Speedfan is een prima programma, dus dat zal wel kloppen. Tenzij het Fahrenheit is wat hij aangeeft.
Links zie je de processor, rechts zie je (ondersteboven) de geïntegreerde heatsink die eigenlijk op die processor moet zitten. Als die heatsink niet goed contact maakt met de CPU, kan dat een hitteprobleem veroorzaken. Komt alleen niet vaak voor, als ik het goed heb en het is ook redelijk riskant om dat zelf op te lossen als je niet precies weet wat je doet.
Het is inderdaad beter om de koeler opnieuw (te laten) installeren. Als je er een standaardkoeler op hebt zitten, dus die je bij de processor kreeg, kan het helpen om een alternatieve koeler te zoeken. Daarbij moet je alleen wel letten op de socket, omdat hij anders niet op je moederbord en processor past.
Het installeren van zo'n ding is niet erg moeilijk, maar omdat je het wel goed moet doen, je niets uit je handen moet laten kletteren en je met koelpasta aan de slag gaan, moet je het gewoon vragen aan iemand als je zelf niet weet of je het wilt of kunt doen.
Als je daarna nog steeds zo'n hoge temperatuur hebt, kun je na gaan denken over dat integrated heatsink probleem van hierboven. Maar dat is weer een erg technisch verhaal.
Je processor lager zetten kan wel, Google maar eens op 'Downclocking'. Geen ervaring mee, dus wat jij leest is even goed als wat ik lees. Ik weet alleen niet of dat de oplossing is bij een CPU die bij normaal gebruik al honderd graden wordt.