Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-03-2008, 20:50
Verwijderd
N.a.v. het topic over dit theaterseizoen, waarin duidelijk werd dat er al drie forummers naar de theaterbewerking van het boek 'Knielen op een bed violen' gaan...

Welke boekbewerkingen heb je al eens in het theater gezien en wat vond je ervan?
Welk boek zou je nog wel eens bewerkt willen zien worden in het theater?
Advertentie
Oud 02-03-2008, 21:13
Verwijderd
Kinderboeken mogen ook!
En zelfs musicals mogen ook!
Oud 02-03-2008, 21:17
PixelDansje
PixelDansje is offline
ohw ik heb vroeger iets gezien met een sneeuwpop, maar ik weet niet meer waar het overging.. enkt er nog even over na:

Wat een geweldig subforum trouwens (kusjes voor minke)
Oud 02-03-2008, 21:21
Verwijderd
<3 kusje voor Pixel terug!
Oud 03-03-2008, 15:57
Verwijderd
Mijn duit in het zakje:

Ik ben dus een groot fan van voorstellingen van Madeleine Jutten-Matzer (die nu ook Knielen op een bed violen maakt). Eerder zag ik o.a. Hart (naar 'Hart van prikkeldraad' van Lisette Lewin) en Hokwerda's kind (naar Oek de Jong). Allebei bijzonder goede, pakkende en levendige bewerkingen van het boek.

Ik heb moeten huilen bij de voorstelling 'Hersenschimmen' van het RO-theater, naar J. Bernlef. Dat vond ik misschien wel de beste boekvertheatralisering (nieuw woord! ) die ik ooit gezien heb.

Verder:
- 'Platform', naar Michel Houellebecq, van NT Gent
- 'Het huis van de moskee', naar Kader Abdolah, van Beer Muziektheater.
- 'Blote handen', naar Bart Moeyaert, van Hotel Witlox

Ik zou De vriendschap van Connie Palmen nog wel eens bewerkt willen zien worden, geen idee of dat mogelijk is, ik ben er in elk geval wel benieuwd naar.
En ik heb laatst gedroomd dat ik 'Iris' van Caja Cazemier zélf ging bewerken voor het theater Geen idee of dat er ooit van gaat komen, maar wie weet...
Oud 04-03-2008, 16:49
Martiño
Martiño is offline
Nou, ik ben in mijn jonge jaren dus naar een bewerking van "de Trullenhoedster" van Marten Toonder geweest, met Tom Poes in de hoofdrol. Ok, geen literair meesterwerk, het blijft een kinderboek, maar ik heb er wel van genoten. De wereld van Ollie B. Bommel en Tom Poes is toch heel rijk aan leuke karakters en erg gedetailleerd, en dat werd zeer goed en precies overgebracht op het podium.
Oud 05-03-2008, 19:56
Nienna*
Nienna* is offline
@ MadameMinke: Hart van Prikkeldraad?! Hersenschimmen?! Waarom wist ik dat niet !

OT: Alleen op de wereld ik was jong, dus het was very impressive, terwijl het echt een slechte uitvoerign was.
Binnenkort dus Knielen op een bed violen <333 (lievelingsboek)!

Ik wil graag nog I.M. - Connie Palmen en Van de koele meren des doods - Frederik van Eeden en Twee vrouwen - Harry Mulisch etcetera etcetera zien!
Oud 08-03-2008, 14:11
elysea
elysea is offline
vernon god little ik weet niet meer van wie maar ergens tussen 2003 en 2005 in het rozentheater. het is al een erg, eh, shockerig boek, maar de dynamiek van de voorstelling droeg echt bij aan het verhaal.
Oud 08-03-2008, 14:23
Verwijderd
Van Huis aan de Amstel
Oud 10-03-2008, 16:44
Verwijderd
Citaat:
@ MadameMinke: Hart van Prikkeldraad?! Hersenschimmen?! Waarom wist ik dat niet !
Daar zou ik heen, maar toen ging die acteur dood .
Oud 10-03-2008, 19:46
Verwijderd
Citaat:
Daar zou ik heen, maar toen ging die acteur dood .
Waarheen?

Je bedoelt waarschijnlijk Knielen op een bed violen? Ja, echt zonde dat Roef Ragas niet meer is. Maar nu neemt Cees Geel zijn rol over. Ben wel benieuwd.
Oud 11-03-2008, 20:17
Verwijderd
Citaat:
Waarheen?

Je bedoelt waarschijnlijk Knielen op een bed violen? Ja, echt zonde dat Roef Ragas niet meer is. Maar nu neemt Cees Geel zijn rol over. Ben wel benieuwd.
Neenee, naar hersenschimmen. Maar toen twee dagen voor ik zou gaan, ging de acteur dood.
Oud 11-03-2008, 21:21
Verwijderd
Citaat:
Neenee, naar hersenschimmen. Maar toen twee dagen voor ik zou gaan, ging de acteur dood.
Die is toch helemaal niet dood? Joop Keesmaat! Die heeft er zelfs nog een Louis D'Or voor ontvangen, en ook zelf opgehaald! Heb ik nu echt iets gruwelijk gemist?

edit: Even opgezocht, hij is echt niet dood hoor.
Oud 12-03-2008, 19:21
Verwijderd
Citaat:
Die is toch helemaal niet dood? Joop Keesmaat! Die heeft er zelfs nog een Louis D'Or voor ontvangen, en ook zelf opgehaald! Heb ik nu echt iets gruwelijk gemist?

edit: Even opgezocht, hij is echt niet dood hoor.
Eerst zou het door iemand gedaan worden en toen is die man overleden. en toen daarom hebben ze het bij ons afgelast.
Oud 12-03-2008, 21:03
Verwijderd
Ik snap er echt niets van, sorry.
Of het moet van een andere toneelgroep zijn, maar dit was dus van RO-theater, en die man is echt niet dood. Weet niets over dat iemand anders het eerst zou spelen...
Oud 21-03-2008, 12:14
Verwijderd
Citaat:
Ik snap er echt niets van, sorry.
Of het moet van een andere toneelgroep zijn, maar dit was dus van RO-theater, en die man is echt niet dood. Weet niets over dat iemand anders het eerst zou spelen...
Nouja, ik ben er in ieder geval niet geweest *maar ik ga nu ook twijfelen of het wel over die man ging of over iets andes of weet ik veel.*
Oud 22-03-2008, 12:52
Chick Rock
Chick Rock is offline
Ronja de Roversdochter
En ben vroeger naar menig stuk van Frank Groothof geweest. Odysseus enzo, ja die waren echt prachtig!
Oud 22-03-2008, 16:57
Verwijderd
Citaat:
Ronja de Roversdochter
En ben vroeger naar menig stuk van Frank Groothof geweest. Odysseus enzo, ja die waren echt prachtig!
Jaaaa <3
Heb ik ook veel gezien inderdaad.

En Ronja de Roversdochter wilde ik héél graag zien, maar ik kwam er te laat achter dat 'ie speelde en toen ging ik op de site kijken en toen kon ik geen enkele datum meer in een stad die een beetje te bereiken was vanuit Tilburg..
Oud 24-03-2008, 15:15
Nienna*
Nienna* is offline
Woensdag naar Knielen op een bed violen!! <3
Oud 24-03-2008, 16:20
Verwijderd
Verdorie, ik kan er dus waarschijnlijk niet meer heen. Mijn moeder heeft het reserveren steeds uitgesteld. Vroeg ik of ik het anders moest doen. "Nee hoor, dat doe ik wel!" Zegt ze gisteren tegen me dat ze toch niet kan, dus wil ik zelf onderhand maar gaan reserveren, is het inmiddels uitverkocht...
Oud 24-03-2008, 17:22
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
Jaaaa <3
Heb ik ook veel gezien inderdaad.

En Ronja de Roversdochter wilde ik héél graag zien, maar ik kwam er te laat achter dat 'ie speelde en toen ging ik op de site kijken en toen kon ik geen enkele datum meer in een stad die een beetje te bereiken was vanuit Tilburg..
Op de site van Frank Groothof kan je fragmenten beluisteren <3
Oud 24-03-2008, 18:45
Nienna*
Nienna* is offline
Citaat:
Verdorie, ik kan er dus waarschijnlijk niet meer heen. Mijn moeder heeft het reserveren steeds uitgesteld. Vroeg ik of ik het anders moest doen. "Nee hoor, dat doe ik wel!" Zegt ze gisteren tegen me dat ze toch niet kan, dus wil ik zelf onderhand maar gaan reserveren, is het inmiddels uitverkocht...
En in een andere plaats? Van relatief dichtbij? Wij moeten ook een klein half uurtje reizen.
Oud 24-03-2008, 18:47
Verwijderd
Ja, daarvoor was ik dus al gaan kijken, want in Tilburg speelt ie niet eens. Een evt. optie zou nog Veldhoven zijn, is wel een uurtje reizen, met trein en bus, maar ach... da's wel te doen. Alleen komt de datum me iets minder goed uit...
Advertentie

Regels voor berichten