Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-01-2008, 18:14
Verwijderd
Overdenking

Mijn mond beweegt,
mijn lippen schreeuwen,
maar de adem uit mijn longen
vormt niet de klanken van mijn hart.

Onzichtbare handen slaan ineen
als dragende bouwstenen op zachte grond.
Ze trekken een defensieve muur op
rond de kleuren van mijn gevoel.

Wolken van gedachten trekken langzaam voorbij
aan de horizon van mijn bewustzijn.
In stilte laat ik dit moment voorbij glijden
terwijl het gras mijn voeten kietelt.

Het is lang geleden dat ik op scholieren.com gepost heb, het is lang geleden dat ik op dit subforum gepost heb en het is lang geleden dat ik weer wat gedachten en gevoelens op papier heb kunnen zetten.
Gelukkig is er een stijgende lijn te zien op het moment en vandaar dat ik één van mijn eerste nieuwe schrijfsels hier post.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. Ben zelf niet tevreden over de titel en ook niet over het woordje 'defensieve'. Misschien weglaten, misschien een ander woord?
Alle suggesties en elk commentaar is welkom.

Groetjes,
Loontjuh
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-01-2008, 00:30
Reynaert
Reynaert is offline
Hey Loontjuh,

Het eerste wat me opviel aan je gedicht is dat ik de indruk krijg dat je op meerdere punten in het gedicht niet de juiste woorden kon vinden om je uit te drukken. Anders gezegd: voor mijn gevoel schrijf je te omschrijvend. Je hoeft natuurlijk niet alles heel direct te formuleren, maar vaag of algemeen doen om het vaag of algemeen doen heeft ook niet veel zin natuurlijk. Ik zal een paar voorbeelden geven van die omschrijvende stijl:

de klanken van mijn hart

dragende bouwstenen

defensieve muur

de horizon van mijn bewustzijn

Snap je wat ik bedoel? Verder geeft je gedicht mij ook niet de indruk dat het méér is dan zomaar een overdenking, hoewel dat het gedicht juist interessant zou maken met die titel. Dit komt doordat het niet zo verrassend is (mede door die omschrijvende stijl), bovendien komt het einde op mij nogal plompverloren over. Misschien kan je eens proberen om een duidelijk thema te verzinnen voor een gedicht, en misschien helpt het ook om een soort van (onzichtbare) driedeling aan te brengen, opening, midden en slot. Hierdoor verbindt je functies aan delen van je gedicht en ben je wellicht meer gefocussed op de lezer dan alleen het uiten van je gevoel.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2008, 00:38
Verwijderd
Hey. Dank je voor je commentaar.
Het is interessant om het eens van een andere kant te bekijken.
Ik snap wat je bedoelt met omschrijvende stijl, maar dat was ook wel een beetje de bedoeling. Dat is ook wel een beetje hoe ik schrijf. Als ik het zo plompverloren neerkwak zoals ik het bedoel voelt het voor mij zo dood ofzo. Kan dat niet echt omschrijven. Toch wel een goede review om dat eventueel wat anders te omschrijven of vorm te geven in het vervolg. Het maakt me wel even extra bewust ervan

Opening, midden en slot is zeker een goede tip en ik zal eens in het vervolg proberen of ik dat aan kan brengen in mijn schrijfsels.

Wat is voor jou trouwens het verschil tussen verrassend en plompverloren? Hahaha... Ik snap trouwens deze zin niet helemaal: Verder geeft je gedicht mij ook niet de indruk dat het méér is dan zomaar een overdenking, hoewel dat het gedicht juist interessant zou maken met die titel.

Anyway, dank je al voor dit commentaar. Het is eens goed om een kritische kijk gekregen te hebben.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten