hoger
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten