Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-04-2008, 13:29
MuffinSoldaat
MuffinSoldaat is offline
Ik heb laatst zachte lenzen gekocht bij de Etos, gebaseerd op de sterkte van m'n bril. Ik ben nog nooit naar de opticien geweest (voor lenzen niet, wel voor m'n bril) dus ik heb geen idee hoe ik ze inzet. Ik probeer ze nu dus al drie dagen in mijn ogen te doen, maar het lukt maar niet. De lens word zeg maar plat gedrukt tegen m'n wijsvinger. En blijft niet hangen aan mijn oog...

Dus m'n vraag, hoe zet je ze in? Bedankt.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2008, 13:36
Verwijderd
Ik zou toch echt naar een opticien gaan hoor, daar krijg je gratis advies en vaak kan je ook vrijblijvend lenzen proberen, vervolgens kan je daarna gewoon aan de etos-lenzen gaan, als je dat wil.

Maar goed; als de lens plat op je vinger blijft plakken, heb je hem dan uberhaupt wel goed om? Je lens moet een soort kommetje vormen op je vinger. Ik heb nog nooit gehad dat m'n lens bleef plakken, alleen als ik 'm dus verkeerd om op m'n vinger had...
Met citaat reageren
Oud 04-04-2008, 13:46
Sees.
Sees. is offline
Maak je vinger eerst een beetje droog voordat je je lens erop legt.. Als je vinger helemaal nat is van de lenzenvloeistof blijft je lens er idd 'aanplakken'.. Maar ik zou toch even je lenssterkte op laten meten, die verschilt meestal wat van die van je bril..
Met citaat reageren
Oud 04-04-2008, 13:49
MuffinSoldaat
MuffinSoldaat is offline
Bedankt voor je reactie. Ik ben zeker van plan om naar de opticien te gaan, ik denk deze zaterdag al. Maar wat ik zo lullig vind, is dat ik dan kom voor advies - maar zij willen mij natuurlijk ook gelijk een paar lenzen aansmeren (...begrijpelijk). Alleen daar heb ik het geld niet voor op het moment, haha.

Maar zover ik begrijp, optie 2 is juist? Ik probeerde altijd optie 1, auch.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2008, 14:07
Verwijderd
Nee, 't moet een kommetje op je vinger zijn, ik zal foto's zoeken, is wat duidelijker
Met citaat reageren
Oud 04-04-2008, 14:10
Verwijderd
Zo moet hij op je vinger liggen:

Dus niet zo:

Als hij ligt zoals op het foute plaatje, dan zit hij binnenstebuiten.

En kijk hier ook eens voor tips: Klik!

Wat ik altijd doe; ik haal de lens uit z'n houdertje en dan neem ik hem voorzichtig tussen wijsvinger en duim om hem vervolgens even af te schudden zodat hij dus niet meer zo vochtig is, dan droog ik m'n vingers af (lens hou ik met links even vast, rechts droog ik af), ik leg de lens op m'n droge rechter wijsvinger en dan kan ik hem heel makkelijk indoen (ik hou m'n oogleden altijd vast; m'n rechter middelvinger trekt het onderste ooglid omlaag en m'n linkerhand (meestal de middelvinger van die hand) trek ik het bovenste ooglid omhoog; dan met de rechter wijsvinger (waar de lens dus op ligt) naar m'n oog toe en klaar, ik leg m'n lens overigens niet op m'n oogwit zoals ze op die site aanraden, ik leg 'm gewoon meteen op de goede plek).
Oh, en in het begin is het makkelijk om aan tafel te gaan zitten met een spiegel liggend voor je, waar je je dan overheen buigt. Dan kan je makkelijk recht naar beneden kijken en als je lens valt, dan ligt hij gewoon braaf op de spiegel. Als je wat handigheid krijgt, dan gaat het ook prima staand voor een spiegel en uiteindelijk kan je het ook prima zonder spiegel.

Laatst gewijzigd op 04-04-2008 om 14:17.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2008, 14:28
MuffinSoldaat
MuffinSoldaat is offline
Yes! Bedankt voor alles Andijvie, ik ga het vanavond lekker proberen!
Met citaat reageren
Oud 04-04-2008, 16:51
Dith
Dith is offline
Sowieso komt de sterkte van je bril bijna nooit overeen met de sterkte van je lenzen aangezien die veel dichter op je oog zitten (d'oh). Dus alsnog even naar de opticien om daar advies te vragen want zelf lopen kloten met lenzen is geen slim plan.
Oud 04-04-2008, 19:34
MuffinSoldaat
MuffinSoldaat is offline
Citaat:
Sowieso komt de sterkte van je bril bijna nooit overeen met de sterkte van je lenzen aangezien die veel dichter op je oog zitten (d'oh). Dus alsnog even naar de opticien om daar advies te vragen want zelf lopen kloten met lenzen is geen slim plan.

..Na mijn ervaring van 2 uur geleden, houd ik het toch maar op een bril..
Met citaat reageren
Oud 04-04-2008, 20:37
llell
llell is offline
lenzen zijn even wennen, de eerst paar dagen voel je ze constant zitten. Maar later echt niet meer!

Goedkope lenzen vindt je trouwens op www.lensexpress.nl

Zelf gebruik ik de Actifresh 400
Met citaat reageren
Oud 04-04-2008, 20:39
Mara
Mara is offline
Citaat:
Of je gaat gewoon even naar een opticien? Dat is toch niet zo'n groot probleem..
Met citaat reageren
Oud 04-04-2008, 23:35
Fosca
Fosca is offline
Het is altijd wennen, na bijna een uur kreeg ik mijn eerste lens er eindelijk in met de hulp van de opticien. Toen ik het thuis moest proberen was na twee uur pielen het feit dat het me al een keer gelukt was de enige motivatie niet mijn lenzen de kamer door te smijten.
Oud 05-04-2008, 00:48
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Mijn eerste lenzen had ik ook gewoon van de kruidvat en ik heb nooit echt moeite gehad met indoen. Soms klapt íe dubbel omdat ik plots knipper ofzo, maar dan doe ik 't gewoon opnieuw. Idd met droge handen, ooglid omlaagtrekken en voor het handige een spiegel erbij.
Ik heb trouwens ook een keer dure lenzen gehad van de opticien, maar ik merkte eigenlijk weinig verschil qua comfort ofzo. En aangezien ik m'n lenzen toch maar heel soms draag (bij het uitgaan bijv.) vind ik die goedkopie dingen net zo goed.
Maar als je ze echt elke dag wil dragen zou ik wel eerst naar een opticien gaan hoor. Er kan namelijk meer met je ogen aan de hand zijn. Ik had bijvoorbeeld kleine scheurtjes, door 'beginnende uitdroging', en daar is bij al m'n controles voor m'n bril nog nooit iets over gezegd.
Oud 05-04-2008, 10:54
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Klopt.

in de gids van de consumentenbond staat deze maand ook een heel artikel in over drogisterij lenzen. Zij raden ook aan dat je eerst een opticien raadpleegd en dat je regelmatig je ogen laten controleren.
Oud 05-04-2008, 12:53
Volk
Volk is offline
Citaat:
Mijn eerste lenzen had ik ook gewoon van de kruidvat en ik heb nooit echt moeite gehad met indoen. Soms klapt íe dubbel omdat ik plots knipper ofzo, maar dan doe ik 't gewoon opnieuw. Idd met droge handen, ooglid omlaagtrekken en voor het handige een spiegel erbij.
Ik heb trouwens ook een keer dure lenzen gehad van de opticien, maar ik merkte eigenlijk weinig verschil qua comfort ofzo. En aangezien ik m'n lenzen toch maar heel soms draag (bij het uitgaan bijv.) vind ik die goedkopie dingen net zo goed.
Maar als je ze echt elke dag wil dragen zou ik wel eerst naar een opticien gaan hoor. Er kan namelijk meer met je ogen aan de hand zijn. Ik had bijvoorbeeld kleine scheurtjes, door 'beginnende uitdroging', en daar is bij al m'n controles voor m'n bril nog nooit iets over gezegd.
Er was toch een tijdje iets met lenzen van t kruidvat die extra ontstekingen veroorzaakten ofzo? Ik moet toch zeggen dat lenzen van n opticien (niet perse duurder), vaak wel vele malen beter zijn dan die uit een drogisterij.

Zou toch naar de opticien gaan want je zicht is een te belangrijk iets om zomaar mee aan te kloten.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2008, 13:33
Anika
Als je niet naar de opticien bent geweest weet je toch ook niet of je ogen wel geschikt zijn voor lenzen? Als ze te droog zijn o.i.d. kun je beter gewoon een bril houden.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2008, 16:23
MuffinSoldaat
MuffinSoldaat is offline
Bedankt voor de reacties allemaal, toch maar naar de opticien!
Met citaat reageren
Oud 06-04-2008, 12:40
Verwijderd
Citaat:
Je hoeft ook geen 'dure van de opticien', je kunt ook gewoon naar de Hans Anders, en je kunt ook best etos-lenzen kopen als je eenmaal es lenzen van de opticien hebt gehad. Het punt is alleen dat, zoals al gezegd is, de sterkte van je bril anders is dan die van je lenzen (ik heb met bril -6 en -4, geloof ik, en met lenzen -5 en -3,75). Bovendien controleert de opticien of je een cilinder hebt die gecorrigeerd moet worden.

Maar hm, als je ze maar eens in de maand draagt zal dat wel niet zo veel uitmaken, maar als je ze regelmatig in wilt, lijkt het me toch wel handig dat ze optimaal bij je ogen passen. En vervolgens kun je die sterkte dan weer gaan halen bij de etos ofzo
Met citaat reageren
Oud 06-04-2008, 18:04
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Daarom was ik toen ook naar de opticien geweest, want 'zomaar' goedkopie lenzen gebruiken leek me toch niet heel erg verstandig. Maar nu ik mijn sterkte weet en er is onderzocht of ik geen vreemde dingen aan m'n ogen heb, draag ik weer gewoon die goedkope dingen.
Oud 07-04-2008, 13:10
Verwijderd
Ja dat lijkt me wel handig... zou het misschien zelf ook doen maar ik heb zo'n leuke cilinder \o/
Met citaat reageren
Oud 07-04-2008, 13:32
Verwijderd
Citaat:
Ja dat lijkt me wel handig... zou het misschien zelf ook doen maar ik heb zo'n leuke cilinder \o/
Inderdaad, ik zit met hele dure maandlenzen opgescheept omdat ze ze gewoon niet in mijn sterkte + cilinder hebben in een goedkopere vorm Maar ach, ik heb het er wel voor over
Met citaat reageren
Oud 07-04-2008, 16:04
Verwijderd
Ik vind drogisterijlenzen altijd een beetje gevaarlijk zoals via internet onbekende medicijnen kopen . Gewoon voor een twee tientjes per maand naar de Pearl gaan.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2008, 18:04
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Klopt het dat ze bij drogisten nooit lenzen met cilinders verkopen en ook zelden met een plus-sterkte? Niet dat ik het zelf direct zou willen proberen maar dat viel me wel eens op.
Oud 07-04-2008, 18:39
Verwijderd
Citaat:
Klopt het dat ze bij drogisten nooit lenzen met cilinders verkopen en ook zelden met een plus-sterkte? Niet dat ik het zelf direct zou willen proberen maar dat viel me wel eens op.
Klopt, ik heb nog nooit een lens met cilinder gezien en af en toe +-lenzen, maar nooit erg sterk.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2008, 06:56
Verwijderd
Ze verkopen bij de goedkopere opticiens/lenzenzaken vaak zelfs geen lezen met cilinders of enkel met een hele kleine cilinder. Bij het Kruidvat ed heb ik ze ook nog nooit gezien.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2008, 07:01
~LiefEngeltje~
~LiefEngeltje~ is offline
het is ook zo dat je bril sterker is als je lenzen,
je lenzen zitten dichter op je oog waardoor je een andere sterkte hebt

mijn bril scheelt - 0.5/- 1.00 (weet niet precies hoeveel) met mijn lenzen daardoor
en ik ben wel gewoon bij de opticien geweest

dus zou je ogen eerst laten testen voordat je met de verkeerde sterkte rondloopt, lijkt me niet echt goed voor je ogen

ik zou die lenzen alleen aanschaffen in geval van nood,
of misschien om bij je te hebben als je je lens eens kwijtraakt ofzo,
maar zeker niet om dagelijks/wekelijks/maandelijks te dragen
Oud 08-04-2008, 11:53
Verwijderd
Citaat:
Ze verkopen bij de goedkopere opticiens/lenzenzaken vaak zelfs geen lezen met cilinders of enkel met een hele kleine cilinder. Bij het Kruidvat ed heb ik ze ook nog nooit gezien.
Ja, klopt ook, bij Pearl moesten ze ook goed zoeken naar een bedrijf dat mijn lenzen zou kunnen leveren, vaak gaan ze bij cilinders idd niet al te hoog en vanaf +4 gaan ze telkens maar verhogen met +0,5 volgens mijn opticien was er maar een merk dat mijn lenzen zowel met de goede sterkte als met de goede cilinder kon leveren. Volgens m'n opticien zouden lenzen zonder cilinder niet eens op m'n oog blijven zitten Dus aan kruidvat lenzen heb ik echt helemaal niks.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2008, 15:32
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Mijn vriend heeft aan zijn ene oog ook een hoge cilinder en daarom heeft hij vaak dat zijn lens niet helemaal mooi op zijn oog ligt waardoor hij met lenzen alsnog wazig ziet omdat zijn lens niet goed aansluit. Hij heeft zijn lenzen overigens hiervandaan voor het geval iemand nog benieuwd was
Oud 09-04-2008, 03:01
vedetje
vedetje is offline
Citaat:
Sinds een maand of 8 draag ik lenzen,

de eerste maal waren ze direct comfortabel en had ik er helemaal geen last van (ja, wel het missen van ze omgekeerd insteken en wat prutsen om in te steken)

maar toen de maand om was en ik nieuwe ging kopen, vroeg ik wet hetzelfde merk (Acuvue) maar ze gaven me een andere reeks,(ze gaven me gewoon Acuvue, de keer ervoor was het Acuvue 2) en ik kon ze helemaal niet inhouden: mijn ogen begonnen te pieken en tranen en ik bleef ze maar telkens uit mijn ogen wrijven.

Waar ik naartoe wil is dat je misschien met één merk wel gemakkelijk bent maar met een ander merk niet...

Regels voor berichten