Leeftijd: 28
1. Vier dagen per week.
2. Werk. Prive nemen we twee keer per maand de tram eens, ofzo.
3. Trein, tram, bus
4. Nee
5: Anders, namelijk: Het is voor mijn werkgever nog niet te doen. Het is lastig om op kosten van de baas een "abo" oid op de pas te zetten.
6. De invoering zoals we hier in Nederland zien is veel te bureaucratisch. Zie onder voor uitleg. Daarnaast heb je, denk ik, minder goed inzicht in je uitgaven omdat het zo gemakkelijk is... *PIEP!* Tig euro van je pasje en instappen maar
7. Tijdsbesparing, betere mogelijkheden tot beveiliging, het betaal- en instapgemak.
8. Nee, in elk geval niet voor mijn werk. Het is daar afhankelijk van waar ik werk of ik met de auto of het OV ga. En mijn werklocatie wisselt elke paar maanden. Prive verandert er ook niet veel. De manier waarop we nu het OV gebruiken bevalt goed.
Over de manier waarop je hier in NL je chipkaart gaat krijgen... Je moet 'm hier in NL aanvragen met een hele papieren rompslomp er omheen. Da's een veel te bewerkelijk proces vind ik zelf. De kaart is persoonsgebonden en je kan'm dus niet gemakkelijk even uitlenen aan iemand.
In Japan heeft men de Suica (Tokyo regio) en de Icoca (Osaka regio) kaarten, die een vergelijkbare rol vervullen. Deze kaarten trek je met het grootste gemak uit een automaat en dan zit er meteen al een reistegoed op. Ook het opladen is geen moeite, want dat kost ook niet meer dan een minuut. En je kan je kaart gemakkelijk aan iemand mee geven, zodat hij/zij er mee kan reizen.
Zoek die twee namen maar eens op, op Wiki ofzo. Ik heb begrepen dat men hier in NL veelvuldig heeft gekeken naar de Japanse implementatie, maar dat men toch het een en ander heeft veranderd.