Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-01-2008, 20:16
Debb.
Debb. is offline
hee,
ik zit nu in een 6vwo klas in rotterdam, volgend jaar moet ik dus gaan studeren. ik ben al heel lang bzig naar het zoeken van een geschikte studie voor mij, wat helaas lastiger bleek dan gedacht. Ondertussen lijkt de studie communicatie- en informatiewetenschappen aan de universiteit van tilburg mij toch het leukst. mijn probleem alleen is dat dit voor mij minstens een uur reizen betekend om er te komen, om dit elke dag twee keer te doen is misschien wat veel. Nu kan ik natuurlijk op kamers gaan in tilburg, maar het idee om daar ineens alleen aan te komen met alle veranderingen die er zoiezo al plaatsvinden, spreekt me toch een beetje tegen. Vandaar mijn vraag, is er iemand die ook elke dag deze afstand aflegt naar de uni of hbo, en zou je mij dit aan of afraden. of zijn er mensen die net als ik er over denken om volgend jaar in tilburg te gaan studeren en die daar wel op kamers gaan?
Oud 04-01-2008, 00:44
AzN
AzN is offline
Ik woon 2 uur (met de trein) van Tilburg af en ik ben dus wel gewoon vanaf 't begin op kamers gaan wonen. Iedere zondagavond of maandagochtend ga ik er heen en iedere vrijdagochtend kom ik terug naar m'n ouders. 't Went heel snel en ik vind 't echt gaaf om op kamers te wonen .

Aan de andere kant heb ik ook genoeg studiegenoten die dit jaar op en neer blijven reizen, omdat ze eerst zeker willen weten dat dit de studie is die ze af willen en kunnen maken. Eigenlijk zou ik je dat ook willen adviseren, tenzij je (zoals ik) heel zeker van je zaak bent.
Oud 04-01-2008, 19:10
PV
PV is offline
Er zijn idd genoeg mensen die elke dag 1 uur of langer moeten reizen naar hun opleiding, en er zijn ook genoeg mensen die toch op kamers gaan.
Het voordeel is dat station Tilburg-West op 5 min van de universiteit ligt.
Aan de andere kant liggen er ook honderden studentenkamers in de buurt van de universiteit. Je bent natuurlijk niet de enige die 'alleen' moet beginnen in Tilburg, dat moeten haast alle eerstejaars. Je leert snel genoeg medestudenten en huisgenoten en dergelijke kennen hoor
Met citaat reageren
Oud 06-01-2008, 11:52
marrel
marrel is offline
Ja 1 uur is echt niet zo veel opzich. Ik moet zelf tussen een uur en anderhalf uur reizen, met pech 2 uur. Iedereen die een beetje in een dorp woont die moet al lang reizen. Ik vind een uur goed te doen omdat je meestal geen hele dagen maakt, en ik kan in de bus en trein vaak al heel wat leeswerk doen waardoor ik mijn tijd toch goed besteed. Misschien dat je na een half jaar toch op zoek wilt naar een kamer, dan ben je gewend en heb je in Tilburg al weer een hoop contacten. Ben nu zelf voor mijn stage op zoek naar een kamer in Tilburg en merk dat het helemaal niet zo'n super lastige stad is om iets te vinden. Succes!
Oud 06-01-2008, 11:55
Verwijderd
Citaat:
Misschien dat je na een half jaar toch op zoek wilt naar een kamer, dan ben je gewend en heb je in Tilburg al weer een hoop contacten.
Mja, dan ben je net gewend en zorg je voor weer een grote verandering, waardoor je daar weer aan moet gaan wennen. Dan zou ik liever alles in 1x doen. Het ligt er denk ik ook een beetje aan hoeveel contacturen je hebt. Als je echt elke dag naar de uni moet zou ik op kamers gaan.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2008, 12:27
Lauwie101
Lauwie101 is offline
Ik wil volgend jaar heel misschien ook in Tilburg gaan studeren. En zit ook in R'dam in 6VWO. Maar ik heb ook nog geen zin om op kamers te gaan. Dus als ik daar ga studeren wordt het denk ik gewoon een jaartje heen en weer reizen. Het is lastig, maar je moet er iets voor over hebben .
Met citaat reageren
Oud 06-01-2008, 20:51
marrel
marrel is offline
Citaat:
Mja, dan ben je net gewend en zorg je voor weer een grote verandering, waardoor je daar weer aan moet gaan wennen. Dan zou ik liever alles in 1x doen. Het ligt er denk ik ook een beetje aan hoeveel contacturen je hebt. Als je echt elke dag naar de uni moet zou ik op kamers gaan.
ligt er aan hoe je bent. Een jongen uit m'n klas storte in de eerste volledig in door een en nieuwe opleiding en een kamer en heeft het jaar over moeten doen. Als je zelfstandig bent en weet dat je op kamers aan kan is die stap niet meer zo heel groot.
Oud 07-01-2008, 09:45
Nyawa
Ik woon thuis en de reistijd naar mijn universiteit is ook ongeveer een uur. Nu kan ik voor mijn werkcolleges wel zelf kiezen uit meerdere tijdstippen, waardoor ik maar drie dagen op en neer hoef te reizen, dus dat scheelt. Veel college zul je bij CIW waarschijnlijk ook niet hebben, maar ik weet niet hoe het met roosters en zelf kiezen zit in Tilburg. In de stad waar ik woon zijn er ook heel veel die het eerste jaar op en neer reizen, ook degenen die wel vijf dagen per week college hebben. Ik vind het zelf prima te doen. Ik ga dan altijd gewoon in de trein studeren en gebruik mijn reistijd daardoor meestal vrij efficiënt. Zie je het nog echt niet zitten om op kamers te gaan, dan zou ik gewoon eerst nog even op en neer reizen. Word je er echt zat van, dan kun je nog altijd een kamer zoeken - wat dan waarschijnlijk ook makkelijker gaat omdat je dan al wat mensen in Tilburg kent.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2008, 15:11
Debb.
Debb. is offline
zelf heb ik inderdaad ook nagedacht om het eerste jaar zoiezo thuis te blijven wonen en eventueel halverwege het jaar of begin tweede jaar alsnog op kamers te gaan als ik gek word van het reizen. Ik denk namelijk dat ik ook gek zou worden van die overgang van middelbaar naar uni en ook nog eens van thuis wonen naar op kamers. Ik denk dat ik dus inderdaad maar gewoon het eerste jaar heen en weer reis. Natuurlijk zijn er veel mensen die alleen aankomen in een nieuwe stad en uni, ik kijk er ook niet tegen op eigenlijk, vind het altijd leuk om nieuwe mensen te leren kennen. tijdens de open dagen die ik bezocht heb ben ik er wel achtergekomen dat de studenten per opleiding en stad heel erg kunnen verschillen, dus ik ben wel heel benieuwd of het bij de opleiding een beetje `mijn soort mensen` zijn, dan zou ik me wat makkelijker aan kunnen passen denk ik.
in ieder geval iedereen nog bedankt voor het reageren, nu weet ik dat het reizen gelukkig wel meevalt
Oud 08-01-2008, 19:37
Yolcu
Yolcu is offline
En CIW is erg leuk
Tenminste, de richting ICC dan.
Oud 09-01-2008, 14:53
Verwijderd
Je kunt M@rco even een PM sturen of vragen om hier te reageren, die heeft dezelfde studie daar gedaan en ook altijd heen en weer gereisd
Met citaat reageren
Oud 09-01-2008, 16:05
Verwijderd
op zich is een uurtje heen, en een uurtje trug niet suprveel
das tog wel te doen, vooral als het grootste gedeelte trein is, dan zou je miss nog iets kunnen doen in de trein, al is dat moeilijk

maar tegen een uur reizen moet je nie opkijken, ik reis nu al drie kwartier op de fiets naar mn middelbare school, en jah, dat ben ik nu wel zat, maar uiteindelijk valt het reuze mee
Met citaat reageren
Oud 09-01-2008, 16:49
Verwijderd
Citaat:
das tog wel te doen, vooral als het grootste gedeelte trein is, dan zou je miss nog iets kunnen doen in de trein, al is dat moeilijk
Valt wel mee hoor, muziek aan, boek erbij, klaar.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2008, 17:58
Verwijderd
Citaat:
Valt wel mee hoor, muziek aan, boek erbij, klaar.
ik teken ervoor
Met citaat reageren
Oud 09-01-2008, 18:32
***ailá***
***ailá*** is offline
het 1e jaar moest ik 1,5 uur reizen naar de uni, die 40 km verderop was. (omdat ik uit een stom gat zonder normale OV-verbindingen kwam) Persoonlijk vond ik dat goed te doen. altijd boek, muziek etc. bij me. Ik nam zelfs een thermoskan thee mee in de bus, die op was tegen de tijd dat ik in amsterdam aankwam (lekker in de kou) Enige minpunten waren:
- je moest f*cking vroeg op. Uni begon soms doodleuk om 8 uur 's ochtens, dus om half 6 was ik eruit en dat elke dag. Soms was ik al moe tegen de tijd dat ik op school kwam. Ook kom je dan in een strak dagschema terecht van opstaan en weer naar bed gaan. Mn sociale leven was soms dood.
- Soms moest ik naar de wc en was ik net 20 minuten onderweg Dat probleem heb ik opgelost door altijd voor ik wegging naar de wc te gaan, ookal hoefde ik niet zo nodig.

Uiteindelijk vermoeit het toch wel, maar ik heb het een jaar volgehouden. Daarna ging ik in Rotterdam studeren en was ik 2,5-3 uur onderweg, wat wel een beetje te werd. Toen ben ik op kamers gegaan en daar heb ik nooit spijt van gehad. Je houdt zoveel tijd over, en als je zelfstandig genoeg bent dan gaat dat gwn goed. En op je 18e-19e kan dat best. Je bent zo gewend. De uni organiseert veel sociale activiteiten, dus dat is een goed opstapje naar het *inburgeren*
Met citaat reageren
Oud 15-01-2008, 20:56
Debb.
Debb. is offline
voor het sociale leven ben ik inderdaad ook bang, zowel als ik dus inderdaad heen en weer reis en weinig tijd overhou, dan als ik in tilburg op kamers zou gaan en iedereen hier achter zou laten, je houdt natuurlijk wel altijd de weekenden, maar op kamers zou ik zoiezo een baan moeten gaan zoeken die beter betaald dan wat ik nu doe, wat dan ook weer meer tijd in zou nemen natuurlijk.
Oud 15-01-2008, 22:25
Verwijderd
Ik reisde in mijn eerste jaar tot februari elke dag van Vlaardingen naar Utrecht, ongeveer anderhalf uur reistijd heen en anderhalf uur terug. Het was op zich best te houden, maar op kamers gaan biedt écht wel een grote meerwaarde. Binnen 20-25 minuten op de uni kunnen zijn (in mijn geval) is echt
Met citaat reageren
Oud 16-01-2008, 15:26
Pure89
Pure89 is offline
Ik heb zelf in mijn eerste jaar ook 2 uur enkele reis gereisd, maar ik merkte zelf en zag om me heen dat dat eigenlijk alleen met een echt goede reden vol te houden is. Ook merk ik nu dat ik gewoon veel minder mensen van mijn opleiding ken, omdat ik altijd snel mijn trein moest halen. Ik zou je dus juist wel aanraden om meteen vanaf het begin op kamers te gaan, omdat iedereen dan nog heel veel behoefte heeft aan nieuwe sociale contacten en het dan allemaal heel snel en makkelijk gaat.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten