Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-01-2008, 12:31
confused
confused is offline
Hee lieve mensen ik ben een tijdje van scholieren af geweest, maar met vragen kom ik altijd weer terug.
Ik heb nu bijna een half jaar een vriend, en ik woon met hem samen, dus het gaat heel goed.
Ben echt blij met hem.
Maar ik zit ergens mee, ik ben jaloers, nu denk ik dat jaloezie wel gezond is, een teken dat je je vriend niet kwijt wil.
Maar ik zie elk meisje gewoon als concurrentie.
Hij heeft ook erg veel vriendinnen en als we naar de kroeg gaan, zit hij alleen maar met die meisjes te praten en sta ik er maar een beetje bij.
Ik kan er ook niet tegen als ik uit me werk kom , en hij gaat op msn met een meisje een paar uur kletsen.
Zo kan ik meer dingen noemen, ik wil soms ook in zijn telefoon kijken, ik weet dan meer mensen dat doen maar toch het voelt slecht.

Hebben meer mensen hier last van?
Ik heb al tegen hem gezegd dat ik jaloers ben en dat ik mensen zie als concurrentie..

Heeft iemand tips voor mij ?
Want ik vind hem heel lief en ik wil niet dat dit uitkomt op wantrouwen.
Dank jullie wel
Oud 15-01-2008, 12:50
Thee Muts
Thee Muts is offline
Enig idee waar jouw jaloersheid vandaan komt? Geeft je vriend daar reden voor; dingen in je verleden die gebeurd zijn; zit het gewoon in je aard? Als je weet waar je jaloersheid (wat eigenlijk bijna altijd voortkomt uit onzekerheid) vandaan komt, is het misschien makkelijker om er mee om te leren gaan en er iets mee te doen. In de meeste gevallen komt het toch neer op leren vertrouwen op jezelf, je partner en de relatie die jullie hebben; oftewel die onzekerheid kwijt zien te raken.

Wat zei je vriend er trouwens van toen jij je jaloersheid en concurrentiegevoelens uitsprak? Ook krijg ik een beetje het idee dat je erg aan je vriend hangt en wellicht wat afhankelijk van hem bent. Dit door uitspraken als 'Hij heeft ook erg veel vriendinnen en als we naar de kroeg gaan, zit hij alleen maar met die meisjes te praten en sta ik er maar een beetje bij.' en 'Ik kan er ook niet tegen als ik uit me werk kom , en hij gaat op msn met een meisje een paar uur kletsen.' Zou je je niet veel beter voelen als je op dat soort momenten gewoon ook dingen voor jezelf had, ipv te 'wachten' tot hij zijn aandacht weer op jou richt? En als jullie naar de kroeg gaan samen, zijn daar toch ook wel mensen waar jij gewoon leuk contact mee kan hebben? Zo niet, ga daar dan ook eens aan werken, scheelt ook al een stuk denk ik.
Oud 15-01-2008, 13:00
Anika
Hij is met jou samen omdat hij jou leuk vindt en graag bij jou wil zijn. Jullie wonen zelfs samen, dat geeft aan dat hij jullie relatie serieus neemt. Als hij wat met een ander meisje zou willen zou hij toch geen relatie met je hebben?
Met citaat reageren
Oud 15-01-2008, 13:12
Verwijderd
Citaat:
Als je weet waar je jaloersheid (wat eigenlijk bijna altijd voortkomt uit onzekerheid)
Onzin. Jaloezie zit er genetisch ingebakken, omdat het niet voordelig is voor je genen als je partner vreemdgaat.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2008, 13:18
stout!
stout! is offline
Citaat:
Onzin. Jaloezie zit er genetisch ingebakken, omdat het niet voordelig is voor je genen als je partner vreemdgaat.
Een bepaalde mate van jaloezie misschien, maar hoe verklaar je dan de enorme verschillen?
Oud 15-01-2008, 13:23
AzN
AzN is offline
't Is sowieso vervelend als je met iemand uitgaat die constant met anderen staat te praten. Misschien kun je beter met je vriendinnen uitgaan en andere dingen (bijv. uit eten gaan, naar de film gaan, shoppen) doen met je vriend?

Hetzelfde geldt voor dat 'thuiskomen en je vriend gaat MSN'en'-verhaal. Als hij dat iedere dag zou doen, zou ik me er ook onzeker door voelen. Doen jullie later op de avond wél weer dingen samen (bijv. koken/eten, DVD'tje kijken, naar vrienden gaan)?

't Klinkt heel gemeen (zo bedoel ik 't dus niet), maar ik kan me voorstellen dat jullie elkaar nauwelijks meer iets te vertellen hebben als jullie elkaar continue op de lippen zitten. Misschien dat hij daarom meer contact met anderen (en niet specifiek met meisjes) zoekt? Bovendien neem ik aan dat je niet altijd al zo jaloers bent geweest, je zou daarom 'ns bij jezelf kunnen nagaan waardoor dat nu wél zo is. Ligt 't aan jou of is je vriend zich anders gaan gedragen?
Oud 15-01-2008, 18:34
remy476
remy476 is offline
Citaat:
Hij is met jou samen omdat hij jou leuk vindt en graag bij jou wil zijn. Jullie wonen zelfs samen, dat geeft aan dat hij jullie relatie serieus neemt. Als hij wat met een ander meisje zou willen zou hij toch geen relatie met je hebben?
qft
Oud 15-01-2008, 18:41
Inanis
Inanis is offline
18 jaar en al samenwonen en zo afhankelijk zijn.

zou eigenlijk zeggen.. geniet van t leven. maarje dat is jouw keuze.
Oud 15-01-2008, 20:47
Verwijderd
Citaat:
Een bepaalde mate van jaloezie misschien, maar hoe verklaar je dan de enorme verschillen?
Niet iedereen heeft dezelfde genen.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2008, 20:55
Thee Muts
Thee Muts is offline
Citaat:
Niet iedereen heeft dezelfde genen.
Klopt. Maar genetisch gezien is het niet voordelig om zo'n grote aanleg voor jaloezie te hebben en dit ook te uiten, dat je daarmee je partner wegjaagt. En geloof me, dat gebeurd vaak genoeg. Dus nee, verschillende maten van jaloezie zijn niet enkel een genetisch voordeel om je partner bij je te houden.
Oud 15-01-2008, 20:57
baboon
baboon is offline
Waarom ga jij dan ook niet gewoon met anderen staan praten? Je zult zien dat je je dan een stuk minder ergert. Je moet jezelf ook een beetje kunnen vermaken hoor.

Daarbij ben ik ook nooit zo'n voorstander van constant met je vriend uitgaan, je doet al zoveel samen, gun hem ook een avondje met zn vrienden. Simpelweg niet focussen op die meisjes waar ie mee praat, hij woont met jou samen dus dat zal een reden hebben

En dat msnverhaal.. dat heb je als je samenwoont, dan zie je dat soort dingen ook van elkaar. Vind het geen reden voor jaloezie ofzo, jij msnt vast ook wel eens met een vriend
Oud 15-01-2008, 21:00
Crimson
Crimson is offline
Tja, hangt ervanaf wat ze op msn bespreken natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2008, 22:01
Verwijderd
Citaat:
Klopt. Maar genetisch gezien is het niet voordelig om zo'n grote aanleg voor jaloezie te hebben en dit ook te uiten, dat je daarmee je partner wegjaagt. En geloof me, dat gebeurd vaak genoeg. Dus nee, verschillende maten van jaloezie zijn niet enkel een genetisch voordeel om je partner bij je te houden.
Ja, natuurlijk is er een grens, maar dat ontken ik toch ook nergens?
Met citaat reageren
Oud 16-01-2008, 14:47
confused
confused is offline
Aan het antwoord van Anika heb ik nog het meest.
De rest wijst maar een beetje met z'n vinger.
Oud 16-01-2008, 16:11
llell
llell is offline
Persoonlijk vond ik de reactie van Anika behoorlijk kort door de bocht. Theoretisch gezien zou een relatie je de garantie moeten bieden dat jouw vriend jou de leukste vindt/als enige leuk vindt, maar in praktijk hoeft dat niet zo te zijn. Wat ze eigenlijk zegt is; stel je niet zo aan.

Ik kan heel goed begrijpen dat je jaloers bent bij het gedrag wat jouw vriend vertoont. En natuurlijk zijn er dan mensen die in zo'n situatie niet onzeker zouden worden, maar jij wordt dat wel, en daar moet jouw vriend (tot op een bepaalde hoogte) rekening mee houden.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2008, 16:46
Inanis
Inanis is offline
hij moet dat wel ja.. als hij tenminste een beetje rekening met haar wil houden.
als hij het niet doet echter, bestaat er een kans dat zij zich nog meer gaat storen.

maarja dat is denk ik zo'n beetje het enige echte goede advies dat hier te geven is naast gewoon goed te praten met je vriend..
om meer je eigen ding te doen, met je eigen vriendinnen/vrienden om te gaan bij bijv dat uitgaan.
tis toch niet zo dat jullie alles samen moeten doen.. en altijd aandacht voor elkaar moeten hebben?
sterker moet je dat uberhaupt willen?
Oud 16-01-2008, 17:08
stout!
stout! is offline
Citaat:
Aan het antwoord van Anika heb ik nog het meest.
De rest wijst maar een beetje met z'n vinger.
Nee, Anika zegt wat je wil horen.
Maar uit haar antwoord heb je blijkbaar opgemaakt dat er geen probleem meer is en is je jaloezie (waar de rest op reageerde) verdwenen? Prima.
Oud 17-01-2008, 15:20
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
En de reactie van Anika is ook een beetje naief. Als het waar zou zijn, hoe komt het dan dat zoveel mannen (en vrouwen) vreemdgaan?

Citaat:
Maar ja, als jij dit graag wilt horen, prima. Er zijn andere forumers die ook inhoudelijke reacties hebben gegeven. Lees het topic nog maar eens na
Oud 17-01-2008, 15:27
Armoed
Armoed is offline
lol@kazet.

Genen hebben geen ruk te maken met de nuancering van jaloezie.
Oud 17-01-2008, 17:46
Verwijderd
Citaat:
lol@kazet.

Genen hebben geen ruk te maken met de nuancering van jaloezie.
Iedereen wordt in meer of mindere mate jaloers geboren, wat verschilt is hoe je er mee omgaat. Maar voor iemand die genen heeft voor extreem jaloers gedrag zal dat natuurlijk moeilijker zijn dan voor iemand die relatief niet-jaloerse genen heeft.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2008, 17:53
Anika
Citaat:
En de reactie van Anika is ook een beetje naief. Als het waar zou zijn, hoe komt het dan dat zoveel mannen (en vrouwen) vreemdgaan?
Nouja, om er nou maar meteen van uit te gaan dat ie vreemd gaat.. Uit de beginpost kan ik in ieder geval niet opmaken dat dat het geval is, dus waarom zou de ts haar vriend moeten wantrouwen? Het is toch niet iets raars om ook vrienden van het andere geslacht te hebben? Neemt niet weg dat hij wel wat meer rekening met haar kan houden en haar thuis of tijdens het uitgaan wat meer aandacht kan geven natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2008, 18:11
Verwijderd
Citaat:
Nouja, om er nou maar meteen van uit te gaan dat ie vreemd gaat.. Uit de beginpost kan ik in ieder geval niet opmaken dat dat het geval is, dus waarom zou de ts haar vriend moeten wantrouwen? Het is toch niet iets raars om ook vrienden van het andere geslacht te hebben? Neemt niet weg dat hij wel wat meer rekening met haar kan houden en haar thuis of tijdens het uitgaan wat meer aandacht kan geven natuurlijk.
Spekkie zegt toch niet dat de rest er vanuit gaat dat hij vreemd gaat.. Ze zegt imo enkel dat jij alleen zegt wat de TS wil horen, en dat daarmee haar jaloezie inene weg zou zijn. Niks over wantrouwen van haar vriend of watever.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2008, 09:00
Anika
Citaat:
Spekkie zegt toch niet dat de rest er vanuit gaat dat hij vreemd gaat.. Ze zegt imo enkel dat jij alleen zegt wat de TS wil horen, en dat daarmee haar jaloezie inene weg zou zijn. Niks over wantrouwen van haar vriend of watever.
Nouja, dan heb ik het blijkbaar verkeerd begrepen.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2008, 11:13
Verwijderd
Citaat:
Iedereen wordt in meer of mindere mate jaloers geboren, wat verschilt is hoe je er mee omgaat. Maar voor iemand die genen heeft voor extreem jaloers gedrag zal dat natuurlijk moeilijker zijn dan voor iemand die relatief niet-jaloerse genen heeft.
Hoe weet je dat? Waar baseer je die uitspraken op dan? Is er waterdicht bewijs dat jaloezie vastgelegd is in je genen?

Ik ben het niet per se met je oneens, namelijk, maar vraag me wel af wat je bronnen zijn zeg maar. Ik wilde in eerste instantie zeggen dat ik tegenwoordig veel minder jaloers ben dan voorheen, maar dat klopt eigenlijk niet. Wat jij zegt, het is hoe je ermee om gaat. Ik ga er nu heel anders mee om en kan me er veel sneller overheen zetten, de jaloezie beheerst me niet zo en het gevoel stoort me minder dan voorheen.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2008, 14:21
Inanis
Inanis is offline
nja het is sowieso iets genetisch, jaloezie is één van onze belangrijkste instincten.
je zintuigen waarnemen dat anderen meer hebben, of dat iemand of iets dat je leuk vind al door een ander/anderen wordt 'gebruikt'
je instinctieve reactie is een gevoel van afgunst en hebzucht/lust.
heel logisch, omdat wil je de kans vergroten om je genen voort te produceren, dan moet je niet alles aan anderen gunnen, maar ook zelf proberen zoveel mogelijk te pakken.
en daar is motivatie voor nodig, nl jaloersheid.
Advertentie
Oud 18-01-2008, 15:14
remy476
remy476 is offline
Nja...ik zie in mijn relatie dat ik soms ook wel jaloers ben. Ik moet er maar mee omgaan. Van de andere kant vind ik het ook een beetje dom. Waarom zou ze niet met andere jongens mogen praten. Ik mag toch ook met andere meisjes praten. En geloof me: daar waar we samen zijn, praat ik vaker met een meisje dan zij met een jongen.

k vind het juist goed dat ze het ook doet waar ik bij ben (tot op een zekere hoogte en dan ga ik klagen bij haar, maar dat is nog nooit gebeurd). Ik zou het vreemd vinden als ze alleen met jongens zou praten als ik er niet bij ben, en ik het viavia moet horen.
Oud 18-01-2008, 16:26
terilekst87
terilekst87 is offline
Citaat:
Zo kan ik meer dingen noemen, ik wil soms ook in zijn telefoon kijken, ik weet dan meer mensen dat doen maar toch het voelt slecht.
Euhm.. omdat het ook slecht is?
Je zegt dat je een relatie hebt met je vriend, dat het goed voelt, maar uiteindelijk geef je aan dat je hem voor geen meter (nou ja, milimeter) vertrouwd.
Dan vraag ik me af waar jij het idee vandaan haalt dat het goed gaat.
Sowieso ben ik van mening dat als je 18 bent, een half jaar een relatie hebt met iemand en dan al samen gaat wonen het gedoemt is om te mislukken... Maar daar zijn de meningen over verdeeld.
Oud 18-01-2008, 19:07
Verwijderd
Citaat:
Hoe weet je dat? Waar baseer je die uitspraken op dan? Is er waterdicht bewijs dat jaloezie vastgelegd is in je genen?

Ik ben het niet per se met je oneens, namelijk, maar vraag me wel af wat je bronnen zijn zeg maar. Ik wilde in eerste instantie zeggen dat ik tegenwoordig veel minder jaloers ben dan voorheen, maar dat klopt eigenlijk niet. Wat jij zegt, het is hoe je ermee om gaat. Ik ga er nu heel anders mee om en kan me er veel sneller overheen zetten, de jaloezie beheerst me niet zo en het gevoel stoort me minder dan voorheen.
Ik heb er geen bewijs voor, maar het is wel zo dat gedrag alleen maar veroorzaakt kan worden door genen (getriggerd door één of andere omstandigheid) óf de omgeving (een cultuur die tegen het "normale" gedrag ingaat). Aangezien jaloezie in de meeste culturen sterk afgekeurd wordt, lijkt het me onwaarschijnlijk dat het het laatste is.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2008, 17:06
Verwijderd
Maar als jaloezie al aan te wijzen in je genen is, dan zal het een complex setje genen zijn en niet één. Helaas. Daar weten we echt nog veel te weinig over.

OT: Rationaliseren is het enige dat een beetje helpt tegen jaloezie, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2008, 06:09
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
En nu weer ontopic!

Citaat:
Hebben meer mensen hier last van?
Ik heb al tegen hem gezegd dat ik jaloers ben en dat ik mensen zie als concurrentie..
Want ik vind hem heel lief en ik wil niet dat dit uitkomt op wantrouwen.
Dank jullie wel
Oud 25-01-2008, 15:46
confused
confused is offline
Jezus vrouwen zijn echt bitchen....
Ik heb het hartstikke leuk met mijn vriend hou heel veel van hem, het enige waar ik mee zit is dat ik last heb van jaloezie , wat een gevoel is.. en ik vroeg wat ik er aan kon doen, maar stik er lekker in..
Oud 25-01-2008, 15:52
Inanis
Inanis is offline
mwah mannen ook wel joh.
Oud 25-01-2008, 18:40
Magican
Magican is offline
Citaat:

Mensen niet zien als concurrentie
Reageren

Regels voor berichten