Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-02-2008, 22:51
Verwijderd
Toen ik me in mijn puberteit depressief voelde kleedde ik me zwart, luisterde depressieve muziek en ging veel om met mensen die ook in de problemen zaten. Toen ik me beter ging voelen heb ik me suf geshopt aan neutrale/geleurde kleding, ging ik rustige en vrolijke muziek luisteren en raakte mijn CD's van de slechte periode niet meer aan. Ik probeerde me zo veel mogelijk op leuke en positieve dingen te richten en ik hield me veel met de toekomst bezig.

Op het moment zit ik toch wel in een fikse terugval. In het begin probeerde ik het tij te keren door toch vooral vrolijke muziek te luisteren, maar de laatste weken zoek ik mijn oude CD's weer op en vandaag betrapte ik me erop websites te bezoeken die nogal triggerend zijn. Ik heb ze meteen uit mijn favorieten-lijst geflikkerd, dit kan niet goed zijn.

Maar nou vroeg ik me af, hoe erg is die beïnvloeding van je lifestyle op je psyche? Blijkbaar lukt het me niet om me vrolijker te voelen door vrolijke muziek te luisteren, maar word je van depressieve muziek wel somberder?
Moet ik nou uit alle macht vrolijke muziek luisteren, vrolijke kleren dragen en vooral doen alsof ik vrolijk ben, of is het goed om mijn lifestyle af te stemmen op hoe ik me voel?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-02-2008, 06:09
strontkind
strontkind is offline
ik denk dat het zo is dat je psyche je lifestyle beinvloed, en niet je lifestyle je psyche.

hoe jij je kleedt en wat voor muziek je luistert als je in een mindere periode zit, moet je zelf bepalen. ik zou doen waar ik mezelf het prettigst bij zou voelen.
herken het wel trouwens:
als ik vrolijk ben luister ik echt dingen als jan smit, k3 o-zone en dat soort mega blije liedjes.

momenteel gaat het minder, en ja hoor, k zet weer metal op herkenbaar

van depressieve muziek hoef je niet somber te worden, het kan je ook troosten zeg maar.
en als je er somber van zou worden, zou je het denk ik wel heel snel merken
Oud 21-02-2008, 09:38
Verwijderd
Ik denk dat het beide kanten op werkt, dus dat je psychisch welbevinden je lifestyle beinvloed, maar ook dat je lifestyle je psychisch welbevinden beinvloed. Nu zal het één het ander misschien niet op kunnen lossen, maar het erger of minder erg maken kan wel, denk ik.

Ik zou doen waar je je 'goed' bij voelt en hetgeen waarvan je het idee hebt dat het het erger maakt laten (triggerende sites opzoeken lijkt me bv niet zo'n verstandig plan).
Met citaat reageren
Oud 21-02-2008, 17:16
Verwijderd
Het risico van bijvoorbeeld depri muziek enzo is dat je daardoor langer in een bui blijft hangen. Soms voel ik me een dagje kut en dan is er niets fijner dan dramatische muziek opzetten en me een dag zielig te voelen. Maar op het moment dat het echt een probleem wordt, een echte depressie, moet je daar denk ik heel erg mee oppassen. Niet te veel triggeren, en ook niet teveel doen waarbij je het risico loopt te blijven hangen in buien.

Is er niet een soort neutrale muziek, waarbij je niet geforceerd vrolijk hoeft te doen, maar ook niet jezelf nog depressiever maakt?

Ook is het denk ik nooit goed om te véél met andere depressieve mensen om te gaan, met wederom het risico dat je het bij elkaar versterkt. Maar het is wél prettig om te praten met mensen die jou begrijpen omdat ze in dezelfde situatie zit. Goed doseren, lijkt me dus.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2008, 12:13
Rob
Rob is offline
Citaat:
momenteel gaat het minder, en ja hoor, k zet weer metal op herkenbaar
Hey, hey! Metal is niet voor wanneer het minder gaat!

Als ik last heb van dat soort buien, luister ik altijd muziek die bij mijn stemming past. Dan kunnen er dus best wat emo-nummers voorbij komen, but so be it en een avondje even lekker sulken met een enorm bak snoepgoed gebeurt dan ook wel eens. Want dan werkt het troostend en af en toe mag je best wel zulke buien hebben.
Maar zodra je merkt dat het verder gaat en je er nog somberder door gaat voelen, zou ik er mee ophouden.

Balans, dus. Zelfde met mensen. Lotgenoten uitzoeken is één ding, maar niet het soort dat er nooit uit komt want dan blijf je er zelf ook in hangen. At least, da's mijn ervaring.

Bah, ik heb zojuist ongeveer hetzelfde gezegd als Morgan.
Oud 22-02-2008, 14:36
Luki
Luki is offline
Ik denk dat leefstijl juist een product is van je mentale welbevinden en niet andersom. Ik denk dat je depressieve muziek luisterd als je depressief bent en niet dat je depressief word van die muziek. Je gaf zelf al aan dat je in tijd van 'depressie' weer greep naar je oude graf-cd's. Ook gaf je aan dat het geen zin had om nog lichte muziek te luisteren om jezelf te overtuigen dat je je nog goed voelt.

De suggestie dat je van depri muziek ook werkelijk depri word doet de truc. Je associeert die muziek met je slecht voelen en het word alleen maar een negatieve spiraal all over the place.. Beter kun je denken aan hoe je je gevoelens aanpast zodat je een betere leefstijl krijgt. De fout is dat veel mensen het andersom proberen. Maar gevoelens zijn intern en kunnen niét extern beïnvloed worden. Long story short: Het komt het gewoon allemaal weer neer op jezelf..
Oud 24-02-2008, 23:47
Verwijderd
Ik heb een paar liedjes waar ik altijd goedgezind van word als ik ze opzet. Natuurlijk zet ik die echter niet op wanneer ik me kut voel. Het zal altijd wel een soort van versterkende lus zijn, vermoed ik. Als je goedgezind bent, zet je goede muziek, waar je zo mogelijk nog vrolijker van word. Als je in een dipje zit, heb je echter geen zin of mentale kracht om jezelf uit dat dal te trekken met van die 'belachelijke' muziek, en luister je liever wat meer sombere muziek. Ik denk dat zo'n sombere muziek zelfs een soort van rustgevend effect kan geven, waardoor je er achteraf weer tegen aan kunt. Maar zoals iedereen al zegt, laat je niet te hard gaan in zo'n dip, een dal heeft naast een neergaande helling ook altijd een opgaande. Maar zie dat je geen rondjes blijft draaien in het putje.

Zo zeg, dat kan al tellen voor beeldspraak .
Met citaat reageren
Oud 26-02-2008, 22:52
MartinV
MartinV is offline
Het gaat natuurlijk wel om de uitersten van de muzieksoorten. Metal in het algemeen kan best leuk zijn om naar te luisteren, ook als je je niet depri voelt.

Maar inderdaad heeft het er wel mee te maken. Ik denk echter dat er weinig risico zit aan het beluisteren van depri muziek. Op een gegeven moment wordt het een sleur en zet je weer wat anders op. Als je de muziek blijft luisteren, met als reden dat je je psychisch niet lekker voelt, dan ligt dat aan andere dingen.

Zo, ff die old school blink182 opzetten!
Reageren

Regels voor berichten