Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Ik ben wel redelijk zuinig op m'n auto.
Ik heb 'm nog maar twee maanden dus eerst waste ik 'm elke week maar inmiddels 1 keer per 3/4 weken. En dat doe ik gewoon zelf. Verder rij ik 'm wel eerst warm. En als ik 's zin heb dan laat ik 'm flink werken, maar dat dan wel wanneer die warm is. En qua onderhoud ben ik weer minder netjes. Let er niet zo op. Alstie gekeurd moet worden krijgt ie ook een beurt geloof ik. En m'n auto geeft ook aan nav km-stand wanneer er weer een onderhoudsbeurt gedaan moet worden. Het oliepeil en verlichting controleer ik eens per maand ofzo. M'n auto parkeer ik daar waar plaats is. Heb al wel een deurdeukje van iemand anders dus misschien wel 's verstandig om toch 's op te letten waar ik 'm parkeer. |
![]() |
|
Ik ben er wel zuinig op, maar ook realistisch mee. Dat wil zeggen; ik weet dat het desnoods allemaal wel weer te herstellen valt. Extreme uitzonderingen daar gelaten
![]() Warmrijden probeer ik wel te doen, maar ik moet altijd vrij vlot na vertrek vanuit nagenoeg stilstand een 80-weg op waar mensen graag doorrijden. Dus soms zit het er niet in en moet ik hem een beetje opjagen. Onderhoud doe ik als ik merk dat er iets mis mee is of gewoon bij een apk en beurt. Dan laat ik ook altijd wel alles doen. Ook als ik van plan ben er een lange tocht mee te maken dan zal ik hem wel voor een soort van vakantiebeurt even door laten nemen. Schoonmaken doe ik meestal als hij netjes voor de dag moet komen, bijvoorbeeld als we een dagje gaan toeren of naar iets bijzonders gaan. Anders heeft het weinig nut; ik moet regelmatig een bermpje meepakken op die smalle weggetjes hier, en vooral na nat weer is hij zo weer vies. Parkeren interesseert met niet zo. Hij staat hier gewoon op de oprit, en in de stad of het dorp zet ik hem gewoon neer waar plek is. Over parkeerdeukjes of krasjes maak ik me geen zorgen, die zitten er al genoeg in ![]() ![]() Ik doe wel mijn best om hem in goede conditie te houden en - als ik er zin in heb - hem er schoon uit te laten zien, maar ik accepteer wel dat het een gebruiksvoorwerp is. Er kan van alles mee gebeuren.
|
Wat voor auto's hebben jullie?
![]() En ik spreek even namens m'n vader. Hij wast 'm nooit en doet 'm ook nooit door de wasstraat. Is vast niet zo goed, maar ach. Hij rijdt er bijna elke dag in, en hij rijdt rustig. Ik rij er af en toe in en trap 'm dan wel op z'n staart ![]()
|
Wassen? haha, ik haal af en toe een spons over m'n nummerplaat als die niet meer leesbaar is of ik gooi er eens een emmer water overheen als ik niets meer zie door m'n achterruit...
Vogelstront haal ik er wel altijd even af, maar dat is meer omdat dat gewoon kut is voor je lak. Opruimen doe ik vrijwel nooit, als je het dashbordkastje open doet flikkert er meteen vanalles uit omdat het volgepropt zit. Verder slingeren er overal lege blikjes en lege cigarettenpakjes. Warm rijden doe ik altijd, bandenspanning + vloeistoffen controleer ik regelmatig. Doe hem áltijd op slot (maar heb dan ook zo'n afstandsbedieninkje, dus erg veel moeite is het niet). Ik parkeer hem het liefst niet in een parkeergarage (hij is wat verlaagd, ik kom die heuvels niet op en af zonder de bumper flink bij te schuren). Kijk ook altijd uit voor parkeerdeuken, maak soms zelfs foto's van kentekens als ik weet dat er goede kans is dat er deuken inkomen. Meestal zijn het van die mensen die op de drukste parkeerplaats hier hem niet fatsoenlijk in het vak zetten, waardoor er echt maar een paar centimeter tussen die auto en mijn auto zit (met zijn bestuurderskant ingesloten zeg maar) zodat hij/zij echt onmogelijk in zijn/haar auto kan komen. Even een kiekje van de kentekenplaat voor de zekerheid, moet die lul/trut maar leren parkeren ![]() Oh, ik haal trouwens ook áltijd het frontje van m'n radio af, dat ding is net nieuw, zou toch zonde zijn als die ineens weg was ![]() Conclusie: Hij ziet er stukken afgeragder uit dan dat 'ie werkelijk is ![]()
|
Ik heb wel dat verhaal meegekregen van een super-Alfa Romeo fanaat die dat standaard deed als hij zijn auto parkeerde. Van alle auto's voor, achter en naast die van hem foto's maken en bij terugkomst controleren of er wat aan zijn auto was verandert, want o wee als er een parkeerdeukje in zat
![]() Zelf vind ik het sowieso wat raar gedrag om foto's te maken voor het geval er een parkeerdeukje in zit, maar ik kan het ergens wel voorstellen als je bloed, zweet, tranen en geld in je auto hebt gestoken ![]() En ik haal nooit het frontje van mijn radio af. Nou ja, misschien tijdens de carnavalnachten als ik hem bij het kadaster in Breda neerzet (kennis gebruikt dan een speciale pas van zijn vader die er werkt, lekker dichtbij de stad parkeren). Maar waar ik zelf woon is het ook gewoon niet nodig, eigenlijk. Uiteraard herinnert de radio mij er wel keurig aan als ik de auto afzet.
|
Het is voor mij met name een gebruiksvoorwerp, maar ik behandel hem wel met respect. Netjes warmrijden en af laten koelen, elke 2 weken even door de wasstraat (want lui), sowieso elke week even stofzuigen want ik woon zo ongeveer in dat ding. Verder haat ik rondslingerende dingen in mn auto, dus ik hou 'm wel redelijk netjes
Beurten krijgt ie netjes bij de dealer, daar wordt niet op bezuinigd ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb geen auto
![]() ![]() |
![]() |
|
Ik ben er best zuinig op. Mijn Xantia staat sowieso altijd in de garage, wassen doe ik in deze tijd van het jaar wat minder omdat hij toch gelijk weer vies word. Ik gebruik hem eigenlijk alleen in het weekend, maar meestal is ie daarna best vies.
Onderhoud hoeft niet zo vaak aangezien ik er niet zo veel mee rijd (ongeveer 10.000 per jaar), verder laat ik de auto wel netjes warm worden voordat alle pk's te voorschijn mogen komen. Verder ben ik ook altijd zuinig op mijn velgen, dat is ook de reden dat ik liever niet langs een stoeprand parkeer. ![]() Mijn Berlingo is eigenlijk puur werkpaard. Hij word best wel af en toe gewassen, in de zomer meer als in de winter, ik rijd er ongeveer 40.000 per jaar mee, de laatste beurt was in 2006 en dat is inmiddels al zo'n 40.000 km geleden. Hij kan dus wel weer een beurt gebruiken. Het probleem is alleen dat hij het altijd doet en eigenlijk niet echt onderhoud vraagt. Er zitten wel pas nieuwe banden onder, maar verder hoeft er weinig aan te gebeuren. Dus tjah, wat is zuinig? Je auto elke dag wassen? Onderhoud om de zoveel kilometer? Ik geef pas onderhoud als ik denk dat het nodig is.
|
Alles dat er aan gedaan wordt is af en toe stofzuigen, in de zomer wassen (staat onder lekkende bomen) en technisch onderhoud.
De rest interesseerd me niet zo. De radio is remote display, maar dan zonder de remote display zodat ik geen idee heb welk station ik naartoe draai. Stuur je naar links, dan valt de rechterbox uit, stuur je naar rechts, dan gaat die weer aan. De ventilatie, daarvan zijn drie van de dingen waarmee je de luchtstroom richt kapot (zusjes met luchtfrisser die het er bot in rossen zonder te weten hoe het moet, yippie), en er zit een trilling in het plastic van de rechterdeur. Ik denk zo dat er op de koppeling ook aardig wat krassen zitten aangezien zowel mijn vader als mijn zusje totaal niet om kunnen gaan met die versnellingsbak, zodat het geheel nogal eens langs elkaar schraapt. Ik kan me zo voorstellen dat de banden het zwaar hebben omdat ik de zeer bochtige randweg hier altijd met de maximumsnelheid van 50 neem, terwijl 35 gebruikelijk is. Het is een beetje hangen in de bocht als je zoals ik netjes binnen de lijntjes blijft, maar als je alleen zit ben je dan wel 5 minuten sneller op normaal 9 minuten totaal de bebouwde kom uit. Ja, en als het zwaar gesneeuw of geijzeld heeft schep ik er genoegen in om een beetje slippen te oefenen. Zal vast niet gezond zijn voor de handrem of de banden, maar goed, lol moet er ook zijn. ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Het kan heel makkelijk gebeuren dat op de één of andere manier een deur uit je handen glijdt of wat dan ook. Dus parkeerdeukjes zijn gewoon een risico van het parkeren.
|
Ik deel mijn auto met m'n moeder. We houden hem wel helemaal netjes en schoon van binnen, t is geen vuilnisbak. De buitenkant word zo af en toe eens gewassen maar hij is nooit zo vies van die korte beschaafde stukjes die we rijden. Onderhoud etc. is niet mijn terrein. Netjes optijd tanken en opletten met de deuren want die van een clio zijn zo onbeschoft groot!
Uiteraard netjes op slot. Loop nog regelmatig een keer terug want ik vergeet altijd dat ik hem al op slot gezet heb...
|
de auto deel ik met mijn broer , en word vrij ok verzorgd, netjes om de zoveel tijd een beurt, af en toe even wassen.
mijn motor heeft helemaal niks te klagen, binnekort weer een grote beurt, en ik poets bijna elke 3 weken á maand. maarja wat wil je met dat pokken chroom overal, ziet er leuk uit maar roest als ik een weet niet wat..
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
De tank leegrijden doe ik nooit, want ik ben daardoor ooit 1x gestrand en dat wil je echt niet hebben als je links rijd op een driebaanssnelweg. ![]() Onderhoud gebeurt meestal door kennissen of vati, die bijklussen in autodingetjes enzo. Ik woon in een probleemwijk, dus parkeer mijn auto het liefste recht voor de deur, ook al omdat ik dan snel kan instappen. Bij mijn werk pobeer ik 'm meestal in een rustig zijstraatje te parkeren, en als ik 'm bij mijn ouders wegzet hoef ik nergens naar te kijken, want die wonen buitenaf.
|
![]() |
Met 'de tank leegrijden' in de openingspost (tussen aanhalingstekens) wordt hier het spreekwoordelijke 'tank leegrijden bedoeld. Oftewel, lekker zinloos rondrijden en je brandstof opstoken puur en alleen maar omdat je dan lekker met je geliefde voertuig op stap bent.
En dus niet letterlijk je tank tot de laatste druppel leegrijden. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |