Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-02-2008, 21:36
Verwijderd
Bij mij is het donderdag zo ver, ze gaan dan (in het ziekenhuis, bij de kaakchirurg) mijn verstandskiezen eruit halen (per 2, dus plaatselijke verdoving).
Ik heb de (oude) topics doorgelezen, maar ik had nog een vraag. Hoe lang lig je zegmaar uit de roulatie?
Is de kans aanwezig dat k zaterdagavond gewoon een wedstrijd(korfbal) kan/mag spelen?
Zijn er nog echt dingen die ik moet weten van te voren? En wat kan ik het beste eten enzo?
Met citaat reageren
Oud 13-02-2008, 10:55
Verwijderd
Het is even naar als de verdoving eenmaal uitgewerkt is, maar ik ben zelf niet echt 'uit de roulatie' geweest. Het lijkt me dat, tenzij je je toch heel ziek gaat voelen ervan, je gewoon zaterdag een wedstrijd kunt spelen (tenzijn de kans op een klap/bal tegen je mond groot is bij korfbal, dan zou ik het niet doen).
Tip: neem alvast een pijnstiller voordat de verdoving helemaal uitgewerkt is, maar eet of drink voor die tijd verder niet.
Qua eten weet ik niet meer hoe ik het gedaan heb.

Sterkte!
Met citaat reageren
Oud 13-02-2008, 11:07
Verwijderd
Bij mij zijn ze er twee weken geleden uitgehaald. Je kunt koorts krijgen, en ik ben er een dag of vier echt goed ziek van geweest. Misschien kwam dat doordat ze zowel links als rechts er uit zijn gegaan in 1 keer, waardoor je dubbele verdoving krijgt. Als ik terugkijk naar mezelf, zou ik je absoluut afraden om te gaan korfballen (maar de reactie is natuurlijk bij iedereen anders).
Wat ik je aan kan raden is om van te voren je avondeten te eten (ook al is het nog geen avond). Dan heb je dat tenminste al binnen. Verder heb ik veel soep gegeten met beschuit er in, yoghurt, vruchtensapjes, dat soort dingen. Ook heb ik de eerste paar dagen mijn eten gepureerd (dus boerenkoolstamppot zo pureren dat je het bijna door een rietje kan krijgen ). Ik neem aan dat ze bij jou eerst bijvoorbeeld links trekken, en dan over een tijdje rechts, en ik denk dat je dan makkelijker kan eten aangezien je nog een kant over hebt waar je kunt kauwen.

Zoals lienepien al zegt: na de verdoving is het even rot, maar het valt echt best mee.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2008, 12:50
Anika
Bij mij zijn er vorige maand ook twee verstandskiezen tegelijk getrokken en allebei de twee dagen erna moest ik de hele dag tafeltennissen. Dat ging prima, hoewel ik er wel een lichte nabloeding van kreeg.
Dus mijn ervaring is dat het wel kan, zeker als er nog anderhalve dag tussen zit, zoals bij jou het geval is.

Volgens mij mag je trouwens geen aspirine nadat je tanden getrokken zijn, en je mag pas na 24 uur je mond spoelen. Maar dat vertellen ze er in het ziekenhuis vast ook allemaal bij.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2008, 13:08
Verwijderd
Mijn arts zei dat ik wel aspirine mocht, maar ik moest wachten totdat de verdoving helemaal uitgewerkt was omdat ik anders kon stikken aangezien ik aan beide kanten verdoofd was.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2008, 13:23
Hulk
Hulk is offline
Ik ben dezelfde middag gewoon nog gaan trainen en werken, nergens last van gehad. Ook geen pijnstillers nodig gehad toen de verdoving was uitgewerkt.
Eten gaat wel moeilijk inderdaad, ik heb een pot weightgainer gekocht en de eerste dag alleen maar shakes gedronken .
Bij de linkerkant moesten ze er allebei uitgesneden worden en dat heeft nog wel een dag flink gebloed, terwijl rechts juist helemaal niet. Dus alleen in dat geval geen aspirine nemen omdat het bloedverdunnend werkt.
Oud 13-02-2008, 13:42
Verwijderd
Tjee wat heb ik er dan absurd veel last van gehad vergeleken met de rest hier!

Toen ze trouwens boven getrokken werden had ik nergens last van, dus ben niet altijd zo'n watje
Met citaat reageren
Oud 13-02-2008, 17:16
Verwijderd
Citaat:
Mijn arts zei dat ik wel aspirine mocht, maar ik moest wachten totdat de verdoving helemaal uitgewerkt was omdat ik anders kon stikken aangezien ik aan beide kanten verdoofd was.
Aspirine lijkt me een slecht idee, aangezien dit je bloed verdunt en je daarmee de kans op bloedingen vergroot.
Beter kun je paracetamol of ibuprofen gebruiken (ik zou voor de laatste gaan).
Met citaat reageren
Oud 13-02-2008, 18:17
Verwijderd
Aspirine mag volgens mij idd niet (idd ivm bloedverdunnende werking), paracetamol mag wel (voor mij werkte dat goed genoeg) en ibuprofen misschien ook wel. Zorg ook voor iets om je mond mee te spoelen om het schoon te houden, als de (tand)arts je dat niet geeft. En voor makkelijk te eten eten (vloeibaar of iig iets dat je niet/amper hoeft te kauwen).

Hoe lang je er last van hebt verschilt enorm...er zijn mensen idd goed ziek van, maar het valt ook wel eens erg mee. Zelf zat ik bv. de volgende weer op school en had ik met paracetamol behalve wat pijn en wat blauwe wangen niet echt veel last toen ze er uit gehaald waren (alle vier tegelijk onder narcose).

'k zou er niet op rekenen dat je al kunt sporten zaterdag. Als het dan toch kan, dan valt het altijd mee.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2008, 18:31
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Ik heb er 2 laten trekken en ik heb nergens last van gehad. Ja, de eerste paar uur na het trekken bloedt het nog en dat is vies en de verdoving gaat er dan langzaam uit. Je moet inderdaad wel even zorgen dat je van tevoren flink wat eet, want de eerste 2 uur na het trekken kun en wil je dat echt niet. Ik heb absoluut geen pijn gehad, alletwee de keren niet. De laatste keer werd m'n kies om half 1 's middags getrokken en ik zat om 18uur alweer aan de macaroni.
Ik denk dat je echt wel kan sporten, maar dat kun je natuurlijk het best zelf aanvoelen zodra ze getrokken zijn. Maar 2 dagen later...dat moet écht wel kunnen.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2008, 00:14
Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Aspirine mag volgens mij idd niet (idd ivm bloedverdunnende werking), paracetamol mag wel (voor mij werkte dat goed genoeg) en ibuprofen misschien ook wel. Zorg ook voor iets om je mond mee te spoelen om het schoon te houden, als de (tand)arts je dat niet geeft. En voor makkelijk te eten eten (vloeibaar of iig iets dat je niet/amper hoeft te kauwen).

Hoe lang je er last van hebt verschilt enorm...er zijn mensen idd goed ziek van, maar het valt ook wel eens erg mee. Zelf zat ik bv. de volgende weer op school en had ik met paracetamol behalve wat pijn en wat blauwe wangen niet echt veel last toen ze er uit gehaald waren (alle vier tegelijk onder narcose).

'k zou er niet op rekenen dat je al kunt sporten zaterdag. Als het dan toch kan, dan valt het altijd mee.
Ik heb nog wel vaak gedacht gelukkig dat ik maar 1 kant tegelijk heb, want anders had ik gewoon vier/vijf dagen niets kunnen kauwen.. Nu kon ik ten minste met één kant mn brood vermalen etc

Waarom is het trouwens onder narcose gebeurd?
Oud 14-02-2008, 00:43
trophus
trophus is offline
Ik volg dit topic met veel interesse.

Wil graag nog een vraag toevoegen:
Ik ben 22 en alle vier mijn verstandskiezen zijn nog lange niet door. Ik heb er verder eerlijk gezegd ook nooit last van.

Hoe zit dat nu eigenlijk? Is er een mogelijkheid dat je verstandskiezen nooit doorkomen? En wanneer kan ik verwachten dat ik er last van krijg?

Bij voorbaat dank en sterkte aan TS.
Oud 14-02-2008, 07:33
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Ik volg dit topic met veel interesse.

Wil graag nog een vraag toevoegen:
Ik ben 22 en alle vier mijn verstandskiezen zijn nog lange niet door. Ik heb er verder eerlijk gezegd ook nooit last van.

Hoe zit dat nu eigenlijk? Is er een mogelijkheid dat je verstandskiezen nooit doorkomen? En wanneer kan ik verwachten dat ik er last van krijg?

Bij voorbaat dank en sterkte aan TS.
Bij mijn tandarts zijn foto's gemaakt. Hierop is te zien dat ik bijvoorbeeld boven helemaal geen verstandskiezen heb! Misschien is dit bij jou ook het geval?

Verder zouden ze op deze leeftijd toch echt al door moeten komen. Dus als je ze wel hebt, is het hoogstwaarschijnlijk dat ze gesneden worden
Oud 14-02-2008, 08:22
Verwijderd
Over het aspirine gebeuren: ik heb het toen extra gevraagd aan de kaakchirurg, aangezien ik zelf ook dacht dat het niet mocht ivm bloedingen. Hij zei dat het geen probleem was, en ik heb dan ook vanaf de verdoving uitgewerkt was een paar dagen lang de maximale dosis per dag gebruikt. Dit gaf geen extra bloedingen, die waren eigenlijk na de verdovingen al over.
Ik kan me wel voorstellen dat het beter is om paracetamol te nemen ipv aspirine, maar aangezien ik daar allergisch voor ben kon dat niet.

Maar in ieder geval sterkte vandaag!! Het trekken of snijden op zich vond ik niks voorstellen, die tijd in de wachtkamer vooraf vond ik erger (die zenuwen enzo).
Met citaat reageren
Oud 14-02-2008, 09:52
Verwijderd
Citaat:
Waarom is het trouwens onder narcose gebeurd?
Omdat ik dat graag wilde.

Ik vond het prima zo; ik was er meteen in één keer vanaf. Volgens mij heb ik de volgende dag al weer brood zonder korstjes gegeten (je kunt ook een beetje met je tanden en je eerste kiezen ).
Met citaat reageren
Oud 14-02-2008, 11:50
trophus
trophus is offline
Citaat:
Bij mijn tandarts zijn foto's gemaakt. Hierop is te zien dat ik bijvoorbeeld boven helemaal geen verstandskiezen heb! Misschien is dit bij jou ook het geval?

Verder zouden ze op deze leeftijd toch echt al door moeten komen. Dus als je ze wel hebt, is het hoogstwaarschijnlijk dat ze gesneden worden
Nou dat is t m net, kom dinsdag van de tandarts, toen is er een Rontgen gemaakt (nieuwe tandarts, dus standaardprocedure enzo) en daaruit bleek dat ze nog niet door waren gekomen maar er wel zaten )

Kunnen ze die kiezen niet gewoon laten zitten?
Oud 14-02-2008, 11:54
Verwijderd
Citaat:
Nou dat is t m net, kom dinsdag van de tandarts, toen is er een Rontgen gemaakt (nieuwe tandarts, dus standaardprocedure enzo) en daaruit bleek dat ze nog niet door waren gekomen maar er wel zaten )

Kunnen ze die kiezen niet gewoon laten zitten?
Zolang ze niet tegen andere kiezen gaan duwen of gaan ontsteken kunnen ze volgens mij gewoon blijven zitten.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2008, 12:29
Verwijderd
Ja precies, als er genoeg plek is in je mond kunnen ze wel blijven zitten.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2008, 14:29
AzN
AzN is offline
Ik heb er ééntje, die er morgen uit gaat . Ik zie en voel 'm niet zitten, maar op de röntgenfoto ziet ie er echt belachelijk misplaatst uit :'). Ik heb er dan ook geen last van, maar hij moet en zal er blijkbaar uit worden getrokken.
Oud 14-02-2008, 18:05
remy476
remy476 is offline
ik hoef geen reactie meer te geven.....maar ik was ook niet echt uit de roulatieeeeeee
Oud 15-02-2008, 06:59
Verwijderd
@QP: Hoe is het gegaan?
Met citaat reageren
Oud 15-02-2008, 10:43
Verwijderd
Citaat:
@QP: Hoe is het gegaan?
ja, t ging eiglijk wel oke t was wel heel veel wachten, verdovingsprikken von ik wel meevallen, trekken ook (dat was echt tellen (kweet nie wattie telde) en ploep ze waren eruit), hechten von ik wel zwaar tegenvallen. Ze konden er ook niet zo goed bij enzo, en die ene hechting zit volgens mij toch een btje over de 'buurman'kies.. zou da erg zijn? Pijn was ook wel te harden met paracetemol enzo, enkel mn verdoving in mn tong was echt veeeeel sneller uitgewerkt dan in mn lip
T eten was gister nie veel meer dan wa aardappelpuree, vnochtend ging da ook al een stuk beter Slapen was trouwens geen probleem, ik had juist t idee dak van die verdoving enzo heel moe werd, viel thuis ook echt in slaap en snachts sliep ik ook echt veel.
En ik mag wel sporten van de dokter morgenaaf , dus ik hoop da t goe ga
Met citaat reageren
Oud 15-02-2008, 10:45
Verwijderd
Fijn
Met citaat reageren
Oud 15-02-2008, 15:28
AzN
AzN is offline
@QP: Heb jij ook 'n kuur voor 7 dagen gekregen? (3 x daags 1 capsule, ter preventie van infecties ofzoiets). Daarnaast mondspoeling en pijnstillers (niet in tabletvorm, maar in sachets met poeder dat je in water moet oplossen en opdrinken ).
Oud 15-02-2008, 19:05
Verwijderd
Citaat:
@QP: Heb jij ook 'n kuur voor 7 dagen gekregen? (3 x daags 1 capsule, ter preventie van infecties ofzoiets). Daarnaast mondspoeling en pijnstillers (niet in tabletvorm, maar in sachets met poeder dat je in water moet oplossen en opdrinken ).
Ik heb wel uitleg gehad over die kuur, maar voor mij wastie nie nodig. Da is als je wortel door zo'n holte is gegroeid *boven*, dan komt daar een gat en da moet gewoon genezen, maar om infecties tegen te gaan schrijven ze standaard antibiotica voor. Ook de pijnstillers wordt gekeken hoe makkelijk de kies eruit gehaald is, moeten ze heel erg boren/snijden is de pijn veel groter ofzo. Gelukkig heb ik geen van beide nodig gehad. Moet wel de wond vanaf 5 dagen met een spuitje schoonspuiten met kraanwater ofzo.
Maar uit je post begrijp ik dat jij t wel nodig hebt? Ging t trekken niet zo goed?
Met citaat reageren
Oud 15-02-2008, 20:12
AzN
AzN is offline
Citaat:
Ik heb wel uitleg gehad over die kuur, maar voor mij wastie nie nodig. Da is als je wortel door zo'n holte is gegroeid *boven*, dan komt daar een gat en da moet gewoon genezen, maar om infecties tegen te gaan schrijven ze standaard antibiotica voor. Ook de pijnstillers wordt gekeken hoe makkelijk de kies eruit gehaald is, moeten ze heel erg boren/snijden is de pijn veel groter ofzo. Gelukkig heb ik geen van beide nodig gehad. Moet wel de wond vanaf 5 dagen met een spuitje schoonspuiten met kraanwater ofzo.
Maar uit je post begrijp ik dat jij t wel nodig hebt? Ging t trekken niet zo goed?
't Ging inderdaad niet zo goed...

M'n tandarts heeft 'm getrokken, maar achteraf gezien had ik misschien toch beter naar 'n kaakchirurg kunnen gaan. Hij zei namelijk dat 't maar 10 minuten werk was en dat hij dat prima zelf kon. Nou ja, waarom dan ook niet? 't Bleek dus geen 10 minuten te duren, maar anderhalf uur (zonder te overdrijven). Hij bleef maar snijden en boren, maar ik was wel goed (bij)verdoofd. Volgens mij lag de kies dieper of was ie sterker dan hij dacht.

't Is enorm opgezwollen, 't bloedt als 'n rund en ik moet zeggen dat 't nog steeds best pijn doet . Maar goed, er zijn ergere dingen en dit overleven we wel .

Oh ja, en ik mocht m'n verstandskies meenemen!
Oud 15-02-2008, 21:00
Verwijderd
Citaat:
't Ging inderdaad niet zo goed...

M'n tandarts heeft 'm getrokken, maar achteraf gezien had ik misschien toch beter naar 'n kaakchirurg kunnen gaan. Hij zei namelijk dat 't maar 10 minuten werk was en dat hij dat prima zelf kon. Nou ja, waarom dan ook niet? 't Bleek dus geen 10 minuten te duren, maar anderhalf uur (zonder te overdrijven). Hij bleef maar snijden en boren, maar ik was wel goed (bij)verdoofd. Volgens mij lag de kies dieper of was ie sterker dan hij dacht.

't Is enorm opgezwollen, 't bloedt als 'n rund en ik moet zeggen dat 't nog steeds best pijn doet . Maar goed, er zijn ergere dingen en dit overleven we wel .

Oh ja, en ik mocht m'n verstandskies meenemen!

jeetje, als ik dit zo lees heb ik of een heel goede kaakchirurg gehad of ik heb gewoon geluk gehad Ik heb niet heel veel gebloed en alleen toen mn verdoving uitgewerkt was had ik wel last. T trekken zelf was echt 10 seconde werk (2 kiezen hebk t over), derna t hechten ging wat minder. Sterkte verder! Heb je er nog meer die er uit moeten?

Ik heb mn kiezen nie meegenomen, eiglijk geen moment aan gedacht
Met citaat reageren
Oud 15-02-2008, 21:47
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Als er geen complicaties zijn kan je prima zaterdag een wedstrijd spelen.
Het verschilt gewoon per keer en per persoon hoe snel je wat alweer kan.
De eerste keer dat er een uitging bij de kaakchirurg heb ik bijna een week niks gegeten, de 2e keer at ik de volgende dag alweer harde dingen.

Tuurlijk het moet genezen en een beetje rust ok, maar het is niet alsof je er ziek van wordt.
Oud 16-02-2008, 19:00
AzN
AzN is offline
Citaat:
Heb je er nog meer die er uit moeten?
Nee, godzijdank was dit de enige.

Hopelijk gaat 't met jou beter, want bij mij is 't vet opgezwollen en begint m'n wang blauw te worden. Bah, voel me echt genaaid .
Oud 16-02-2008, 22:12
trophus
trophus is offline
Citaat:
Bah, voel me echt genaaid .
hechtingen?
Oud 16-02-2008, 23:21
tuttebel
tuttebel is offline
bluh ik moet ook mn 2 onderste verstandskiezen eruit laten snijden. ze zitten nog helemaal onder mn tandvlees dus ik ben echt bang.
Oud 17-02-2008, 09:05
Verwijderd
Citaat:
bluh ik moet ook mn 2 onderste verstandskiezen eruit laten snijden. ze zitten nog helemaal onder mn tandvlees dus ik ben echt bang.
Dat zaten ze bij mij ook, dat hoeft opzich geen nadeel te zijn.
(Ik heb alleen geen ervaring met het onder plaatselijke verdoving laten doen...)
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 11:32
Verwijderd
Daar voel je echt niet veel van tijdens de behandeling, is zo gebeurd!
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 13:45
Verwijderd
ik heb gewoon gekorfbalt gister (en op 5 minuten na ook uitgespeeld, werd vanaf een kwartier voor tijd ofzo wat draaierig, dus toen wilde ik graag gewisseld worden)
en vanmorgen gingk ook nog ff schaatsen

en ik heb nog steeds niet echt zwelling en blauw ist ook niet enzo
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten