Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-12-2007, 15:47
Crimson
Crimson is offline
Hallo,
Ik moet voor mijn studie een essay schrijven over de waarde van de simpsons. Ik wil gaan bewijzen dat de simpsons als tekenfilm geen diepere betekenis heeft. Nu zoek ik een onderzoekje waaruit blijft dat postmodernistische kenmerken alleen als herkenning gebruikt worden (dus: de verwijzingen die ze maken naar andere films, muziek, etc) en niet dat mensen er uberhaupt iets van leren.
Iemand ideeen waar ik dat eventueel zou kunnen vinden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-12-2007, 15:54
Uice
Uice is offline
Wat bedoel je met 'als tekenfilm'?

En wat bedoel je met diepere betekenis? Want dat The Simpsons moralistisch en satirisch is kun je niet ontkennen.
Oud 30-12-2007, 16:00
Crimson
Crimson is offline
Sorry dat ik het zo vaag omschreef, ik zal even wat duidelijker zijn:
De opdracht is: 'Oh Marge, cartoons don't have a deep meaning. They are just drawings that give you a cheap laugh' <-- de wel bekende quote van Homer Simpsons. En de opdracht is: discuss.

Aangezien veel mensen waarschijnlijk gaan aantonen hoeveel 'meaning' de simpsons gaan hebben vanwege de manier waarop ze politiek/religie/geschiedenis laten zien, wil ik juist gaan bewijzen hoe weinig meaning ze hebben. En nee, ik vind dit niet per se zelf, maar ik vond het een mooi uitgangspunt voor een essay, aangezien je juist zoveel op het internet vindt dat zegt dat de simpsons zoveel waarde heeft.

Dus ik wilde als hoofdargument gaan gebruiken dat alle verwijzingen die in de tekenfilms zitten (naar andere films, politiek, etc) alleen gebruikt worden ter herkenning, dwz, dat mensen het zien en denken hey dat ken ik, en niet dat ze er verder over nadenken. Maar dat wilde ik dus bewijzen dmz van een onderzoekje van iemand oid. Essays of artikelen die negatief over de simpsons schrijven zijn trouwens ook welkom in dat geval.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2007, 16:02
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Hallo,
Ik moet voor mijn studie een essay schrijven over de waarde van de simpsons. Ik wil gaan bewijzen dat de simpsons als tekenfilm geen diepere betekenis heeft. Nu zoek ik een onderzoekje waaruit blijft dat postmodernistische kenmerken alleen als herkenning gebruikt worden (dus: de verwijzingen die ze maken naar andere films, muziek, etc) en niet dat mensen er uberhaupt iets van leren.
Iemand ideeen waar ik dat eventueel zou kunnen vinden?
Dat "onderzoekje" bestaat niet. Je zult het uit de mond van de makers moeten horen.
Oud 30-12-2007, 16:03
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
dat mensen het zien en denken hey dat ken ik, en niet dat ze er verder over nadenken.
Dat is natuurlijk iets heel anders dan beweren dat The Simpsons geen diepgang heeft. Als je het zo stelt, ligt de fout bij de kijker.
Oud 30-12-2007, 16:07
Crimson
Crimson is offline
Diepgang is iets heel anders dan 'no deep meaning', althans, in mijn ogen.
Maar ik weet zelf ook dat het lastig is. Vooral omdat nu weer blijkt dat je eerst moet defineren wat een deep meaning is..Want anders kunnen daar ook weer misverstanden over ontstaan.

Edit: en ik wil ook inderdaad bewijzen dat de fout bij de kijker ligt of iig, dat het niet overkomt.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2007, 16:11
Crimson
Crimson is offline
Dat bedoelde ik dus ook met een onderzoek. Het gaat er mij niet zozeer om dat de makers die verwijzingen gebruiken met een reden, maar hoe de kijker het opvat.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2007, 16:25
Uice
Uice is offline
Citaat:
Sorry dat ik het zo vaag omschreef, ik zal even wat duidelijker zijn:
De opdracht is: 'Oh Marge, cartoons don't have a deep meaning. They are just drawings that give you a cheap laugh' <-- de wel bekende quote van Homer Simpsons. En de opdracht is: discuss.

Aangezien veel mensen waarschijnlijk gaan aantonen hoeveel 'meaning' de simpsons gaan hebben vanwege de manier waarop ze politiek/religie/geschiedenis laten zien, wil ik juist gaan bewijzen hoe weinig meaning ze hebben. En nee, ik vind dit niet per se zelf, maar ik vond het een mooi uitgangspunt voor een essay, aangezien je juist zoveel op het internet vindt dat zegt dat de simpsons zoveel waarde heeft.

Dus ik wilde als hoofdargument gaan gebruiken dat alle verwijzingen die in de tekenfilms zitten (naar andere films, politiek, etc) alleen gebruikt worden ter herkenning, dwz, dat mensen het zien en denken hey dat ken ik, en niet dat ze er verder over nadenken. Maar dat wilde ik dus bewijzen dmz van een onderzoekje van iemand oid. Essays of artikelen die negatief over de simpsons schrijven zijn trouwens ook welkom in dat geval.
Je hebt er gelijk in dat de meeste verwijzingen in The Simpsons naar andere media pastische zijn in tegenstelling tot satire (dus: klakkeloze verwijzing in tegenstelling tot kritische verwijzing).
Maar je zult, zoals je zelf zegt, toch een definitie van 'diepgang' moeten vaststellen, wil je hier verder mee komen. Want een boodschap heeft The Simpsons zeker, en afleveringen als Lisa the vegetarian en Homer's phobia hebben voor televisie-uitzendingen behoorlijk wat invloed op de Amerikaanse cultuur gehad en wel degelijk mensen in hun denken veranderd.
Oud 30-12-2007, 23:37
Verwijderd
Citaat:
Diepgang is iets heel anders dan 'no deep meaning', althans, in mijn ogen.
Maar ik weet zelf ook dat het lastig is. Vooral omdat nu weer blijkt dat je eerst moet defineren wat een deep meaning is..Want anders kunnen daar ook weer misverstanden over ontstaan.

Edit: en ik wil ook inderdaad bewijzen dat de fout bij de kijker ligt of iig, dat het niet overkomt.
Wil je aannemelijk maken dat de verwijzingen een te onduidelijk moralistisch toontje hebben voor de gemiddelde kijker?

Euhm.

http://www.snpp.com/other/special/philosophy.html
Kop: Hyper-Ironism and The Moral Agenda

Daar staat wel wat in. Maar verder niet veel gevonden.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2007, 00:05
Crimson
Crimson is offline
Super! Dat boek waarin dat essay staat wil ik ook nog graag lezen, kijken of er meer handige dingen instaan.
Ik zit eigenlijk enorm vast..Want ik weet gewoon niet wat wel en wat geen betekenis heeft.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2007, 00:26
Uice
Uice is offline
De meeste verwijzingen naar andere media zijn kritiekloos, dus pastische. De satire in The Simpsons zit meer in het bekritiseren van de conventies van hele genres of sociale bewegingen, niet in specifieke gevallen.
Oud 31-12-2007, 00:47
Crimson
Crimson is offline
Dat helpt niet echt voor mijn stelling betekenisloos is het misschien trouwens als het alleen om te lachen is.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2007, 01:20
Crimson
Crimson is offline
@12Trix
die site is écht super, staat vol met goede essays, hartstikke bedankt.
Ik heb inmiddels een andere thesis bedacht voor mijn essay die toch de andere kant opgaat, heb er wat meer vertrouwen in nu dat het een mooi essay wordt. Topic mag dus dicht. Geinteresseerden kunnen pm'en zet liever niet teveel online ivm plagiaat/studiegenootjes die t misschien lezen.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2007, 11:02
Verwijderd
*kuch*
Met citaat reageren
Oud 31-12-2007, 17:52
Drez
Drez is offline
Citaat:
zet liever niet teveel online ivm plagiaat/studiegenootjes die t misschien lezen.
zzz.
Reageren

Regels voor berichten