Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Het is een lichtelijk zinloos om drie keer hetzelfde te posten, maar ik zal er aan voorbijgaan
![]() Nu, ontopic, vraag ik jullie: wat doet de spreiding ertoe? Spaans is verder verspreid dan engels, maar toch kiest men eerder engels omdat meer mensen het spreken. Maar als de meeste mensen chinees spreken, is dat ineens niet verspreid genoeg. Beetje BS, dat. En uiteindelijk zal het er toch op neerkomen, stel nu dat één taal mogelijk zou zijn, dat een hele hoop mensen in een hele hoop landen die taal moeten leren. Dus dan kun je net zo goed Chinees nemen, dan hoeven er tenminste wat minder die taal erbij te leren.
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Verder... Spaans is - vziw - ter wereld de meest gesproken taal. Engels is echter gewoon de westerse taal bij uitstek. Spaans is de taal van Spanje en wat Latijns-Amerikaanse landjes (Brazilië niet). Chinees is best leuk om 'Made in Hong Kong' mee te schrijven, maar wie spreekt het? Een miljard Chinezen, met per regio natuurlijk volkomen verschillende versies van 'Chinees'. Chinees en Spaans zijn voor de wereld an sich niet belangrijk. Engels wel, maar dat is zo duidelijk als een vierkant. ![]() |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dit zijn uitermate kortzichtige opmerkingen. Heb je er wel aan gedacht dat anders alle Indiërs en Chinezen en arabieren, in veel groter aantal dan de westerlingen, onze 'rare krabbeltjes' moeten leren?
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Klopt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik quote van hier: Citaat:
Ik zal er eens wat meer over opzoeken, aangezien je me wel ff aan het twijfelen hebt gebracht. Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het is niet 'alles vs Engels', maar 'ieder voor zich' bij dit onderwerp, lijkt me zo. Citaat:
|
![]() |
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik denk dat zeker 4 miljard mensen geen flauw benul hebben wat 'error' betekent. Vergeet niet dat iets van één op de honderd mensen een comp heeft. En in India zijn vrijwel alle gewone producten op gewone markten in het sanskriet geschreven. Alleen export-zooi niet. Stel toch niet altijd de europese/westerse norm als standaard, maar verplaats je eens in anderen. Dat zal je goed doen.
|
![]() |
|||||
Citaat:
En we gingen er even vanuit dat de wereldtaal een haalbare en wenselijke zaak zou zijn. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||||
![]() |
Citaat:
Bush heeft hier niets mee te maken.. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||||
Citaat:
![]() En dat een land arm is wil niet zeggen dat je daarmee alle inwoners maar moet wegcijferen, zo van 'jullie leren maar een andere taal want jullie hebben geen geld'. Op die manier draag je bij aan de oneerlijkheden in de wereld, ipv er iets aan te doen. Citaat:
Citaat:
Official language: Mandarin. Ethnic Composition: Han (99,9%) (...) En bij de korte beschrijving van de socio-econmische factoren staat dat bijna alle Han-chinezen mandarijns spreken. Dus...
|||
Citaat:
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
Nee, dat bedoelde ik niet. Thans is dat wel het geval ja. Maar er was echter een tijd dat er nog geen wereldvoertaal was. Toen heeft dat natuurlijk wel meegespeeld. Citaat:
Ik denk dat er een essentieel verschil is tussen één wereldtaal (iedereen praat hetzelfde taaltje) en een wereldvoertaal (op internationaal niveau is er een standaardtaal). Ik doel steeds op dat laatste. Maar wat er precies bedoeld wordt blijkt niet echt duidelijk uit de eerste post vind ik.
|||||
![]() |
Citaat:
... Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||||
Citaat:
Tsja, daar kan ik niet echt over oordelen. Dat is zo na de tweede wereldoorlog gebeurd, en er hebben ontzettend veel dingen meegespeeld in de snelle dominantie van m.n. amerikaanse cultuur in de wereld. Hoe dat gekomen is is ook nog steeds omstreden onder historici, dus wie ben ik dan? (Behlave het kind van twee professoren in de geschiedenis ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
![]()
||||||
![]() |
Citaat:
Niet van de inwoners an sich. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
[quote:
-------------------------------------------------------------------------------- Van het land, ja. Niet van de inwoners an sich -------------------------------------------------------------------------------- Hoe bepaal jij dan de rijkdom van een land op het BNP lijkt mij? |
![]() |
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() maar het engels is meer over de wereld verspreid dan het chinees. In de meeste landen waarvoor het belangrijk is een gemeenschappelijke taal te hebben word maar weinig chinees gesproken en redelijk wat engels. In een klein chinees boerendorp schieten ze minder op met een gemeenschappelijke taal dan ergens waar veel met het buitenland gehandeld wordt.
|
Ik ben opzich wel een voorstander van het tweetalig opvoeden van kinderen; hun vaderland-taal en een universele taal.
Dat gaat dan langzaam wel over in 1 taal denk ik. Alleen zul je nogal veel dialecten hebben zodat je veel mensen nog steeds niet begrijpt ![]()
||
Citaat:
|
Als we nou wereldwijd een nieuwe taal gaan leren en een nieuw schrift verzinnen, dan hebben we allemaal wat te doen en hoeven we ook geen ruzie te maken welke taal de voertaal moet worden.
Maar ja, wat ik hier weer zeg is ook weer zo goed als onmogelijk (het idee is alleen leuk) Want er moet ook wereldwijd aan meegewerkt worden. alle landen financieren voor goede scholen om iedereen "de nieuwe taal en schrift" te kunnen leren. Onmogelijk, want zelfs met hun eigen taaltje is de halve wereldbevolking analfabeet.... En dan zullen er ook een hoop afgezonderde dorpjes zijn die van niets zullen weten en hun eigen taaltje zullen houden. |
![]() |
|
Voor mij geen Chinees. En de Engelsen / Amerikanen / Duitsers/ Fransen / Spanjaarden of Italianen gun ik het ook niet, waarom niet een Scandinavische taal of nog beter Zuid-Afrikaans.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Frans of Spaans? liwei | 5 | 16-04-2008 16:24 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
[islam] Mohammed Gatara | 85 | 14-01-2005 15:38 | |
De Kantine |
dialect & taal =zwart wit= | 65 | 06-08-2004 15:39 | |
Psychologie |
Wat wil je op dit moment het liefste? #3 Miracle | 492 | 31-01-2004 19:56 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
ministerie OCW: vernieuwing tweede fase $@nd€r $@l@m@nd€r | 17 | 09-07-2003 20:03 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
1 wereldtaal yashary | 10 | 19-02-2002 21:27 |