Advertentie | |
|
![]() |
|
Nee dat is het punt.. volgensmij is dat het niet. Dit staat erover in het boekje:
iedereen weet dat de politieke macht zich in Europa heeft ontwikkeld tot meer en meer gecentraliseerde vormen. Historici hebben decennia lang de organisatie van de staat bestudeerd, met zijn bestuur en bureaucratie. Ik zou echter willen suggereren dat het mogelijk is om ook een andere transformatie in zulke machtsverhoudingen te analyseren. Deze transformatie is misschien minder bekend. Maar ik denk dat ze ook belangrijk is, vooral voor moderne samenlevingen. Deze ontwikkeling lijkt haaks te staan op de evolutie naar een gecentraliseerde staat. Ik doel hier op de ontwikkeling van machtstechnieken die zich richten op individuen, en als doel hebben die permanent en onophoudelijk te overheersen. Als de staat de politieke vorm is van een gecentraliseerde en centraliserende macht, laat ons deze individualiserende macht dan het pastoraat noemen. Misschien is de kerk wel een voorbeeld van pastorale macht, dat zou goed kunnen.
__________________
Exchanging body heat, in the passenger seat
|
![]() |
|
Ik kan er met mijn verstand serieus niet bij niet dat een auteur individualisering en de daarbij behorende machtsmiddelen voor burgers een 'pastoraat' zou noemen. Dat is een term die direct in verband staat met een mechanisme voor overheersen en manipuleren van groepen mensen, wat haaks staat op individuele macht.
Als er geen contextverwarring is en men kerkelijke macht vergeleek met individualisme zou ik gewoon het boek afschrijven als zijnde slecht.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
![]() |
||
Ik ben geen Foucault kenner, bepaald niet zelfs, maar van de tekst die je citeert is echt geen chocola te maken. Misschien is het boek vertaald en slaat de vertaling de plank mis?
Oh, ff googlen helpt: Citaat:
Nu hóeft het niet zo te lopen, maar het kan wel. En in de wetenschapssociologie zijn vele voorbeelden (waarvan ik er weinig ken) van wetenschappers die het bij het rechte eind hadden, maar wiens waarheid toch af werd gedaan als nonsens omdat het de machthebbende wetenschappers niet goed uitkwam. Denk aan jonkies die een theorie brengen die zou betekenen dat alle wijsheden van de oude professoren bij het grofvuil kunnen. Dat zou ook betekenen dat het respect van de oude professoren, de boeken die ze geschreven hebben en het inkomen wat ze verdienen (onderzoeksbudgetten) gefundeerd zijn op een onwaarheid. Dan heb je een groot probleem en dus kan je zo'n jonkie dan beter groepsgewijs voor gek uitmaken. Fuck de waarheid. Terugkomend op de dokter. Denk aan de huisarts die allerlei mooie cadeaus krijgt van de farmaceutische industrie om bepaalde medicijnen voor te schrijven. Of de psychiater die zijn patiënten neukt nadat 'ie ze wijs heeft gemaakt, dat dat goed voor ze is.
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Er staat dit letterlijk in de examenstofomschrijving 73. De kandidaat kan uitleggen wat Foucault verstaat onder 'pastorale macht' en waarom deze volgens hem invloed heeft gehad op de machtsuitoefening in de moderne staat. Dat het 'pastorale macht' heet kan wel komen omdat het zijn oorsprong heeft in het cristelijke zielenheil.. ik kan nu ook wel omschrijven wat het is maar ik heb nog steeds moeite met het 2de deel van de vraag.
__________________
Exchanging body heat, in the passenger seat
Laatst gewijzigd op 14-05-2008 om 15:54. |
![]() |
|
Oh, puur en alleen toegespitst op Foucault zelf en los van de werkelijkheid? Welnu, Foucault zag dat als 'zorgende macht'. Het heeft een raakvlak met de wetenschapssociologie.
Wat Foucault dacht is dat men door kennis en met name positie macht kan verwerven. Bijvoorbeeld een arts die bepaald wat jouw medische behandeling zal zijn. Of waar de naam vandaan komt, de priesters die de waarheid voor zichzelf opeisen en daardoor via preken die niemand tegen mag spreken een indoctrinerende macht verkrijgen over hun volgelingen. Ook bewaarders die macht hebben over gevangenen zouden onder 'pastorale macht' vallen. Foucaults context is Europa 16-17e eeuw. Toen kwam net de burgerij op, en begonnen oude machten te schudden op hun grondvesten. Zaken als koopmannen (met macht over handel) kwamen in dat tijdperk net op, samen met andere meer specialistische mensen. Foucault probeerde hun positie te vatten in een principe. In tegenstelling tot de oude machtsstructuren begon macht zich opeens te concentreren bij individuen die niet aan handen en voeten gebonden waren. Dat kwam daarvoor nooit voor. Zelfs koningen waren immers gebonden aan interne politiek met leenheren, en de internationale politiek.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
![]() |
|
![]() |
Nou ik zal je even uit de brand halen, normaal reageer ik namelijk nooit op forums haha
maar oke, de postorale macht van Foucault is meer de zorg van de overheid voor de burgers. Vroeger was deze dienst natuurlijk in handen van de kerk, maar inmiddels is het meer de staat die "voor de burgers zorgt". Dit bedoelt Foucault ermee. Verder is het volk gescheiden in de privé sfeer, en de publieke sfeer (staat ook allemaal in het boekje). Dit is gunstig voor de staat, omdat hij op deze manier een soort van overeenkomstig iets heeft gecreeert in de publieke sfeer (waardoor de staat meer gelieft wordt). Snap je het een beetje? Uitleggen is niet mijn sterkste kant namelijk!! Ik blijf het wel een beetje volgen, als je nog vragen hebt lees ik het wel. Overigens heb ik ook eindexamen 6VWo enz enz, vandaar dat ik het weet. succes! |
Advertentie |
|
![]() |
|
|