Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-03-2008, 02:44
Verwijderd
Hallo,

Eerst en vooral even de schets van het probleem:

Na de installatie van een tweede harde schijf (Maxtor 6Y120L0) naast mijn oorspronkelijke harde schijf (Maxtor 6E040L0) zijn de temperaturen van de harde schijven de hoogte in geschoten. De temperaturen gaan tot een kleine 50° C. Dit vind ik persoonlijk nogal hoog, als je weet dat voor het plaatsen van de tweede schijf de temperatuur onder belasting ongeveer een 39° C was.

Schets van de pc zelf:

Ik heb een Gigabyte moederbord met een Pentium 4 processor (Prescot @ 3.45Ghz overclocked) en een Geforce 6600GT videokaart die overclocked is naar een 650Mhz. Deze geven zelf al redelijk wat hitte af, maar op beide onderdelen zit een Zalman koeler. Respectievelijk een CNPS7500-AlCu LED en op de videokaart een Fatal1ty FS-V7. In de case zelf zit vooraan een EdNet 92mm system fan en op de voeding zitten ook nog 2 standaard fans.

Nu vraag ik me af wat ik kan doen om de temperatuur van mijn harde schijven zelf te doen dalen. Iemand had me gezegd dat er koelers bestaan voor harde schijven zelf, maar ik vind hier niet direct iets van terug... Indien deze bestaan, hoe plaats je ze dan en maakt dit veel uit?

Indien ze niet bestaan, hoe kan ik de temperatuur naar beneden krijgen zonder een schijf uit de case te plaatsen? Ze zijn nu namelijk boven elkaar geplaatst en ik zie geen mogelijkheid er meer ruimte tussen te krijgen...

Hopelijk kan iemand me helpen. Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-03-2008, 06:46
Verwijderd
Harde schijf koelers halen volgens mij niet zo gek veel uit en nemen ook meer ruimte in. Zou in jouw case niet passen, zo te zien. Je hebt je overgeklokte cpu goed gekoeld, maar wordt de warme lucht ook uit je kast geblazen? Anders word het alsmaar warmer en warmer door de lucht van cpu en videokaart en bak je op die manier je schijven.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2008, 07:25
]{ing
]{ing is offline

Een dergelijke module in 3x 5.25 inch bay. Of een kleinere (Lian li ex 23 bijv.. die past in 2x 5.25)
Met citaat reageren
Oud 18-03-2008, 11:23
Verwijderd
Citaat:
Harde schijf koelers halen volgens mij niet zo gek veel uit en nemen ook meer ruimte in. Zou in jouw case niet passen, zo te zien. Je hebt je overgeklokte cpu goed gekoeld, maar wordt de warme lucht ook uit je kast geblazen? Anders word het alsmaar warmer en warmer door de lucht van cpu en videokaart en bak je op die manier je schijven.
Er is een 92mm fan die lucht naar binnenzuigt en normaal gezien moet de voeding de warme lucht van de cpu naar buiten blazen. Dit staat toch zo beschreven in de 'Inner case Airflow'.

Nu denk ik niet dat het door de warme lucht van de processor komt, want dan had dit ook toch het geval moeten zijn met maar 1 schijf?

Ik zal gewoon nog een extra fan plaatsen, heb nog 3 plaatsen waar ik een 92mm fan kan zetten. Als ze dan nog blijven verhitten ga ik maar gewoon vooraan een gat boren en daar een oude föhn plaatsen die koude lucht blaast

Maar ik bedenk me net iets: de schijf bovenaan is minder hoog dan die onderaan; Als ik deze nu even van plaats verwissel, dan kan er lucht tussen de twee schijven door. Hopelijk helpt dat dan een beetje.

@ ]{ing: Hoe wordt ik verondersteld zoiets in mijn case te krijgen? Ik heb nu al moeite om al mijn kabels een plaats te geven, laat staan zo'n grote HDD bay... Ik zal et eens nakijken maar ik vree dat dat echt niet in mijn case te plaatsen valt.

Alvast bedankt en ik laat nog wel iets weten hoe het zit na het omwisselen van de schijven.

Ciao
Met citaat reageren
Oud 18-03-2008, 12:03
Koning
Koning is offline
Los van de cpu, ik zou dat PCI kaartje onder je videokaart een aantal slots naar beneden verplaatsen zodat ook de videokaart zijn warmte kwijt kan en daar dus niet een warme hoek ontstaat.

En laten we eerlijk zijn Precott's zijn niet de koelste serie cpu's.
Oud 18-03-2008, 16:24
Verwijderd
Citaat:
Los van de cpu, ik zou dat PCI kaartje onder je videokaart een aantal slots naar beneden verplaatsen zodat ook de videokaart zijn warmte kwijt kan en daar dus niet een warme hoek ontstaat.

En laten we eerlijk zijn Precott's zijn niet de koelste serie cpu's.
Dat zal geen probleem zijn, de kaart zuigt onderaan de lucht aan en langs voor komt de warme lucht er uit. Deze kan direct naar buiten door een voorziene opening in de case zelf. Dat de CPU een warmtebron is is een feit, maar 38°C valt heel goed mee als je het mij vraagt. Zeker als je weet dat hij op 115% draait van de oorspronkelijke snelheid.

Nu heb ik de schijven verwisseld van plaats en er is een kleine verbetering: de onderste HDD draait nu op ongeveer 27°C maar de bovenste nog steeds op een kleine 42°C. Ik zal dan maar eens op zoek gaan naar een mogelijkheid om hier een fan voor te plaatsen.

Grtz
Met citaat reageren
Oud 18-03-2008, 16:36
Verwijderd
Je kunt er een fan voor plaatsen, dat is de beste (en goedkoopste) oplossing.
Er zijn inderdaad speciale HDD-koelers maar die hebben een aantal nadelen:
  • Kleine fans -> veel herrie, relatief korte levensduur
  • Duur
  • Groot, je hdd's zullen niet meer onder elkaar passen
  • Ineffectief, ze doen gewoon niet heel erg veel.
Ik zou je dus afraden om een speciale hdd koeler te gaan kopen. Als je je er zorgen om maakt, kun je het beste proberen te kijken of je er een fan voor kunt monteren.
Ik zou me geen zorgen maken om de temperatuur trouwens, uit onderzoek van Google is gebleken dat hdd's die warmer worden geen verkorte levensduur hebben in vergelijking met hdd's die actief gekoeld worden.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2008, 18:21
Verwijderd
OK, maar ik blijf erbij dat 42°C nogal hoog is zeker als de schijf niet wordt belast. Dus enkel Microsoft draait en wat muziek op de achtergrond. ik heb al wat ervaring met het koelen van zowat alles behalve de HDD en ik vond ook niet direct iets terug.

Anyway, ik ga op zoek naar een mini fan die ik er kan voorplaatsen. Ik denk zoiets van een northbridge koeler ofzo
Met citaat reageren
Oud 20-03-2008, 17:50
]{ing
]{ing is offline
@ ]{ing: Hoe wordt ik verondersteld zoiets in mijn case te krijgen? Ik heb nu al moeite om al mijn kabels een plaats te geven, laat staan zo'n grote HDD bay... Ik zal et eens nakijken maar ik vree dat dat echt niet in mijn case te plaatsen valt.

Antwoord:

Je kunt zo'n gekoelde HDD bay in 2x 5.25" of 3x5.25" slot plaatsen.. als je daar plaats hebt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten