Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-02-2008, 19:43
Verwijderd
Hallo allemaal

Ik wil gaarne een geschiedenis-docent worden nadat ik mijn HAVO diploma heb gehaald. Ik vroeg me af of mensen met ervaring mij wat interessante dingen kunnen vertellen zoals: Is het verstandiger om een lerarenopleiding te volgen van het vak geschiedenis of gewoon geschiedenis studeren.
En hoe zit het eigenlijk met 1e en 2e graad, ik weet wat de mogelijkheden zijn maar niet precies hoelang, een 2e graad duurt 4 jaar maar hoe lang duurt een 1e graad, en kun je als een 2e graad opleiding te simpel vindt overstappen naar een 1e graad.

Gr, Joost
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-02-2008, 10:12
Verwijderd
Voor 1e graads opleidingen (dus voor de bovenbouw) moet je een universitaire studie geschiedenis hebben gedaan en dan vervolgens de lerarenopleiding. 2e graads is HBO en die duurt ook vier jaar. Met havo kun je dus alleen maar tweede graads doen, dan mag je lesgeven aan het VMBO en t/m de 3e klas havo/vwo.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2008, 10:23
Verwijderd
Na je propedeuse kun je vaak (vooraf even informeren mocht je dat willen) overstappen naar de universiteit en na een volledige HBO-opleiding kan dat natuurlijk ook (uni kan dan vaak verkort, het verschilt per studie en per uni hoeveel verkort).

Eerste graads lerarenopleidingen worden over het algemeen aangeboden door (instituten verbonden aan) universiteiten, zoals bv. het Ivlos in Utrecht (http://www.ivlos.uu.nl/) en het Iclon in Leiden (http://www.iclon.leidenuniv.nl/). Volgens mij duren eerste graads lerarenopleidingen één tot twee jaar (het zijn masters, de totale opleiding duurt dan dus vier of vijf jaar), maar je moet er wel vaak een universitaire studie voor hebben afgerond, ik weet niet precies hoe het zit met een dergelijke master na het HBO (maar dat weten ze vast wel bij een HBO-lerarenopleiding). Ik zie net dat het Iclon een speciaal programma heeft (oa) voor tweedegraads bevoegden geschiedenis, je kunt daarmee in 2,5 jaar je eerste graads lesbevoegdheid halen.

Wat verstandiger is ligt aan wat je wilt. Als je zeker weet dat je docent wilt worden en als je ook graag de lagere klassen les wilt geven, is beginnen met HBO een goede keus. Weet je alleen zeker dat je iets met geschiedenis wil of zou je enkel de bovenbouw les willen geven, dan zou uni wellicht logischer zijn.

Laatst gewijzigd op 24-02-2008 om 10:29.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2008, 19:51
Verwijderd
Bedankt voor de informatie Krummeltje en Leonoor
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten