Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-12-2007, 14:50
Verwijderd
Op de UU hebben ze sinds dit studiejaar het Grade Point Average (GPA) ingevoerd (bron).

Dit GPA wordt als vrij belangrijk 'gepresenteerd', er kan iig vrij veel van afhangen, zo lijkt het.

Nu vraag ik me al een tijdje af: wanneer is zo'n GPA goed/hoog? (Dit kan je natuurlijk ook zien als de vraag wat het gemiddelde in het Nederlandse cijfersysteem is, maar ik kwam op de vraag vanwege dat GPA. )
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-12-2007, 15:12
Nyawa
Het is natuurlijk afhankelijk van wat je goed/hoog vindt, maar als je het vergelijkt met een 8 gemiddeld als algemeen criterium voor cum laude en als eis voor directe toelating bij lotingsstudie zou 't dus pas echt goed zijn vanaf 4.0, maar dat is dan ook weer gelijk het maximum wat je kunt halen. Vreemd omrekensysteem trouwens, ik dacht altijd dat je bijvoorbeeld ook gewoon 3.8 of 3.9 kon hebben?

Ik kom niet verder dan een B+/3,3 .
Met citaat reageren
Oud 11-12-2007, 16:07
Verwijderd
Met goed bedoel ik iig bovengemiddeld (maar hoe hoger hoe beter natuurlijk ).
Met citaat reageren
Oud 11-12-2007, 17:55
Balance
Balance is offline
Haha wat stom, onvoldoendes tellen niet mee, alleen het eindcijfer.
Dus je kan het best een aantal keer een vak herkansen totdat je precies weet wat er gevraagd wordt en dan het vak maken. Dan heb je het hoogste cijfer en kun je het hoogste GPA halen.

Bij ons hebben we ook vakken die we met een voldoende (V dus) afsluiten. En we hebben vakken waarvan het cijfer afgerond wordt en vakken waarvan het niet afgerond wordt. Ben benieuwd hoe ze dat allemaal zouden doen..

Ik denk dat vanaf een 7 bovengemiddeld is in normale eindcijfers. Dus het GPA dat bij een 7 hoort.
Oud 11-12-2007, 20:59
Nona
Nona is offline
Balance, kun jij vakken eindeloos herkansen???
Oud 11-12-2007, 21:26
Joyceb
Joyceb is offline
2.0 = C = pass
3.0 = B = ong. 7
3.3 = B+
3.5 = cum laude (op UCU, maar lijkt me een redelijke standaard. Het is ongeveer gelijk aan een 8)
3.7 = A-
4.0 - A
Met citaat reageren
Oud 11-12-2007, 21:33
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
kan aan de RuG ook hoor, je gaat in principe net zo lang door tot je het vak gehaald hebt. Das toch aan andere uni's niet anders?
Oud 11-12-2007, 23:40
Balance
Balance is offline
Citaat:
Je maakt een vak en hebt dat jaar een herkansing.
Haal je het nog niet, dan heb je het jaar erop weer 2 mogelijkheden.
En het jaar erop weer 2.
En het jaar erop weer 2.
Etc.

Volgens mij is dat vrijwel overal zo?

Alleen 2 BSA vakken moesten we binnen een jaar (2 pogingen) halen en de propedeuse vakken binnen 2 jaar (4 pogingen).
Oud 12-12-2007, 20:04
akumabito
akumabito is offline
Weet iemand hoe je op een fatsoenlijke manier onze 'gewone' cijfers om kunt rekenen naar een GPA? Of cijfers omrekenen naar het Amerikaans lettersysteem? Ik vind het maar ingewikkeld.. er lijkt geen standaard omrekenmethode te zijn, of wel?

Probleem is ook nog eens dat een hoop van mijn cijfers onafgerond meetellen..
Oud 12-12-2007, 20:15
dutch gamer
dutch gamer is offline
Citaat:
kan aan de RuG ook hoor, je gaat in principe net zo lang door tot je het vak gehaald hebt. Das toch aan andere uni's niet anders?
Op de TU/e kan je 2 keer per jaar een tentamen maken. Na de derde poging moet je echter een studieplan inleveren (tenzij je verder ongeveer al je andere vakken hebt gehaald). Wat dit in de praktijk verder inhoudt weet ik niet.
Oud 12-12-2007, 20:26
Gunkan
Gunkan is offline
Oh great, waarom gaan we ons nu opeens conformeren aan Amerikaanse standaarden voor schoolcijfers? o_O

/me gaat maar eens op onderzoek uit

Ik vond het .../V/G/ZG/U systeem al butt
Met citaat reageren
Oud 12-12-2007, 21:21
Nona
Nona is offline
Citaat:
Je maakt een vak en hebt dat jaar een herkansing.
Haal je het nog niet, dan heb je het jaar erop weer 2 mogelijkheden.
En het jaar erop weer 2.
En het jaar erop weer 2.
Etc.

Volgens mij is dat vrijwel overal zo?

Alleen 2 BSA vakken moesten we binnen een jaar (2 pogingen) halen en de propedeuse vakken binnen 2 jaar (4 pogingen).
Geen ervaring mee, maar voor zover ik weet kun je voldoendes niet herkansen. Dus dan zou je het bewust moeten gaan verprutsen om uiteindelijk een hoog cijfer te kunnen gaan halen. Dat lijkt me onmogelijk.
Oud 13-12-2007, 09:28
Nyawa
Op de RuG mag je inderdaad ook geen voldoendes herkansen. Dus eigenlijk zou je beter voor je eerste tentamen expres een 5 kunnen halen en dan vervolgens beter voorbereid (doordat je nu weet wat er ongeveer gevraagd wordt) de herkansing maken en dan een hoog cijfer halen, dan meteen in één keer een zes halen. Beetje vreemd dat ze dat niet meenemen, want zo kan iemand die pas bij de herkansing écht begint te leren een hoger cijfer halen dan iemand die alles in één keer haalt, terwijl dat imo pas echt een prestatie is. Wel relaxed dat je hele propedeuse niet meetelt trouwens voor je Final GPA, in mijn geval dan.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2007, 09:33
Verwijderd
Citaat:
Geen ervaring mee, maar voor zover ik weet kun je voldoendes niet herkansen. Dus dan zou je het bewust moeten gaan verprutsen om uiteindelijk een hoog cijfer te kunnen gaan halen. Dat lijkt me onmogelijk.
Aan de UU (in ieder geval aan de faculteit Sociale Wetenschappen) kun je één keer een herkansing doen, en als je die niet haalt moet je het hele vak opnieuw doen. En voldoendes mag je tegenwoordig wel herkansen, maar vroeger (vorig jaar oid) niet.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2007, 12:56
Verwijderd
Volgens mij mag je voldoendes op de UU (FSW) nog steeds niet herkansen? En onvoldoendes alleen boven de 4, als je het wilt verzieken moet je dus wel heel goed weten wat je doet... En idd mag het maar één keer, anders is het gewoon het vak overnieuw...
Met citaat reageren
Oud 13-12-2007, 12:59
Kitten
Kitten is offline
Hm... hier in Wageningen kan je eeuwige herkansen zonder het vak over hoeven te doen.
Oud 14-12-2007, 11:56
Rob
Rob is offline
Citaat:
Oh great, waarom gaan we ons nu opeens conformeren aan Amerikaanse standaarden voor schoolcijfers? o_O

/me gaat maar eens op onderzoek uit

Ik vond het .../V/G/ZG/U systeem al butt
Ik denk dat wordt gedaan om uitwisselingen tussen de VS en UU te vergemakkelijken. Dingen als toegang tot college en uni gebeuren daar op basis van GPA.

@akumabito: Nee, zo'n standaardmethode is er niet echt. Dat verschilt per school.
Oud 14-12-2007, 16:17
Balance
Balance is offline
Ik had het niet over voldoendes herkansen hoor. Ik bedoelde: je gaat een keer kijken naar wat het vak inhoudt en de keer erop ga je het echt maken.
En wat houdt 'een vak overnieuw doen' dan in? Wij hebben alleen in het laatste jaar aanwezigheidsplicht, dus in de overige jaren kwam het vak overnieuw doen gewoon neer op colleges skippen en enkel het tentamen maken. Precies een herkansing dus
Oud 15-12-2007, 19:45
Nona
Nona is offline
Citaat:
Ik had het niet over voldoendes herkansen hoor. Ik bedoelde: je gaat een keer kijken naar wat het vak inhoudt en de keer erop ga je het echt maken.
En wat houdt 'een vak overnieuw doen' dan in? Wij hebben alleen in het laatste jaar aanwezigheidsplicht, dus in de overige jaren kwam het vak overnieuw doen gewoon neer op colleges skippen en enkel het tentamen maken. Precies een herkansing dus
Wat slecht. Nee, aan de UU bij de FSW zijn vaak werkgroepen met aanwezigheidsplicht. Dus dat werkt niet. En dat van minstens een vier moeten halen werkt ook niet mee, want dan wordt het wel heel erg rekenen.
Oud 15-12-2007, 19:57
Verwijderd
Citaat:
Ik bedoelde: je gaat een keer kijken naar wat het vak inhoudt en de keer erop ga je het echt maken.
Als je je inschrijft voor colleges ed moet je ook tentamen maken op de UU.
Maar natuurlijk kan je je ook niet inschrijven, al kan je dan niet alles volgen ed.

Op de UU/FSW heb je bij vrijwel alles 80% aanwezigheidsplicht en als afsluiting vaak een tentamen en een opdracht. Bij werkcolleges is de aanwezigheidsplicht vaak 100%. Een vak overdoen houdt dus opnieuw colleges in en alle opdrachten en tentamens opnieuw maken, ook wat je de vorige keer al voldoende had gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2007, 20:24
Balance
Balance is offline
Citaat:
Als je je inschrijft voor colleges ed moet je ook tentamen maken op de UU.
Maar natuurlijk kan je je ook niet inschrijven, al kan je dan niet alles volgen ed.

Op de UU/FSW heb je bij vrijwel alles 80% aanwezigheidsplicht en als afsluiting vaak een tentamen en een opdracht. Bij werkcolleges is de aanwezigheidsplicht vaak 100%. Een vak overdoen houdt dus opnieuw colleges in en alle opdrachten en tentamens opnieuw maken, ook wat je de vorige keer al voldoende had gemaakt.
omg
Bij ons waren dus de eerste 3 jaar nauwelijks verplichte colleges. Geloof 2 vakken in totaal en dat waren vakken met verplichte werkgroepen waarin je papers moest schrijven. Dan was het 80% aanwezigheidsplicht. Maar voor de rest maakt het hen weinig uit, al kom je geen één college. Zolang je de stof voldoende beheerst om die voldoende te halen.. En ik heb één van die aanwezigheidsvakken pas de 3e keer gehaald. Maar omdat m'n papers gewoon voldoende waren (nou ja, precies een 6 ) hoefde ik dat de 2e en de 3e keer echt niet nogmaals te doen.
Oud 16-12-2007, 23:30
Verwijderd
Ik heb een vak (statistiek) op de opdracht een 8 gehaald en het tentamen de tweede keer niet gehaald, en het volgende jaar telde mijn 8 natuurlijk niet meer mee. Pfft
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten