Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Vraag & Aanbod

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-01-2008, 12:22
D-sire
D-sire is offline
Hoi allemaal,

Ongeveer anderhalve maand geleden kocht ik twee gladharige cavia zeugjes. Die bleken bij aanschaf zwanger te zijn, want afgelopen weekend zijn ze beiden bevallen van een nestje van drie jonkies.

Ik heb nu dus zes hele lieve kleine cavia's die sowieso de eerste vier weken bij de moeder moeten blijven. Daarna zal ik er afstand van moeten doen.

Mijn vraag aan jullie is of je wellicht geïnteresseerd bent in één (of liever twee) jonge cavia('s). Ik heb het geslacht nog niet vast kunnen stellen, maar zodra ik weet hoeveel beertjes en hoeveel zeugjes ik heb kan ik je dat vertellen. Ik hoor het graag

Oud 30-01-2008, 18:39
metallica
metallica is offline
Ahhh, wat lief Jammer genoeg heb ik al drie ratten en past er echt geen cavia bij, maar ze zijn écht heel schattig...
Oud 30-01-2008, 19:45
Dott
Dott is offline
ik ben dus niet de enige die een tijd terug een zwangere cavia had gekocht..
gebeurd echt te vaak.
Ze zijn onwijs lief, maar wij hebben er hier al 3, en in mn nieuwe huis komen katten, dus helaas.
Oud 31-01-2008, 10:32
Stefanie
Stefanie is offline
Je kunt het beste geen dieren in een dierenwinkel kopen, maar bij een erkende fokker. Die weet wat er met zijn dieren gebeurt. Het gebeurt dan ook (bijna) nooit dat een zeugje zwanger is, zonder dat diegene het weet.
Oud 31-01-2008, 13:01
D-sire
D-sire is offline
Citaat:
Je kunt het beste geen dieren in een dierenwinkel kopen, maar bij een erkende fokker. Die weet wat er met zijn dieren gebeurt. Het gebeurt dan ook (bijna) nooit dat een zeugje zwanger is, zonder dat diegene het weet.

Ik had erover gelezen op internet dat dat weleens voorkwam, maar ging er niet vanuit dat dat bij mij het geval zou zijn. Wel dus Ach, het is een les en die kleintjes zijn eigenlijk ook gewoon heel schattig om te zien.

Ben overigens wel terug geweest naar de dierenwinkel waar ik ze heb gekocht en ik kan ze daar gewoon kwijt over een week of vier, mocht ik er zelf geen nieuw thuis voor kunnen vinden.
Oud 01-02-2008, 11:16
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Ik had erover gelezen op internet dat dat weleens voorkwam, maar ging er niet vanuit dat dat bij mij het geval zou zijn. Wel dus Ach, het is een les en die kleintjes zijn eigenlijk ook gewoon heel schattig om te zien.

Ben overigens wel terug geweest naar de dierenwinkel waar ik ze heb gekocht en ik kan ze daar gewoon kwijt over een week of vier, mocht ik er zelf geen nieuw thuis voor kunnen vinden.

Ik zou ze naar een caviaopvang brengen, anders zit er straks perongeluk weer een beer tussen en zijn alle zeugen opnieuw zwanger. Een caviaopvang heeft er veel meer ervaring mee.

Je weet dat de beren na drie weken bij hun moeder vandaan moeten? De zeugen mogen zo lang blijven als je wil.
Oud 01-02-2008, 11:29
Verwijderd
Citaat:
Ik zou ze naar een caviaopvang brengen, anders zit er straks perongeluk weer een beer tussen en zijn alle zeugen opnieuw zwanger. Een caviaopvang heeft er veel meer ervaring mee.

Je weet dat de beren na drie weken bij hun moeder vandaan moeten? De zeugen mogen zo lang blijven als je wil.
Inderdaad, breng ze alsjeblieft niet bij de dierenwinkel. En koop ook nooit weer dieren bij de dierenwinkel. Niet alleen omdat er een kans is dat ze zwanger zijn, maar ook omdat ze uit de broodfok komen. Daarnaast weet je niet wat voor bloedlijnen er in zitten en wat voor ziektes ze hebben of kunnen krijgen. Bij een echte fokker betaal je misschien 5 euro meer, maar dan stimuleer je de broodfok niet en weet je zeker dat je een gezond dier uit een warm thuis krijgt.
Oud 01-02-2008, 20:19
Voleuse
Voleuse is offline
Trouwens: hoe je het geslacht kan testen (pas als ze 4 weken oud zijn, anders zijn ze nog te klein) Draai de cavia om. Leg 2 vingers tussen de achterpoten en druk lichtjes. Als er een piemel tevoorschijn komt is het dus een mannetje
Oud 02-02-2008, 01:18
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Trouwens: hoe je het geslacht kan testen (pas als ze 4 weken oud zijn, anders zijn ze nog te klein) Draai de cavia om. Leg 2 vingers tussen de achterpoten en druk lichtjes. Als er een piemel tevoorschijn komt is het dus een mannetje
Een kenner kan het al bij de geboorte zien
Oud 02-02-2008, 01:19
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
maar ook omdat ze uit de broodfok komen. Daarnaast weet je niet wat voor bloedlijnen er in zitten en wat voor ziektes ze hebben of kunnen krijgen. Bij een echte fokker betaal je misschien 5 euro meer, maar dan stimuleer je de broodfok niet en weet je zeker dat je een gezond dier uit een warm thuis krijgt.
Helemaal mee eens. Helaas snappen veel mensen dit (nog) niet als ik het ze uitleg.
Oud 02-02-2008, 06:46
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Goed, deze discussie ook weer geweest, nu weer ontopic

Regels voor berichten