Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-03-2008, 00:04
LGF
LGF is offline
Mijn pc valt steeds uit omdat mijn cpu meer dan 100 graden wordt. Kan ik hier zelf wat aan doen?

Kan ik ergens de CPU snelheid bijvoorbeeld lager zetten?

Heb mijn kast al open gemaakt om het meer "lucht" te geven, maar dat heeft geen effect merk ik.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-03-2008, 08:52
Verwijderd
Honderd graden is wel erg hoog. Weet je zeker dat je de goede waarden meet? Veel temperatuur-meetprogramma's zeggen maar wat.

Maar goed, als hij uitvalt, zal hij allicht te warm zijn. Kasten open zetten maakt dan weinig uit. Het lijkt mij dat of de heatsink van de processor (kleine metalen kapje over de daadwerkelijke processor) niet goed vastzit, waardoor de CPU zijn hitte niet kwijt kan, OF dat de CPU-koeler niet goed vast zit/kapot is/wat dan ook.

Wat voor processor heb je en waar haal je die 100 graden vandaan?
Met citaat reageren
Oud 05-03-2008, 11:03
LGF
LGF is offline
Zo´n programma speedfan zegt dat het meer dan 100 graden wordt en bios zegt dat ook.

Hoe ziet het metalen klepje eruit en hoe kan ik dat metalen klepje vast zetten dan? Want nu de kast open is kan ik zelfs voelen hoe warm het is aan dat "doos"-achtige ding waar de CPU in zit.

Ik denk dat de koeler wel goed werkt, want die zie ik gewoon draaien en er komt lucht uit.

Ik heb verder een pentium 4 processor.

Is het niet mogelijk om ergens de snelheid van de processor lager te zetten zodat het minder warm wordt?
Met citaat reageren
Oud 05-03-2008, 14:39
Koning
Koning is offline
Ik zou gewoon een uurtje besteden aan het goed/opnieuw monteren van je koeler, dan heb je er een stuk meer plezier van. Desnoods iemand vragen die er wat meer mee bezig is.
Oud 05-03-2008, 20:08
Verwijderd
Speedfan is een prima programma, dus dat zal wel kloppen. Tenzij het Fahrenheit is wat hij aangeeft.

Links zie je de processor, rechts zie je (ondersteboven) de geïntegreerde heatsink die eigenlijk op die processor moet zitten. Als die heatsink niet goed contact maakt met de CPU, kan dat een hitteprobleem veroorzaken. Komt alleen niet vaak voor, als ik het goed heb en het is ook redelijk riskant om dat zelf op te lossen als je niet precies weet wat je doet.

Het is inderdaad beter om de koeler opnieuw (te laten) installeren. Als je er een standaardkoeler op hebt zitten, dus die je bij de processor kreeg, kan het helpen om een alternatieve koeler te zoeken. Daarbij moet je alleen wel letten op de socket, omdat hij anders niet op je moederbord en processor past.

Het installeren van zo'n ding is niet erg moeilijk, maar omdat je het wel goed moet doen, je niets uit je handen moet laten kletteren en je met koelpasta aan de slag gaan, moet je het gewoon vragen aan iemand als je zelf niet weet of je het wilt of kunt doen.

Als je daarna nog steeds zo'n hoge temperatuur hebt, kun je na gaan denken over dat integrated heatsink probleem van hierboven. Maar dat is weer een erg technisch verhaal.

Je processor lager zetten kan wel, Google maar eens op 'Downclocking'. Geen ervaring mee, dus wat jij leest is even goed als wat ik lees. Ik weet alleen niet of dat de oplossing is bij een CPU die bij normaal gebruik al honderd graden wordt.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2008, 12:05
Koning
Koning is offline
Downclocken lijkt me erg zinloos, de heatspreader verwijderen is inderdaad nog erg vroeg.

Koop gewoon goede koelpasta, maak alles netjes schoon en monteer de koeler maar eens opnieuw. Misschien zaak om een leuk stil molentje te kopen om de algemene doorvoer van lucht in je kast te bevorderen.
Reageren

Regels voor berichten