Door omstandigheden, heb ik mijn school nogal verknald. Dit houdt in dat ik mijn vwo nooit heb afgemaakt (na de vierde gestopt). Ik had gewoon zoveel proberen dat ik mezelf niet tot leren kon zetten, terwijl ik eigenlijk heel makkelijk leer. Om die reden heb ik vorig jaar staatsexamens gedaan en daar heb ik 6 vakken gehaald:
- Nederlands, Geschiedenis, ANW, Letterkunde, Natuurkunde & Maatschappijleer.
Dit jaar probeer ik via staatsexamens de andere vakken te halen maar ik heb er een hard hoofd in. Staatsexamens is een stuk lastiger, en de mondelingen waren vorig jaar uitermate zwaar. Wel denk ik Frans/Duits op zn minst te halen, aangezien ik daar vorig jaar een 5.4 voor haalde (en dat telde dus 100% mee

), en ik het naar mijn idee nu beter heb gemaakt.
Daarom ben ik gaan kijken naar colloquium doctum! Nou heb ik op 4 juni een tweetal toetsen; Engels en Frans/Duits. Als ik deze haal, mag ik al beginnen op de universiteit! Echter, er staat dat de toetsen op niveau vwo zijn, maar waarom mag ik er geen woordenboek bij gebruiken dan? Dit mag op het vwo namelijk wel!
Verder, heeft iemand ervaringen met colloquium doctum, oftewel toelatingstest 21+? Was het moeilijker/makkelijker dan verwacht? En waar heb jij het gedaan? Ik heb het in Amsterdam trouwens!